Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og samboer har sex flere ganger i uken og vi har hatt det i et år. Vi har ikke brukt noe i form av prevensjon, og har ofte tenkt tanken på at jeg ikke kan bli gravid og nå er tanken bare forsterket ganger 10! Jeg sa i fra til fastlegen min, men hun mener det er altfor tidlig for meg å tenke på barn. Fyller snart 21, har en BMI på bittelitt under 16 (er i følge bmien min undervektig!) jeg er 1,70 cm høy og veier 47,2 kg. Har uregelmessig mensen, kan gå 8 mnd uten for så å få det hver mnd i 2-3 mnd. Hvis det skulle vise seg jeg trenger hjelp, er det da en fordel å vite dette i en ung alder eller er det sånn at hvis jeg trenger hjelp så spiller det ikke i hvilken alder jeg oppsøker hjelp. (Tenker da på at legen ikke sier når jeg er 25-30 år at, du burde ha oppsøkt hjelp for flere år siden) ja, jeg er undervektig, men jeg føler ikke at det er vekten min jeg skal skylde på, føler meg på ingen måte syk grunnet BMIen min/vekten min.

Anonymous poster hash: 16240...f05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hennes subjektive meninger om at du er for ung skal ikke ha innvirkning pa dette.

Jeg hadde byttet fastlege.

Anonymous poster hash: 0899c...4fe

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke mensen har du heller ikke eggløsning. Lav BMI kan helt klart føre til at du mister mensen, selv om du ikke føler deg syk. Litt rask googling finner f.eks. denne siden hos lommelegen, http://www.lommelegen.no/legesvar/mens-og-slanking, som sier at BMI på 18.7 kan være lavt nok til å miste mensen om man er muskuløs. Vil absolutt tro at vekten din spiller en stor rolle her! Ville vært litt hardere på legen, eller eventuelt gått til en annen lege. Du kan også vurdere privat gynekolog, om du ikke er fornøyd med fastlegen.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Du kan ikke få barn akkuratt nå fordi du ikke har mens. Mensen har du ikke fordi du er undervektig. Prøv å gå opp noen kilo til mensen stabiliserer seg. Prøv å bli gravid da. Hvis du har regelmessig mens og skal fortsatt slite med å bli gravid 1 år etter det, så går du til legen.

Akuratt nå må du stabilisere reproduksjonsfunksjonen ved å spise og få regelmessig mens.

• Liker 1
Skrevet

Når mens er så uregelmessig har du sannsynligvis ikke eggløsning, og kan derfor ikke bli gravid. Det kan fort henge sammen med vekten. Det fastlegen burde gjort var å veilede deg i forhold til dette. Da det å være så undervektig at det påvirker hormonene kan gi varig skade på fruktbarheten, det er derfor viktig at du får undersøkt og tatt tak i dette så snart som mulig.

Jeg anbefaler deg at du tar opp vektproblemene kombinert med uteblitt mens med fastlegen, tar han deg ikke alvorlig bytter du fastlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...