Gå til innhold

Spørsmål ang. enkeltpersonforetak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg burde sannsynligvis tatt et kjapt nettkurs i temaet, men jeg prøver slik først - det er alltids noen som har kompetansen og tips. Og det er ikke store greiene jeg trenger.

Det er altså slik at jeg har etablert et enkeltpersonforetak, dette for å drive kursvirksomhet på kulturfeltet. Det kan være aktuelt med 2-4 kurs i året, med kanskje 35 (unike) deltagere totalt. Totalt omsetning er vanskelig å forutse (vil kunne variere fra år til år), men håper at jeg i løpet av 2014 kan tjene opp mot 40 000. Går ikke ting som jeg planlegger, kan det være snakk om ca. 20 000.

Dette er en bigeskjeft for meg, jeg har i utgangspunktet en 100% jobb som hovedinntektskilde.

Tre spørsmål:

- Betaler jeg 50% skatt av disse biinntektene? (Det er altså snakk om kurs på kulturfeltet, ikke momspliktig). Eller er det noen trappetrinn ift. hvor mye jeg kan tjene, før skatten gjør et hopp?

- Er det noe særlig å hente på å ta vare på kvitteringer på små utgifter jeg har, som f.eks. kopiering, porto og annonsering? Eller er det mer styr enn det er lønnsomt? Hvis f.eks. utgiftene dreier seg om maks 1500 kroner på et år?

- Dersom jeg selger papirmateriell knyttet til kurset, skal jeg da benytte nummererte giroer knyttet opp mot foretaket (tilsvarende de deltagerne betaler kursavgift på) - uavhengig av beløp? Hvis jeg f.eks. i løpet av året selger kun ett kurshefte til én person til kr. 350,-, må jeg da oppgi dette som inntekt? Hva om jeg selger fem slike hefter, til fem ulike personer?

Takknemlig om noen har svar. :)

Anonymous poster hash: e2eb6...40e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg burde sannsynligvis tatt et kjapt nettkurs i temaet, men jeg prøver slik først - det er alltids noen som har kompetansen og tips. Og det er ikke store greiene jeg trenger.

Det er altså slik at jeg har etablert et enkeltpersonforetak, dette for å drive kursvirksomhet på kulturfeltet. Det kan være aktuelt med 2-4 kurs i året, med kanskje 35 (unike) deltagere totalt. Totalt omsetning er vanskelig å forutse (vil kunne variere fra år til år), men håper at jeg i løpet av 2014 kan tjene opp mot 40 000. Går ikke ting som jeg planlegger, kan det være snakk om ca. 20 000.

Dette er en bigeskjeft for meg, jeg har i utgangspunktet en 100% jobb som hovedinntektskilde.

Tre spørsmål:

- Betaler jeg 50% skatt av disse biinntektene? (Det er altså snakk om kurs på kulturfeltet, ikke momspliktig). Eller er det noen trappetrinn ift. hvor mye jeg kan tjene, før skatten gjør et hopp?

KOMMER AN PÅ HVILKEN INNTEKT DU HAR I HOVEDJOBBEN DIN, OG EVT ANDRE INNTEKTER. LEGG PÅ 40 000, TREKK FRA EVENTUELLE GJELDSRENTER OM DU HAR DET, OG SJEKK SKATTETABELL PÅ SKATTEETATEN.NO

- Er det noe særlig å hente på å ta vare på kvitteringer på små utgifter jeg har, som f.eks. kopiering, porto og annonsering? Eller er det mer styr enn det er lønnsomt? Hvis f.eks. utgiftene dreier seg om maks 1500 kroner på et år?

JA!

HER KAN DU TREKKE FRA ALLE UTGIFTER DU HAR TIL NÆRINGSVIRKSOMHETEN. IKKE GLEM TRANSPORT, TLF, INTERNETT.

KJØPER DU EN NY PC KAN DU TREKKE FRA DEN OGSÅ. F EKS OM DEN KOSTER 5000,- OG DU SKATTER 30-35% SÅ ER DET 1500-1750,- SPART, BARE DER.

TA VARE PÅ ALLE KVITTERINGER, NUMMERER DE OG SETT OPP SUMMENE I EXCEL,ENKELT OG GREIT.

- Dersom jeg selger papirmateriell knyttet til kurset, skal jeg da benytte nummererte giroer knyttet opp mot foretaket (tilsvarende de deltagerne betaler kursavgift på) - uavhengig av beløp? Hvis jeg f.eks. i løpet av året selger kun ett kurshefte til én person til kr. 350,-, må jeg da oppgi dette som inntekt? Hva om jeg selger fem slike hefter, til fem ulike personer?

JA. BARE LAG ENKLE FAKTURAER I EXCEL, FINNES MALER PÅ DET PÅ NETT. GJORT PÅ TO MINUTTER.

Takknemlig om noen har svar. :)

Anonymous poster hash: e2eb6...40e

Skrevet

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

Når det gjelder faktura er der regler som gjelder for dette. De skal ikke kunne endres i ettertid (som man kan i et word dokument feks). Nummererte fakturanr er et krav. Kan anbefale visma e-accounting som jeg bruker selv. Det koster ca 140 kr mnd og holder styr på både inntekter og utgifter som blir automatisk bokført,kundeservice på tlf, og alt er på norsk og med brukervideoer som hjelper deg i gang. Evnt kan du gå for en billigere/gratis løsning. Bare google fakturaprogram for ENK. Sjekk ut sendregning.no Anbefaler å bruke et fakturaprogram fordi da slipper du å tenke så mye på det som står i regnskaps/fakturaloven og holde orden på alt på egen hånd.

Anonymous poster hash: b8396...501

Skrevet

Og ja: når du har et ENK så blir inntekten du tjener i ENK lagt til inntekten du har i primærjobben din. Dvs hvis du tjener 350.000 i stillingen din og du tjener 50.000 i enkeltmannsforetaket ditt, blir din totale inntekt på 400.000. Når du skal fylle ut selvangivelsen for næringsdrivende fyller du enkelt og greit inn hva du har tjent på kursvirksomheten din og hva du har brukt til utgifter som feks. Bensinpenger til/fra kurs, mat til kurs, overnatting, leie av lokale, matriell til reseerch eller undervisning etc - hva som blir aktuelt i ditt tilfelle. Det er et krav at du kan bevise de faktiske utgiftene på forespørsel, så du MÅ ha kvitteringer for alt sammen. Jeg pleier å skrive bakpå hver kvittering hva det er feks "lærermiddag kurshelg 1".

Det du har fått inn på kursvirksomheten din minus det du har brukt til utgifter = din inntekt i ditt ENK. Så blir dette lagt sammmen med din primærinntekt fra hovedjobben din. Summen av dette er hva du skal skatte av. Enten det er 36% eller 50%, kommer det ann på hvor høy inntekt og skatt du har i dag - i tillegg til hvor mye du tjener i ditt ENK.

Anonymous poster hash: b8396...501

Skrevet

Skatt fra enk starter på 39%, pga man ikke betaler trygdeavgift.

Anonymous poster hash: c60f5...363
Skrevet

?? Det er vel ikke noen generell skatteprosent, det varierer vel fra person til person...

Anonymous poster hash: 0536d...c5d

Skrevet

?? Det er vel ikke noen generell skatteprosent, det varierer vel fra person til person...

Nei. Du har en generell skatteprosen, for lønnsmottakere er dette 36% og for enk 39%. Grunnen til at mange lønnsmottakere ender opp med lavere prosent i praksis er fradrag og minstefradraget, som man ikke får på lønn fra eget enk.

Skrevet

Nei. Du har en generell skatteprosen, for lønnsmottakere er dette 36% og for enk 39%. Grunnen til at mange lønnsmottakere ender opp med lavere prosent i praksis er fradrag og minstefradraget, som man ikke får på lønn fra eget enk.

Må innrømme jeg ikke helt skjønner hva du mener. Minstefradrag får man vel uansett. Det er vel summen av inntekt og fradrag som bestemmer skatteprosenten. Om man driver ENK får man like fullt alle fradragene som når man er lønnsmottaker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Bestill nytt skattekort der du oppgir næringsinntekt så har du orden på dette.

Det er et krav at fakturaene er nummerert på en måte som gjør at de ikke kan endres i ettertid. Dersom du velger å bruke Excel eller Word til å skrive faktura betyr det forhåndsnummererte blanketter der du må holde styr på kasserte blanketter. Et greit lite fakturaprogram tar hånd om både bokføring og nummerering - og de litt større pakkene tar også vare på selvangivelsen din når så langt kommer.

Skrevet

Må innrømme jeg ikke helt skjønner hva du mener. Minstefradrag får man vel uansett. Det er vel summen av inntekt og fradrag som bestemmer skatteprosenten. Om man driver ENK får man like fullt alle fradragene som når man er lønnsmottaker.

Nei. Ring skattetaten i morgen og spør, dersom du tviler. Minstefradraget er ment å dekke generelle utgifter knyttet til arbeid, som transport til og fra, lunsjutgifter osv, og som selvstendig næringsdrivende har du mulighet til å trekke fra disse utgiftene før du beregner lønn, derfor får du heller ikke minstefradrag på denne inntekten, fordi du da ville få dobbelt fradrag.

Dersom du har både vanlig lønnsinntekt og inntekt fra enk vil minstefradraget beregnes ut fra den delen av inntekten din som er vanlig lønnsinntekt.

Skrevet

11,4 % trygdeavgift på beregnet personinntekt (enk/EPF)... Total maksimal skattesats blir 27 + 11,4 + 12 = 50,4%. Det er hvis personinntekt fra vanlig jobb pluss EPF blir over grensen for toppskattens andre trinn.

Anonymous poster hash: e91aa...e8c

Skrevet

11,4 % trygdeavgift på beregnet personinntekt (enk/EPF)... Total maksimal skattesats blir 27 + 11,4 + 12 = 50,4%. Det er hvis personinntekt fra vanlig jobb pluss EPF blir over grensen for toppskattens andre trinn.

Hvor kommer 12-tallet fra? Du betaler ikke arbeidsgiveravgift for deg selv eller ektefelle i enkeltpersonsforetak. Regnestykket ditt gjelder evt for ansatte.

Skrevet

Hvor kommer 12-tallet fra? Du betaler ikke arbeidsgiveravgift for deg selv eller ektefelle i enkeltpersonsforetak. Regnestykket ditt gjelder evt for ansatte.

Nei, regnestykket mitt gjelder for EPF. Har ikke noe med arbeidsgiveravgift å gjøre. Når man driver EPF, beregnes det er personinntekt (=lønnsinntekt for vanlige arbeidstakere). Av denne skal det betales vanlig skatt på 27 % (etter fradrag), samt trygdeavgift og eventuelt toppskatt (9 eller 12 %). Akkurat det samme gjelder for deg som vanlig ansatt med vanlig lønn, men trygdeavgiften er da 7,8 % i stedet. I tillegg må arbeidsgiveren din betale arbeidsgiveravgift på, normalt sett, 14,1%.

Hilsen en som har master i skatterett

• Liker 1
Skrevet

Nei, regnestykket mitt gjelder for EPF. Har ikke noe med arbeidsgiveravgift å gjøre. Når man driver EPF, beregnes det er personinntekt (=lønnsinntekt for vanlige arbeidstakere). Av denne skal det betales vanlig skatt på 27 % (etter fradrag), samt trygdeavgift og eventuelt toppskatt (9 eller 12 %). Akkurat det samme gjelder for deg som vanlig ansatt med vanlig lønn, men trygdeavgiften er da 7,8 % i stedet. I tillegg må arbeidsgiveren din betale arbeidsgiveravgift på, normalt sett, 14,1%.

Altså sparer man ved å drive EPF fremfor å være ansatt, arbeidsgiveravgiften, men betaler noe høyere trygdeavgift for å veie opp. Får også et lite skjermingsftadrag som reduserer skattegrunnlaget for trygdeavgift og toppskatt.

Skrevet

Men toppskatt gjelder bare de som tjener nok til å få det. De fleste som driver enk gjør ikke det, og det er heller ingenting i TS' innlegg som tilsier at det gjelder henne, når hun skisserer en maks inntekt på 40.000.

Min påstand var også at man starter på 39% og det stemmer, da toppskatt er et tillegg, som ikke gjelder alle.

• Liker 1
Skrevet

Men toppskatt gjelder bare de som tjener nok til å få det. De fleste som driver enk gjør ikke det, og det er heller ingenting i TS' innlegg som tilsier at det gjelder henne, når hun skisserer en maks inntekt på 40.000.

Min påstand var også at man starter på 39% og det stemmer, da toppskatt er et tillegg, som ikke gjelder alle.

Jeg skrev jo også at dette var maksimal skattesats, og skrev at jeg forutsatte at inntekten fra lønn og EPF overgår toppskattgrensen. Det er forøvrig ingen egen grense for toppskatt på EPF - personinntekt fra alle kilder sees under ett.

Men hvis vi ser bort fra toppskatt.. da stemmer det jo ikke at man begynner på 39 %. Da er det 38,4.

Skrevet

Jeg skrev jo også at dette var maksimal skattesats, og skrev at jeg forutsatte at inntekten fra lønn og EPF overgår toppskattgrensen. Det er forøvrig ingen egen grense for toppskatt på EPF - personinntekt fra alle kilder sees under ett.

Men hvis vi ser bort fra toppskatt.. da stemmer det jo ikke at man begynner på 39 %. Da er det 38,4.

Og du skrev jo vitterlig at det ikke er trygdeavgift på EPF... Hvilket ikke stemmer, men da lurer jeg på hvor du fikk 39 % fra?

• Liker 1
Skrevet

Og du skrev jo vitterlig at det ikke er trygdeavgift på EPF... Hvilket ikke stemmer, men da lurer jeg på hvor du fikk 39 % fra?

Jeg rundet av til 39% av gammel vane. Og vis meg hvor jeg skrev at det ikke er trygdeavgift på enk?

Skrevet

• Liker 1
Skrevet

Skriveleif, mente dette med minstefradrag og arbeidsgiveravgift, og det fremgikk vel av senere innlegg. (Får ikke rettet som AB)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...