Gå til innhold

"Save the date"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med "save the date" kort er jo en tradisjon i USA, later det til, og av og til synes jeg det virker litt unødvendig. Men nå begynner jeg å lure på om ikke jeg trenger noe lignende.

Vi gifter oss ikke før 18. juni 2005, men har nå bestilt kirke og lokale, og begge er på Fjellværøy (utenfor Hitra) - hvilket vil si at alle gjesten "må" overnatte der ute minst en natt. Min framtidige manns familie er der ute fra, så for dem er det en smal sak å ordne overnatting osv., men flesteparten fra min side pluss de fleste av våre felles venner vil besøke den delen av trøndelagskysten for første gang, og mange kommer fra østlandsområdet. Siden Hitra/Frøya/Fjellværøy er kjempefint for f.eks. "fiske-ferie" regner jeg med at noen til og med vil ta ferie i forbindelse med helgen og tilbringe mer tid der enn bare akkurat dagen med stor D.

Siden dette påvirker folks ferieplaner hadde det vel vært en fordel for dem å få informasjonen rimelig tidlig (vi driver f.eks. og leter fram passende overnattingssteder, og mange av disse blir benyttet av tyske turister i sesongen og kan sikkert være bortbestilt en stund i forveien) - kanskje ikke helt ennå, men sånn utpå høsten/vinterren i hvert fall - mye tidligere enn det man "skal" sende invitasjonen.

Jeg lurte derfor litt på om vi kanskje skulle laget "save the date" kort og sendt dem sammen med en slags info-pakke om området til de gjestene som kommer til å måtte komme langveis fra...

Er det noen av dere som har hatt lignende problemstilling, og hvordan løste dere i så fall den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det, jeg hadde hvertfall blitt glad for å motta noe slikt som din gjest.

Vi sendte også ut forhåndsvarsel, men mest fordi at folk skulle holde av den datoen og flere kanskje hadde mulighet til å komme fordi de fikk tidlig beskjed!

Skrevet

Vi har tenkt å sende ut "save the date"-kort. Min erfaring når jeg tidligere har prøvd å arrangere selskaper (ikke bryllup foreløpig, men f.eks min egen bursdag i juni) er at mange ikke kan komme, fordi de f.eks har planlagt andre ting, f.eks ferie. Vi skal gifte oss midtsommers neste år og det er jo midt i ferietiden + at våre gjester kan bli invitert til andre brylluper også i denne tidsperioden.

Vi skal lage alt av invitasjoner, program etc selv og synes slikt er kjempegøy, så vi føler det ikke som noe bryderi å lage "to invitasjoner". Jeg har funnet et artig forslag til "save the date"-kort, der man fester en magnet bakpå, slik at folk kan henge den synlig på kjøleskapet!

Da skal det mye til for å glemme tidspunktet for vårt bryllup ihvertfall... :idesmil:

Skrevet

Jeg synes også du skal sende ut et varsel.

Vi er bedt i et bryllup i Canada til høsten og vi fikk varsel i god tid, så det er bare positivt.

De har laget et skikkelig opplegg for en hel uke, så det blir en kjempetur!

Kanskje dere kunne arrangert en felles fisketur eller noe i forkant av bryllupet?

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, det er fint å få varsel i god tid hvis det er langt unna. men for meg holder det med en telefon, eller at det nevnes i en samtale.

Skrevet

Vi sa fra til våre gjester et år i forveien vi. Dvs, vi hadde ikke gjestelista helt klar før juletider så vi begynte å si fra til de vi var sikre på at skulle være der at de ikke måtte finne på noe tull den 24.juli. Nå fikk vi ikke bekrefta at vi "hadde" kirken før 1.oktober, så inntil da var det med forbehold.

Da mange av våre må reise langt og bestille overnatting ogsånt syns jeg det var på sin plass å si fra. Men jeg syns det hold i massevis å si fra muntlig.

Skrevet

Vi sendte ut save-the-date kort, i september, som da blir .....omtrent åtte måneder før.

Skrevet

vi sendte invitasjonene i februar og vi gifter oss i juli.De fleste bor sør på, og vi i Finnmark. Med invitasjonene sendte vi info og telegonnr til de forskjellige overnattings stedene som fins i kommunen. Og gestene har syntes det var supert istedet for at de selv må leite opp hva som fins her i området..

Skrevet

Synes det virker som en god ide, jeg hadde satt pris på det i allefall.

Skrevet

Vi sendte julekort til de fleste gjestene vi, og skrev det der. Mange av dem skulle jo få julekort allikevel, så vi syntes det var veldig greit å gjøre det på den måten.

Skrevet
Vi sendte julekort til de fleste gjestene vi, og skrev det der. Mange av dem skulle jo få julekort allikevel, så vi syntes det var veldig greit å gjøre det på den måten.

Det var en veldig god idé synes jeg! :-)

Skrevet

Julekort var ikke så dumt, nei - det blir jo i omtrent passe tid.

Mange av de "sikre" på gjestelisten har fått beskjed om datoen allerede, slik at de ikke legger andre planer, men det var i grunn lokalinfoen - hoteller, hytter til leie, aktiviteter osv. - jeg tenkte mest på. Det er vanskelig å gi den ut muntlig...

Takker for input :D

Skrevet

Gjør det du. Det er dumt å gå glipp av å oppleve den delen av Trøndelag fordi de ikke fikk varsel tidlig nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...