Gå til innhold

Store hunder og flexibånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som mener det er livsfarlig? Ser ofte både eldre og yngre gå tur med digre hunder og flexibånd og de har jo ikke kontroll om noe skjer.

Faren min ble "angrepet" av en hun i 70kilos-klassen her for litt siden for når hunden begynner å løpe klarer man jo ikke alltid å trykke inn den knappen og hvertfall ikke før det er for sent. Nå er jo faren min vant til digre hunder og dytta den bare vekk, men hva om det skjer en unge?

Har jo også hørt mange historier om at de ryker når hunden napper til!

Jeg ville aldri brukt et sånt bånd på de store hundene mine og egentlig burde det vært "ulovlig" å bruke de på hunder over knehøyde... Personlig synes jeg de er ubrukelige uansett, men det har ikke noe med sikkerhet å gjøre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flexibånd burde ikke være i bruk i det hele tatt, mener nå jeg. Som du sier, man har null kontroll på hunden, og man må faktisk ha kontroll på de minste hundene også - selv de som ser ut som forvokste rotter. Hunder skal gå ved siden av eieren, ikke svinse avgårde fem meter foran helt etter eget forgodtbefinnende.

• Liker 6
Skrevet

Problemet med flexibånd er at veldig mange tror alle sammen fungerer til alle størrelser hund, og det gjør de jo ikke.

Men ellers enig med Galactica, flexibånd er noe drit!

Skrevet

Flexibånd burde ikke være i bruk i det hele tatt, mener nå jeg. Som du sier, man har null kontroll på hunden, og man må faktisk ha kontroll på de minste hundene også - selv de som ser ut som forvokste rotter. Hunder skal gå ved siden av eieren, ikke svinse avgårde fem meter foran helt etter eget forgodtbefinnende.

Høres ut som litt av en kosetur.... Flexibånd kan fint brukes på tur av alt fra små hunder til store hunder, men man må jo ha kontroll på hunden sin! Null stress for meg å bruke det når jeg går med én hund, med to blir det stress å holde orden på linene.. Men det er da ikke nødvendig at hunden går ved fot på tur selv om man alltid skal ha kontroll på den og omgivelsene..

Anonymous poster hash: a2a8d...165

• Liker 7
Skrevet

Ja, jeg er forsåvidt enig i at det er tull uansett. Jeg ville ikke hatt det uansett størrelse! Blir jo feil som AB#4 sier også, for man kan ha et litt langt bånd uten at det er flexi. Men jeg reagerer ikke like mye når småhunder har det i og med at de ikke er sterke nok til at man ikke klarer å trykke inn stoppen :)

Skrevet

Problemet med flexibånd er at veldig mange tror alle sammen fungerer til alle størrelser hund, og det gjør de jo ikke.

Men ellers enig med Galactica, flexibånd er noe drit!

Jeg så ei med rottweiler og flexibånd på størrelse med det venninna mi har til chihuahuaen sin en gang... Det vitner om lite IQ egentlig!

Skrevet

Jeg så ei med rottweiler og flexibånd på størrelse med det venninna mi har til chihuahuaen sin en gang... Det vitner om lite IQ egentlig!

Folk flest bruker "standard" flexibånd fordi det er det alle har inne som oftest, innimellom har de til større, men de er jo sås tore og klumpete at de kan de jo hvertfall ikke bruke......

Skrevet

De er kjekke å bruke om hunden ikke er så flink til å gå i bånd, den ene hunden min (omplasseringshund) rykker veldig i båndet hvis jeg har vanlig kort lenke, men med flexibånd blir turen frustrasjonsfri. (Ja jeg holder på å trene henne, men hun er voksen og noen vaner er vonde å vende).

Flexibåndet har røket flere ganger(selv om jeg har flexibånd i riktig kilo klasse til min hund), så har endt opp med å måtte knyte det fast i selen hennes. Hun er heldigvis en hund som ikke er så interessert i å hilse på andre mennesker så sånn sett går det fint. Men må si det er dårlig kvalitet på dem. Noen som kan lenke til bedre bånd dere har erfaring med?

Anonymous poster hash: bde00...1b1

Skrevet

De er kjekke å bruke om hunden ikke er så flink til å gå i bånd, den ene hunden min (omplasseringshund) rykker veldig i båndet hvis jeg har vanlig kort lenke, men med flexibånd blir turen frustrasjonsfri. (Ja jeg holder på å trene henne, men hun er voksen og noen vaner er vonde å vende).

Flexibåndet har røket flere ganger(selv om jeg har flexibånd i riktig kilo klasse til min hund), så har endt opp med å måtte knyte det fast i selen hennes. Hun er heldigvis en hund som ikke er så interessert i å hilse på andre mennesker så sånn sett går det fint. Men må si det er dårlig kvalitet på dem. Noen som kan lenke til bedre bånd dere har erfaring med?

Ja, ikke sant... De ryker kjempelett! Der sa du det som var poenget :) En ting er jo da de snille hundene, en annen ting er når de ryker fordi bikkja skal spise en annen hund.

Hva slags bånd tenker du på da? For det er jo egentlig ikke noe som kan erstatte flexibåndet med tanke på at det går inn og ut av seg selv. Du har jo sånne langliner, men da må du gjøre en del jobb selv om hunden svinser mye frem og tilbake.

En ting jeg hvertfall kan si er at om noen anbefaler deg sånne bånd med strikk så hold deg langt unna! Hvertfall noe av det verste jeg noen gang har brukt.

Liker faktisk best å bruke leietau til hest jeg, de myke med hank på. Fåes i lengder fra 1,5m til 7,5m :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Uansvarlig. Jeg er så møkkalei folk med hunder i flexibådn i byen. Jeg vil ikke snuble rundt i hundebånd når jeg er ute og går. Hadde folk bare klart å rulle inn bikkja, når de møter folk, så hadde det vært greit, men folk klarer det ikke jo :P

Jeg hadde selv flexibånd til min hund. Denne ble bare brukt i skogen under båndtvangen, så hun fikk litt mer frihet. Men jeg var lynkjapp med å snurre inn bikkja om jeg møtte noen folk. Men som regel møtte vi aldri noen, da jeg gikk på ganske øde steder når vi gikk med flexibåndet.

• Liker 1
Skrevet

Ja, ikke sant... De ryker kjempelett! Der sa du det som var poenget :) En ting er jo da de snille hundene, en annen ting er når de ryker fordi bikkja skal spise en annen hund.

Hva slags bånd tenker du på da? For det er jo egentlig ikke noe som kan erstatte flexibåndet med tanke på at det går inn og ut av seg selv. Du har jo sånne langliner, men da må du gjøre en del jobb selv om hunden svinser mye frem og tilbake.

En ting jeg hvertfall kan si er at om noen anbefaler deg sånne bånd med strikk så hold deg langt unna! Hvertfall noe av det verste jeg noen gang har brukt.

Liker faktisk best å bruke leietau til hest jeg, de myke med hank på. Fåes i lengder fra 1,5m til 7,5m :)

Til hest ja, det har jeg aldri tenkt på en gang! :) Det må sjekkes ut. Ja hun svinser i grunn ganske mye frem og tilbake og til hver side :P Tror jeg må spandere et kurs på henne (og meg selv! Hehe) :)

Skrevet

Synes det er helt uproblematisk å bruke flexi på store hunder på lengre turer (i skogen, på fjellet, lite trafikkerte tur-stier o.l), men jeg har aldri brukt det ellers. Hunden min (Rottweiler) var lett å kontrollere med stemmen, samt roet ned om vi fikk litt for god kontakt på båndet, så det var ingen fare for at det skulle ryke. Kunne like gjerne latt han gå løs, men det var mest for "sikkerhets skyld".

Han har knust flexi tidligere, men da var det vi som var uoppmerksomme og lot han bli lekt/herjet med, derav rykk og napp i båndet.

Bruker flexi på DSG'en, men lar han sjeldent ta det ut. Låser det på omkring 1 1/2 meter.

Skrevet

Det burde vært førerprøve før man fikk bruke flexi. Store hunder er en ting, men det verste jeg ser er små hunder med halsbånd og flexi. Får vondt av å se dem løpe i full fart ut i enden av lina for så å bli røsket tilbake - etter nakken! - når båndet tar slutt. Den slags fører faktisk til whiplashskader og forkalkninger, selv om de færreste røntger hundene og får det diagnostisert. Det skader naturligvis store hunder like mye, men de plager eierne såpass når de røsker i båndet at de gjerne ikke får holde på så mye med denslags.

Anonymous poster hash: 812ee...0e8

• Liker 4
Skrevet

Det burde vært førerprøve før man fikk bruke flexi. Store hunder er en ting, men det verste jeg ser er små hunder med halsbånd og flexi. Får vondt av å se dem løpe i full fart ut i enden av lina for så å bli røsket tilbake - etter nakken! - når båndet tar slutt. Den slags fører faktisk til whiplashskader og forkalkninger, selv om de færreste røntger hundene og får det diagnostisert. Det skader naturligvis store hunder like mye, men de plager eierne såpass når de røsker i båndet at de gjerne ikke får holde på så mye med denslags. Anonymous poster hash: 812ee...0e8

skulle vært påbudt med sele til hund synes jeg!

• Liker 1
Skrevet

Til hest ja, det har jeg aldri tenkt på en gang! :) Det må sjekkes ut. Ja hun svinser i grunn ganske mye frem og tilbake og til hver side :P Tror jeg må spandere et kurs på henne (og meg selv! Hehe) :)

Bedre og billigere enn vanlig hundebånd :)

Skrevet

Synes det er helt uproblematisk å bruke flexi på store hunder på lengre turer (i skogen, på fjellet, lite trafikkerte tur-stier o.l), men jeg har aldri brukt det ellers. Hunden min (Rottweiler) var lett å kontrollere med stemmen, samt roet ned om vi fikk litt for god kontakt på båndet, så det var ingen fare for at det skulle ryke. Kunne like gjerne latt han gå løs, men det var mest for "sikkerhets skyld".

Han har knust flexi tidligere, men da var det vi som var uoppmerksomme og lot han bli lekt/herjet med, derav rykk og napp i båndet.

Bruker flexi på DSG'en, men lar han sjeldent ta det ut. Låser det på omkring 1 1/2 meter.

Joda, har man full kontroll osv. er det ikke så ille... Men jeg syns at så mange som bruker flexi ikke har det! Og alle hunder kan bli tirret opp uten at vi legger merke til det, det kan komme andre dyr og distraksjoner feks. og da er det ikke mye trygt med et bånd som knuses som du selv sier.

Og enig med AB oppe her, skulle vært påbudt med sele! Skjønner ikke at folk orker å gå uten engang jeg, for de gangene jeg ikke har hatt sele på våre har jeg jo sliti ut meg selv også.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Enig med dette med sele. ALDRI flexi i halsbånd. Det kan jo pokker meg knekke nakken på en stakkars hund.

Det værste jeg har sett med flexi, så jeg på Karl Johansgate. En dame tuslet nedover gata med sin lille yorkie. Den virra så klart rundt og mens matmor gikk på den ene siden av gata, gikk bikkja på den andre siden. I firetiden, når alle skal hjem fra jobb ol. En jente sykler nedover og ser så klart ikke lina til hunden, og kjører rett på denne. Noe som medførte at den lille huden fløy flere meter avgårde :(

• Liker 1
Skrevet

skulle vært påbudt med sele til hund synes jeg!

Ja, nesten. Min hund har bare halsbånd hvis hun skal gå mest løs, eller korte turer i kort bånd, da er jeg sikker på at hun ikke drar og skader nakken. Men ellers bruker jeg sele. Og ikke bare er sele bedre for hunden - men jeg oppdaget jo at det er himmelen for meg også. Med halsbånd tråkker hun nemlig stadig vekk over kobbelet når hun går med hodet ned og snuser, dermed må vi stoppe og jeg må løfte opp en av føttene hennes for å få kobbelet på riktig plass igjen. Med sele derimot - da er kobbelet festet midt på ryggen, og det skjer nesten aldri at hun tråkker over det og får det mellom bena. Herlig!

Ellers finnes det jo mange hunder som er så flinke til å gå i bånd at de kan gå med halsbånd og vanlig kobbel, men akkurat flexi+halsbånd er en grusom kombinasjon og påfører garantert mange hunder nakkesmerter. Nakkesmerter gir med tiden gjerne en mer grinete hund...det er mang en hund som plutselig har "blitt aggressiv" og bitt eller snappet, som det viser seg at har smerter, hvis man får foretatt en skikkelig undersøkelse av hunden.

Anonymous poster hash: 812ee...0e8

Skrevet

Jeg foretrekker flexibånd til min hund. Jeg synes ikke at hun skal gå fot hele turen som en annen skrev. Jeg synes at en tur for hunden er best når hun får snust rundt i grøfta, hoppa og sprettet litt rundt i gresset osv uten at jeg må være med ned i grøfta. Så å ha henne på 3-4 meters avstand er helt fint synes jeg. Når jeg ser det kommer folk/dyr sier jeg at hun skal bli, så henter jeg henne inn og har kort bånd på henne. Og jeg går ikke med bikkja i byer og der det er masse folk, da hadde det nok bare vært stressende med flexibånd. Men jeg går med hun på bygda hvor vi kanskje møter 3 personer på en halvtimes tur.

Anonymous poster hash: e659c...300
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke noe om seler heller jeg da... *vanskelig* Med halsbåndet er det lettere å styre større hunder, fordi nakken ikke er så sterk. Får de dra med brystkassa kan de jo ta med seg både barnevogn og handlevogn og en og annen lastebil, lizzm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...