Gjest *kokos* Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Jeg er en jente med pæreform, som har trent tung styrke i en tid nå. Har prioritert muskelbygging forsn vektnedgang (er 164 cm og ca 66 kg nå). I sommer jogga jeg mye, og veide 63 kg. Følte meg mye bedre da, da jeg var mindre, men mindre stram. Hovedproblemet mitt er at leggene mine bare blir større og større. Jeg trener mye overkropp for å balansere, men føler alle øvelser for rumpa feks, først og fremst forstørrer leggene mine. Er ikke tung styrke noe for meg? Bør jeg bare jogge, og godta at kroppen min ikke kan bli stram, uten samtidig å få monsterlegger? (De er 39 cm i omkrets på det største, dvs jeg kan bare glemme å se bra ut i bukser, med boots osv.) Noen som har noen tips og synspunkt her? Så fortvilende å trene, når jeg faktisk ikke blir seende bedre ut/får noe bedre selvfølelse av det.
paz Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 Da aktiverer du ikke rumpa i øvelsene godt nok..
Gjest bustyvel Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Hvilke beinøvelser tar du da? har du riktig teknikk, siden det tydeligvis tar på leggene istedenfor rumpe/lår?
Gjest *kokos* Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 Jeg bruker x-press-programmet, med step-up, bulgarsk utfall, markløft og knebøy for underkropp. Jeg har dårlig ankelmobilitet, så tar for tiden beinpress istedet for knebøy. Føler at teknikken er bra, men er nok mer støl i lår og legger enn i rumpa. Lurer på om jeg kanskje bør bytte ut noen av disse med hip thrust og andre øvelser som er mer direkte mot rumpa, og så skal jeg begynne å varme opp mer med rumpeaktiveringsøvelser. Samtidig er jeg litt pysete på å endre på ferdige treningsopplegg!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Nå er jeg en av de som syns det er mye finere å være slank og ikke så veldig "stram"/sterk, så jeg ville heller jogget og sett på kostholdet. Men om du vil bygge opp muskler, kan du jo kanskje få deg en pt og fortelle om legg-"problemet"? Anonymous poster hash: d2f76...54a
Gjest *kokos* Skrevet 23. februar 2014 #7 Skrevet 23. februar 2014 PT er dessverre uaktuelt pga økonomi for tiden. Tusen takk for link, Cathrine88! Denne skal jeg memorere! Tenker jeg blir å prioritere kost og kardio framover, og så supplere med de nye rumpeøvelsene, samt mage/rygg/overkropp, for å forbedre proposjonene. Vil jobbing med disse muskelgruppend fortsatt anses som et fullkroppsprogram?
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2014 #8 Skrevet 23. februar 2014 Noen har genetisk større legger enn andre. Sånn er det bare. Er du sikker på at muskelmassen har økt bare i leggene? Sannsynligvis har det økt andre steder som ikke synes så godt. Feks lårene og setet, samtidig som fettprosenten har gått ned i akkurat det området. Er det også helt sikkert at det er muskler du har på leggene, og ikke fett, eller ødem i leggene? Når det gjelder styrketreningen så sier du at du trener beinpress i stedet for knebøy pga ankelmobilitet. Med dårlig ankelmobilitet vil du da også gjøre at du kommer mer frempå og må jobbe mer med leggene. Det er VELDIG lett å gjøre noe med ankelmobilitet. Hovedsaklig er det snakk om stramme leggmuskler. Og dette løser du lett med en ball, pinne eller massasjerulle. Se denne videon her: mobility wod - tight ankles
Gjest *kokos* Skrevet 23. februar 2014 #9 Skrevet 23. februar 2014 Takk skal du ha, Supraspinatus, hadde håpt at du ville komme innom her. :-) Leggene har nok både muskler, fett og ødem, og jeg kjenner at musklene er mer framtredende i lår og sete også (minst i sete). Jeg vil ikke ha mer muskuløsd ben enn det jeg har nå, for rumpa øker ikke i samme takt. Så nå skal jeg for alvor jobbe med glute-aktivering! Har brukt noen øvelser for å bedre mobiliteten, men skal sjekke ut denne linken også. Takk!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #10 Skrevet 23. februar 2014 Når du følger rådene her ville jeg kjent godt etter på hvor øvelsene tar! Selv om man skal gjøre øvelser likt så er jo kropper forskjellige. Jeg ville kanskje innledet nye øvelser med å ta ganske mange repetisjoner bare for å kjenne nøyaktig hvor du kjenner belastningen. Jeg kjenner for eksempel ingenting i leggene på knebøy, de har nesten blitt spinklere av styrketrening, mens jeg har fått litt større og strammere lår. På utfall kjenner jeg det derimot ufattelig godt i leggene, men ikke lårene. På hip thrust kjenner jeg ingenting på magen, men veldig godt på rumpe og korsrygg. Anonymous poster hash: a84ac...928
Gjest *kokos* Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 Når du følger rådene her ville jeg kjent godt etter på hvor øvelsene tar! Selv om man skal gjøre øvelser likt så er jo kropper forskjellige. Jeg ville kanskje innledet nye øvelser med å ta ganske mange repetisjoner bare for å kjenne nøyaktig hvor du kjenner belastningen. Jeg kjenner for eksempel ingenting i leggene på knebøy, de har nesten blitt spinklere av styrketrening, mens jeg har fått litt større og strammere lår. På utfall kjenner jeg det derimot ufattelig godt i leggene, men ikke lårene. På hip thrust kjenner jeg ingenting på magen, men veldig godt på rumpe og korsrygg.Anonymous poster hash: a84ac...928 Takk for tips!
anybody Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 Hei! Ville bare si at jeg "slet" med det samme som deg. I utgangspunktet hadde jeg mye muskler i legger og lår, og helt flat rumpe (ja, det gikk faktisk innover fra ryggen og ned til låra). Selv om det ble mer muskler i rumpa med knebøy, utfall og hip thrusts, ble det liksom aldri noe mer ordentlig rumpe Løsningen var for meg å trene mer glutebridge, kettlebell swings, hip abduct på vaiermaskin (den er helt rå) og amerikanske markløft. Det har fungert veldig bra
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 Glute bridge, hip thrust og high pulls (med kettlebell) er øvelser der jeg aktiviserer rumpa mye mer enn lår og legger. Benytter meg ikke av knebøy, av samme grunn som deg Jeg har også en kropp som er større i underkroppen og opplever at trening med kettlebells fungerer veldig bra for meg! Da får jeg både bygd littegranne muskler samtidig som jeg forbrenner mye kalorier. Bruker variert vekt på kettlebellsene, men kjører 3 serier med 20/30/50 reps av hver øvelse. Da får du en god kondisjonsøkt! Anonymous poster hash: 557b4...b91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå