AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Jeg jobber i en matbutikk. I sommer fikk vi ei ny jente på jobben som hadde jobbet i matbutikk før. Hun ga et kjempebra inntrykk. Alle der hvor jeg jobber er veldig flinke å jobber og står på hele tiden. Så det merkes hvis noen ikke gjør jobben sin. I et halvt år så jobbet jeg ikke sammen med henne, pga vi gikk på motsatt arbeidshelg. Hun jobbet annen hver helg og tok av og til noe ekstra. Så forandret de på vaktene og nå jobber hun på min arbeidshelg. Vi har et sånn system at man skal være halvparten av tiden på gulvet, fylle på varer osv, og halvparten av tiden i kassa. Den beste tiden er jo i kassa. Fordi da kan man bare slappe av og ekspedere kunder(hvis det er rolig rydder vi i kassaområdet). Mens når man er på gulvet er det mye stress og man har mye å gjøre. Når jeg jobbet med jenta så sa hun at hun ikke kunne jobben og ikke viste hva hun skulle gjøre, så hun ville bare sitte i kassen. Jeg prøvde å få henne til å være på gulvet, men da gjorde hun ingen arbeidsoppgaver selv om jeg sa spesifikt hva hun skulle gjøre og viste henne hvordan. Jeg føler at hun gjør dette med vilje for å prøve og slippe unna. Jenta har jobbet i butikk i mange år før hun kom hit. Fikk i ettertid vite at hun har holdt på sånn i de 6 mnd hun har jobbet her, men at guttene som jobber her bare har funnet seg i det og gjort alt arbeidet mens hun har fått slappet av og vært i kassen. Jeg vil ikke slite meg ut for en person som ikke gidder å løfte en finger. Sjefen vet om dette og har prøvd å snakke med henne ett par ganger, men hun spiller bare dum. I dag skal jeg jobbe med henne igjen. Og nå vil jeg sette foten min ned. Jeg nekter å finne meg i at hun ikke gjør jobben. Hva skal jeg gjøre? Si i fra? Jeg tenkte at jeg gjør min del, også hvis hun ikke gjør sin del så får vi bare stå igjen over stengetid til alt blir gjort. Om så vi må stå i flere timer. Det er så mye å gjøre på lørdager og jeg er så lei av å springe rompa av meg for å gjøre opp for at hun ikke drar som del av lasset. Er det noen andre som har vært i en slik situasjon før? Hva gjorde du/dere? Anonymous poster hash: 621ff...ea6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Ta det opp med sjefen. Jeg har snakket med sjefen om det. Faktisk så var det sjefen som kom til meg å ville snakke om det. Fordi sjefen er klar over det, og har snakket med henne om det mange ganger. Men det virker ikke som det synker inn. Anonymous poster hash: 621ff...ea6
Rægs Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Skrev flere mail til sjefen, som til slutt ga vedkommende skriftlig advarsel (endte med oppsigelse etter noen måneder). Har selv jobbet i matbutikk, så skjønner veldig godt hva du mener. Få alt ned skriftlig, og be om møte med butikksjefen Endret 22. februar 2014 av Rægs 2
Montefalco Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 Da jeg jobbet i matbutikk i studietiden "sloss" vi om å gjøre jobben på gulvet fremfor kassa. Skjønner ikke hva det klages over. 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Det er irriterende med folk som ikke klarer å gjøre jobben sin. Jeg har to kollegaer på min arbeidsplass som bruker arbeidsdagen på å skravle, drikke kaffe, ta en laaaang lunsjpause, titte i blader og skravle litt til. Til slutt så hoper det seg opp med arbeidsoppgaver som skal gjøres, og da er det så mye som skal gjøres at "de vet ikke hvor de skal begynne, så gjør det imorgen isteden". Og sånn fortsetter det.. Hos meg vet sjefen godt om det, hun har jo lagt merke til det, men det å faktisk gi noen sparken sitter visst langt inne hos noen tror jeg. Ikke alle som burde vært sjefer, når de ikke klarer å ta sånne avgjørelser, selv om det er ubehagelig. Anonymous poster hash: 4ba5e...c71 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #7 Skrevet 23. februar 2014 Hæ? Jeg jobber fulltid som hovedkasserer og vi er en "liten" butikk med omsetting på 200.000 på en lørdag og jeg mener dette er den vanskligste arbeidsoppgaven i en matbutikk. Da jeg må sitte i 7 og halv time med "hei, pose, kvittering, hadet" og ikke bare det men stå opp hver gang noen skal ha en røyk eller snus.. Anonymous poster hash: 25a8b...8cc
Gjest crazycatlady Skrevet 23. februar 2014 #8 Skrevet 23. februar 2014 Da jeg jobbet i matbutikk i studietiden "sloss" vi om å gjøre jobben på gulvet fremfor kassa. Skjønner ikke hva det klages over. Samme her! Kassa er jo mye mer slitsomt, ikke minst for ryggen. Mye bedre å fylle på varer og sånn. Og på sommeren var melkekjøla stedet vi "slåss" om å få jobbe! 1
Gjest Skrevet 23. februar 2014 #9 Skrevet 23. februar 2014 Hos oss bytter vi også på! Kassa er jo simpelt. Hei, hade, pose, og gjenta. På gulvet er det gjerne påfyll av brød, så gå over frukta, deretter kjølevarer, frys, tørrvarer før frukt, melk, dato og annet småtteri! Er man i kassa kan man puste og drikke mellom "slaga", men på gulvet er det 100% tempo hele tiden, så vi må bare bytte så de på gulvet ikke sliter seg ut. Men på lørdager er vi heldigvis 2-3 på gulvet + flaskis mens det er 1 kasserer som sitter fast.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #10 Skrevet 23. februar 2014 Sjefen må vel gi henne advarsler om opsigelse om hun ikke gjør jobben sin, og nytter det ikke så kan hun sparke henne. Tafatt sjef Anonymous poster hash: d537a...703
petterm Skrevet 23. februar 2014 #11 Skrevet 23. februar 2014 Hos meg vet sjefen godt om det, hun har jo lagt merke til det, men det å faktisk gi noen sparken sitter visst langt inne hos noen tror jeg. Ikke alle som burde vært sjefer, når de ikke klarer å ta sånne avgjørelser, selv om det er ubehagelig. Anonymous poster hash: 4ba5e...c71 Er ikke bare å gi noen sparken. Man må gjøre en innsats for veilede - gi vedkommende mulighet til å forbedre seg. Så må man vel gi noen skriftlige advarsler osv. Ikke umulig, men en litt omstendelig prosess..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå