Bolla* Skrevet 23. februar 2014 #1 Skrevet 23. februar 2014 Heihei, alle sammen! Det har seg sånn nå at jeg og sambo har bestemt oss for å prøve å få barn. Og med dette dukker det jo opp noen spørsmål og diverse man lurer på.. Så det jeg lurer på nå, er hvilke forhåndsregler vi bør ta? Det er jo en selvfølge å holde seg vekk fra røyk og alkohol, men er det noe mer eller er det bare å kjøre på og vente på at det skal skje noe? Er det lurt å kjøpe EL-tester? Og hvor får man tak i sånne tester og graviditetstester billigest mulig, men som funker like bra som de på apoteket? Føler meg ganske grønn på dette området, så setter pris på alle svar! Er det noe mer dere mener jeg/vi bør gjøre, så kom gjerne med det.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #3 Skrevet 23. februar 2014 EL-tester trenger man vel ikke sånn i startfasen? Det rekker å ha sex annenhver dag i den fruktbare perioden. Anonymous poster hash: 62e49...7d2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #4 Skrevet 23. februar 2014 Plusser på at livet blir fryktelig kjedelig om du skal være avholds fra nå og frem til du blir gravid. Det rekker å kutte ut alkohol når man får positiv test. Anonymous poster hash: 62e49...7d2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #5 Skrevet 23. februar 2014 Jeg ville ikke giddet å kjøpe el-tester. Men folat er jo greit, og et sunt kostkold generelt. Masse lykke til Anonymous poster hash: b4389...03d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #6 Skrevet 23. februar 2014 Forholdsregler. Anonymous poster hash: 8ae64...171 3
Bolla* Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2014 Forholdsregler. Anonymous poster hash: 8ae64...171 Jaja, dere skjønner hva jeg mener. Takk for svar!
Bolla* Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2014 Billigtester.no er bra. Takk, da må jeg inn å se der
Amarone Skrevet 23. februar 2014 #9 Skrevet 23. februar 2014 Spis folat, og les matråd fra helsemyndighetene her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ Lykke til!
Athene Skrevet 23. februar 2014 #10 Skrevet 23. februar 2014 Man bør begynne med folat tre måneder før man blir gravid. Sex hver 2-3 dag holder for å treffe eggløsning. Tester, temping og så videre er bare tull dersom man har et regelmessig sexliv. Både røyk og alkohol reduserer fruktbarheten, og kan gi fosterskader fra unnfangelsen. Personlig ville jeg styrt unna mellom eggløsning og ventet mens - da er man på den sikre siden, og slipper også å slite med samvittigheten senere. Når det gjelder kosthold og trening er det beste både for din fysiske og psykiske helse, og for fosteret, at du spiser grovt og grønt og trener regelmessig. Det er også positivt for fruktbarheten. Når det gjelder kosthold forøvrig kan du gjerne lese gjennom helsedirektoratets retningslinjer for gravide allerede nå. Man bør unngå matvarer som gir en økt risiko for listeria og toxoplasmose allerede fra da man blir prøvere, da en infeksjon slår ut noen dager etter inntak. Man bør også være forsiktig med koffein - både på grunn av fruktbarheten og på grunn av fosterskader.
Sunniv Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 Jeg kuttet ned på så og si alt av koffein og drakk bare koffeinfritt. Var også veldig forsiktig med alkohol. I tillegg er dey smart å ta folat med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå