AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Min sønn er nettopp fylt 13 år. Han er vel rundt 165 cm og veier 86 kg. Har nå begynt å forsøke å holde han på den vekten så den ikke går mer opp. Vi har prøvd å endre kosthold men det nytter ikke å få han til og gå ned! Angrer så på at jeg ikke begynte før, men kiloene har bare sneket seg mer og mer på han disse to årene! For bare tre år siden var han normalvektig. Så nå har vi forsøkt i samråd med lege å heller fokusere på at han skal holde vekten, slik at han blir normalvektig som voksen. Flere som har erfaring med dette? Anonymous poster hash: 2b496...9e5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Uansvarlig av deg. Så uansvarlig. Bra du tar tak for gutten nå i hvertfall. Når han er 13 er nok vanene innprintet allerede, så du må gjøre en hard innsats, være streng, ikke gi etter når han prøver å manipulere deg for mat osv. Ungen din er sykelig overvektig og du må sette en stopper for det. Han kan få diabetes osv og siden han allerede er tenåring med større frihet, kan han være dobbelt sin vekt når han er 16. Gå til legen, finn diett, tving gutten til å trene osv Anonymous poster hash: 75c02...b7e 6
Gjest Lille-pus Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Poenget nå, siden gutten på langt nær er ferdig vokst i hverken høyde eller muskevolum, er vel å stabilisere vekten slik at han vokser inn i vekten sin når han strekker seg i høyden. - komplisert sagt... Har det skjedd noe de to siste årene som har medført at mat kanskje har blitt brukt som trøst? 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 Forsøkt å endre kosthold? Hva legger du i det? Her må det mer enn et forsøk til. Du er nødt til å endre kosthold. men endre det for hele familien, ikke spesialdiett for 13-åringen. Da kommer det aldri til å nytte. Finn på morsomme aktiviteter som gjør at dere er i bevegelse. Gå skitur, snøballkrig, slalom. Gå sammen til butikken i stedenfor å ta bilen osv.. Anonymous poster hash: 249d5...e9b 4
Gjest bustyvel Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 Du sier dere har endret kostholdet, og jeg regner med at det betyr at hele familien spiser fornuftig og sunt. Vær aktive i hverdagen, LEK mye ute, gå turer, gå til butikken - alle sammen. Ikke gi guttungen spesialdiett og be han trene, her må alle delta (helsebonus for alle )! 1
Gjest Runforit Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Sørg for at han ikke sitter inne foran TV'en hele dagen. Sett opp måltidsplan med sunn mat og la han hjelpe til med matlagingen så han lærer seg å lage sunn og god mat. Sørg for at han spiser skikkelig frokost og sørg for at han har en god lunsj og et mellommåltid med seg. Ikke la han ha med penger på skolen så han kan handle dritt på butikk/kiosk. Dropp alt av godteri og brus i helgene og før inn oppkuttet frukt, hjemmelaget bakst med bedre næringsinnhold(mye proteiner, grove karbohydrater etc). Ikke la fokuset være slanking og at han skal ned i vekt. Fokuset skal være en ny og aktiv livsstil med god og næringsrik mat som hele familien skal spise sammen samt delta i aktiviteter sammen. Klatring er supert! Ikke bare er det lek og gøy, men det brenner kalorier som bare søren samt at man får rask fremgang noe som motiverer. Sykkelturer er også kjekt. 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #7 Skrevet 22. februar 2014 Uansvarlig av deg. Så uansvarlig. Bra du tar tak for gutten nå i hvertfall. Når han er 13 er nok vanene innprintet allerede, så du må gjøre en hard innsats, være streng, ikke gi etter når han prøver å manipulere deg for mat osv. Ungen din er sykelig overvektig og du må sette en stopper for det. Han kan få diabetes osv og siden han allerede er tenåring med større frihet, kan han være dobbelt sin vekt når han er 16. Gå til legen, finn diett, tving gutten til å trene osv Anonymous poster hash: 75c02...b7e Uansvarlig, hva mener du ? Har to andre barn som er slanke, selv er jeg slank og faren er slank. Har alltid hatt et normalt kosthold, men nå har vi gått inn for enda strengere og sunnere kost. Mer lavkarbo Ja vi har i samråd med legen nå kommet fram til at vi må holde vekten for å få han til å vokse inni den Takk til dere andre som har svart Anonymous poster hash: 2b496...9e5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 Har det skjedd noe de siste par årene som skulle tilsi at han går fra å være normalvektig til 86 kg i løpet av to-tre år? Altså, har han sluttet på fotball og gått over til å sitte inne og drikke cola hele dagen, eller noe slikt? Tror det er viktig å jobbe årsaksrettet her, ikke bare plutselig fore gutten med grønnsaker og tvinge han ut på trening. Anonymous poster hash: 99cc0...9af 4
Gjest Coolaid Skrevet 22. februar 2014 #9 Skrevet 22. februar 2014 Se " Generasjon xl" på nrk 2 hver onsdag kl 22.50 - Veldig bra dansk dokumentar på 8 deler om barn og overvekt. Den ligger dessverre ikke ute på nettet pga rettigheter så ta den opp slik at alle i familien får se den. Jeg er uenig med andre i tråden her. Min mening er at dersom dere kjører for strengt med kosthold og trening blir det en konflikt med gutten din. Gjør ting på en fornuftig måte. Her vil jeg igjen henvise til dokumentaren som viser hvordan man behandler overvekt hos barn og ungdom. Mitt beste råd er å ikke være for streng eller slapp med kosthold og aktiviteter. Ikke lag dette til noe negativt. Foreta endringer for hele familien. Se dokumentaren, gjerne sammen med sønnen din. Og når det gjelder at noen her i tråden mener at du er uansvarlig så glem det. Du stiller opp og gjør ditt aller beste. Du får ny tid hver dag, det handler om hvordan du bruker den. Lykke til, jeg heier på deg og sønnen din
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Se " Generasjon xl" på nrk 2 hver onsdag kl 22.50 - Veldig bra dansk dokumentar på 8 deler om barn og overvekt. Den ligger dessverre ikke ute på nettet pga rettigheter så ta den opp slik at alle i familien får se den. Jeg er uenig med andre i tråden her. Min mening er at dersom dere kjører for strengt med kosthold og trening blir det en konflikt med gutten din. Gjør ting på en fornuftig måte. Her vil jeg igjen henvise til dokumentaren som viser hvordan man behandler overvekt hos barn og ungdom. Mitt beste råd er å ikke være for streng eller slapp med kosthold og aktiviteter. Ikke lag dette til noe negativt. Foreta endringer for hele familien. Se dokumentaren, gjerne sammen med sønnen din. Og når det gjelder at noen her i tråden mener at du er uansvarlig så glem det. Du stiller opp og gjør ditt aller beste. Du får ny tid hver dag, det handler om hvordan du bruker den. Lykke til, jeg heier på deg og sønnen din Takk Skal sjekke det ut den dokumentaren Anonymous poster hash: 2b496...9e5
Gjest heihade Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Er du sikker på at det du setter på bordet er alt han får i seg? Tilbringer han kanskje mye tid på rommet? Eller ute med venner uten at du vet hvor de er? Ikke sikkert han har så mye penger å rutte med, men det er ikke så uvanlig at gutter og jenter i den alderen både skjuler brus og godteri på rommet eller stikker en del turer på mcdonalds og lignende med kompiser uten at mor og far er klar over det. Endret 24. februar 2014 av heihade 1
Gjest RompeRusk Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 Kan det være noe som gjør at gutten har lagt på seg så mye de siste to årene? En legger ikke på seg så enormt mange kilo helt uten grunn, kan det være trøstespising? Trives han på skolen, har han venner? 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 Ja han trives på skolen og har venner. Han har eget minibankkort med penger, en jeg holder styr på det via min bank og kan ikke se noe uttak utenom det vanlige. lÆRERNE SIER HAN ER EN VELDIG SNILL OG OMGJENGELIG GUTT PÅ SKOLEN OGSÅ, SLIK HAN ER HJEMME. Både jente og guttevenner. Jeg kan heller ikke skjønne denne voldsomme vektoppgangen Anonymous poster hash: 2b496...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #14 Skrevet 24. februar 2014 Jeg tror faktisk jeg ville tatt han med en tur til legen. For å utelukke ting som stoffskifteproblematikk osv. Lykke til, det høres ut som dere har gode forutsetninger for å lykkes, siden hele familien har et godt kosthold. Anonymous poster hash: e958a...718
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #15 Skrevet 24. februar 2014 Hva med trening? Anonymous poster hash: 4a394...4c7
Gjest Runforit Skrevet 24. februar 2014 #16 Skrevet 24. februar 2014 Ja han trives på skolen og har venner. Han har eget minibankkort med penger, en jeg holder styr på det via min bank og kan ikke se noe uttak utenom det vanlige. lÆRERNE SIER HAN ER EN VELDIG SNILL OG OMGJENGELIG GUTT PÅ SKOLEN OGSÅ, SLIK HAN ER HJEMME. Både jente og guttevenner. Jeg kan heller ikke skjønne denne voldsomme vektoppgangen Anonymous poster hash: 2b496...9e5 Et sted kommer jo de ekstra kaloriene fra. Kjøper han mye på matbutikker/ kiosker som du ser på utskriften?
Gjest Jørild Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Barn legger jo ikke på seg av ingenting, så enten er ikke kostholdet hjemme bra (men da burde dere andre og vært overvektige), han kjøper snop, han snavler i skapene eller han har en sykdom. Dersom vekten er et så stort problem som det kan synes ville jeg forsøkt å få hjelp til å finne ut hva det er som gjør at han legger på seg. Er det trøstespising, overspising, smugspising eller hva er det? Er det fysisk, psykisk eller en kombinasjon? Før man har årsaken er det vanskelig å gjøre noe med det. Det nytter ikke å legge om til lavkarbo om han spiser sjokolade når du ikke ser han. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #18 Skrevet 24. februar 2014 Barn legger jo ikke på seg av ingenting, så enten er ikke kostholdet hjemme bra (men da burde dere andre og vært overvektige), han kjøper snop, han snavler i skapene eller han har en sykdom. Dersom vekten er et så stort problem som det kan synes ville jeg forsøkt å få hjelp til å finne ut hva det er som gjør at han legger på seg. Er det trøstespising, overspising, smugspising eller hva er det? Er det fysisk, psykisk eller en kombinasjon? Før man har årsaken er det vanskelig å gjøre noe med det. Det nytter ikke å legge om til lavkarbo om han spiser sjokolade når du ikke ser han. Går jo ikke an å ha streng overvåking på en 13 års gammel gutt!! Vi er alle slanke ognormlvektige foruten om han . Har vært hos lege med han. Ingenting i veien med han . Har jo selvsagt ikke noen garanti på om han spiser i smug eller ikke, skal forsøke å finne det ut, men kan ikke overvåke han hele tiden Anonymous poster hash: 2b496...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #19 Skrevet 24. februar 2014 Jeg tror faktisk jeg ville tatt han med en tur til legen. For å utelukke ting som stoffskifteproblematikk osv. Lykke til, det høres ut som dere har gode forutsetninger for å lykkes, siden hele familien har et godt kosthold. Anonymous poster hash: e958a...718 Tusen takk Anonymous poster hash: 2b496...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #20 Skrevet 24. februar 2014 Syns første den første strenge kommentaren var unødvendig, men senere i tråden føler jeg bare for å riste litt i deg. Du er ansvarlig, ikke han. Han er 13 år, du er voksen. Man går ikke så mye opp i vekt uten grunn. Heller ikke av stoffskifte, da snakker man maks et par kilo. Barn på tretten år er også stort sett mer aktive en et voksent, lat menneske også. Gym på skolen f.eks. Gå til og fra skolen? Har han lang gangvei? Hva driver han med på fritiden? Hvis han ikke går ned i vekt av et sunt kosthold (hva er det for dere f.eks.?), så spiser han når han ikke er hjemme, og det gjør ofte ungdommer. En pølse med kompiser, innom McDonalds, eller kanskje "bare" en halvliters flaske med brus hver dag?Anonymous poster hash: 79d4c...d78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå