Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp tatt opp lån, og fikk 25 års nedbetalingstid. Ønsker å øke avdragene mine for å bli fortere ferdig. Noen som har erfaring med dette? Hva skjer om renten stiger? Øker da det man må betale enda mer, eller blir det mindre avdrag og mer i renter?
Har jo lyst å betale jevnt istedet for å spare opp og betale en stor sum ekstra en gang i blant...
Har sparebank1 forresten....

Anonymous poster hash: e3256...d67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når renten øker er avdragene de samme men rentene du må betale blir høyere. Du må da betale mer per måned.

Hvordan det fungerer med ekstra innbetaling avhenger fra bank til bank. Hos noen banker må du gi beskjed før du kan betale inn ekstra, mens i andre banker er det bare å betale når du selv ønsker. Kjenner ikke til hva som gjelder for Sparebank1.

Anonymous poster hash: d2fc6...c20
Skrevet

Hvis renta går opp øker summen du må betale hver måned, mens nedbetalingstiden er den samme.

Vi har valgt å ha 30 års nedbetalingstid og heller betale ned ekstra på lånet med jevne mellomrom. Det gir oss en større fleksibilitet. Jeg mistet jobben i fjor og gikk på dagpenger noen mnd, og da var det deilig å ikke være bundet til å betale større avdrag til banken hver måned. Vi har en egen konto som lånet trekkes fra, der vi setter over penger hver måned. Vi har et fast trekk til den kontoen som er litt høyere enn det banken trekker, og så betaler vi inn overskuddet på den kontoen når det passer. Samtidig har det hendt at vi har betalt inn en større sum, hvis vi f.eks ser at vi har fått spart litt ekstra mye penger en periode.

Hvis du vil betale jevnt er det jo bare å sette opp en fast innbetaling i nettbanken hver mnd i tillegg til det banken allerede trekker? Den kan du jo regulere eller stoppe hvis renta stiger eller din økonomi forandrer seg.

• Liker 1
Skrevet

I Sparebank 1 kan du betale ekstra i et "vindu" 10 dager (om jeg ikke husker helt feil) etter ordinær innbetaling uten å gi noen beskjed om det. Så lenge man har flytende rente, selvfølgelig.

Jeg ville heller lagt inn et ekstra, fast trekk på egenhånd hver måned enn å korte ned på nedbetalingstiden, for som Juliane sier, det er deilig å ha litt ekstra å gå på hvis økonomien forandrer seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har satt 20 års nedbetaling på lånet mitt, fordi jeg har råd til det og fordi jeg ønsker en form for tvungen sparing for meg selv. Om renta skulle stige veldig mye så er kan det jo bli et problem, men det ligger ikke an til å skje de kommende årene med de prognosene som er nå i alle fall.

Jeg valgte å gjøre det sånn fordi jeg som sagt liker at det er litt tvungen sparing over det (har råd til å spare litt ved siden av i tillegg). Om det skulle bli så høy rente at det blir et problem, så kan jeg alltids kontakte banken for å få en lengre nedbetalingstid.

Anonymous poster hash: 4b268...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...