Gå til innhold

Flytter fra hverandre - fordeling av barna og andre praktiske ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Lykkelig nygift i det ene øyeblikket på KG, så står man ovenfor samlivsbrudd..
Etter 14 år gir jeg opp, og har bedt om separasjon fra mannen min.

I morgen skal vi i mekling på familievernkontoret.

Vi er relativt enige om ting, vi har nylig bygget hus, han blir boende i huset med mesteparten av tingene våre for at barna ikke skal oppleve at vi river i stykker hjemmet.
Jeg blir kjøpt ut senere da han ikke har mulighet til å kjøpe meg ut pr idag som han er alene om alle utgiftene.

Kunne godt tenke meg bo i huset og tror økonomisk sett at jeg har større sjans til å klare meg, men jeg skal ikke krangle på det. Tanken er nå at det blir tatt opp ett mindre lån som jeg får som "startkapital" til å komme meg igang på. Jeg har leid meg bolig.

Samvær med ungene blir 50-50, og han ønsker bytte på fredager.. jeg er litt usikker på akkurat dette fordi jeg jobber 3-delt turnus på sykehus så er sjefen min skeptisk til at jeg hele uker ikke skal kunne jobbe aftenvakter eller nattevakter. Hadde vi "byttet" på andre dager så hadde jeg iallefall kunnet jobbe a/n ett par dager.. men jeg vet ikke. det er kanskje vanskelig.

Vi har 2 barn med spesielle behov som har ekstra stønad fra Nav, og vi har kommet frem til at en skal ha 2 barn med adresse hos seg, og 1 har barnet med mest stønader, det låter jo HELT forferdelig og fordele grunnet økonomi men jeg tror ikke vi kommer utenom.

Jeg skal ha med meg klærne mine, sofaen, en stol og en sjenk - resten blir i huset.

Alt jeg vil er at dette skal gå så smertefritt som overhodet mulig for de små, og jeg ønsker så inderlig at de skal lide minst mulig i det vi stiller i stand.. men jeg kan bare ikke leve i det ekteskapet her mer.
Det knekker meg, og det gjør meg til ett dårlig menneske.

Er det flere ting vi bør ha klart før meklingen??

Fordeling av ferier kanskje.. hva er vanlig?
Vi starter fordelingen i det jeg flytter til helgen, han skal ha barna 1 uke da. Er det da vanlig at vi føler på videre, det går fort til påske og da skal barna om man følger vanlig "turnus" være hos meg.. men det skal vel være separate avtaler på det?

Håper vi kan klare å feire jul sammen men det gjenstår å se..

Anonymous poster hash: d0961...7fa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes bare en fornuftig ting å gjøre: bruk penger på en advokat om dere ønsker at han skal løse deg ut senere. Tror du vil angre bittert om du ikke får ordnet det korrekt juridisk....

Anonymous poster hash: a9bd6...a76

Skrevet

Vet du, jeg har ikke råd... enkelt og greit.

Jeg går ut av ekteskapet med inkasso og betalingsanmerkninger, en bil jeg har kjøpt i mamma sitt navn og forsikringer som står på dem som jeg betaler..

Jeg er dritlei økonomisk rot, og det er 85% av årsaken til bruddet - men jeg vil ikke kreve at huset selges fordi jeg oppriktig ønsker at barna skal få bo i huset vi har jobbet så iherdig med å få opp..

Men jeg velger å ikke krangle med ham om det - da får jeg heller kontakte en advokat og se hva det lureste er.. selger vi NÅ så taper vi masse penger, både fordi hussalg går tregt i bygda, og fordi det ikke er helt ferdig verken ute eller inne.. Huset har en takst på 4 mill og jeg tviler på at vi får igjen mer enn kanskje 2,5 nå, og da går alt til å dekke lånet og jeg har ingenting å betale ut meg selv med.

Hadde han hatt inntekt nok så kunne han kjøpt meg ut, men hvem har vel inntekt nok til det alene??

Skrevet

Vet du, jeg har ikke råd... enkelt og greit.

Jeg går ut av ekteskapet med inkasso og betalingsanmerkninger, en bil jeg har kjøpt i mamma sitt navn og forsikringer som står på dem som jeg betaler..

Jeg er dritlei økonomisk rot, og det er 85% av årsaken til bruddet - men jeg vil ikke kreve at huset selges fordi jeg oppriktig ønsker at barna skal få bo i huset vi har jobbet så iherdig med å få opp..

Men jeg velger å ikke krangle med ham om det - da får jeg heller kontakte en advokat og se hva det lureste er.. selger vi NÅ så taper vi masse penger, både fordi hussalg går tregt i bygda, og fordi det ikke er helt ferdig verken ute eller inne.. Huset har en takst på 4 mill og jeg tviler på at vi får igjen mer enn kanskje 2,5 nå, og da går alt til å dekke lånet og jeg har ingenting å betale ut meg selv med.

Hadde han hatt inntekt nok så kunne han kjøpt meg ut, men hvem har vel inntekt nok til det alene??

Hvis du ikke har råd til advokat ville jeg enten brukt noe av pengene du får i lån på huset til det, eller prøvd å få fri rettshjelp gjennom jussbuss eller noe sånt.

Det er veldig viktig at det blir ordnet en oversikt NÅ over hvem som eier hva, om du har et vederlagskrav mot mannen din osv. Senere blir det vanskelig å få en ordentlig oversikt over hvem som bidro ed hva i huset, og spesielt når det ikke er helt ferdig kan det bli spørsmål om hvem som har eierretten til den verdistigningen som kommer med at huset blir helt ferdig.

Dette er ganske grunnleggende jus som den lokale jushjelpa kan hjelpe til med, eller en advokat kan se over det på noen timer. Du vil angre på det i framtiden hvis du ikke gjør det, og det kan faktisk være snakk om et betydelig økonomisk tap for deg hvis du ikke får dette fram i lyset nå.

Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig en runde hos advokat hadde vært i denne sammenhengen, egentlig er det noe dere burde spleiset på og sett på som en investering for framtidig samarbeid. Dere burde som minimum kartlagt økonomien, hvem som eventuelt har krav på et vederlag når det blir mulig, og en avtale om hvordan evt. salg av huset skal foregå når markedet er bedre. Da er det i allefall noen få ting mindre å krangle om!

For øvrig synes jeg at det bør kunne diskuteres om det er mest naturlig at han sitter igjen med huset når han har (slik jeg forstå det) vanskelig forhold til økonomi. Hvis han beholder det, men ikke klarer å styre økonomien godt nok, risikerer du at han tar opp enda mer lån på huset.

Ellers kan det kanskje være en fordel å bestemme hvem som skal være kontaktperson opp mot hjelpeapparetet for de barna som har spesielle behov? Jeg vet at det juridisk sett er begge foreldrene som skal involveres, men for praktiske henseende er det behov for èn som kan samordne alt.

Uansett, lykke til! :)

Skrevet

Slik jeg ser det tror jeg aldri han vil få mulighet til å kjøpe deg ut av det huset. Jeg skjønner tankegangen din med barna, men med dårlig økonomi ser det ut til at dette bare blir en utsettelse av salget. Jo lenger barna bor der, jo større tilknytning vil de få til huset.

Ellers bør han være mer fleksibel når det gjelder tider for samvær med barna. Ikke minst fordi det ser ut som om du har strukket deg lenger enn langt for å imøtekomme ham. Dette sier egentlig ganske mye om ham som person.

Og hvordan i alle dager skal den mannen uten inntekt klare å dekke huslånet alene? Nei kom deg til advokat du. Sjekk fri rettshjelps-grensen. Mulig du tjener over siden du jobber på sykehus og i turnus, og da kan det fort bli dyrt dessverre.

Skrevet

Dette er virkelig ett krater som er vanskelig å finne en god løsning på.. jeg får vente å se hva de sier i banken i morgen, også får vi ta det fra der.

Jeg tror nok at advokat er det rette når alt kommer til alt, jeg vet at jeg tjener for mye og det gjør han også til tross for at han er på dagpenger..

Er vel bare å bite i det sure eplet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...