Gå til innhold

Overvektige mødre = overvektige barn - bestemmes i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=23719

Kom over denne dokumentaren som forteller at barn påvirkes av mors overvekt mens barnet er i magen.

Tror dere at overvektige mødre bidrar til å skape overvektige barn? Altså mens det er i magen?

Ble ganske overrasket, har ikke tenkt på dette før.

(Og alle sammen, vennligst ikke la dette bli en hetsetråd mot overvektige mødre. La oss diskutere sak)

Anonymous poster hash: 37da7...837
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke egentlig jeg har sett noen sammenheng med de jeg kjenner som har født og som har vært overvektige, men ingen av de har vært veldig tjukke...

Vet ei venninne av mamma som er diger fødte en 5-6 kilos, men har jo også hørt om små damer som får kjempebabyer så om det er noen klar sammenheng vet jeg ikke!

Skrevet

Det blir bare spekulasjoner, men jeg tror mange barn blir overvektige først og fremst på grunn av dårlig kosthold og for lite fysisk aktivitet. Er nok noe genetikk og svangerskap også, men jeg tror som sagt mest på livsstilsårsaker.

• Liker 2
Skrevet

Stort sett tror jeg overvektige personer har mange uvaner, men snop og bakverk i kjøkkenskapet og på butikken/bensinstasjonen osv. Barn vokser opp i dette, og den voksne deler godsakene med barna, og barna arver dermed den voksnes uvaner.

Har man alltid gode ting i kjøkkenskapet, så klart det blir spist!

Anonymous poster hash: 2bb5a...906
  • Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg la merke til i dokumentaren at det ble sagt at barnet gjerne ble født normalvektig men kom litt senere inn i en vokseperiode hvor babyen først ble litt lubben, og så litt senere la den på seg en del mer. Altså man føder nødvendigvis ikke feite babyer.

Forebyggingen bør startes med kvinner i fruktbar alder for å ikke føde babyer som snere blir overvektige.

Skrevet

Stort sett tror jeg overvektige personer har mange uvaner, men snop og bakverk i kjøkkenskapet og på butikken/bensinstasjonen osv. Barn vokser opp i dette, og den voksne deler godsakene med barna, og barna arver dermed den voksnes uvaner.

Har man alltid gode ting i kjøkkenskapet, så klart det blir spist!

Anonymous poster hash: 2bb5a...906

Men her er fokuset på overvektige babyer. Som sagt i dokumentaren, babyer ligger bare der og får næring av morsmelk eller morsmelk erstatning. Du snakker om når barn blir en del eldre. Her er det altså snakk om at mødre produserer overvektige babyer som følge av at de selv er overvektig. Selv om dette er fy å snakke om så virker det sannsynlig. Hilsen ts

Anonymous poster hash: 37da7...837

Skrevet

I første svangerskap spiste jeg bare sunn mat, og trente. Fikk et barn på 4,5 kg.

Andre svangerskap så måtte jeg spise ofte, for å ikke kaste opp. Klarte bare å drikke juice og, blandet det med vann da. Og maten jeg klarte å spise var ikke den sunneste. Så jeg la på meg noe helt ekstremt. Babyen veide 3,5 kg.

Barn nr.1 legger lett på seg, men er normalvektig, da det trener mye. Og vi har sunt hverdags kosthold.

Barn nr. 2 er lett undervektig. Trener litt og har same kosthold som sin søster. Men tar vel litt ekstra smør på brødskivene, og legger ved noen ostebiter i matboksen.

Anonymous poster hash: c5980...1ed
Skrevet

Jeg har vært overvektig gravid, henholdvis 120, 119 og 116 kg i starten på mine 3 svangerskap.

Ingen av mine barn er overvektig, og har heller ikke anlegg til å bli det slik det ser ut..

jeg var overvektig fra jeg var rundt 3-4 år.

Så om det stemmer, så er vi unntaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...