Gå til innhold

Når hele klassen har iphone, nesten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 6.klasse og nå har nesten alle iphone utenatt henne.

Fordelingen i følge min datter er slik

Iphone 5s: 7

Iphone 5c: 4

Iphone 5: 2

Iphone 4s: 10

Iphone 4: 2

Og min er den eneste uten

Nå har det begynt å bli et ress på henne

Er det normalt?

Anonymous poster hash: 54f15...ad3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det normalt?

Hvilken mobil har din datter da? Min går i 5.klasse og der har alke smartmobil, som samsung galaxy og iphone 4/4s osv. Hvor normalt det er at HELE klassen har iphone vet jeg ikke, men her er det normalt at de har skikkelige smartmobiler ihvertfall. De fleste, inkl min datter har ipad/nettbrett i tillegg.

Anonymous poster hash: 49399...c40

Skrevet

Sprøtt!

Og jeg var den eneste i klassen som hadde en mobil med antenne i 8. klasse :fnise:

Nei altså, jeg ser at hun kanskje føler seg litt utenfor, men jeg hadde aldri kjøpt en iphone bare fordi hun skulle bli en del av gjengen. Jeg hadde heller laget en avtale om at hun må tjene opp pengene til den, f.eks dugnad, gjøre bestemte plikter i huset og lignende så sparer hun pengene til en iphone.

Det er rett og slett fælt at det har blitt et så enormt press på å ha det nyeste og kuleste innen teknologi..

Anonymous poster hash: 03102...82c
  • Liker 21
Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg føler meg gammel, jeg hadde ikke mobil på barneskolen engang :filer:

• Liker 7
Skrevet

Hørtes veldig mye ut, men det stemmer nok. Unger får mobiltelefoner virker det som. Jeg forstår ikke helt hensikten i en alder av 12 jeg, annet enn hvis man ikke har hustelefon hjemme. Men jeg forstår hvis hun synes det er urettferdig om hun er den eneste uten.

Skrevet (endret)

Det er nok ganske normalt å ha iPhone i den alderen, men også ganske normalt å ikke ha iPhone.

Min sønn på den alderen er så uheldig å ha to eldre søsken som han kan arve mobiler fra, og i tillegg er han fæl til å rote vekk/miste ting, så han får ikke en smarttelefon en stund ennå :ler:

Jeg skjønner at det kan oppleves som litt rart å være den eneste som ikke har iPhone, men jeg hadde ikke styrtet ut og kjøpt det kun fordi alle andre har det. Noen av modellene du lister opp er vel ganske gamle, er de ikke- er det så fancy, da? Er det veldig, veldig viktig for henne å ha akkurat iPhone, og i så fall hvorfor? Og trenger hun det egentlig nå? Mer enn hun trenger *insert viktig ting som koster penger*?

Min erfaring er at unger skjønner det meste bare de får det forklart på en grundig måte. Vil du ikke kjøpe iPhone (ennå), så ikke gjør det. Hun tar neppe livslang skade av det ;) Selv tenker jeg at vi kjøper en mer fancy Samsung- eller Windowsmobil til sønnen min når han begynner på ungdomsskolen (vi er ikke på iPhonekjøret noen i familien, litt lei av hele hypen :ler:) - da synes jeg at det er greit å legge litt mer i telefonen. Men barneskoleunger har ikke egentlig noe stort behov for smarttelefon, det blir strengt tatt bare en lekemaskin.

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Sikkert mange som har arvet 4s eller 5 enten når 5eren kom eller når 5s og c kom, fordi foreldre eller storesøsken kjøpte ny.

Endret av Luckiness
  • Liker 4
Skrevet

Så mange som fremdeles har Iphone 4? Dette er på østkanten antar jeg?

Anonymous poster hash: 354f1...495
  • Liker 2
Skrevet

Er det normalt?

Først skriver du at nesten alle har Iphone unntatt henne, og så skriver du at hun er den eneste uten Iphone.

Hva er riktig?

• Liker 3
Skrevet

Hun får spare til å kjøpe en iphone da, om hun ønsker seg en.

Anonymous poster hash: 735df...b54
  • Liker 1
Gjest Mary Quant
Skrevet

Skal foreldrene fortsette å kjøpe siste nytt til barna etter at de blir voksne også?

Det er ikke så mange i min generasjon som har råd til å kjøpe seg nye mobiler etter hvert som det kommer en ny og flottere på markedet - ikke for å snakke om ungene mine - de har sine i årevis før de skifter.

Helt sprøtt å se hvordan foreldre i dag nærmest ødelegger ungene sine ved å holde på som dette.

• Liker 11
Skrevet

Så mange som fremdeles har Iphone 4? Dette er på østkanten antar jeg?

:

:ler:

Større sjans for at barna med iPhone 4 har foreldre som ønsker å holde igjen litt på forbruk og pengegalopp, for å slippe å ende opp med slike bedritne unger som du ser på Teenage Boss.

Med andre ord: kanskje østkanten, eller kanskje bare veldig fornuftig ;)

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes egentlig man skal følge trenden i en klasse.

På barneskolen var jeg den eneste uten mobil, og det var veldig in å ha det. (Født i 91). Uansett, jeg ble holdt utenfor, fikk ikke lov å være med på ting fordi jeg var "hun uten mobil". Høres kanskje veldig snodig ut, men det preget veldig mye av min tid på barneskolen. Akkurat det samme med MSN, alle i klassen snakka sammen på MSN, men jeg fikk ikke lov å ha det. Snakka aldri med dem igjen når jeg starta på ungdomskolen.

Uansett, jeg mener ikke at det er nødvendig med en Iphone, men kanskje en smartmobil hvert fall, slik at hun ikke bli holdt utenfor på noen måte.

Anonymous poster hash: b5072...1ce
  • Liker 4
Skrevet

Skal foreldrene fortsette å kjøpe siste nytt til barna etter at de blir voksne også?

Hvor i all verden kom den kommentaren fra? Her er det snakk om jenter født i 2002 som er 11-12 år gamle, skal ikke foreldre kunne kjøpe ting til dem?

Er du vokst opp under krigen, kanskje?

• Liker 4
Skrevet

Jeg var også en av de få uten mobil på barneskolen, men tok ingen skade av det. Det var jo litt sårt å sitte og se på at de andre holdt på med mobilene sine uten at jeg fikk være med. Nå hadde jeg en veldig streng mor og fikk sjeldent noen av lekene "alle" de andre hadde. Da blir man vel vandt til å ikke henge helt med :P Hadde masse venner uansett, så det går an :)

• Liker 1
Skrevet

Å ikke ha mobil i det hele tatt kan vel strengt tatt ikke sammenlignes med å ikke ha Smartphone? Det første er jo mye mer stigmatiserende.

Anonymous poster hash: 7acb1...a3e

• Liker 3
Gjest Mary Quant
Skrevet

Hvor i all verden kom den kommentaren fra? Her er det snakk om jenter født i 2002 som er 11-12 år gamle, skal ikke foreldre kunne kjøpe ting til dem?

Er du vokst opp under krigen, kanskje?

Kjære deg - forstår du ikke?

Barn som tidlig venner seg til å alltid ha siste skrik i alt mulig vil får store problemer når de blir voksne og skal klare seg selv. Voksne mennesker har ikke råd til å prioritere nye mobiler hver gang det kommer noe nytt og bedre på markedet - i hvert fall ikke de fleste av dem.

Har sett på nært hold hvordan det har gått med barn og foreldre som har kjørt det løpet i barnas oppvekst.

• Liker 6
Skrevet

Kjære deg - forstår du ikke?

Barn som tidlig venner seg til å alltid ha siste skrik i alt mulig vil får store problemer når de blir voksne og skal klare seg selv. Voksne mennesker har ikke råd til å prioritere nye mobiler hver gang det kommer noe nytt og bedre på markedet - i hvert fall ikke de fleste av dem.

Har sett på nært hold hvordan det har gått med barn og foreldre som har kjørt det løpet i barnas oppvekst.

Så det du sier er at 95 % av alle dagens barn vil få store problemer når de blir voksne og skal klare seg selv.

Spenstig teori.

Mange voksne har for øvrig mer enn god nok råd til å kjøpe en bra mobil til barna.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror dette er ganske vanlig. Søsteren min er like gammel og har hatt iphone i flere år. Jeg synes det er på trynet, men hun har jo arvet dem fra pappa og stemoren min. Jeg hadde nok ikke kjøpt iPhone til barna mine om jeg hadde hatt noen. Da hadde de måttet tjene inn penger ved å hjelpe meg hjemme og betalt mye selv, evt. kombinert med bursdags-/julegave.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes generelt presset på ungene er helt vanvittig... Og veldig, veldig trist!! Jeg har selv ei jente i 6. klasse og er vanligvis blant de (veldig få) foreldrene som prøver holde igjen på dette presset fra alle kanter. I klassen til min datter har det de siste par årene vært mye snakk om iphoner. Veldig mange har ikke de nyeste modellene, men f.eks telefoner de har tatt over fra foreldre etc, -likevel: det viktige er åpenbart Apple-merket bakpå... :(

Pappaen til vår datter har vært tilbøyelig til å gi etter og kjøpe en eldre iphone til henne på salg, men jeg mener det er helt feil å gi etter for presset kun pga merket når det finnes rimeligere telefoner som er minst like bra. I starten hadde hun en enkel tastemobil, deretter fikk hun overta en gammel HTC- android. Nå har hun fått en ZTE blade- en androidtelefon som har fått bra review i sin prisklasse, temmelig rimelig men som holder i lange baner for hennes behov. Den ser ok ut og hun har slått seg til ro med den og pent deksel.. Å kjøpe iphoner til 11-åringer er for meg helt hårreisende. Min datter får heller ikke være på Instagram. Det er 13-årsgrense og jeg mener man skal oppdra barna til å overhodle aldersgrensen. Problemet er jo bare at 70 % av barna i klassen-med bifall fra foreldrenene- synes det er helt greit å drite i disse grensene. Det gjør ting vanskelig for oss andre.. Grrrr merker jeg har mye jeg kunne sagt om dette temaet... Men ingen iphone her i alle fall!!!

Anonymous poster hash: 1e934...84d
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...