Gå til innhold

Omgangssyke. Når bli bekymret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 16 mnd som fikk omgangssyke forrige søndag. De første tre dagene så kastet hun opp i mengder med engang hun fikk noe i magen og etter det har hun ikke villet ha noe særlig mat. Det lille jeg får i henne nå kommer opp etter et par timer. I dag har hun spist en halv fruktpure-tube (de fra Ella's), tre chips og fått pupp to ganger (en gang på morgen, en på kveld.). Hun drikker godt med vann. Og nå hadde hun spydd ned hele sengen sin igjen. Tredje dagen på rad at alt kommer opp etter hun har sovnet. Det er stort sett bare slim som kommer opp. Litt spor av melk og bittelitt matrester. I tillegg så har hun full diaré. Men det er helt lysegult i fargen, nesten som magesyre og lukter skikkelig surt. Mer surt enn jeg noensinne har vært borti før. Kjenner at jeg begynner å bli bekymret, og lurer på om noen vet om noen smarte ideer? Vi var hos legen på onsdag men hun sa bare at så lenge hun ikke ble dehydrert så trengte det ikke å være noe farlig. Beklager ekle detaljer og takk for svar.

Anonymous poster hash: 4de44...aa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag er det lørdag og barnet er enda sykt. Det er lenge uten skikkelig næring. Omgangssyken varer jo ikke så lenge trodde jeg. Hadde hørt med legevakta og ikke venta til mandag. Høres ut som hun trenger å få tilsatt næring intravenøst, men det kan en lege bedre bedømme. Hun er sikkert utslitt av dette.

Anonymous poster hash: 11be1...13f
Skrevet

Hun er nok i fare for å bli dehydrert, og dere burde søke legehjelp. Trolig trenger hun væske og elektrolytter intravenøst.

Anonymous poster hash: 1f74e...fd0

Skrevet

Pratet med legevakta, men de mente at jeg ikke trengte å bekymre meg så lenge hun var "frisk og rask" ellers... Vel... Jeg er ikke noe mindre bekymret av den grunn. Men jeg tror jeg ser litt an utover natta og evt morgendagen. Men hun har kun hatt 1 litt våt bleie idag, så jeg vet ikke helt. Hva synes dere? Burde jeg ringe igjen og krangle meg til en sjekk?

Skrevet

Pratet med legevakta, men de mente at jeg ikke trengte å bekymre meg så lenge hun var "frisk og rask" ellers... Vel... Jeg er ikke noe mindre bekymret av den grunn. Men jeg tror jeg ser litt an utover natta og evt morgendagen. Men hun har kun hatt 1 litt våt bleie idag, så jeg vet ikke helt. Hva synes dere? Burde jeg ringe igjen og krangle meg til en sjekk?

Ja, ring å be de ta en titt på henne. De kan ikke si over telefon om hun er i fare for å bli dehydrert.

Skrevet

Jeg prøvde den "klypetesten" som legen viste meg og huden hennes viser ingen tegn til dehydrering. Jeg føler meg nesten overhysterisk, men allikevel så er jeg livredd for at det skal være noe galt :( han jeg pratet med på legevakta virket litt likegyldig, som om jeg bare var "enda en hysterisk mor" som ringte midt i omgangssyke-tiden.

Skrevet

Hvis du er bekymret så ringer du ned og forlanger en time. De kan ikke si nei.

Reiser du ned så er de nødt til å ta imot dere.

Skrevet

Ikke ring. Bare dra dit. Om hun både har diaré og kaster opp over flere dager, er det fort gjort å bli dehydrert, særlig for et lite barn. Så merkelig at de ikke tar det alvorlig. Sikker på at du snakket med en lege?

Skrevet

Jeg trodde man skulle dra til legen etter 3 dager jeg? (men jeg hadde nok også hørt på legevekten) Men syntes du skal dra ned jeg =)

Anonymous poster hash: e973e...d71
Skrevet

Du sier hun drikker mye vann og hun har hatt 1 våt bleie. Da er hun ikke dehydrert.

Du trenger ikke dra ned på legevakten i dag.

Men se det an i morgen selvsagt.

Skrevet

Så lenge hun produserer urin er hun ikke dehydrert, så du kan se det an til i morgen, men følge med på allmenntilstanden hennes selvsagt.

Anonymous poster hash: 75d0a...27b
Skrevet

Uansett om hun er dehydrert eller ikke, så er det jo litt underlig med omgangssyke som varer en hel uke.

Anonymous poster hash: b1229...6cc
Skrevet

Uansett om hun er dehydrert eller ikke, så er det jo litt underlig med omgangssyke som varer en hel uke.

Anonymous poster hash: b1229...6cc

Det har jeg tenkt på også. Vi andre var syke i tre dager bare.

Skrevet

Så lenge hun produserer urin er hun ikke dehydrert, så du kan se det an til i morgen, men følge med på allmenntilstanden hennes selvsagt. Anonymous poster hash: 75d0a...27b

Feil. Man kan produsere urin selv om man er dehydrert, men urinen vil være (sterkt) gulfarget, i verste fall brunfarget. Jo gulere urinene er, desto mer konsentrert er den, og desto mer væske holder kroppen tilbake.

En våt bleie i løpet av nesten en uke, er ingenting. Hun kaster i tillegg opp en del av væsken.

Skrevet

Flere i vår familie har nylig hatt omgangssyke som har vart mer enn 3 dager. Oppkast, diare og feber. Det går over, men man kan bli skikkelig slått ut mens det pågår, og det kan ta litt tid før magen er i orden igjen.

Bra at hun vil drikke. Væske er viktigere enn mat. Hun bør helst ha minst tre våte bleier i døgnet.

Har hun feber? Eller veldig lav temperatur?

Hvis hun har langvarig feber burde hun kanskje ta en crp? Symptomer fra mage/tarm kan også komme hvis hun har en infeksjon et annet sted, f.eks en streptokokkinfeksjon i halsen. Hvis hun har unormalt lav temp kan det indikere dehydrering.

Hvis legevakta har vurdert at dere kan vente og se det an til i morgen, mener jeg dere kan ta det med ro i natt. Sov på rommet hennes og tilby henne drikke når hun er våken. Ta kontakt med legevakta igjen hvis hun skulle bli dårligere og få redusert allmenntilstand.

God bedring til jenta deres! :)

Anonymous poster hash: 5349b...897
Skrevet

Feil. Man kan produsere urin selv om man er dehydrert, men urinen vil være (sterkt) gulfarget, i verste fall brunfarget. Jo gulere urinene er, desto mer konsentrert er den, og desto mer væske holder kroppen tilbake.

En våt bleie i løpet av nesten en uke, er ingenting. Hun kaster i tillegg opp en del av væsken.

Regner da med at den våte bleien er i løpet av en dag, ikke i løpet av en uke. Hvis ikke hadde nok ungen vært på legevakten for lenge siden.

Skrevet

En uke med omgangssyke, få våte bleier og at du er bekymret er nok for å dra på legevakten. Hvis hun kaster opp i søvne, bør dere se til henne ofte.

Anonymous poster hash: fa8a9...acd

Skrevet

Jeg synes det virker lenge å ha omgangssyke en hel uke. Jenta mi har har det maks en og en halv dag, så vi har vært heldige, ser jeg. Hvordan er allmenntilstanden hennes?

Jeg vil bare si at den klypetesten ikke er noen garanti. Den slo ikke ut på meg selv om jeg var så dehydrert at jeg måtte på sykehus...

Anonymous poster hash: 1c9bf...3c5
Skrevet

Rota-virus, kanskje? Min spiste knapt på en uke da han fikk det.

Men jeg hadde tatt turen til legevakta uansett.

Anonymous poster hash: 0bbd2...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...