Gå til innhold

Styrke og/eller kardio

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener en del, for å holde meg i form, og for å unngå ryggplager, siden jeg jobber på kontor. Jeg er normalvektig så slanking er ikke et spørsmål.

Jeg følger et fullkroppsprogram 3 dager i uken + en valgfri aktivitet (fjelltur, sykling, svømming).

Jeg kunne tenke meg å trene litt kondisjon også, men har samtidig lyst på definerte muskler.

Vil det ene slå ihjel det andre? I følge fitnessbloggen og instruktører på mitt treningsstudio kan jeg ikke kombinere dette.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 8cc95...44f
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Selvsagt kan du kombinere. Ingenting er bedre enn en blanding av en sterk kropp med god kondisjon. Bare pass på å spise nok de dagene du trener, og spesielt jogging siden det brenner mye kalorier, så du vedlikeholder vekt og muskler og ikke går ned.

Tenker 1 langkjøring og et par intervall i uka vil gjøre susen kondisjonsmessig :)

Skrevet

TS

Jeg blir utrolig forvirra, som tidliger håndballspiller, så skulle trene på egenhånd uten noen særlige kunnskaper om egentrening.

Jeg ser jo at Cross-fit er in, og det er jo styrke + kardio. Jeg vet ikke om mine mannlige instruktører har egen agenda, å få meg til å bygge kropp? At det er derfor de advarer mot kondisjonstrening?

Og jeg synes det er gøy å holde meg i aktivitet, så fire dager blir litt lite etter min smak.

Hva med denne løsningen? Om noen orker å svare?

Mandag: styrke

Tirsdag: kondisjon

Onsdag: styrke

Torsdag: kondisjon

Fredag: styrke

Lørdag: hvile

Søndag: alternativ aktivitet

Gjest Runforit
Skrevet

TS Jeg blir utrolig forvirra, som tidliger håndballspiller, så skulle trene på egenhånd uten noen særlige kunnskaper om egentrening. Jeg ser jo at Cross-fit er in, og det er jo styrke + kardio. Jeg vet ikke om mine mannlige instruktører har egen agenda, å få meg til å bygge kropp? At det er derfor de advarer mot kondisjonstrening? Og jeg synes det er gøy å holde meg i aktivitet, så fire dager blir litt lite etter min smak. Hva med denne løsningen? Om noen orker å svare? Mandag: styrkeTirsdag: kondisjonOnsdag: styrkeTorsdag: kondisjonFredag: styrkeLørdag: hvileSøndag: alternativ aktivitet Anonymous poster hash: 8cc95...44f

Om målet ditt er en sterk og sunn kropp så er variasjon viktig.

Om du skal stille opp på Bikini Fitness så gjelde det noen andre regler i forhold til hvor mye kondisjon du bør ha for å spare musklene mest mulig, men heller ikke de kutter ut all jogging.

Hva er du ute etter? Kun en sterk og frisk kropp eller skal du nå noen spesifikke muskelmål?

Skrevet

TS

Mitt mål er vel å være sterk og sunn, og det er jeg.

Men siden jeg blir påvirket av press utenfra (treningsstudio/media) sitter jeg med en følelse at jeg burde sette meg et høyere mål, som Bikini Fitness.

Når jeg spilte håndball var målet å vinne, sammen med laget, og formen ble sekundær.

Nå står min form og kropp i fokus, og det ender med at jeg er ikke sikker på hva jeg vil, om du skjønner?

Men jeg får gjøre begge deler til jeg finner noe jeg kan strekke meg etter, enten styrke eller kondisjon. Jeg liker begge deler.

Skrevet

Jeg kunne sikkert ha kalt den her tråden noe annet.

Jeg mangler ett mål og jeg aner ikke hva jeg driver med.

Men takk for svar, jeg kombinerer til jeg finner noe jeg kan konkurrere om ;)

Skrevet

Klart man skal kombinere :) Hjerte og lunger trenger å styrkes det også :)

Jeg også leter etter et mål, og frem til jeg finner det, så virrer jeg mellom kardio, styrke cross-fit og mobilitet. Men jeg trives så godt med denne variasjonen, så ser ut til at jeg bare blir her og koser meg videre med dette. Har meldt meg på noen mosjonistløp da - for å ha noen mål å jobbe mot. Men det er helt på lavterskelnivå.

Anonymous poster hash: 9b94d...533
Gjest LadyGlaGla
Skrevet

TS

Jeg slutter å ABe jeg, for jeg vil sikkert ha mye å spørre om fremover.

Jeg trur jeg går for å kombinere, siden jeg trives så godt med begge deler. Og jeg har funnet meg et mål, delta i et bakkeløp i august og klare å hevde meg i topp ti på damesiden.

Konkurranseinstinktet er enda ganske sterkt ;)

• Liker 1
Skrevet

Du kan lett kombinere, men langtrukken kardio kan forbrenne muskler. Jeg foretrekker gerilja kardio. :)

Skrevet

Jeg syns denne tråden er nok et bevis på hvor mye skade treningssentre og fitness-industrien påfører mosjonister. Det virker kontraproduktivt på mange som blir bare forvirret av alle ekspertrådene.

For å få en sunn kropp, klart du trenger både styrke og kondisjon! Finn det du liker og som passer for deg, og lukk ørene for disse ektremistene.

Anonymous poster hash: caafe...09a
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syns denne tråden er nok et bevis på hvor mye skade treningssentre og fitness-industrien påfører mosjonister. Det virker kontraproduktivt på mange som blir bare forvirret av alle ekspertrådene.

For å få en sunn kropp, klart du trenger både styrke og kondisjon! Finn det du liker og som passer for deg, og lukk ørene for disse ektremistene.

Word!

Anonymous poster hash: 9b94d...533

Gjest LadyGlaGla
Skrevet

Ikke sant!

Jeg så egentlig ikke for meg at Fitness skulle være mi greie, så jeg tror jeg ender på den planen jeg skisserer over.

Jeg har jo som sagt både spurt treningsstudio og forum Fitnessbloggen om råd og der har jeg blitt frarådet denne kombinasjonen, så jeg kom frem til at jeg skulle spørre KG, som jeg oppfatter som mer jordnært.

Mitt fullkroppsprogram innholder de tre store; benkpress, knebøy og markløft, pluss øvelser for rygg, mage og bein. Ingen isolasjonsøvelser. Jeg er godt fornøyd med det jeg har kommet frem til her.

Når det kommer til kondisjon har jeg endt opp på elipsemaskina, der jeg holder det gående en time rett og slett for at det er trivelig. Men om noe har forslag til noe mer hensiktsmessig, kom med det.

Og når det kommer til mitt treningsstudio, vel, det er stort sett kroppsbyggere der, men jeg valgte det for at det var det best utstyrte og billigste i byen. Men jeg skal lukke ørene for mine treningskompiser og kjøre mi greie ;)

Takk for gode råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...