Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har funnet et bilde (tegning) som jeg vil bruke i en logo sammen med en tekst... Men jeg vil speilvende det og får dermed problemer fordi "rotasjon" i bildemanipuleringsmenyen ikke står som tilgjengelig (står i grått).

Har forsøkt i Paint, men det gav et veldig kornete resultat...

Noen som har forslag til hva jeg kan prøve?

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg har forstått deg rett så skal det gå helt fint i Paint. Bare klikk på Bilde > Vend/Roter > Vend vannrett.

Hvis du lagrer bildet i Paint som JPG kan det bli kornete. Så det hadde kanskje vært lurt å kopiere bildet til et annet program som kan lagre det fint etter du har snudd det.

Skrevet
Heisann!

Har funnet et bilde (tegning) som jeg vil bruke i en logo sammen med en tekst... Men jeg vil speilvende det og får dermed problemer fordi "rotasjon" i bildemanipuleringsmenyen ikke står som tilgjengelig (står i grått).

Har forsøkt i Paint, men det gav et veldig kornete resultat...

Du burde skaffe deg et godt bildebehandlingsprogram. Paint er så dårlig at det nesten skulle vært forbudt. Og, du trenger et bildevisningsprogram

Noe av det beste som finnes av bildebehandlingsprogrammer er Gimp. Det er åpen kildekode og gratis. Det er nesten like kraftig som Adobe Photoshop (til 10 000 kroner). Du kan bruke det til å tegne og male bilder fra scrach såvel som til fotoretusjering og vanlig bildebehandling. Gimp har meget bra veiledning, dokumentasjon, og tips.

Gimp er laget for Linux, men finnes også for Windows. For å installere på Windows må du først installere noe som kalles GTK, og dernest Gimp. Du kan laste ned både GTK og Gimp fra denne siden.

http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/stable.html

Der finner du også hjelp. Ellers se http://www.gimp.org/

Du trenger også et godt bildevisningsprogram. IrfanView er meget bra http://www.irfanview.com/

Med det kan du vise bilder i utallige bildeformater. Du kan også bruke det til å konvertere bilder fra et format til et annet. Det har en rekke funksjoner for enkel manipulering med bilder. Du kan rotere, endre størrelse, øke/minke fargedybden, konvertere til og fra gråskala. To fine funksjoner er at du kan justere fargene og at du kan skjerpe bilder. Ofte kan jo bilder ha litt for lite lys, for lite kontrast, for mye av en fargetone osv. Og digitale bilder trenger som regel en omgang med skjerping, enten de skal viser på web eller skrives ut. Du har også endel filtere.

Alt du kan gjøre i InfranView kan du også gjøre i Gimp. Gimp er mye kraftigere, og skal du drive med bildebehandling bør du nok lære deg et slikt program i stedet. For å skjerpe bilder kommer du for eksempel mye lenger med funksjonen Unsharpen Mask i Gimp, enn med sharpen i Infranview.

Skrevet

Wow! Hjertlig takk for kjempegode tips!!!

Skal hive meg rundt og nedlaste :blomst_opp:

Skrevet
:sjarmor: Og takk for hyggelig tilbakemelding. Hyggelig å kunne være til hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...