Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å være forelsket gir så deilig følelse i magen, og så kjenner en på humøret at det stiger, man smiler og det flere ganger på rad. Hvorfor kan en ikke kjenne på så gode følelser for annet hverdagslige ting som å stå opp, som å dusje, ta på seg klær. Hvorfor er det bare denne forelskelsen som er så vanvittig deilig, alt annet blir kjedelig med tanke på hvilke følelser for andre ting.

En dag så skal du se at du kjenner igjen de følelsene som du hadde for en, som nå er for en annen. Så heldig som du er da, så går de fort over når hverdagen kommer, hvorfor er det så vanskelig å få disse forelskede følelsene for samme fyre når årene går. Kroppen kjenner jo at den blir glad og man er lykkelig, hvorfor kommer ikke de gode og deilige følelsene tilbake.

Skulle ønske jeg hadde så mye mer positive tanker om ting, alt annet en forelskelse er så dødt i forhold. Hvorfor er de tankene så langt unna hverandre, hvorfor kan ikke de bli venner, vise hverandre hvordan de har det? Kan man ikke bare være gladere? Som er som jeg kjenner, som er så fantastisk glad, men når hun kommer hjem så går det i masse mat og usunne matvarer. Er hun egentlig så glad? Jeg har ikke behov for å være kunstig glad, for å gå rundt hjemme og gråte eller stappe i meg massevis av godteri, jeg søker den sanne forelskelsesfølelsen! Og bare den, jeg vet så godt at den er så fantastisk.

Er det noen mulighet til å få en forelskelse til å vare lengre, når du merker den går over og de små ting som du ikke så i begynnelsen med mannen din kommer. Da er hælvetet i gang og alt bare går i dass. Jeg er da ikke interessert i det, disse kjipe tankene og at alt er bare over og man kunne like gjerne slå opp og ikke ha hverandre i tankene og kutte all kontakt. Hvorfor er det da man i begynnelsen ble så betatt, man har jo tydeligvis laget et glansbilde av hvordan man kan ha det med hverandre. Hvorfor, jo kanskje så mye filmer som man har sett, hvor begge er så vanvittig forelsket og alt går bra til slutt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forelskelse er en psykose, man oppfører seg irrasjonelt og mister kontrollen over eget følelsesliv. Litt som å være på narkotika. Jeg tenker i grunn at forelskelse ER kunstig lykke. Det er ihvertfall ikke ekte lykke. Og fallhøyden blir i tillegg veldig stor hvis forelskelsen ikke er gjensidig, eller det blir slutt av andre grunner.

PS: Ikke vurder verden etter hva du har sett på film. Film er ikke virkelighet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er bare ett eneste poeng med forelskelsen.

Og det er å gjøre det lett for mann og kvinne å være intime slik at det blir barn og mennesket ikke dør ut.

Dermed har forelskelse ingenting med "virkelig" lykke å gjøre. Lykke er uansett bare en flyktig følelse.

Lykke er egentlig det å ha det bra. Ha det en trenger i livet. Men på den annen side så blir man jo aldri fornøyd. Som er en del av det å være et menneske.

Forøvrig er det ganske store individuelle forskjeller når det kommer til det å være (føle seg) fornøyd. Noen blir aldri fornøyd med noe(n), mens andre krever mye mindre i livet for å føle seg fornøyd.

Endret av Steinar40
  • Liker 1
Skrevet

Finnes det måter å forlenge gode følelser for et menneske?

Skrevet

Ja, men det forutsetter at dette mennesket behandler deg bra. Da burde de gode følelsene komme automatisk. Det man populært kaller for ekte kjærlighet.

• Liker 1
Skrevet

Forelskelse forbinder jeg bare med negative ting: tvil, nervøsitet, angst, dårlige nerver, mangel på evne til å holde fokus på viktige ting osv.

Anonymous poster hash: 1aa48...41b
Skrevet

Ja, men det forutsetter at dette mennesket behandler deg bra. Da burde de gode følelsene komme automatisk. Det man populært kaller for ekte kjærlighet.

Men om man ikke føler man fortjener noen som behandler en bare bra, man kan være så forelsket at man blir i det forholdet.

Skrevet

Men om man ikke føler man fortjener noen som behandler en bare bra, man kan være så forelsket at man blir i det forholdet.

Så lenge man er forelsket, ja. Men når den går over så blir det veldig vanskelig.

Og sånn sett så er det jo da bare positivt at forelskelserusen går over så fort som mulig.

For ingen skal være i et forhold der man ikke blir bra behandlet.

Skrevet

Forelskelse er en psykose, man oppfører seg irrasjonelt og mister kontrollen over eget følelsesliv. Litt som å være på narkotika. Jeg tenker i grunn at forelskelse ER kunstig lykke. Det er ihvertfall ikke ekte lykke. Og fallhøyden blir i tillegg veldig stor hvis forelskelsen ikke er gjensidig, eller det blir slutt av andre grunner.

Hva slags lykke er det som er kunstig lykke?

Finnes det kunstig sorg og kunstig sinne på samme måte?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke en psykose :P Man mister ikke kontakt med virkeligheten selv om man er forelsket i noen.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke en psykose :P Man mister ikke kontakt med virkeligheten selv om man er forelsket i noen.

Forelskelse kan få psykotisk tyngde, akkurat som depresjon, men det er jo ikke akkurat normen.

Kjenner en venn av meg som helt klart var psykotisk i forbindelse med forelskelse. For eksempel at hun så ham overalt, selv om det ikke var ham.

Skrevet

Ehm, jo....

• Liker 1
Skrevet

Fordi hjernen utskiller lykkestoffer når man er forelska. Derfor

Anonymous poster hash: ec53f...51e

Skrevet

Nei, en forelskelse går over av seg selv etter maksimalt 5- 6 måneder. Kroppen og hjernen klarer ikke belastningen. I en forelskelse er man full av kroppens egne rushormoner og adrenalin.

Når du har forelsket deg i den som er rett, så vil du oppleve at forelskelsen glir over i noe ømmere, varme følelser, en slags kjærlighet og gjensidig respekt - selv om du nå også ser hans dårligere sider litt tydeligere ;).

• Liker 1
Skrevet

Ehm, jo....

Forelskelse kan få psykotisk tyngde, akkurat som depresjon, men det er jo ikke akkurat normen.

Kjenner en venn av meg som helt klart var psykotisk i forbindelse med forelskelse. For eksempel at hun så ham overalt, selv om det ikke var ham.

Nei, det har lite med psykose å gjøre, hun er nok fullt klar over at det ikke egentlig er ham. Slikt er helt vanlig og normalt i starten av en forelskelse ;).

Kroppen er full av lykke- og rushormoner, fotfestet mistes noe for en stund og man har de rosa brillene på. Skremmende og deilig på samme tid :).

Skrevet

Så lenge man er forelsket, ja. Men når den går over så blir det veldig vanskelig.

Og sånn sett så er det jo da bare positivt at forelskelserusen går over så fort som mulig.

For ingen skal være i et forhold der man ikke blir bra behandlet.

Mange blir dessverre i forhold til noen som ikke behandler dem bra, selv lenge etter at forelskelsen er over.

Hos mange skyldes nok det et håp om å finne igjen noe mellom dem som en gang var bra

Skrevet

Mange blir dessverre i forhold til noen som ikke behandler dem bra, selv lenge etter at forelskelsen er over.

Hos mange skyldes nok det et håp om å finne igjen noe mellom dem som en gang var bra

Ja, eller at man ikke kan begripe at man kunne ta så feil.

• Liker 1
Skrevet

ah det er så deilig å være forelsket! Den følelsen savner jeg faktisk skikkelig, spesielt når det blir gjengjeldt. Når det ikke blir det så er det jo jævlig :P

Men jo forelskelse kan vare, det kan nemlig gå over til det å elske hverandre :) Ja ingen forhold er perfekte men i et langt samboerskap er det masse bølgedaler det er helt naturlig det. Mitt foreløpig eneste samboerskap varte i over 6 år i vertfall 4 av de åra så var jeg både forelsket i og elsket min mann. Ja det var absolutt bølgedaler der men de gode tidene var verdt det. De siste 2 derimot var følelsene borte. Ja jeg var glad i han og kjempet for å få følelsene tilbake, men glad i han som en kompis eller en bror. Når det kommer dit for meg er det kjørt :P

Trua på kjærligheten det har jeg absolutt :)

Skrevet

ah det er så deilig å være forelsket! Den følelsen savner jeg faktisk skikkelig, spesielt når det blir gjengjeldt. Når det ikke blir det så er det jo jævlig :P

Men jo forelskelse kan vare, det kan nemlig gå over til det å elske hverandre :) Ja ingen forhold er perfekte men i et langt samboerskap er det masse bølgedaler det er helt naturlig det. Mitt foreløpig eneste samboerskap varte i over 6 år i vertfall 4 av de åra så var jeg både forelsket i og elsket min mann. Ja det var absolutt bølgedaler der men de gode tidene var verdt det. De siste 2 derimot var følelsene borte. Ja jeg var glad i han og kjempet for å få følelsene tilbake, men glad i han som en kompis eller en bror. Når det kommer dit for meg er det kjørt :P

Trua på kjærligheten det har jeg absolutt :)

Huff, jeg har ikke opplevd å få en annen til å falle like mye for meg, som jeg har falt for han. Hvordan kan man egentlig vite hvilken vei det går med forholdet? Jeg synes alle gutta er så like snille og hyggelige når en møter de de første gangene.

Skrevet

Hva slags lykke er det som er kunstig lykke?

Finnes det kunstig sorg og kunstig sinne på samme måte?

Enig.

Er man lykkelig, så er man jo lykkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...