Gå til innhold

Hvordan lager du kakao?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd et par forskjellige varianter, og må si følgende har vist seg å være helt suverent soleklart best:

• En spiseskje kakaopulver og en spiseskje sukker
  • Dette vispes sammen med 1 liter H-melk, spe på litt til å begynne med, visp sammen og hell på resten
  • Del opp en sjokoladeplate ekte Freia kokesjokolade, kok opp mens man visper

Blir på ingen måte det samme med skummet melk, for ikke å snakke om med sånn billig "kokesjokolade", eneste problemet er at man lett kan gå litt opp i vekt om man drikker for mye av dette :)

Anonymous poster hash: 5d93c...994
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan selvsagt være pirkete og kalle dette varm sjokolade i stedet for kakao, men jeg sier nå bare kakao uansett, jeg da :)

Anonymous poster hash: 5d93c...994
Skrevet

Når jeg først unner meg kakao eller varm sjokolade så lages det en skikkelig bombe:

- To plater mørk sjokolade (helst 70% kakao)

Varmes opp med en "dash" smør.

Ha i 10 dl hel melk, kok opp. Dryss i litt vaniljesukker (2 ts)

For å gjøre den ekstra tykk og god ha i litt fløte.

Med denne oppskriften er det nok med bare en kopp så er man mett, men god er den!

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Kakao (ikke varm sjokolade) lager jeg ved å røre kakaopulver og litt vann sammen i en kjele før jeg tilsetter melk og varmer opp mens jeg rører.

- litt søtt (sukker eller honning) has i kjelen før melken helles i dersom man vil ha litt søtsmak oppi.

Varm sjokolade lager jeg ved å ha litt vann i en kjele, smelte mørk sjokolade i vannet mend jeg rører. Når sjokoladen er smeltet heller jeg i melk og varmer opp til kokepunktet.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Gjest Funky Punk
Skrevet

Når jeg først unner meg kakao eller varm sjokolade så lages det en skikkelig bombe:

Med denne oppskriften er det nok med bare en kopp så er man mett, men god er den!

Gjør som dette, men hender jeg tilsetter chili eller kanel

Gjest Raptuza
Skrevet

Tilsetter 1 ts vaniljesukker til 1 l kakao....!

Skrevet

Jeg følger oppskriften, og en ss av hver er alt for lite.

Skrevet

Raw kakao- pulver, ekstra lettmelk, litt vanlijesukker og stevia. Nam!

Gjest Daenerys
Skrevet

2 ts kakao og 1/2 ts sukker pr kopp. Måler opp melk i koppen jeg skal bruke (laktosefri melk, altså lettmelk), og har oppi 1/3 av melken, og alt av kakaoen og sukkeret i en kjele. Visper det inn og har i resten av melken. Ferdig når det begynner å boble.

Liker denne måten veldig godt, for den er trygg for meg med interoleranser, smaker godt, og man lager ikke alt for mye :)

Skrevet

Koker opp vann, knekker tre-fire egg i en bolle, rører godt inn mens jeg heller i det kokende vannet. Tilsetter en liten dasj ren honning, og har i et par skjeer raw kakao.

Egg- og raw kakao mengden varierer alt ettersom hvor tynn eller tjukk jeg vil ha kakaoen og hvor mye kakao smak jeg ønsker. Minner veldig om Regia sin originale kakao så jeg synes den er kjempe god, og ikke minst sunn :-)

Anonymous poster hash: 5ec4b...e4b
Skrevet

Nam! Høres omtrent ut som den oppskriften jeg bruker. Kan også piffes opp med litt chili og/eller rom, om man vil. (Det vil jeg oftest når jeg først lager denne. Det skjer ikke så ofte, så hvorfor spare på konfekten? :) )

Anonymous poster hash: a1794...58b

Gjest Belle âme
Skrevet

Melk og kokesjokolade. Bare random.

Vaniljesukker.

Skrevet

Jeg syns det er godt å smelte Freia melkesjokolade og koke opp med melk.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

2,5 dl fløte

5 dl helmelk

4 ss kakao

1 ss brunt sukker

1 pris salt

100 g melkesjokolade, i biter

1) Bland sammen kakao, sukker, og salt

2) Tilsett litt fløte og pisk glatt

3) Tilsett resten av fløten og varm opp på middel varme under stadig pisking

4) Tilsett melk, pisk videre

5) Tilsett sjokolade og pisk/rør til sjokoladen er fullstendig smeltet

6) Fortsett å piske i fem minutter til/til drikken har fått riktig temperatur og har begynt å tykne litt

Varianter:

- rør inn 3 ss kremet peanøttsmør

- bland inn 1 ts kanel/kardemomme med det tørre

- topping av pisket krem og raw cocoa nibs

- erstatt sukkeret med 1-2 ss lønnesirup

Skrevet

Jeg bruker melk, sukker og kakaopulver samt litt kaffe.

Anonymous poster hash: ce00e...dbd
Skrevet

Smelter 1 plate kokesjokolade i en kjele med litt vann, tar i 4-5dl melk og varmer til kokepunktet. Tar og i litt vaniljesukker, og av og til litt chilli.

Skrevet

Smelter 1 plate kokesjokolade i en kjele med litt vann, tar i 4-5dl melk og varmer til kokepunktet. Tar og i litt vaniljesukker, og av og til litt chilli.

Samme her. Gjerne 70% sjokolade med litt ekstra sukker. Og kremtopp som må være hjemmepisket og passe "slapp" i konsistensen.

:heks:

Skrevet

Samme her. Gjerne 70% sjokolade med litt ekstra sukker. Og kremtopp som må være hjemmepisket og passe "slapp" i konsistensen.

Også er det veldig godt med minimarsmallows i:D

• Liker 1
Skrevet

Også er det veldig godt med minimarsmallows i:D

Det må jeg (egentlig helst ikke) prøve neste gang!

• Liker 1
Skrevet

Smelt sjokolade - ha i melk = perfection!

Anonymous poster hash: ba0ac...5d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...