Gå til innhold

Bunad v.s. kjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk satt i stand en arvet bunad for noen år siden som jeg liker å bruke 17-mai. Likevel blir den lite brukt ellers. Synes det er mer lettvint med lang kjole og blazer men burde sikkert bruke den mer.

Dere som har bunad hvor ofte bruker dere den? Selv med dåp og konfirmadjon blir det ganske sjelden og det kostet en del å sette den i stand. Lurer av og til på om det var verdt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg tillet meg å komme med eit synspunkt: Bunad er absolutt det flottaste plagget eg ser kvinner har på seg ved høgtidelige anledningar t.d. 17.mai. Ved valg mellom bunad og kjole i konfirmasjon, barnedåp og bryllup og 17.mai så bør bunad vere førstevalget. Eg synest du har gjort rett i å sette den i stand. :)

• Liker 6
Skrevet

Du har bunad, men vil heller gå for fattiglus-varianten, dvs kjole?

Anonymous poster hash: 1549d...0a8
  • Liker 6
Skrevet

Jeg bruker den i konfirmasjoner, dåp og på 17 mai.

Anonymous poster hash: bb808...b54
Skrevet

Bunad er noe av det flotteste jeg ser. Skulle ønske jeg hadde selv.

Bare begynn å bruk den mer, så blir det verdt det!

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker den ved barnedåp, konfirmasjon, bryllup og 17 mai.

Var den eneste med bunad på sist bryllup jeg var i, men følte meg absolutt finere enn alle gjestene i kjole,:)

Anonymous poster hash: b14d1...0fa
Skrevet

Jeg har liten familie så det blir maks 4 ganger pr år. Blir for varm midt på sommeren og føler det blir litt mye julaften da resten av familien bare pynter seg "moderat"

Skrevet

Bunad er desidert flottest.

Anonymous poster hash: e0b9e...341
  • Liker 3
Skrevet

17.mai, konfirmasjon og dåp. Den har også blitt brukt på tema-fester (slekt-samling på gammel gård og bonde-bryllup).

Jeg ville aldri brukt den i galla, bryllup eller andre fester.

Likevel er det kanskje det enkeltplagget, og i alle fall kjolen, jeg har som vil bli brukt flest ganger gjennom livet. Og jeg synes derfor prisen er verdt det.

• Liker 2
Skrevet

De siste året har det vært lite større selskapeligheter i min familie (foruten et bryllup med dresskoden sommer), så da har bunaden kun blitt brukt til 17. mai. Det er litt synd, men samtidig så føler jeg ikke at bunaden trenger å bli brukt kjempeofte for å være "verdt" investeringen.

For det første så holder den seg jo greit i pris dersom man skulle ønske å selge den (jeg har husflidbunad som har steget en del i nypris siden jeg kjøpte den for 11 år siden), for det andre så har jeg det ikke travelt med å "slite den ut", tvert om så vil jeg jo ha den for resten av livet og gjerne gi den videre i arv (barnebarn? hehe). Det at jeg ikke bruker den så ofte gjør egentlig bare at jeg synes det blir enda mer høytidelig å ta den på.

Det eneste negative jeg kan komme på med at bunaden ikke blir brukt så ofte er at jeg synes det blir vanskelig å prioritere penger på "vedlikehold". Har noe sølv jeg ønsker meg + skjorte og forkle som trenger utskiftning, men jeg finner ikke helt riktig tidspunkt til å sette av penger til dette. Det er så mye annet jeg trenger i hverdagen som alltid kommer først. :fnise:

Men du får jo bestemme deg selv, TS. Selv ville jeg absolutt ikke ha gitt fra meg en arvet bunad dersom jeg hadde hatt en. Jeg tror også at bunaden er noe av det siste jeg ville ha solgt dersom jeg ble nødt til å skaffe penger. En bekjent av meg gjorde det for noen år siden fordi hun hadde økonomiske problemer, og selv om det meste har ordnet seg for henne nå, så er det ikke lett å hoste opp det en bunad koster dersom man angrer på salget.

Skrevet

Kommer aldri til å selge den. Vi har faktisk tre og en halv. Noen nye deler og noen gamle. Bare skjorta til bunaden koster egentlig 3000 på heimen. Har selv en litt billigere variant. Synd det skal være så

dyrt. Jeg ønsker meg sjal og veske til min

men tenker som deg arlea mtp økonomi. :)

Skrevet

meh, jeg har et ambivalent forhold til bunad.

jeg synes det er sykt mange pene bunader som er virkelig flotte og unike!

men min egen bunad, den fikk jeg ikke velge selv, og jeg hater den. den er trist, sort og kjedelig. den får rumpa mi til å se ENORM ut (jeg er ikke spesielt stor, bare lang og tynn), livet passer ikke (og dermed hele torso). når jeg har den på føler jeg det er en uniform da alle i familien har samme bunad. deprimerende.

jeg fikk den til konfirmasjonen, har brukt den kanskje 2 ganger etter den dagen. er 24 år.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg bruker bunaden min så ofte jeg bare kan. I 2013 brukte jeg den vel 7 ganger tror jeg (dåp, bryllup, konfirmasjon, 17. Mai og en høytidelig sermoni). Bunaden min er det fineste jeg har av klær :)

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt bunad ville jeg brukt den i alle bryllup, dåp, konfirmasjon, 17.mai, julaften og andre juledager, i selskap i utlandet, når kleskoden er galla og enhver annen anledning.

Anonymous poster hash: b4d21...276

• Liker 2
Gjest løppen
Skrevet

Det er litt opp og ned, de siste 2 årene har jeg ikke brukt min bunad da jeg ikke har vert utenfor døren 17 mai, og alle barnedåper og konfirmasjoner har vert om sommeren. Og det er da ved disse anledningene jeg vanligvis bruker den.

Skrevet

Jeg er muligens den eneste personen i verden som ikke har bunad fetisj men det får nå så være.

Har ikke brukt den på minst 14 år, den henger i skapet og samler støv, har ofte tenkt på å selge den og den ryker nok til en dag. Ikke synes jeg bunader er fint generelt sett, tvert der imot og den er fryktelig upraktisk i sommerhalvåret og blir som sagt veldig nedprioritert ellers også.

Men om jeg hadde hatt en kjærkomme følelse når jeg så bunader og jeg brukte den om bare en eller to ganger i året så hadde jeg nok absolutt beholdt den.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg brukar ikkje min særleg ofte, det er i konfirmasjonar og på 17. mai, liksom. Eg har også brukt han eit par gonger i utlandet, og det er i alle fall ein icebreaker... Ville neppe kjøpt ein bunad om eg ikkje hadde arva han, men trur eg kjem til å setje i stand den andre eg har når mor mi ikkje kan bruke han meir...

Skrevet

17.mai, konfirmasjon og dåp. Den har også blitt brukt på tema-fester (slekt-samling på gammel gård og bonde-bryllup).

Jeg ville aldri brukt den i galla, bryllup eller andre fester.

Likevel er det kanskje det enkeltplagget, og i alle fall kjolen, jeg har som vil bli brukt flest ganger gjennom livet. Og jeg synes derfor prisen er verdt det.

Hvorfor ville du aldri brukt den i bryllup? Bare lurer :)

Selv bruker jeg min på 17 mai, dåp, konfirmasjon og bryllup. I bryllup har jeg på bunaden i kirka og til middag, men skifter til kjole når det blir fest.

Anonymous poster hash: 7dab2...6cc

Skrevet

Fikk satt i stand en arvet bunad for noen år siden som jeg liker å bruke 17-mai. Likevel blir den lite brukt ellers. Synes det er mer lettvint med lang kjole og blazer men burde sikkert bruke den mer.

Dere som har bunad hvor ofte bruker dere den? Selv med dåp og konfirmadjon blir det ganske sjelden og det kostet en del å sette den i stand. Lurer av og til på om det var verdt det.

Man bruker ikke bunad fordi det er lettvint. Likevel blir bunad brukt istedet for kjole. Hvorfor det, tror du?

Anonymous poster hash: cf08a...90c

Gjest Tigress
Skrevet

Hvorfor ville du aldri brukt den i bryllup? Bare lurer :)

Selv bruker jeg min på 17 mai, dåp, konfirmasjon og bryllup. I bryllup har jeg på bunaden i kirka og til middag, men skifter til kjole når det blir fest.

Anonymous poster hash: 7dab2...6cc

Kvifor skiftar du når det blir fest, då? Trur du ikkje det er same grunnen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...