Gå til innhold

Skyldfølelse når jeg ikke får trent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får klump i magen, skyldfølelse når jeg ikke får trent.

Skyldfølelsen motiverer meg mer enn gleden til å trene. Og jeg har såå lyst på drømmekroppen, gjør alt jeg kan for å få den. Trener 5-7 ganger i uken. Teller gram proteiner, karbohydrater til hvert måltid. Ønsker mest mulig gains på kortest mulig tid. Er så misfornøyd med kroppen jeg har nå.

Men alt dette sliter meg ut psykisk. Vet ikke hvordan jeg stopper det uten å føle meg ennå verre.

Hjelp?

Anonymous poster hash: cfbbf...15c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ortoreksi. Du må gå til lege eller helsesøster og be om hjelp. Dette er IKKE bra.

Anonymous poster hash: 30fc9...e46
  • Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Få hjelp.

Å få en sterk, sunn og definert kropp er en lang prosess. Ikke noe som kommer fordi en plutselig har bestemt seg. Når trening, mat og kalorier blir en tvangstanke så er du på en farlig vei til å utvikle SF.

Skrevet

Enig med svarene over her.

For å tilføye noe; den såkalte "drømmekroppen" er ingenting uten en frisk pyske, husk det!

Anonymous poster hash: e7376...c0a
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig enten eller. Hvis jeg ikke gjør alt etter punkt og prikke så er det liksom ikke vits i.

Når jeg prøver å slappe av med maten og hvordan jeg gjør ting, så føler jeg fort at det ikke er bra nok.

Når jeg først skal gjøre noe så må jeg gjøre det skikkelig.

De siste ukene har ikke kroppen orket, jeg har sovet mer enn jeg har vært våken så jeg har ikke trent noe særlig og spist akkurat hva jeg vil. Men føler veldig på det. Og nå går det litt bedre, så til uken blir det nok fullt kjør igjen. Hvordan kan jeg fortsette med treningen uten å føle tvang over maten og alt annet rundt det?
Har også hele skapet fullt av pulver i alle former, vekta står fast fremme, jeg leser på alt jeg kjøper av mat.

Føler ikke jeg har ett så stort problem når jeg har klart å spise alt mulig de siste to ukene, selv om det ikke føles bra. Snakk om selvhat..

Skrevet

Jeg er veldig enten eller. Hvis jeg ikke gjør alt etter punkt og prikke så er det liksom ikke vits i.

Når jeg prøver å slappe av med maten og hvordan jeg gjør ting, så føler jeg fort at det ikke er bra nok.

Når jeg først skal gjøre noe så må jeg gjøre det skikkelig.

De siste ukene har ikke kroppen orket, jeg har sovet mer enn jeg har vært våken så jeg har ikke trent noe særlig og spist akkurat hva jeg vil. Men føler veldig på det. Og nå går det litt bedre, så til uken blir det nok fullt kjør igjen. Hvordan kan jeg fortsette med treningen uten å føle tvang over maten og alt annet rundt det?

Har også hele skapet fullt av pulver i alle former, vekta står fast fremme, jeg leser på alt jeg kjøper av mat.

Føler ikke jeg har ett så stort problem når jeg har klart å spise alt mulig de siste to ukene, selv om det ikke føles bra. Snakk om selvhat..

Selv om du ikke føler det er et problem nå, kan det utvikle seg til noe mer alvorlig. Jeg ville oppsøkt pyskolog. Det er viktig å finne en god balansegang - treningen skal ikke slite deg ut, den skal gi deg overskudd, og maten skal ikke gi deg dårlig samvittighet, den skal gi deg energi og krefter til å yte både på trening og ellers i hverdagen.

Skrevet

Du trenger maccern' terapi. Dvs. at du skal tvinge deg selv til å ikke bevege deg fra soffaen på en månte og du skal bare spise pizza, hamburger og kebab. :)

Anonymous poster hash: 6b95c...2e4
Skrevet

Å dytte innpå med søppelet og snacks vil nok ikke hjelpe så mye. Det er lettere sagt enn gjort, men prøv å finn ut hva du liker best av den sunne maten og tren mest mulig utendørs fremover. Turer i skog og mark er gull verd :) Og hvis du leter etter nye sunne oppskrifter på mat og snacks er det lettere å holde på den gode vanen. Prøv å få de sunne holdningene til en livsstil, ikke noe du MÅ. Nå vet jeg ikke hvordan kroppen din er, men regner med du er helt fin, så kjøp deg nye klær som sitter bra og plei deg selv. Du må bare prøve å få tankene fra å MÅ til å VILLE. Siden du sover mye er du nok ganske sliten, og kroppen trenger jo restitusjon :)

Skrevet

Sunn mat er lett, jeg har masse oppskrifter. Men det tar på å lage så mye sunn mat hver eneste dag, man bruker mye tid på det. Jeg lagrer også matbokser, men syns ikke maten er fullt så god da.

Turer i skogen og den type trening blir feil for meg, jeg er ute etter å bygge muskler. Og det er ikke vanskelig å holde på den vanen, der tror jeg du misforstår!!

Jeg har også en ful jobb ved siden av, og ett hus jeg må ta meg av. Så å få tid til alt og energi til alt er det vanskelige.

- ts

Skrevet

ts her

1. Jeg ønsker en kropp jeg kan være stolt av, bruker myyye tid og energi på trening og riktig mat. Har nok av oppskrifter, veier opp mat før jeg spiser, leser på pakken før jeg handler. Maks opptak i tankene hele tiden. Om å gjøre å få mest mulig utbytte av treningen.

2. Jeg sliter ut kroppen min, det er vanskelig å opprettholde livsstilen.

3. Jeg får skyldfølelse om jeg roer ned, dårlig samvittighet, verre selvtillit. Rett og slett skikkelig bånn i bøtta.

Det er oppsummeringa, litt mer ryddig.

Ingen tips å få?

Skrevet

ts her

1. Jeg ønsker en kropp jeg kan være stolt av, bruker myyye tid og energi på trening og riktig mat. Har nok av oppskrifter, veier opp mat før jeg spiser, leser på pakken før jeg handler. Maks opptak i tankene hele tiden. Om å gjøre å få mest mulig utbytte av treningen.

2. Jeg sliter ut kroppen min, det er vanskelig å opprettholde livsstilen.

3. Jeg får skyldfølelse om jeg roer ned, dårlig samvittighet, verre selvtillit. Rett og slett skikkelig bånn i bøtta.

Det er oppsummeringa, litt mer ryddig.

Ingen tips å få?

Synes dette sier sitt - du bør ha hjelp til å sortere tankene litt. Igjen; treningen skal ikke slite deg ut, ei heller skal mat gi deg dårlig samvittighet. Det skal tross alt være en livsstil du kan holde ut med i lengden, som gir deg overskudd. Jeg hadde oppsøkt profesjonell hjelp!

Lykke til må du ha, uansett :)

Skrevet

Å dytte innpå med søppelet og snacks vil nok ikke hjelpe så mye. Det er lettere sagt enn gjort, men prøv å finn ut hva du liker best av den sunne maten og tren mest mulig utendørs fremover. Turer i skog og mark er gull verd :) Og hvis du leter etter nye sunne oppskrifter på mat og snacks er det lettere å holde på den gode vanen. Prøv å få de sunne holdningene til en livsstil, ikke noe du MÅ. Nå vet jeg ikke hvordan kroppen din er, men regner med du er helt fin, så kjøp deg nye klær som sitter bra og plei deg selv. Du må bare prøve å få tankene fra å MÅ til å VILLE. Siden du sover mye er du nok ganske sliten, og kroppen trenger jo restitusjon :)

Hva slags tips er dette å gi en som tydeligvis sliter? Å trene mere og å ha ennå strengere spiseregime?

TS trenger tips for å slippe litt løs på det allerede strenge regimet. Ikke tips for å gjøre det strengere :P

TS - du høres sliten ut, og om du ikke gjør noe nå, så kan du få en real smell. Da orker du ingen ting mer. Kanskje du må endre kravene? Du stiller jo sinnsyke krav til deg selv, og det gjør deg til din værste fiende. Du skal ha et tilbud om gratis stressmestringskurs i din helsekrets. Alle skal ha dette tilgjengelig. Det har også mye for seg. Det redda meg en gang i tiden, hvor jeg gikk på med turbofart rett mot veggen. Hør med legen din.

• Liker 1
Skrevet

Ts her
Ja, den elendige tipseren jeg egentlig ikke skjønte noe av. "Little sister" ga ikke råd ut fra hva det egentlig sto skrevet i hvert fall. Godt det var flere som så det.

Skal høre med legen om sånn kurs. Jeg skal trappe ned på flere andre ting som ikke har med trening å gjøre, men som kan hjelpe. Og jeg skal PRØVE å lage mat som ikke tar like lang tid, ta noen lure løsninger der i blant. Tenke mindre på opptak, men å tenke at jeg er jo litt sunn - bedre enn ingenting.

Også skal jeg trene mindre en periode.

Usunn mat er virkelig ikke svaret for meg. Jeg vil prøve selv før jeg søker ordentlig hjelp også.

Skrevet

Ts her

Ja, den elendige tipseren jeg egentlig ikke skjønte noe av. "Little sister" ga ikke råd ut fra hva det egentlig sto skrevet i hvert fall. Godt det var flere som så det.

Skal høre med legen om sånn kurs. Jeg skal trappe ned på flere andre ting som ikke har med trening å gjøre, men som kan hjelpe. Og jeg skal PRØVE å lage mat som ikke tar like lang tid, ta noen lure løsninger der i blant. Tenke mindre på opptak, men å tenke at jeg er jo litt sunn - bedre enn ingenting.

Også skal jeg trene mindre en periode.

Usunn mat er virkelig ikke svaret for meg. Jeg vil prøve selv før jeg søker ordentlig hjelp også.

Husk å være snille mot deg selv. De kravene du setter, er det ingen rundt deg som setter. Det er dine krav. For de rundt deg, er du bra nok. Så du må lære deg å bli bra nok for deg selv også.

Mindfulness er verdt å ta en kikk på.

Skrevet

Jeg har det litt på samme måten ts. Men jeg har hatt spiseforstyrrelser i 13 år, og føler nå at jeg er på vei til å bli frisk. Jeg har på mange måter byttet spiseforstyrrelsen med en opptatthet av sunt kosthold og trening. Og for meg er det et fremskritt for kroppen min har det mye bedre med dette regimet enn et sulte/kaste opp/overspise-regime.

Men jeg merker også tankene du beskriver. Den dårlige samvittigheten når jeg ikke får trent når det egentlig skulle være en treningsdag, dårlig samvittighet over å ha spist noe jeg ikke burde (noe som ikke tilfredsstiller sunnhetskravet mitt), og dårlig samvittighet over å slappe av før klokka bikker 20. Men jeg vet at disse tankene er destruktive og tar meg i det når jeg tenker sånn. Jeg unngår å telle kalorier, karbohydrater, proteiner, osv.

Mitt beste tips er å prøve å senke skuldrene litt. Dropp å telle kcal og næringsstoffer. Prøv å ikke freak ut når ting ikke går helt etter planen. Tenk langsiktig. Det er ikke hvor hardt du trener og hvor sunt du spiser en måned eller to som gjør den store forskjellen. Det er de rutinene som du klarer å opprettholde over lengre tid (uten at kroppen går i kjelleren) som betyr noe. Husk at kroppen også trenger restitusjon. Å trene hard styrke for ofte slik at musklene ikke får hentet seg inn kan faktisk bryte dem ned istedenfor å bygge dem opp.

Anonymous poster hash: dfa40...025
  • Liker 1
Skrevet

Beklager, leste ikke godt nok før jeg svarte! Men det jeg var ute etter å fortelle er at du må skifte fokus... Enten ved hjelp av terapi eller coaching, og lignende... Jeg bare ble litt revet med den kommentaren av at du trengte maccern-terapi...

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev ingenting om strengere matregime, eller mer trening..

Hva slags tips er dette å gi en som tydeligvis sliter? Å trene mere og å ha ennå strengere spiseregime?

TS trenger tips for å slippe litt løs på det allerede strenge regimet. Ikke tips for å gjøre det strengere :P

TS - du høres sliten ut, og om du ikke gjør noe nå, så kan du få en real smell. Da orker du ingen ting mer. Kanskje du må endre kravene? Du stiller jo sinnsyke krav til deg selv, og det gjør deg til din værste fiende. Du skal ha et tilbud om gratis stressmestringskurs i din helsekrets. Alle skal ha dette tilgjengelig. Det har også mye for seg. Det redda meg en gang i tiden, hvor jeg gikk på med turbofart rett mot veggen. Hør med legen din.

Skrevet

Beklager, leste ikke godt nok før jeg svarte! Men det jeg var ute etter å fortelle er at du må skifte fokus... Enten ved hjelp av terapi eller coaching, og lignende... Jeg bare ble litt revet med den kommentaren av at du trengte maccern-terapi...

OK da skjønner jeg :) (ikke TS, men svarte allikevel på ditt innlegg)

• Liker 2
Skrevet

Nå som du har telt og målt og veid en stund så har du jo rimelig god oversikt over hva ting inneholder av næringsstoffer. Du kan bare slutte med telling, veiing og måling nå. Du kan fremdeles spise den samme maten, bare på en mindre ekstrem måte. Jeg tipper at "måten" du spiser havregrøt på (forberedelse og måling) er helt annen enn min, men vi spiser begge havregrøt. Slump litt gryn i en kjele og sleng på litt melk og vann, i stedet for å veie. Det er fremdeles sunt. Veldig sunt. Og mettende. Du trenger ikke veie den. Det er jo først og fremst hvordan du gjør ting og hvordan du tenker rundt tingene du gjør som er problemet her, ikke hva du gjør. Du skal jo "få lov" til å trene og spise sunt, men bare kutt ut ekstremismen. Da får du en sunn og sterk kropp OG bedre mental helse. Det er veldig vanlig at folk som får en mental kollaps får en fysisk kollaps, og da renner alt du har jobbet for ut i sanden allikevel.

Anonymous poster hash: 9d610...9b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...