Gå til innhold

Mamma liker ikke at jeg trener mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 19 år gammel jente, som alltid har elsket trening og fysisk aktivitet generelt. Trener ganske mye, men aboslutt ikke for mye, kjenner mange som trener like mye eller mer enn meg. Men problemet er at moren min alltid skal komme med sånne kvasse kommentarer når det gjelder treningen min. Eksempler på dette kan være "ikke rart du ikke har noen rene sportssokker, du som aboslutt må trene hele tiden", "skal du på trening sammen med *****? visste ikke at hun var sånn treningsnarkoman som deg". Hun sier kommentarene med en veldig negativ tone, og jeg kjenner jeg blir irritert. Jeg bruker å si ifra til henne, men noen dager senere kommer hun med samme type kommentarer igjen. Faren min er også glad i trening, han har aldri gitt meg slike kommentarer, og han sier ingenting når han hører mamma si dem. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Føler nesten jeg må skjule treningen min for mamma, og det synes jeg er litt for dumt.

Anonymous poster hash: b97ab...7cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt hjemmefra! (Mødre vil alltid være irriterende.)

Anonymous poster hash: 646e5...828
  • Liker 1
Skrevet

Flytt hjemmefra! (Mødre vil alltid være irriterende.)

Anonymous poster hash: 646e5...828

Jeg skal flytte hjemmefra til høsten. Så jeg har fortsatt en stund igjen før jeg slipper unna kommentarene hennes...

Skrevet

Si at du i motsetning til henne tar vare på kroppen din.

Hun som sikkert har passert 40, burde være den som trener mest, for kroppen hennes forfaller for hvert år som går...

Anonymous poster hash: 64d9e...941
Skrevet

Forklarer henne at dette er bra for helsa! og hu må være dum som ikke skjønner det. Eller du er lat. si at hun har fått bilringer el noe..

Skrevet

Hva trener du? Har du drevet med sport tidligere, altså ikke trening bare for å trene, men en idrett? Hvis du ikke var en typisk sportsunge forstår jeg at det er nytt for henne. Jeg drev med fotball, friidrett og ski og trente mye målrettet grunnet dette, og mamma syntes det var helt naturlig at jeg alltid skulle på en trening. Når min bror begynte å trene styrke i en alder av 20 så var hun plutselig veldig bekymret av en eller annen grunn, fordi hun var ikke vant til tanken. Hennes bekymring er fremdeles tåpelig så fremt du gjør det på en sunn måte, men nå er jo hønemødre litt tåpelige til tider, og det er forståelig.

Anonymous poster hash: 02d3c...b05
Skrevet

Hva trener du? Har du drevet med sport tidligere, altså ikke trening bare for å trene, men en idrett? Hvis du ikke var en typisk sportsunge forstår jeg at det er nytt for henne. Jeg drev med fotball, friidrett og ski og trente mye målrettet grunnet dette, og mamma syntes det var helt naturlig at jeg alltid skulle på en trening. Når min bror begynte å trene styrke i en alder av 20 så var hun plutselig veldig bekymret av en eller annen grunn, fordi hun var ikke vant til tanken. Hennes bekymring er fremdeles tåpelig så fremt du gjør det på en sunn måte, men nå er jo hønemødre litt tåpelige til tider, og det er forståelig.

Anonymous poster hash: 02d3c...b05

Jeg har som sagt alltid vært glad i trening. Som barn/ungdom var jeg med på både håndball, fotball, langrenn, dans osv. Nå er jeg ikke med på noen spesiell idrett, men jeg løper og spinner, og trener en del styrke. Det som er nytt for henne i forhold til da jeg var med på forskjellige idretter, er at nå bestemmer jeg meg selv for at "nå skal jeg på trening", mens før var det at "nå må jeg på trening fordi det er felles trening med hele laget". Da jeg var med på håndball/fotball var vi jo også pålagt egentrening, men det var helt greit for mamma, fordi da trente jeg jo fordi det var "gjennom" håndballen/fotballen hvis dere skjønner.

TS

Skrevet

Kan det være at hun synes treningen går ut over andre ting, for eksempel å hjelpe til hjemme, og at det er derfor hun kommer med småspydige kommentarer?

Anonymous poster hash: ed533...eda
Skrevet

Hvor mye trener du da? Altså; hvor ofte og hvor lenge hver gang? Og har du begynt å trene mer enn før?

Skrevet

Jeg har som sagt alltid vært glad i trening. Som barn/ungdom var jeg med på både håndball, fotball, langrenn, dans osv. Nå er jeg ikke med på noen spesiell idrett, men jeg løper og spinner, og trener en del styrke. Det som er nytt for henne i forhold til da jeg var med på forskjellige idretter, er at nå bestemmer jeg meg selv for at "nå skal jeg på trening", mens før var det at "nå må jeg på trening fordi det er felles trening med hele laget". Da jeg var med på håndball/fotball var vi jo også pålagt egentrening, men det var helt greit for mamma, fordi da trente jeg jo fordi det var "gjennom" håndballen/fotballen hvis dere skjønner.

TS

Høres ut som om hun synes det er meningsløst å trene bare for å trene, istedenfor å trene for å bli god til en spesiell ting. Helt teit egentlig, da det jo er viktig å trene for å holde seg i form.

Støtter ikke forslaget om å si at hun har fått bilringer osv. Ingen grunn til å være frekk mot henne. Ville heller bare prøvd å forklare at det er viktig å trene og at du trives med det.

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye trener du da? Altså; hvor ofte og hvor lenge hver gang? Og har du begynt å trene mer enn før?

Trener ikke mer enn før. Veldig forskjellig hvor mye jeg trener nå egentlig, alt fra 3-6 dager i uken. Hvis jeg er på treningssenter trener jeg alt fra 1 time til 1 time og 30 minutter (løping/sykling/ellipse, styrke, saltimer), mens hvis jeg ikke gidder å dra på treningssenteret så kanskje jeg tar meg en times joggetur ute, eller en gåtur bare for å få litt frisk luft. Kommer helt an på dagsformen.

TS

Skrevet

Trener ikke mer enn før. Veldig forskjellig hvor mye jeg trener nå egentlig, alt fra 3-6 dager i uken. Hvis jeg er på treningssenter trener jeg alt fra 1 time til 1 time og 30 minutter (løping/sykling/ellipse, styrke, saltimer), mens hvis jeg ikke gidder å dra på treningssenteret så kanskje jeg tar meg en times joggetur ute, eller en gåtur bare for å få litt frisk luft. Kommer helt an på dagsformen.

TS

Ok, da synes jeg ikke det høres for mye ut :) Du kan prøve å sette deg ned med henne og si fra at du synes det er vanskelig at hun kommer med sånne negative kommentarer når du skal trene. Forklar at du selv føler at du ikke trener for mye, og om hun synes treningen kommer ut av kontroll kan hun og faren din ta en prat med deg (høres jo ut som om faren din er mer på din side og kan roe henne ned). Ta denne praten en gang verken du eller henne er irriterte så går nok praten litt lettere :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...