AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Hei. Jeg har et barn som er overvektig. Ikke ekstremt men veier for mye i forhold til skala. Helsesøster i hjemkommune har bestemt en tett oppfølgning og det betyr hyppige besøk hos lege osv. Det jeg ikke liker er at hun mener vi må ha en intervensjon for mitt barn. Da barnet må bevisstgjøres at det er overvektig. Fordi barnet kan få diabetes osv. Barnet mitt trener 5 timer i uken på fritiden,og pga overvekten prøver vi å gå turer osv de andre dagene. Barnet trener da 20 timer i mndn. Vi regulerer kostholdet og har tatt bort mange av fy faktorene og jobber videre med å fjerne resten. I slektstreet finnes genetisk overvekt. Barnet spiser ikke mer eller større porsjoner enn andre barn. Det jeg sliter med er å takle helsesøsters mas. Vi må sette barnet på lettprodukter sier helsesøster. Enda mitt barn er 8 år og det ikke er bra for utvikling av hjernen. Jeg vil at mitt barn skal få en god selvfølelse ,men når helsesøster maser om intervensjon,legebesøk osv så blir det ikke så. Barnet mitt tenker at det er tjukk og fæl og hjertet mitt blør. Hvordan har andre foreldre i samme situasjon det? Anonymous poster hash: 91c16...2d6
miramis Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Synd at helsesøster må mase på dere, du burde skjønne alvoret selv. Et barn som vokser opp med for mange kilo, har veldig høy sannsynlighet for å forbli overvektig resten av livet. Når jeg var åtte trente jeg forresten opptil 30 timer i uken, turn. 20 timer i måneden er da ikke mye i det hele tatt. Det er veldig vanskelig å holde oversikt på porsjonsstørrelser, nytter ikke å si at barnet spiser passe mengder mat når det fysiske viser at det er for mye. Enkelte forbrenner mer enn andre, og det må man bare innfinne seg med. Hvis begge dere foreldre er store selv, burde dere ta det som en sjangse til å forbedre helsen til alle i familien for alltid! 2
Viktualia Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Lettprodukter er nok ikke løsningen. Det sagt, så ville jeg heller bedt om en henvisning til ernæringsfysiolog for å få en skikkelig og profesjonell kostholdsveiledning.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 Vi er ikke overvektige vi foreldre. Heller tvertimot. Begge var det da vi var små. Videre har ikke barnet alltid vært overvektig. Det har skjedd fra skolestart.Anonymous poster hash: 91c16...2d6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 ENig at det ikke er så bra at barnet skal ha for mye fokus på hvordan egen kropp ser ut. Prøv heller å vri fokuset på at barnet må hjelpe til sånn at hele familien skal spise sunn mat. Dere kan jo introdusere "å spise regnbuen" som går ut på å spise frukt og grønnsaker i minst seks forskjellige farger hver dag. Da vil nok kaloriinntaket uansett gå ned. Spiser barnet ditt mye sukkerholdige varer? Og hva slags mat spiser det ellers? Anonymous poster hash: f0b05...00d 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Hvor høyt er baret,og hva veier hun? Har selv et barn som begynner å bli litt rund , men hun ligger innenfor normalen enda,hun er også 8 år Anonymous poster hash: e2175...ec1
Blackbird Skrevet 22. februar 2014 #7 Skrevet 22. februar 2014 Når jeg var åtte trente jeg forresten opptil 30 timer i uken, turn. 20 timer i måneden er da ikke mye i det hele tatt. Eh, 30 timer i uka?? Tilsvarer jo en 80% stilling og 6 timer om dagen! Hva med skole, middag, lekser, venner, fritid...? 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 Enig i at lettprodukter blir helt feil. Kutt heller ut alt av sukker hjemme, bytt ut brød med hjemmelaget knekkebrød, sett fram rå grønnsaker. Snakk om sunn mat, ikke vekt. Det er ekstremt viktig å ta tak i dette nå.Anonymous poster hash: d1297...507 1
kulu-kulu Skrevet 22. februar 2014 #9 Skrevet 22. februar 2014 Synd at helsesøster må mase på dere, du burde skjønne alvoret selv. Et barn som vokser opp med for mange kilo, har veldig høy sannsynlighet for å forbli overvektig resten av livet. Når jeg var åtte trente jeg forresten opptil 30 timer i uken, turn. 20 timer i måneden er da ikke mye i det hele tatt. Det er veldig vanskelig å holde oversikt på porsjonsstørrelser, nytter ikke å si at barnet spiser passe mengder mat når det fysiske viser at det er for mye. Enkelte forbrenner mer enn andre, og det må man bare innfinne seg med. Hvis begge dere foreldre er store selv, burde dere ta det som en sjangse til å forbedre helsen til alle i familien for alltid! 30 timer i uka , blir ca 4,5 timer hver dag ! Hvordan fikk du tid til lekser ,venner, lek og moro? Det er ikke sikkert hun forblir overvektig resten av livet , jeg var også et lubbent barn , men har vert tynn/slank siden ungdomsskolen. Synd at helsesøster har så stor fokus på barnet ditt , da dette kan virke mot sitt formål. Du skriver at barnet ditt føler seg tjukk og fæl , det er ikke bra , jeg føler med henne Ville byttet helsesøster , hun her gjør bare vondt verre! Har dere tenkt på å kutte ut gluten? Gluten kan være en stor årsak til overvekt ,ikke start med lettprodukter,sats heller på ren mat med lite/null tilsetningsstoffer. Skriv gjerne mat-dagbok , men kanskje ikke foran barnet Lykke til , håper dere får endret tankene til barnet deres , bygg opp selvtillit hos barnet , flytt fokuset fra kroppen h*nnes 1
miramis Skrevet 22. februar 2014 #10 Skrevet 22. februar 2014 Eh, 30 timer i uka?? Tilsvarer jo en 80% stilling og 6 timer om dagen! Hva med skole, middag, lekser, venner, fritid...? Trente jo i helgene og, da gikk ofte hele dagene til stevner. Hadde mange venner der, null problem. Fritid er overvurdert, man må ofre litt for å komme noe sted!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #11 Skrevet 22. februar 2014 Trente jo i helgene og, da gikk ofte hele dagene til stevner. Hadde mange venner der, null problem. Fritid er overvurdert, man må ofre litt for å komme noe sted! ... så du ble profesjonell turner, eller? Anonymous poster hash: 65029...87a 9
Harlekin Skrevet 22. februar 2014 #12 Skrevet 22. februar 2014 Miramis, selv om du trente 30 timer i uken, betyr ikke det at det er normen (eller bra, men det er en annen sak ...). Med mindre man skal bli proff i en eller annen idrett, er det ikke nødvendig eller bra å styre med trening og sunt kosthold dag inn og dag ut. TS, så lenge dere spiser normalt sunt og er aktive, og det virker det som dere gjør, så hadde jeg sagt til helsesøster at dere skal få være i fred. Barnet skal enda vokse inn i sin egen kropp, og nå er IKKE tiden for slanking og kroppspress - det kommer barnet til å få nok av fra samfunnet rundt seg. Gi det tid, så vil det gå seg til så lenge det ytre (sunt kosthold og et aktivt liv) er på plass. Fortsetter hun å legge på seg da, er det genetisk, som du skriver er i familien, og da må dette taes med legen. Men enn så lenge ville jeg latt det bero og ikke latt helsesøster eller andre få barnet til å føle seg mindre vel i sin egen kropp. 1
miramis Skrevet 22. februar 2014 #13 Skrevet 22. februar 2014 ... så du ble profesjonell turner, eller?Anonymous poster hash: 65029...87a Ble plassert i flere store internasjonale stevner. Slet med scoliose så måtte gi meg.
jolie Skrevet 22. februar 2014 #14 Skrevet 22. februar 2014 Selv om det er genetisk overvekt i din familie, så betyr ikke det at man blir overvektig fordi man har genene til det. Det betyr bare at man takler overskudd av mat på ulike måter alt etter genene. Det er dessuten ganske vanlig at barn blir litt rundere ved skolestart - fordi de plutselig sitter mye mer i ro enn i barnehagen. Det går seg som oftest til, så lenge man er bevisst på det slik du/dere virker å være. Jeg ville kuttet ut helsesøster, fokusert på sunn mat og lite raske karbohydrater (bytte til fullkornspasta, byggryn osv) og opprettholdt aktivitetsnivået.
ViljaH Skrevet 23. februar 2014 #15 Skrevet 23. februar 2014 Ble plassert i flere store internasjonale stevner. Slet med scoliose så måtte gi meg. Hva betyr "ble plassert"? At du ble kvalifisert, at du fikk topp 10 plassering, topp 3 plassering, hva? Jeg synes det er drøyt å trene 30 t i uka som 8-åring, uansett om karrieren ble tronet med 13-plass i junior-EM eller ikke. 2
miramis Skrevet 23. februar 2014 #16 Skrevet 23. februar 2014 Hva betyr "ble plassert"? At du ble kvalifisert, at du fikk topp 10 plassering, topp 3 plassering, hva? Jeg synes det er drøyt å trene 30 t i uka som 8-åring, uansett om karrieren ble tronet med 13-plass i junior-EM eller ikke. Topp tre, og jeg syntes det er mer drøyt å la 8-åringen sitte foran tven og bli feit enn å la de bli trent hardt.
Harlekin Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Topp tre, og jeg syntes det er mer drøyt å la 8-åringen sitte foran tven og bli feit enn å la de bli trent hardt. Men det er ikke saken i TS' barn sitt tilfelle, hun er normalt aktiv, så kommentaren din er egentlig ikke relevant her 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #18 Skrevet 24. februar 2014 Dette høres ikke ut som riktig fremgangsmåte av helsesøster spør du meg. Selv kommer jeg fra en familie hvor vi alle var litt overvektige når vi var små. Spiste sunt, ikke mye godterier, var aktive osv. Men vi ble alle som en tynne når vi ble eldre. Og ingen av oss fikk dårlige selvbilder pga kropp osv. Jeg hadde derimot en venninne som veide mindre enn meg (mer enn mange andre) som hele tiden gjennom oppveksten fikk dette prentet inn i hodet. I dag som voksen, er det hun som sliter med dårlig selvbilde, kosthold, mat osv. Så lenge dere er sunne, barnet ikke overspiser, er i aktivitet, syns jeg virkelig ikke noe hun bør oppleve er at lege og helsesøster hele tiden påpeker vekten hennes. Det er i hvert fall ikke sunt. Vi er alle forskjellige, og ikke alle passer inn i dagens "perfekte" mål for hvordan en kropp skal se ut. Anonymous poster hash: 7a1c7...2c8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå