Gå til innhold

Lønner det seg åøke barnehage plass fra August?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til å søke barnehage plass for pjokken. Han er født i Desember 2013, så vi har jo ikke krav på plass før august 2015.

Jeg håper virkelig på å få en plass innen starten av Januar 2015, da vi ikke har økonomi til å ha ulønnet permisjon noe særlig lengere enn dette.

Spørsmålet er; skriver jeg i søknaden at jeg ønsker plass fra januar 2015, eller lønner det seg og skrive fra August 2014? (Evt. Noen annen dato?)

Jeg tenker at vi ved å skrive August har større mulighet for å få en ledig plass som dukker opp? Kan man da evt. Takke ha til en plass (og selvfølgelig betale for den) men ikke bruke plassen før i januar?

Vet at dette virker som et forsøk på å snike i køen, men er virkelig viktig for oss å få en barnehageplass for pjokken!

Noen har noen erfaringer, eller vet noe om dette?

Anonymous poster hash: ff158...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I kommuner med bare ett opptak vil det vel lønne seg å søke om plass fra august. Mange kommuner har vel som krav også at oppstart er i løpet av august for at en skal få plass.

Men dette varierer fra kommune til kommune, så sjekk barnehagevedtektene for din kommune.

Anonymous poster hash: 5b8d0...bb7
Skrevet

Som jeg har skjønt vedtektene, blir vi som ikke har krav på plass tildelt plass fortløpende etter som det blir noen ledige plasser. (er forøvrig Lier kommune)

Jeg tenker at man da isåfall har sjans på plasser som blir ledige fra august å utover, men søker jeg fra januar har jeg kun sjans på plasser fra januar og utover? Riktig?

Blir jo også redd for å gjøre noe feil med sånne offentlige skjemaer, virker sånn som at en liten feil gjør at du blir diskvalifisert, og må stå med skjegget i postkassen =P

Anonymous poster hash: ff158...45e

Skrevet

Er nok best å søke fra august 2014, og de fleste har som krav at barnet må begynne.

Vet om flere som har valgt å begynne i august og latt barnet være i bhg 2-3 dager uka, trengte ikke være lange dager heller bare de benyttet seg av plassen :)

Skrevet

Min er født januar i år, og jeg har søkt bhg fra august i år. Kommer jo ikke til å sende ungen i bhg fra august om vi får plass, men betaler gjerne for plassen de månedene vi ikke bruker den bare for å være sikret plass til vi er ferdig med permisjon, ferie og evt ulønnet perm. Får vi plass tenker vi å bruke den litt som gradvis tilvenning den siste tiden av permisjonen, dra innom på besøk etter avtale med avdelingen osv.

Her hvor jeg bor er det ihvertfall veldig vanlig å søke fra august og heller betale de månedene man venter på å ta plassen i bruk. Noen vil kanskje se på det som å snike, men det bryr jeg meg fint lite om. Man har ansiennitet fra søkedato, benytt deg av det! Søker du fra januar er man vel som regel avhengig av at et annet barn slutter, og det ser jeg for meg ikke skjer så ofte.

Skrevet

Her må barnet være minst 10 mnd før vi får plass. Har du sjekket ut det?

Anonymous poster hash: 11d17...c0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...