Gå til innhold

Kan jeg gi penger til kirken isteden formueskatt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig?

Når jeg blir rik nok at jeg må skatte av pengene pga formueskatt, vil jeg heller skatte pengene til kirken og gi arv til kirken isteden satan's verdenssystem.

Er det mulig å gjøre det?

Eller som i USA, de rike gir gaver istedenfor skatt til staten; er det mulig i Norge ?

Jeg misliker formueskatt fordi det spiser min uførepensjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke betale penger til kirken istedenfor formueskatt.

Du kan få skattefradrag hvis du gir gaver til kirken:

https://www.kirken.no/?event=doLink&famID=6911

Du kan gi så store gaver til kirken at formuen din er under grensen for formueskatt. (870 000 i 2013?)

Hvis du ikke har barn kan du testamentere alt du eier til kiken..

• Liker 1
Skrevet

Så flott at gaver til kirken kan gjøre sånn at jeg slipper å betale formueskatt. Det kommer jeg til å gjøre.

Skrevet

Innslagspunktet for formueskatt er 1 million fra 2014, ikke 870000 som skrevet over her.

Formueskatten er 1,0 %.

Eks 1: Hvis HI har 1 mill på bok (ikke eiendom etc), betaler han 0 kr i formueskatt.

Eks 2: Hvis HI har 1,1 mill på bok, blir det 1000 kr i formueskatt.

Eks 3: Hvis HI har 2 mill på bok, blir det 10000 kr.

Hvor er logikken, - du skal gi kirken 100.000 kr gratis for å slippe å betale 1000 kr til kommune og stat?

Eller gi kirken 1 million for å slippe å skatte 10000 kr?

Sikkert snilt at du vil gi kirken penger, men... ;)

Hvis du har verdiene dine i bolig(er) isteden, blir formueskatten enda mindre på grunn av likningsverdien som settes på bolig kontra sparepenger/aksjer etc.

Anonymous poster hash: 04f76...672

• Liker 2
Skrevet

Innslagspunktet for formueskatt er 1 million fra 2014, ikke 870000 som skrevet over her.

Formueskatten er 1,0 %.

Eks 1: Hvis HI har 1 mill på bok (ikke eiendom etc), betaler han 0 kr i formueskatt.

Eks 2: Hvis HI har 1,1 mill på bok, blir det 1000 kr i formueskatt.

Eks 3: Hvis HI har 2 mill på bok, blir det 10000 kr.

Hvor er logikken, - du skal gi kirken 100.000 kr gratis for å slippe å betale 1000 kr til kommune og stat?

Eller gi kirken 1 million for å slippe å skatte 10000 kr?

Sikkert snilt at du vil gi kirken penger, men... ;)

Hvis du har verdiene dine i bolig(er) isteden, blir formueskatten enda mindre på grunn av likningsverdien som settes på bolig kontra sparepenger/aksjer etc.

Anonymous poster hash: 04f76...672

Jo ligningstaksten på eiendom inngår i formuesfastsettelsen (25-30% for primærbolig, 60% for sekundær osv.), så hvis ligningsverdien på boligen din er f.eks. 800 000, kan du bare ha 200 000 i annen formue, før du må betale formuesskatt av det overskytende av 1 mill.

Anonymous poster hash: 1f73b...5a3

Skrevet

Jo ligningstaksten på eiendom inngår i formuesfastsettelsen (25-30% for primærbolig, 60% for sekundær osv.), så hvis ligningsverdien på boligen din er f.eks. 800 000, kan du bare ha 200 000 i annen formue, før du må betale formuesskatt av det overskytende av 1 mill.

Anonymous poster hash: 1f73b...5a3

Ja, det er jo akkurat det jeg skriver jo ;)

Har ikke skrevet at eiendom ikke går innunder, men at ligningsverdien er lavere enn det er for kontanter, slik at man kan redusere formueskatten sin ved å ha penger i bolig istedenfor på konto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...