Gå til innhold

Hvordan unngå tannstein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som jobber innen tannhelse her, og har noen gode produkter å anbefalle for å unngå tannstein.

Har lest av det er viktig med god tannhygiene, som:

- bruk tanntråd

- pusse tennene morgen/kveld minimum 2min

- munnskyll

Det skal sies at jeg ikke er så flink til å gjøre dette, men har tenkt å begynne med det..

Leste også noe om aloe vera tannkrem? Noen som har erfaring med dette eller andre produkter, som er gode.

Får en del tannstein på innsiden av fram tennen nede. Vet ikke om det er bare min tannlege som gjør det, men han stikker alltid den sylskarpe pirketingen sin inn i tannkjøttet mitt nede, og drar oppover for å fjerne tannsteinen..begynner selvsagt å silblø! Vondt og ubehagelig!!

Skrevet

Har du vært hos tannlegen å fjerna tannstein?

Da burde de jo fortalt deg hva du skal gjøre.

Forsåvitt er de rådene veldig bra.

Det blør offte mye å fjerne tannstein, og det er jævlig vondt.

Er du flink å følge de råda, vil tannstein bli mindre,

men det vil mest sansynelig komme noe tannstein uansett.

Går du regelmessig til tannlegen, er det ikke noe problem.

Blør du når du pusser tenner selv?

Da har du mest sansynelig tannkjøttbetennelse,

og da er det viktig å få tannlegen til å fjerne all tannsteinen.

Går man med tannkjøttbetennelse for lenge,

kan det oppstå tannkjøttsykdom.

Skrevet

Tannpuss og tanntråd minst to ganger daglig skal hjelpe betraktelig på produksjonen av tannstein.

Jeg får veldig mye tannstein på de samme tennene som deg, og hvis jeg ikke bruker tanntråd, ender det alltid opp med at baksiden av de tennene kjennes ut som en hel flate, slik at når tannlegen fjerner tannsteinen "dukker" tennene opp igjen og det kjennes dritsært ut i et par uker fordi jeg plutselig kan kjenne mellomrommene mellom tennene med tunga.

Når jeg bruker tanntråd, blir det ikke overproduksjon av tannstein, selv om tannlegen sier hver gang at jeg skal bruke tanntråd fordi det er tannstein der. Så jeg er en av de som får tannstein uansett hva jeg gjør, men graden av det er mye lavere når jeg bruker tanntråd daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...