AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Grunnet litt plassmangel når minstejenta vokser ut av vugga og/eller ikke kan dele rom med oss foreldrene lenger vurderer vi å legge de to jentene våre inn på samme rom (vårt nåværende store soverom, og så flytter vi foreldre inn på eldstejentas lille rom). Eldstejenta flyttet inn på eget rom når hun var 7 mnd fordi hun da våknet av at vi beveget oss i sengen eller pappa'n snorket, og vi (mest jeg, kanskje) våknet av at hun turnet rundt om natten når hun skulle snu seg. Håper at minstejenta kan bli liggende hos oss minst like lenge, men gjerne til hun er ett år (da vil storesøster være 3 år). Vil de da være klare for å flytte sammen på rom (uten at det blir mye leking og tulling på kvelds-/nattestid/grytidlig morgen), eller bør man vente til minstejenta har passert 2-3 år? (I så fall må vi kjøpe ny leilighet/hus, og det ligger i fremtidsplanene, men vi vet bare ikke akkurat når det blir). Har dere noen erfaringer å dele? Anonymous poster hash: 4f561...106
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Våre lå sammen fra minste var 5 mnd. Hadde bare to soverom så var ikke noe alternativ. Noen dager tilpasning så gikk det helt fint. Anonymous poster hash: c2d37...0c5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 jeg og søsteren min delte rom fra hun var noen måneder. Null problem, vi sov faktisk bedre av å dele rom enn å ligge alene. Anonymous poster hash: 7bbd1...6d8 1
reiseglad Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Vi hadde to søsken som delte rom til eldste var 10 år, lillesøster var to år yngre. Vi hadde ikke noe valg, hadde tre soverom og eldstemann som da var tenåring, hadde rom for seg selv. Lillesøster la seg først, sovnet straks og da måtte bror være helt stille når han la seg for ikke å vekke minstemann. Fikk litt kvalitetstid med den eldste etter at lillesøster la seg, det var godt for alle parter (lesing, synging, kos i sofaen). Da de flyttet på samme rom, var lillesøster 10 mnd. Endret 22. februar 2014 av reiseglad
Alvina Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 jeg og søsteren min delte rom fra hun var noen måneder. Null problem, vi sov faktisk bedre av å dele rom enn å ligge alene. Anonymous poster hash: 7bbd1...6d8 Tror jeg også lå på samme rom som søsknene mine som baby, vegg i vegg med foreldrenes rom. Når jeg ble to år lå vi tre barn på samme rom, og det gikk bra. Jeg tullet litt med lillesøsteren min før vi sovnet og det var gjensidig, da kom foreldrene våre inn og sa at vi måtte være stille og sove (gjerne også med en kommentar om at vi trengte å sove fordi vi skulle f.eks. på skitur eller noe annet neste dag og at vi trengte søvn). Når jeg ble cirka fem, fikk vi et større hus men likevel måtte jeg dele rom med minstesøster og vi fikk et stort rom. Først som ti-11 åring fikk jeg lyst på eget rom når jeg kom i prepubertet. En familie jeg kjenner har døtre med fire års aldersforskjell. Det har alltid gått bra og de deler rom fremdeles (ene er 11 og den andre er sju nå). De småkrangler litt av og til, men det gjør jo omtrent alle søsken uavhengig av om de har hvert sitt rom. De har hver sine pcer og spillkonsoller, den yngste har ikke fått egen mobil, men det virker som de tar vare på hverandre. Vet ikke om en baby kan vekke den eldste, men er barna vant til lyder i huset tror jeg det vil gå bra. Barn flest sover når de er trette og våkner ikke til lyder de er blitt vant til.
Gjest Maman Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Dette lurer jeg også på...våre to døtre blir det tre år i mellom, og de må dele rom etter hvert. Men har ingen erfaring med det selv da jeg vokste opp som enebarn.
Gjest Modig mor Skrevet 22. februar 2014 #7 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Vi har plass til at barna kunne hatt hvert sitt rom, men de deler likevel (8, 6 og 5 år gamle). De synes det er helt naturlig, og de sover bedre sammen enn hver for seg. Edit: For å svare på spørsmålet også, jeg tror de kan dele rom helt fra yngste er stor nok til å flytte ut av foreldresoverommet. Endret 22. februar 2014 av Modig mor
Gjest Riskjeks Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Barna mine har delt rom helt siden den minste flyttet ut av mitt rom (ca 10-11 mnd gammel). Barn sover ofte best når de deler rom. De kan selvsagt dele rom med en gang den minste flytter ut fra foreldresoverommet (eller fra dag en for den saks skyld) - hvorfor skulle de ikke kunne det? Endret 22. februar 2014 av Riskjeks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå