AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Sønnen min har blødd neseblod i natt. Plutselig masse blod på han og i senga. Han er forkjøla, kjennes ut som han har feber, spiser dårlig, nedsatt allmenntilstand, hoster og er grinete. Ringte legevakta og dama jeg fikk snakke med var så i fornektelse at jeg blir nødt å vente til vaktskifte før jeg kan ringe igjen. Hun svarte bare med "ja når han leker, spiser, er i ellers god form og ikke er slapp så går dette fint" når jeg prøvde å fortelle at han er i dårlig form. Så da spør jeg her før jeg ringer igjen. Noen som har opplevd at barnet plutselig har begynt å blø neseblod helt uten videre? Han har ikke slått segAnonymous poster hash: 2ae51...27d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Har han tatt nesespray? Det er jo ikke farlig å blø neseblod.. Det kan være at han pirket seg i nesa i natt! Anonymous poster hash: 19f95...646 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Sønnen min har blødd neseblod i natt. Plutselig masse blod på han og i senga. Han er forkjøla, kjennes ut som han har feber, spiser dårlig, nedsatt allmenntilstand, hoster og er grinete. Ringte legevakta og dama jeg fikk snakke med var så i fornektelse at jeg blir nødt å vente til vaktskifte før jeg kan ringe igjen. Hun svarte bare med "ja når han leker, spiser, er i ellers god form og ikke er slapp så går dette fint" når jeg prøvde å fortelle at han er i dårlig form. Så da spør jeg her før jeg ringer igjen. Noen som har opplevd at barnet plutselig har begynt å blø neseblod helt uten videre? Han har ikke slått segAnonymous poster hash: 2ae51...27d Når man er forkjølet er slimhinnene hovne og irriterte, og det skal omtrent ingenting til for å begynne å blø. I tillegg v en infeksjon i kroppen kan man få lavt antall blodplater, slik at man lett begynner å blø/ får lett blåmerker. Mest sansynlig er neseblødningen helt ufarlig, men det kan være mer skumle ting også .. Som kreft etc, men siden han er forkjølet m feber og " det som går nå" er deg mest sansynlig bare det som er årsaken ..Anonymous poster hash: 284f9...fa9 1
Jade Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 Han har ikke pillet seg i nesen da? Kanskje han prøvde å få ut noe "snått", og klort hull på slimhinnen. 1
Blackbird Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Jeg tror også dette er en helt ufarlig blødning, så lenge det ikke er snakk om en voldsom styrtblødning (der han nærmest blir kvalt av blod som spruter både ut og ned i svelget). At det kommer blod på puta når han sover er jo normalt fordi han ligger stille og ikke tørker det vekk som med snørr.. En forkjølelse i seg selv syns jeg ikke er grunn nok til å oppsøke legevakta. Barn må få lov til å være "normalt dårlige" (som en forkjølelse ER) og få TID til å komme seg uten at foreldrene skal "styrte avgårde" til legen og smitte andre der. Vet ikke om dette gjelder deg da, men mange andre gjør det og får til svar at det bare er en forkjølelse og at det ikke er høy crp og må dra hjem like klok... Det beste når man er slapp er å få ro rundt seg og få i seg nok drikke, gjerne i form av saft, is/isbiter, smoothie etc. Legen tar man når allmenntilstanden er _dårlig_ og ungen har vært syk mer enn en natt. Forutsetter selvsagt at det er snakk om en vanlig forkjølelse/influensa. Tenk selv når en verker i kroppen og har feber. En vil bare være i ro og sove. Hvis han leker, spiser, synger osv. så er jo allm.tils god selv om han har feber. Så vidt jeg har forstått er dette (neseblod) noe som handler om blodkar i nesa som sprekker pga slimhinner som hovner opp, eller at barnet har klort hull ved pilling. Jeg er ingen "neseblodekspert" men har sett "neseblodbarn" i en 15-års periode. De fleste av disse starter plutselig å blø. Gjerne samme nesebor hver gang. Og det kan komme ganske mye også. For meg ser det ut som det er værst i vinterhalvåret/forkjølelsessesongen. Noen har friskt, tynt blod som fosser og drypper hele veien ut på badet, andre har tjukkere, mer seigt blod som "henger" i neseboret. Hehe... alt en skal legge merke til... Hvis dette er et engangstilfelle ved denne forkjølelsen, så ville jeg ikke stresset med det. Hvis det gjentar seg fremover, ville jeg kontaktet fastlegen for å få brent blodåren som blør. Som oftest holder det med en gang men noen må brenne flere ganger. Uansett så er det så vidt meg bekjent ufarlig! Lykke til og god bedring til lillegutt! Endret 22. februar 2014 av Blackbird 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Jeg tror også dette er en helt ufarlig blødning, så lenge det ikke er snakk om en voldsom styrtblødning (der han nærmest blir kvalt av blod som spruter både ut og ned i svelget). At det kommer blod på puta når han sover er jo normalt fordi han ligger stille og ikke tørker det vekk som med snørr.. En forkjølelse i seg selv syns jeg ikke er grunn nok til å oppsøke legevakta. Barn må få lov til å være "normalt dårlige" (som en forkjølelse ER) og få TID til å komme seg uten at foreldrene skal "styrte avgårde" til legen og smitte andre der. Vet ikke om dette gjelder deg da, men mange andre gjør det og får til svar at det bare er en forkjølelse og at det ikke er høy crp og må dra hjem like klok... Det beste når man er slapp er å få ro rundt seg og få i seg nok drikke, gjerne i form av saft, is/isbiter, smoothie etc. Legen tar man når allmenntilstanden er _dårlig_ og ungen har vært syk mer enn en natt. Forutsetter selvsagt at det er snakk om en vanlig forkjølelse/influensa. Tenk selv når en verker i kroppen og har feber. En vil bare være i ro og sove. Hvis han leker, spiser, synger osv. så er jo allm.tils god selv om han har feber. Så vidt jeg har forstått er dette (neseblod) noe som handler om blodkar i nesa som sprekker pga slimhinner som hovner opp, eller at barnet har klort hull ved pilling. Jeg er ingen "neseblodekspert" men har sett "neseblodbarn" i en 15-års periode. De fleste av disse starter plutselig å blø. Gjerne samme nesebor hver gang. Og det kan komme ganske mye også. For meg ser det ut som det er værst i vinterhalvåret/forkjølelsessesongen. Noen har friskt, tynt blod som fosser og drypper hele veien ut på badet, andre har tjukkere, mer seigt blod som "henger" i neseboret. Hehe... alt en skal legge merke til... Hvis dette er et engangstilfelle ved denne forkjølelsen, så ville jeg ikke stresset med det. Hvis det gjentar seg fremover, ville jeg kontaktet fastlegen for å få brent blodåren som blør. Som oftest holder det med en gang men noen må brenne flere ganger. Uansett så er det så vidt meg bekjent ufarlig! Lykke til og god bedring til lillegutt! Jeg er jo ikke dum heller. En helt vanlig forkjølelse flyr jeg ikke til legen med, men gutten har dårlig allmenntilstand og hoster til han spyr så syntes det var greit med en sjekk. Han har en kraftig ørebetennelse og muligens en virus influensa. Neseblodet var ikke noe farlig. Ikke at jeg trodde det nødvendigvis var så farlig i seg selv, men med et barn som har vært mye syk så syns jeg det er best å være førevar for hans del. TsAnonymous poster hash: 2ae51...27d
Blackbird Skrevet 22. februar 2014 #7 Skrevet 22. februar 2014 Jeg er jo ikke dum heller. En helt vanlig forkjølelse flyr jeg ikke til legen med, men gutten har dårlig allmenntilstand og hoster til han spyr så syntes det var greit med en sjekk. Han har en kraftig ørebetennelse og muligens en virus influensa. Neseblodet var ikke noe farlig. Ikke at jeg trodde det nødvendigvis var så farlig i seg selv, men med et barn som har vært mye syk så syns jeg det er best å være førevar for hans del. TsAnonymous poster hash: 2ae51...27d Ikke sagt du er dum jeg! Men i HI var jo overskriften din "Plutselig neseblod. Barn 3,5" og du skrev lite utfyllende om hans tilstand ut over forkjøla og grinete. I tillegg spurte du jo om dette med neseblodet... Jeg kjenner flere som drar til legen med (for meg) "vanlig" syke/forkjøla barn som bare trenger tid til å bli bedre. Når du nå utfyller mer om hvor dårlig han er på flere områder så ville nok jeg også tatt en sjekk. Kommer selvsagt an på flere ting, feks alder. En drøyer det lenger dess eldre barna er, terskelen skal være lavere for feks spedbarn. Når det er sagt så var min gutt mye syk som liten så jeg har flydd mye til legen selv. Men feks under kruppanfallene satt vi ute å kikket på både stjerner og edderkopper (grøss) fordi det var roligere og like effektivt som å reise på sykehuset. Men anyway, ville nok ringt igjen litt senere om du syns du kan vente på det.. God bedring 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 Vi ringte tilbake til legevakta litt senere på dagen og fikk antibiotika. Han ble bare dårligere og dårligere så tydelig at crp var stigende. Blackbird: unnskyld for krasst svar. Var så sliten at jeg ikke helt tenkte meg om før jeg skrev. TsAnonymous poster hash: 2ae51...27d
happiest Skrevet 22. februar 2014 #9 Skrevet 22. februar 2014 Du sier jo at han er forkjølet og har feber, mulig influensa? Så jeg tror ikke plutselig neseblod er så farlig. Det kan komme av mye snuffsing, nesespray, sår nese, og kanskje han plukker seg i nesen? Hadde nok vært annerledes om han ble slapp ol. etter neseblødning, uten å ha vært syk fra før.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #10 Skrevet 22. februar 2014 Bare så det er sagt så har det ikke vært noe bruk av nesespray og ingen pelling i nesa, kom helt uten videre. Derfor jeg ble bekymret for det. Er nok litt hønemor de andre sykdomstegnene er vi godt vant med, barnet er og har vært mye sykAnonymous poster hash: 2ae51...27d
Moija Skrevet 23. februar 2014 #11 Skrevet 23. februar 2014 Hei Det å plutselig begynne å blø neseblod uten forvarsel er vel heldigvis som regel ufarlige. Så lenge det ikke er store mengder såklart og ander symptomer i tillegg:) Min far (som barn og voksen) og bror (som barn) måtte stadig legge seg nedpå pga neseblod, en familiesvakhet antakelig-- og min sønn har også plutselig begynt å blø noen ganger, har vel skjedd en max ti ganger siden han var to og et halvt vil jeg tro. (snart fem nå) Vel- det er nå min erfaring;)
Blackbird Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 (endret) Vi ringte tilbake til legevakta litt senere på dagen og fikk antibiotika. Han ble bare dårligere og dårligere så tydelig at crp var stigende. Blackbird: unnskyld for krasst svar. Var så sliten at jeg ikke helt tenkte meg om før jeg skrev. TsAnonymous poster hash: 2ae51...27d Godt å høre at han fikk hjelp. Satser på at han er bedre nå. Ang. svaret ditt; ikke noe å tenke på. Jeg kan nok ha en tendens til å bli litt irriterende detaljert noen ganger... Har som sagt vært ofte i dine sko. Og noen ganger er det vanskelig å vurdere så da drøyer jeg gjerne enn å dra på legevakta for tidlig. Heller det enn å bli tatt for "hysterisk" og ikke få ordentlig hjelp. Endret 26. februar 2014 av Blackbird
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #13 Skrevet 26. februar 2014 Godt å høre at han fikk hjelp. Satser på at han er bedre nå. Ang. svaret ditt; ikke noe å tenke på. Jeg kan nok ha en tendens til å bli litt irriterende detaljert noen ganger... Har som sagt vært ofte i dine sko. Og noen ganger er det vanskelig å vurdere så da drøyer jeg gjerne enn å dra på legevakta for tidlig. Heller det enn å bli tatt for "hysterisk" og ikke få ordentlig hjelp. Jeg er nok en person som har lite peil på neseblod og syns det er rart at man kan begynne å blø helt uten videre. Har selv aldri blødd neseblod så det sier jo litt om hvorfor jeg reagerte sånn jeg gjorde Vel, vi trodde han var bra, men måtte hente han igjen etter første halve dag i bhg. Skal til legen igjen idag og se om vi finner ut noe mer. Slitsomt med så mye sykdom når barnet er så lite Takk for klem TsAnonymous poster hash: 2ae51...27d
Raquelle Skrevet 26. februar 2014 #14 Skrevet 26. februar 2014 Neseblod da man er forkjølet er ganske vanlig, og ikke noe å bli bekymret over. Selv om jeg godt forstår at du ble det. Allmentilstanden hans hørtes nå værre ut, stakkars lillen Har selv blødd mye neseblod oppigjennom årene, og er nå 28 år. Å blør alltid da jeg er forkjølet. Kan også holde med at jeg blir for varm, eller nyser. Jeg har fått beskjed om at jeg har tynne årer i nesen. Søstrene min var ett neseblod barn, og blødde veldig mye. Så mye at hun fikk brent årene i nesen, tok mandler og polypper da hun var 5/6år. Hun kunne våkne om natten av at hun blødde selv om hun ikke var forkjølet. Hun blødde i gjennomsnitt en gang om dagen stakkars. Ett godt tips er å IKKE lene hode bakover. Da får man blod i halsen og det blir man veldig kvalm av. Å så vil det garantert bli blodkladder oppi nesen som gjør det tett i nesen, og de gjør ofte at man begynner å blø igjen. Å ta noe kaldt i pannen og i nakken hjelper veldig, da det får årene til å krympe sammen. Masse god bedring til lillen 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 #15 Skrevet 26. februar 2014 Vært hos legen igjen og ørene ser ikke bra ut stakkars. Er nok ørebetennelsen som er hovedårsak til denne sykdomsperioden selvom hals spiller inn en del. Han er et ØNH barn og har hatt dren 2ganger (i 2år) og fjernet polypper første gang han fikk dren. Mandlene er kronisk veldig store, men de vil ikke ta de vekk til tross for veldig hyppige halsbetennelser pga faren for komplikasjoner (han er en ganske tynn gutt så veier ganske lite). Ble henvist tilbake til ØNH Poliklinikk for vurdering av nye dren ettersom de han hadde siste år falt ut for en liten stund siden. Så da får vi bare vente og se. Gruer meg allerede, verste jeg vet er når lille gutten min må i narkose TsAnonymous poster hash: 2ae51...27d
Blackbird Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Vært hos legen igjen og ørene ser ikke bra ut stakkars. Er nok ørebetennelsen som er hovedårsak til denne sykdomsperioden selvom hals spiller inn en del. Han er et ØNH barn og har hatt dren 2ganger (i 2år) og fjernet polypper første gang han fikk dren. Mandlene er kronisk veldig store, men de vil ikke ta de vekk til tross for veldig hyppige halsbetennelser pga faren for komplikasjoner (han er en ganske tynn gutt så veier ganske lite). Ble henvist tilbake til ØNH Poliklinikk for vurdering av nye dren ettersom de han hadde siste år falt ut for en liten stund siden. Så da får vi bare vente og se. Gruer meg allerede, verste jeg vet er når lille gutten min må i narkose TsAnonymous poster hash: 2ae51...27d Stakkars liten! Selv tok jeg mandlene for noen år siden og har vært syk (av halsbetennelse) bare 1 gang på minst 3 år! :D Jeg håper for hans del at han kan bli kvitt de mandlene så han kanskje slipper å være så mye syk fremover. Men forstår det med frykt for narkosen..
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Neseblod er ikke farlig i seg selv, mange barn som blør helt uten grunn, og ofte er det arvelig. Men du trenger ikke vente med å dra til legevakten hvis du har et ørebarn, det blir annereldes enn for alle de "vanlige" øreverkene som barn har. (for det er mange som drar alt for tidlig på legevakten, det er det ingen tvil om). Men ørebarn er annereldes, selvfølgelig en fordel å ta det hos fastlegen, men utenom det, bør man ikke vente for lenge. Hilsen ei som jobber på en legevakt. Anonymous poster hash: 5d71c...a67 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå