AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #21 Skrevet 22. februar 2014 Jeg synes ikke noe om seler heller jeg da... *vanskelig* Med halsbåndet er det lettere å styre større hunder, fordi nakken ikke er så sterk. Får de dra med brystkassa kan de jo ta med seg både barnevogn og handlevogn og en og annen lastebil, lizzm. Nå er det ikke meningen man skal styre hunder etter båndet noe særlig. I all hovedsak skal de læres såpass lydighet at man stort sett kan styre dem med stemmen. Og i unntakstilfellene er det ikke særlig vanskelig å holde igjen en stor hund i sele om man bare har teknikken inne. Man lærer seg raskt hvordan man holder igjen 60 kg hund Seler á la Ruffwear Web Master er også mye sikrere enn halsbånd, da de er umulige å sno seg ut av (og så har de håndtak på ryggen, kjekt!). Må man styre hunden mye etter båndet så skal den iallefall ikke ha halsbånd på, ettersom det fører til slitasjeskader og/eller whiplashskader. Anonymous poster hash: 812ee...0e8 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #22 Skrevet 22. februar 2014 Synes flexi er toppers. Har en hund som ikke alltid går løs og to som går løse, å da ha en snor som henger etter og tvinner seg rundt beina til meg og hunder er ikke kult. Flexi'n holder seg stram hele tiden så den er ikke i veien for noen. For meg funker det som en stopper for hund som går for langt unna, ellers bruker jeg kommandoer som om hunden skulle vært løs. Synes mange har det med å gå i andre enden av båndet uansett hva slags bånd de har, mens bikkja vimser som den vil. Det er ikke flexi'n det er noe galt med, det er mennesket som holder i andre enden. Anonymous poster hash: fcf89...d91 5
Stormborn Skrevet 22. februar 2014 Forfatter #24 Skrevet 22. februar 2014 Synes flexi er toppers. Har en hund som ikke alltid går løs og to som går løse, å da ha en snor som henger etter og tvinner seg rundt beina til meg og hunder er ikke kult. Flexi'n holder seg stram hele tiden så den er ikke i veien for noen. For meg funker det som en stopper for hund som går for langt unna, ellers bruker jeg kommandoer som om hunden skulle vært løs. Synes mange har det med å gå i andre enden av båndet uansett hva slags bånd de har, mens bikkja vimser som den vil. Det er ikke flexi'n det er noe galt med, det er mennesket som holder i andre enden. Anonymous poster hash: fcf89...d91 Jeg må si jeg ikke opplever veldig ofte at båndet tvinner seg mellom beina på meg... Hva hvis hunden som du må ha i bånd ikke har lyst til å stoppe? Da ryker det så har du ikke hunden i bånd allikevel. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #25 Skrevet 22. februar 2014 Flexibånd er en fin metode for å lære hunden å trekke, siden det alltid strammer. Ikke så gunstig når du har en svær hund. Anonymous poster hash: 41e9a...397 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #26 Skrevet 23. februar 2014 Flexibånd er en fin metode for å lære hunden å trekke, siden det alltid strammer. Ikke så gunstig når du har en svær hund. Anonymous poster hash: 41e9a...397 det strammer ikke hvis man ikke trykker på knappen nei.Anonymous poster hash: bde00...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #27 Skrevet 23. februar 2014 det strammer ikke hvis man ikke trykker på knappen nei.Anonymous poster hash: bde00...1b1 Neivel. Ta på deg selv halsbånd og et flexibånd tilpasset din størrelse, surr litt rundt i det mens noen holder i andre enden - og så kan du prøve å fortelle meg at det ikke strammer. Anonymous poster hash: 812ee...0e8
Gjest anobano Skrevet 23. februar 2014 #28 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Flexibånd burde ikke være i bruk i det hele tatt, mener nå jeg. Som du sier, man har null kontroll på hunden, og man må faktisk ha kontroll på de minste hundene også - selv de som ser ut som forvokste rotter. Hunder skal gå ved siden av eieren, ikke svinse avgårde fem meter foran helt etter eget forgodtbefinnende. Forvokste rotter, hva f***? Greit nok at du ikke liker hunder, men du trenger ikke å være så frekk for det. Men, tilbake til saken, så vil jeg nesten si at det er opptil hver enkelt hundeeier og avgjøre om hunden kan bruke fexibånd eller ikke. Aggressive og svære hunder burde definitivt ikke bruke det. Endret 23. februar 2014 av anobano 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #29 Skrevet 23. februar 2014 Neivel. Ta på deg selv halsbånd og et flexibånd tilpasset din størrelse, surr litt rundt i det mens noen holder i andre enden - og så kan du prøve å fortelle meg at det ikke strammer. Anonymous poster hash: 812ee...0e8 Vel jeg har ikke flexibånd i halsbåndet til hunden.. Anonymous poster hash: bde00...1b1
Gjest Gaea Skrevet 23. februar 2014 #30 Skrevet 23. februar 2014 Neivel. Ta på deg selv halsbånd og et flexibånd tilpasset din størrelse, surr litt rundt i det mens noen holder i andre enden - og så kan du prøve å fortelle meg at det ikke strammer. Anonymous poster hash: 812ee...0e8 Det har jeg gjort, er uenig. Ikke i at det ikke strammer, men det er knapt merkbart, spesielt om det festes i sele (slik det burde). Har dog merket at enkelte flexibånd er litt seinere og hardere å dra ut enn andre, så det varierer vel litt. Jeg må si jeg ikke opplever veldig ofte at båndet tvinner seg mellom beina på meg... Hva hvis hunden som du må ha i bånd ikke har lyst til å stoppe? Da ryker det så har du ikke hunden i bånd allikevel. Det problemet hadde jeg hele tiden. Hadde en hund som absolutt ikke dro og var sterk, kjempelett å kalle inn dersom vi møtte på folk, men som bare var utrolig vimsene. I tillegg freaka han litt ut dersom han greide å surre seg fast i båndet. Så på han var flexibånd helt toppers så lenge vi ikke var midt i bysentrum. Jeg er heller ikke enig i at de ryker av alt og ingenting. Kanskje med en stor, tung hund som gir skikkelig gass, men for de fleste små/middelsstore hunder er nok ikke det et problem.
Gjest Skrevet 23. februar 2014 #31 Skrevet 23. februar 2014 Altså, flexibånd beregnet til den størrelse hund tåler mye altså. Vi testa engang! Problemet oppstår når nabodama med rottweiler på 60 kg kjøper denne i medium: http://www.hapoo.no/produkt/hundeutstyr/kobbel-leieband/flexiband/flexi-classic-compact-5m Mens hun egentlig trenger denne:http://www.hapoo.no/produkt/hundeutstyr/kobbel-leieband/flexiband/flexiband-giant Men den vil hun ikke ha, for den er stor og klumpete ;-)
Snurrebart Skrevet 23. februar 2014 #32 Skrevet 23. februar 2014 Er det bare meg som mener det er livsfarlig? Ser ofte både eldre og yngre gå tur med digre hunder og flexibånd og de har jo ikke kontroll om noe skjer. Faren min ble "angrepet" av en hun i 70kilos-klassen her for litt siden for når hunden begynner å løpe klarer man jo ikke alltid å trykke inn den knappen og hvertfall ikke før det er for sent. Nå er jo faren min vant til digre hunder og dytta den bare vekk, men hva om det skjer en unge? Har jo også hørt mange historier om at de ryker når hunden napper til! Jeg ville aldri brukt et sånt bånd på de store hundene mine og egentlig burde det vært "ulovlig" å bruke de på hunder over knehøyde... Personlig synes jeg de er ubrukelige uansett, men det har ikke noe med sikkerhet å gjøre Vi kunne ikke bruke det på den store hunden vi hadde. Mest fordi han ikke skjønte prinsippet med å stoppe når det var mulighet for å løpe... Så det forsøket gikk fort i dass. På han brukte vi vanlig bånd. På min lille bruker jeg flexi, men er egentlig lettere med vanlig bånd, for hun er sterk og sta, og trekker veldig. Set står jo på disse flexibåndene hvor mye de tåler (har sett det på noen) men jeg ville aldri aldri hatt det på en stor hund uansett.
Wolfmoon Skrevet 23. februar 2014 #33 Skrevet 23. februar 2014 Jeg er overrasket over hvor mange som har opplevd at flexibåndet ryker, jeg. Har aldri opplevd det, og vi brukte flexibånd på gamlehunden i alle år. Han visste forøvrig nøyaktig hvor langt han kunne gå i flexibåndet, og jeg kan ikke huske at han noensinne satte fart med det på. Nå skal det også sies at vi bor slik til at det ikke er store sjanser for å møte noen andre på tur, og hunden går selvfølgelig i kort bånd hvis vi skulle møte noen eller går langs bilveien. Jeg er veldig enig med en over her som sa at båndet spiller mindre rolle, det ser ut til at en del har hunden vimsende rundt seg uten kontroll samme søren hva slags bånd de bruker. 3
Tippy Skrevet 23. februar 2014 #34 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Det dummeste jeg ser er når folk skal få hunden til å komme til seg når den er i flexi, de driver og drar inn båndet....tenker ikke over at det er lettere å rope inn hunden, og er den ikke flink til å komme nåe man roper, så har man noe å trene på. Jeg liker ikke å møte hunder som går med flexi bånd, klarer ikke helt å stole på at fører har kontroll, etter mange nesten ulykker ved møter. Har også fått en flexi i magen pga hunden begynte å løpe mot oss, eier klarte ikke å stoppe eller holde igjen i håndtaket så da kom håndtaket flyvende og i magen min. Skal love dere at den eieren fikk vite i STORE BOKSTAVER hva jeg mente om hun og flexi bruk Endret 23. februar 2014 av Tippy 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #35 Skrevet 23. februar 2014 Det dummeste jeg ser er når folk skal få hunden til å komme til seg når den er i flexi, de driver og drar inn båndet....tenker ikke over at det er lettere å rope inn hunden, og er den ikke flink til å komme nåe man roper, så har man noe å trene på. Enig. Flexi kan være et greit verktøy når det brukes med aktsomhet, men det skal ikke være en hvilepute for å slippe å trene bikkja. Man bør fortsatt trene hunden slik at den kan stoppe og vente og/eller komme når man kaller på den, ikke hale den inn etter flexien som om den var en storsei med dødsangst. Trening med positiv forsterkning gjør dessuten underverker for turgleden og relasjonen mellom hund og eier. Anonymous poster hash: 812ee...0e8 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #36 Skrevet 23. februar 2014 Jeg synes ikke noe om seler heller jeg da... *vanskelig* Med halsbåndet er det lettere å styre større hunder, fordi nakken ikke er så sterk. Får de dra med brystkassa kan de jo ta med seg både barnevogn og handlevogn og en og annen lastebil, lizzm. Nå finnes det jo mange typer seler da. Søsteren min har ei bikkje som er tyngre enn hun selv er, men hun har da ingen problemer med å holde igjen eller "styre" bikkja si, selv om hun bruker sele.Anonymous poster hash: c778d...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #37 Skrevet 23. februar 2014 Bruker flexibånd på turer der det er greit at hunden "vimser litt rundt" og stopper å snuser osv. Da slipper jeg og stoppe opp selv hele tiden, og hunden får litt mer frihet. Typisk på stier og grusveier i båndtvang-sesongen. Har prøvd langline, men med liten hund er ikke dette så optimalt. Den hekter seg fast og blir tung å dra for hunden. På fortau og langs trafikkerte veier bruker jeg kort bånd. Flexibånd er for meg veldig nyttig når det brukes på rett måte, og alltid med sele! Får helt vondt når jeg møter små hunder med halsbånd og flexibånd som trekker avgårde alt de kan, enten fremover, eller mot andre mennesker/dyr. Anonymous poster hash: 84cfa...462
Nutz Skrevet 23. februar 2014 #38 Skrevet 23. februar 2014 Jeg er så stor motstander av flexibånd at jeg mener alle som bruker det bør fratas retten til å få ha hund! Det er en uting uten like! Værste tilfellet jeg har sett var en stor utagerende doberman hannhund med pigghalsbånd og flexibånd. Eieren på sykkel! 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #39 Skrevet 23. februar 2014 Jeg er så stor motstander av flexibånd at jeg mener alle som bruker det bør fratas retten til å få ha hund! Det er en uting uten like! Værste tilfellet jeg har sett var en stor utagerende doberman hannhund med pigghalsbånd og flexibånd. Eieren på sykkel! Jeg er AB som postet over deg her. Du mener jeg ikke burde miste retten til å ha hund. Da lurer jeg på hva jeg gjør galt? Og hvilken annen løsning kunne vært bedre for meg og hunden min? Anonymous poster hash: 84cfa...462
Nutz Skrevet 23. februar 2014 #40 Skrevet 23. februar 2014 Med flexibånd har du null kontroll på hunden. Går den tre meter foran deg og krysser veien så sperrer du hele gaten for alle. For ikke å snakke om hvis du møter andre med hunder og din begynner å gå rundt og rundt med lang line. Den setter fot på både dyr og mennesker og den linen brenner hvis den er surret rundt en annen hundepote og din begynner å løpe. Da får møtende hunder /eier kjapt brannsår. Så har du de som går med hunden på max line midt i byen på fulle fortau. Da møter du hunden før du engang ser eieren. Er det da snakk om en liten hund kan jeg i teorien enten drepe eller stjele hunden din uten at du ser det. Er det snakk om en stor hund kan den skremme folk og du aner det ikke fordi du er for langt unna. Jeg har selv hund og vi møter støtt og stadig hunder før vi møter eieren. Da er det vanskelig å si fra at vi ikke vil hilse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå