Gå til innhold

Kalorioverskudd en dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå ned i vekt, og ifølge lifesum skal jeg ha 881 kalorier per dag. Pleier å spise rundt det daglig, og trener i tillegg 30 day shred kombinert med 1t gå/jogging. Men idag trøkte jeg i meg tre yoplait dobbel0 yoghurter, to statoil hveteboller og en iskaffe cappuccino, pluss ett lite glass champagne og ett glass blåbærbiola så jeg havna på ca 1300 kalorier. Har nå trent en 30 day shred økt, men har ikke forbrent nok til å komme ned til de 881 kaloriene jeg skal ha daglig.

Pleier forresten å spise mye bedre enn jeg har gjort idag. Men har vært på farten og sittet stort sett i bilen, så har ikke hatt mulighet til å ordne noe annet.

Vil det kalorioverskuddet jeg har spist idag påvirke noe? Har utrolig dårlig samvittighet, haha. Virker kanskje en anelse hysterisk.. Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 9e2f0...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er ikke hva jeg har spist før lunsj en gang og jeg har ikke dårlig samvittighet en gang :). Nei, tror ikke du trenger å bekymre deg for dette altså. Start på nyfrisk allerede nå.

Anonymous poster hash: eb386...c25
Skrevet

Jeg skal gå ned i vekt, og ifølge lifesum skal jeg ha 881 kalorier per dag. Pleier å spise rundt det daglig, og trener i tillegg 30 day shred kombinert med 1t gå/jogging. Men idag trøkte jeg i meg tre yoplait dobbel0 yoghurter, to statoil hveteboller og en iskaffe cappuccino, pluss ett lite glass champagne og ett glass blåbærbiola så jeg havna på ca 1300 kalorier. Har nå trent en 30 day shred økt, men har ikke forbrent nok til å komme ned til de 881 kaloriene jeg skal ha daglig.

Pleier forresten å spise mye bedre enn jeg har gjort idag. Men har vært på farten og sittet stort sett i bilen, så har ikke hatt mulighet til å ordne noe annet.

Vil det kalorioverskuddet jeg har spist idag påvirke noe? Har utrolig dårlig samvittighet, haha. Virker kanskje en anelse hysterisk.. Takk for svar :)

Så lite kcalorier hadde ikke jeg overlevd på!

Skrevet

881 kalorier? Når du attpåtil trener? Du skal ha 1200 pr. dag, minst, og mer hvis du trener, for at kroppen skal få den næringen den trenger. Hvor høy og tung er du? Hvor mye underskudd har du lagt deg på? Du kommer til å gå på en smell med det inntaket der.

Anonymous poster hash: 68300...8e2
Skrevet

Jeg er 158 høy og veier ca 59-60, vil ned på 50.

Gjest Runforit
Skrevet

Vil det kalorioverskuddet jeg har spist idag påvirke noe? Har utrolig dårlig samvittighet, haha. Virker kanskje en anelse hysterisk.. Takk for svar :)Anonymous poster hash: 9e2f0...f3a

Er du sprø?

Under 1000 kcal om dagen?

Du skal minst ha 1500 kcal om dagen. Aldri under det de dagene du trener iallefall.

Med så stort underskudd så bryter du ned kroppen. Trening er bare bortkastet fordi du ikke gir kroppen noe å bygge seg opp igjen på.

Om du fortsetter så vil du ikke bare miste masse muskelmasse og få lavere forbrenning som vil ta tid å bygge opp igjen(muskler brenner fett. Fjerne du musklene så senkes forbrenningen radikalt), men du vil også bli slapp, se mager og tynnfeit ut og holde du ut så er du på vei til å utvikle anoreksia.

Hele greia er en dårlig ide. Om målet er en frisk, sterk og definert kropp så må du spise mer og ta vare på kroppen og helsen din.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg strever bare så utrolig mye med hva jeg kan spise og hvor mye, syns kosthold er skikkelig vanskelig..

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg strever bare så utrolig mye med hva jeg kan spise og hvor mye, syns kosthold er skikkelig vanskelig..

Gjest Runforit
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg strever bare så utrolig mye med hva jeg kan spise og hvor mye, syns kosthold er skikkelig vanskelig..Anonymous poster hash: 9e2f0...f3a

Forslag:

Frokost

50 gram havregryn kokt på vann med eple og kanel(1 min i microen)/

Rugknekkebrød med 2 egg og masse skinkepålegg

Lunsj:

1 kyllingfilet med avokadosalat med pinjekjerner og 1 frukt

Mellom

Frukt og nøtter/

Gresk yoghurt med bær

Middag

200 gram med kylling, karbonadedeig, fet fisk etc med en knytteneve ferdigkokt fullkornsris/pasta med masse grønnsaker

Kvelds

Skinkeomelett med grønnsaker

Spiser du skikkelig så vil du også ha et mer stabilt blodsukker slik at du ikke plutselig vil få blodsukkerdropp og spis på tomme kalorier som hveteboller.

Her kan du selvsagt lage andre ting, men det gir iallefall en pekepinn om hvordan du kan sette opp en matplan med variert mat med nok næring. Kombinerer du et godt og næringsrikt kosthold med jogging så vil du få en fit og definert kropp. Ikke tenk på vekta, se på cm.

• Liker 1
Skrevet

Gå inn på http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Skriv inn vekt, alder og høyde. Det øverste resultatet du får "kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)" skal du IKKE gå under!!

Jeg vet ikke hva slags tjeneste "Lifesum" er. Men en tjeneste som anbefaler noen å spise så lite, greier jeg ikke å ta seriøst, og det bør ikke du heller!

Det er vanskelig å gå ned i vekt når du veier så lite som du gjør (pga lavere forbrenning enn hos overvektige). Her nytter det ikke med noe hurtigkur uten å få i seg altfor lite næringsstoffer, så spis så lite som er anbefalt++, og tren i tillegg. Maten du spiser bør være sunn og variert så du får alt du trenger. Kroppen din trenger ikke hveteboller, champagne og cappuchino. Spiser/drikker du dette får ikke kroppen din det du trenger om du skal holde "kaloribudsjettet" ditt. Da er det faktisk bedre å utsette slankekuren litt, eller trene som en gal noen timer.

Skrevet

Høres ut som du bør legge inn vekt og mål på Lifesum igjen. Det kan umulig stemme at du skal spise så lite. Jeg er litt høyere enn deg, men skulle ned i omtrent samme vekt, og det laveste Lifesum ga meg av kalorier var 1280. Jeg satte opp nedgang på to måneder, for ikke å ødelegge kroppen helt. Altså den tiden Lifesum anbefalte meg å bruke på vekttapet. Gikk smooth og jeg nådde målet lett som det og kunne spise meg god og mett hver dag.

Anonymous poster hash: 06d9b...374
Skrevet

Det er vel snakk om "netto kalorier" her - inntak minus trening. Men det forvirrer jo bare folk! Legg deg på BMR eller litt over; mer over hvis du også trener mye. Og ikke spis bare søppel... alt du nevner er søppel, bortsett kanskje fra biolaen. Spis ordentlig mat, og variert, og i passe mengder. Runforits forslag er bra, det vil holde deg mett og så du slipper suget etter søt og lettvint mat, og opplagt så du orker å trene.

Skrevet

Jeg fikk også oppgitt helt urealisiske verdier fra Lifesum/Shape-up: 739 kcal pr dag for å gå ned 6 kg på 6 uker.

Jeg gikk over til MyFitnessPal, også fordi den gir flere funksjoner og har flere matvarer innlagt, men den ga meg 1.200 kcal pr dag. Da oppga jeg at jeg skulle trene 3 dager i uken men ellers å ha en helt passiv livsstil.

Jeg syns det var litt lite, men følger planen sånn ca. På treningsdager har jeg vært i underskudd iallefall.

Uansett er det utrolig lærerikt for meg å virkelig telle kalori for kalori, for til vanlig har jeg spist alt for lite innser jeg nå, og da er det heller ikke rart at jeg har tendensen til periodisk overspising.

Nå er jeg på 6 dagen og har allerede gått ned 1,3 kg. Føler på kroppen at jeg har fått litt lite, så i dag spiser jeg litt ekstra for å få overskudd til en god treningsøkt i morgen.

Jeg anbefaler deg å skifte app, TS.

Anonymous poster hash: cb389...96c
  • Liker 1
Skrevet

881 er galskap. Jeg synes folk som legger seg på 1300 kalorier per dag også er helt koko, men for deg vil jo det være en sterk forbedring fra 881. Du finnes jo ikke feit, så siden du skal ned såpass lite ville jeg heller fokusert på hva jeg spiser i stedet for hvor mye. Hvis du spiser næringsrikt og sunt vil du få energi til å holde oppe treningen. Hvis du har en plan som innebærer litt mer mat enn 881 kalorier så fører det forhåpentligvis til at du ikke spiser en haug av yoghurter på en dag bare fordi du føler du må ha noe. Nå er det ikke noe galt med yoghurt, men at du spiser tre stykker viser jo bare at du har hatt en følelse av at du må ha noe mer, samtidig som du ikke har gitt deg lov til å spise et vanlig måltid.

Anonymous poster hash: f1f35...7ea
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for supre og behjelpelige svar! Skal laste ned my fitnesspal og få lagt om alt:) men kommer jeg til å legge på meg når jeg nå begynner å spise mer igjen?

Gjest Silverstream
Skrevet

881 er galskap. Jeg synes folk som legger seg på 1300 kalorier per dag også er helt koko, men for deg vil jo det være en sterk forbedring fra 881. Du finnes jo ikke feit, så siden du skal ned såpass lite ville jeg heller fokusert på hva jeg spiser i stedet for hvor mye. Hvis du spiser næringsrikt og sunt vil du få energi til å holde oppe treningen. Hvis du har en plan som innebærer litt mer mat enn 881 kalorier så fører det forhåpentligvis til at du ikke spiser en haug av yoghurter på en dag bare fordi du føler du må ha noe. Nå er det ikke noe galt med yoghurt, men at du spiser tre stykker viser jo bare at du har hatt en følelse av at du må ha noe mer, samtidig som du ikke har gitt deg lov til å spise et vanlig måltid.

Anonymous poster hash: f1f35...7ea

Tja, for eksempel vektklubb.no har anbefalt meg å ligge på 1300 kalorier. Rart at en såppass seriøs side, er helt koko som du kaller det?

Skrevet

Tusen takk for supre og behjelpelige svar! Skal laste ned my fitnesspal og få lagt om alt:) men kommer jeg til å legge på meg når jeg nå begynner å spise mer igjen?

Jeg er AB#13.

Jeg spiste nesten 550 kcal mer enn mine anbefalte 1200 kcal i dag, fordi jeg følte meg sliten. Veide meg i kveld (ja, det er sykt) og tipper jeg vil veie noen hundre gram mer i morgen tidlig, enn det jeg veide i dag tidlig (altså ubetydelig). Det er viktig for meg å ha overskudd til trening i morgen. Ellers vet jeg at jeg i løpet av morgendagen vil gå rett på en "binge".

Hvor lenge har du holdt på å gå på så lavt kalorinivå?

Nei, jeg tror ikke du kommer til å gå opp noe, du bare øker sannsynligheten til å lykkes med å gå ned! :)

Anonymous poster hash: cb389...96c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...