Gå til innhold

Trygt å drikke vann fra vannkoker i utlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i et land hvor man ikke skal drikke vannet fra springen. Men er det trygt hvis jeg koker det i vannkoker? Det kokes jo ikke særlig lenge...

Anonymous poster hash: d8341...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det en vannkoker gjør er å koke vannet akkurat opp til 100°, så slår den seg av etter noen sekunder, vannet skal da i utgangspunktet ha kokt lenge nok til å fjerne mikroorganismene som er usunt for deg å drikke, så lenge du ikke drikker kloakkvann eller lignende. De fleste landene uten rent drikkevann forsøker jo å rense vannet sitt, men de klarer det ikke godt nok av mange forskjellige grunner, som varierer fra land til land, by til by og sted til sted. Et kand med urent vann kan fortsatt ha rene drikkekilder (fjellbekker og ferskvannselver) ute på bygda.

Men, koking i seg selv fjerner ikke stoffer som har et høyere kokepunkt enn vann, så om du skal et sted der du virkelig ikke får tak i rent vann, så ville jeg tatt med meg et kullfilter eller evt. en usb-pinne som bruker UV-lys til å rense vannet, i tillegg til å koke det. Da burde du evt. ha med deg et filter for å fjerne større partikler også.

I de fleste land der du ikke kan drikke fra springen, får du nå enkelt kjøpt renset vann på flaske og dunk. Vet ikke hvor du skal, men ekstrautstyr er mer om du har tenkt deg på fjelltur eller i slummen tenker jeg.

Jeg kjøper vann som er renset, og bruker også dette vannet i vannkokeren når jeg skal lage meg en kopp kaffe osv. Vann fra springen bruker jeg (noen ganger bare til nød) til matlaging, altså når jeg koker mat/suppe osv. Det er enkelt å sjekke hvilke råd som er gitt for det landet du skal til gjennom www.landsider.no forresten, står en del andre gode tips der også. :)

Endret av Colargol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tanken dukket opp da jeg drakk te i morges med vann fra krana. Skal lage meg havregrøt også (type helle varmt vann over grynene). Men vil jo ikke risikere å bli dårlig. Står ingenting om vannet i dette landet på siden du linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tanken dukket opp da jeg drakk te i morges med vann fra krana. Skal lage meg havregrøt også (type helle varmt vann over grynene). Men vil jo ikke risikere å bli dårlig. Står ingenting om vannet i dette landet på siden du linket til.

Null stress,-satt å leste nerde-artikler klokka fem på morran, og i trøtthetens navn så klarte jeg ikke å skrive helt normalt, fikk jo ikke en gang med meg at du faktisk allerede var bortreist, men du fikk iallefall et svar. :fnise:

Ble nysgjerrig jeg også -hvilket land er du i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...