Gå til innhold

Noen med erfaringer/tidlig overg. plager

Fremhevede innlegg

Gjest gjesten nr 2
Skrevet

Har ikke denne mnd,e fått min måndlige i rett tid.Kan 100% sikkert utelukke graviditet.Som over natten ble jeg svett og ubehagelig i kroppen.Noe vektøkning.Det er 5 uker siden sist.Har slitt med blødningsforstyrrelse og div.cycter..Men alltid hatt 18-23 dager imellom hver blødning,slitsomme kraftige plager..No var det stopp.Noen der ute som har hatt noe liknende?Bør en oppsøke lege for og sjekke.Eller kan en la tiden gå og se det an.Noen med erfaring av østrogen.Hørt enkelte sier det er "livet". men.............Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men er du over 40 er det en viss sjanse for at det er overgangsalderen. Tror de aller fleste kommer iden et eller annet sted i 50 årene, men enkelte er tidligere ute.

Bestill time hos legen for å sjekke om du har kommet i overgangsalderen.

Dette gjøres med en enkel blodprøve.

Forutsatt at du ikke går på P-piller.

Hvis blodprøven forteller at du har begynt på overgangsalderen så les så mye informasjon du kan om østrogen og andre midler. Det er nemlig mye forskning på dette nå og for og mot argumentasjonene endrer seg stadig. Hvorvidt du skal ta hormoner eller ikke er et vanskelig valg og du bør bestemme dette selv.

Jeg har dessverre ingen andre råd å gi til deg ettersom jeg ikke har kommet i overgangsalderen ennå. Det eneste jeg har er hot flashes nå og da.

Vil absolutt anbefale en legetur ja. Bedre å vite enn å lure, pleier jeg å si. Lykke til!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...