Gå til innhold

Hot å være vegetarianer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ser at mange begynner å gå over til et vegetarisk kosthold, spesiellt jenter som er opptatt av å se bra ut (trening og helsebevisste). Hva tenker dere om dette? Jeg tenker kanskje jeg skal prøve meg på dette - da får jeg jo slått to fluer i en smekk - både Sundt og dyrevennlig...

Anonymous poster hash: 4f12b...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var vegetarianer i fire år. Jeg spiste sunt og variert og man kunne ikke se på blodprøvene mine at jeg var vegetarianer, hadde ingen mangler. Men da jeg begynte å spise kjøtt igjen, ble kroppen vekket til liv igjen fra en vissen døs. Jeg kommer aldri til å bli vegetarianer igjen.

Anonymous poster hash: 7b90b...113
  • Liker 3
Skrevet

Ikke spesielt hot. Hadde jeg blitt sammen med en dame som var vegetarianer måtte hun akseptert at jeg spiste kjøtt, og det hadde ikke gjort meg noe at hun ikke gjorde det. Betyr ingenting i noen retning, så lenge hun ikke nærmest misjonerer overfor meg.

Anonymous poster hash: 81111...bb9
  • Liker 1
Gjest Listerine
Skrevet

Jeg er vegetarianer, men jeg spiser ikke spesielt sunt for det. Det finnes veldig mye søppelmat som ikke inneholder kjøtt. heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Sikkert positivt det. Hadde nok spist mindre kjøtt, og mer grønnsaker. Blitt litt verre i selskaper, da hun vil være avhengig å ta med sin egen mat.

Skrevet

Jeg har heller inntrykk at det er lite "hot" å være veggis. Nå er det lav-karbo eller paleo osv, eller 5:2 som gjelder. Jeg har selv nesten ikke spist kjøtt på mange år, men har nå begynt å spise litt kylling i forbindelse om at jeg forsøker å eksperimentere med min inngrodde kostholdsvaner.

Men nei, ikke særlig "trendy" å være vegetarianer, mener jeg. Heller omvendt. Nå er det 6-pack, muskler og proteiner som gjelder.

Anonymous poster hash: 64435...6e1
Skrevet

I Norge er det kanskje ikke så hot enda, men bare vent det kommer nok snart! Etter at studiene som følger Kinastudien blir ferdigstilte, skal vi se at de som vil spise hovedsakelig plantebasert spretter frem som små vårløker.

In the US har dette vistnok vært en trend blant diverse kjendiser alleredet. Jeg er også på bølgen, men mest pga av økonomiske begrensninger. Men skal slå til med en kylligfillet as we speak, ferdig om to sekk :briller2:

Anonymous poster hash: c8b0c...77f
Skrevet

Nå er ikke jeg den som hiver meg på trender, som spiser mat basert på hva en kjendis eller fem spiser, jeg er ikke av den typen som legger om hele mat kulturen min basert på ny motens mat. Jeg er ikke den som tukler på med "raw food", "short food", med lavkarbo, supermat, 5:2, eller 4:3, med pulver og tang og tare. Jeg er heller ikke typen til å gå veggis bare fordi det har stått en artikkel om det i " det nye".

Jeg har alltid forholdt meg til variert mat.

Et variert kosthold inkluderer en hamburger, en god biff, laks og torsk, poteter ( selv om det er å banne i kirken i disse dager) sossekjøtt, grønnsaker og alt mulig anna god mat.

Det som er på moten og trendy kontra det som jeg finner velbehagelig for ganen? Det finnes ikke tvil om hva jeg velger. Ingen trend kan få meg til å gå veggis og slutte å spise god variert sunn mat.

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det kanskje ikke så hot enda, men bare vent det kommer nok snart! Etter at studiene som følger Kinastudien blir ferdigstilte, skal vi se at de som vil spise hovedsakelig plantebasert spretter frem som små vårløker.

In the US har dette vistnok vært en trend blant diverse kjendiser alleredet. Jeg er også på bølgen, men mest pga av økonomiske begrensninger. Men skal slå til med en kylligfillet as we speak, ferdig om to sekk :briller2:

Anonymous poster hash: c8b0c...77f

Kinastudien har blitt diskreditert til de grader.

Det går fint an å spise vegetarisk og overleve, men det er slett ikke naturlig for mennesker å leve på 100% plantebasert føde. Et ganske solid tegn på dette er at veldig mange må ty til tilskudd eller spesielt tilpassede og tilrettelagte kostholdsplaner.

Det går an å bry seg om dyrevelverd og likevel spise kjøtt!

• Liker 3
Skrevet

De fleste jeg kjenner til som er veganere (og vegetarianere) er det pga. deres syn på dyr og dyrehold/vern. Ikke pga. deres egen helse. Selv er jeg ikke, og vil heller ikke være, men ser godt en del av argumentene deres.

Skrevet

Jeg spiser sunnere enn alle vegetarianerne jeg kjenner. Jeg spiser ikke mye kjøtt, men jeg har et kosthold uten restriksjoner, noe som gjør meg mer kreativ. Jeg tror ikke det finnes en vegetarianer i Norge som spiser mer brokkoli enn meg. Jeg oppfatter også, heldigvis, at det å bli vegetarianer for å ville være hot er passé. De fleste som kastet seg på vegetarianerbølgen som unge jenter er ikke gode nok til å lage mat til å opprettholde variasjonen, og de kan ikke nok om næringsstoffer til å spise sunt. Man blir ikke sunn av å kutte ut kjøtt, man må jo spise andre ting. Grønnsakswok uten proteiner er ikke tilstrekkelig næring i lengden, og mange unge jenter sliter med å la belgfrukter inngå naturlig i kostholdet.

Anonymous poster hash: d32ff...ff0
  • Liker 1
Skrevet

Ikke hot. Folk som har selvpålagte restriksjoner i forhold til mat er bare upraktiske å lage mat til. Være seg veggiser, religiøse eller bare kresne.

Anonymous poster hash: f3d2d...b33
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har lyst til å være vegetarianer men det er helt umulig her i Norge med det utvalget vi har i butikkene.

Anonymous poster hash: a94c3...390
Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å være vegetarianer men det er helt umulig her i Norge med det utvalget vi har i butikkene.

Umulig er det på ingen måte, men det krever en del mer enn om man spiser kjøtt. Jeg har vært vegetarianer i 16 år, og ser jo at det har gått mye fremover siden jeg først ble det! Men likevel er det svært få enkle retter (foruten pizza) som er vegetariske, og de som har vært det har blitt trukket fra markedet. Det er også lite variasjon på restauranter, og lite ferdigmat på bensinstasjoner. Man trenger i utgangspunktet ikke å spise så annerledes enn tidligere med tanke på vitaminer og slike ting vi trenger i kosten vår, men man må være klar for å lage mer fra bunnen av, og ha med mat selv og spise tilbehør når man en sjelden gang blir bedt på middag.. ;) Jeg savner nok mest det sosiale og enkle ved å spise kjøtt, fremfor kjøttet i seg selv..

Edit: for å svare på spørsmålet: Nei, jeg opplever det ikke som "hot" eller "in" i det hele tatt! Men det er mer vanlig og mer akseptert, og jeg slipper å svare på "hvorfor?" hver gang jeg spiser med folk som ikke vet at jeg er vegetarianer..

Endret av Nephthys
Gjest Coolaid
Skrevet

Forbinder i hvert fall ikke å være veggis med å være hot. Kjenner flere som ser sykelig og tynne ut. Litt sånn som om de ikke er helt friske. Det virker også som om de har lav energi. Tror ikke dette gjelder alle, er helt sikker på at det er unntak.

Det er jo fullt mulig å spise mye frukt og grønt og veggis stil uten å kutte ut rene kjøttprodukter? Da får du det beste fra to verdener.

Skrevet

Gjør det pga dyra. Spiser f eks masse sjokolade :S får vel kutte ut drittmat snart.

Skrevet

Skal du basere deg på ferdigmat så er det ikke så bra å være vegetarianer i norge nei, men det er fullt mulig og veldig enkelt å leve som vegetarianer med det utvalget man har i butikkene i Norge.

Ellers føler jeg ikke det er veldig trendy å være vegetarianer, men mer akseptert enn hva det var for 20 år siden.Husker 90% av folk himlet med øynene da,nå er det kanskje bare 10% som gjør det :Nikke:

Skrevet

Jeg begynte med vegansk kosthold, så vegetariansk, og nå har jeg landet på et plantebasert kosthold. Dvs jeg spiser kjøtt/fisk 1-2 ganger i måneden. Da kun økologisk kjøtt, vilt, eller selvfisket. Etter prøving og feiling fant jeg den balansen som gir meg energi og overskudd, og samtidig er bærekraftig, miljøvennlig, og mest mulig dyrevennlig, samt gir helsefordeler. Ønsker meg mer økologiske grønnsaker, men bor på bygda så utvalget er trist. Har planer om egen grønnsakshage, bier og høns etter hvert - da blir det saker! :)

Anonymous poster hash: 39b45...ec2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...