Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du har vel opprettet BSU? Hvis du ikke har, hvorfor ikke? Da får du skattetrekk og høy rente. Der kan du også spare på BSU 2 hvis du har DnB (og sikkert noen andre banker) til samme rente, 4.65 %

Jeg er litt over 24 og har en del mer enn deg. Har fordelt pengene slik at BSU og BSU 2.0 alltid blir fylt opp hvert år, for å få skattetrekk og god rente. Resten trekkes til en supersparkonto med fast trekk på 5000 i måneden. Der er renten også ganske god.

Anonymous poster hash: 017ee...d81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel opprettet BSU? Hvis du ikke har, hvorfor ikke? Da får du skattetrekk og høy rente. Der kan du også spare på BSU 2 hvis du har DnB (og sikkert noen andre banker) til samme rente, 4.65 %

Jeg er litt over 24 og har en del mer enn deg. Har fordelt pengene slik at BSU og BSU 2.0 alltid blir fylt opp hvert år, for å få skattetrekk og god rente. Resten trekkes til en supersparkonto med fast trekk på 5000 i måneden. Der er renten også ganske god.

Anonymous poster hash: 017ee...d81

Har ikke BSU nei. Kanskje jeg bør opprette det. Men litt kjipt at pengene ikkek an brukes til noe annet enn bolig (selv om det er noe jeg skal ha en gang i tiden). Tenker jo å reise og sånn om en stund.

TS

Anonymous poster hash: b7849...5f4

Skrevet

Har ikke BSU nei. Kanskje jeg bør opprette det. Men litt kjipt at pengene ikkek an brukes til noe annet enn bolig (selv om det er noe jeg skal ha en gang i tiden). Tenker jo å reise og sånn om en stund.

TS

Anonymous poster hash: b7849...5f4

Bluestep.no er de som gir best rente på sparekonto i dag, så vidt jeg vet. Der kan du få opptil 4,3% per år. Ulempen er at du må binde pengene inntil 7 år.

Anonymous poster hash: f9573...692

Skrevet

Økonomi er tabu å snakke om, og man lærer nærmest ingenting om det på skolen. Konsekvensen er at mange ikke har den kunnskapen man bør ha om slike ting. Det er ingen grunn til å rakke ned på TS for å ha spørsmål rundt dette. Istedet burde det bli tatt opp i samfunnsdebatten, fordi det er et problem at dagens unge kan så lite om dette.

Veldig enig med deg! Jeg kunne like lite som TS da jeg var 19, men man lærer jo mye når man flytter hjemmefra og begynner å styre sin egen økonomi. Ingen grunn til å rakke ned på folk for ikke å ha kunnskap om "voksenlivet" når de mest sannsynlig fortsatt bor hjemme ...

Til TS: I din situasjon er det absolutt mest fornuftig å ha pengene i banken. Ved sparing med lang tidshorisont, f.eks. pensjonssparing, er det ofte anbefalt å spare i aksjer, fond eller lignende i stedet, fordi renten på vanlige sparekontoer ikke er høy nok til at pengene vokser like fort som den generelle prisøkningen over lengre tid. Derfor hører man ofte at det ikke lønner seg å ha pengene i banken, at de heller bør investeres i noe som gir bedre avkastning, men det er ikke relevant for deg som sannsynligvis skal bruke pengene på reiser og bolig om ikke så altfor mange år.

Når det gjelder BSU, er det noe du absolutt bør skaffe deg! Det forutsetter at du betaler minst 5000 kroner i skatt i året, da. Hvis ikke får du ikke full uttelling for skattefradraget, og bør heller vente til du tjener mer. Skjønner at du ikke vil låse alle pengene dine til bolig, men du kan jo ikke sette inn mer enn 25 000 på BSU i året uansett, så det blir fortsatt mye igjen til reising. Nettopp på grunn av denne grensen bør du begynne så tidlig som mulig. Du kommer til å takke deg selv i fremtiden ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er lite vits i å "shoppe rundt" og skifte bank bare for rentegevinsten av 170 000 kroner! Hvis hun klarer å få én prosent høyere rente, fra feks 3 % til 4 %, så vil det jo ikke utgjøre mer enn 1700 kroner pr. år - og så tilkommer eventuelle gebyr for å åpne/ha konto samt at man må forholde seg til to banker i stedet for én.

Sikkert en del besserwissere som vil kalle meg idiot og teit som "ikke utnytter en slik mulighet" - men nei, jeg har aldri hatt behov for å stresse med småpenger :)

Anonymous poster hash: e85c7...cad
  • Liker 1
Skrevet

Har ikke vært borti banker som tar gebyr for å åpne eller ha konto. I så fall er det en bank jeg ikke er interessert å være kunde i. 1700 kr for 2 minutters jobb sier jeg ja takk til.

Anonymous poster hash: d6823...a2a

• Liker 3
Skrevet

BSU er bare bedre for deg om du tjener nok til å få skattefordelen =)

Anonymous poster hash: b891d...574
Skrevet

Det er lite vits i å "shoppe rundt" og skifte bank bare for rentegevinsten av 170 000 kroner! Hvis hun klarer å få én prosent høyere rente, fra feks 3 % til 4 %, så vil det jo ikke utgjøre mer enn 1700 kroner pr. år

,,, nei, jeg har aldri hatt behov for å stresse med småpenger :)

Hvis du synes at det er for mye stress å bruke noen minutter på å spare 1700 kroner i året , synes jeg du burde holde deg unna tråder som denne,

.

Dessuten kan forskjellen mellom en dårlig sparekonto og en god boligsparekonto fort bli mye mer enn 1 %

• Liker 2
Skrevet

Det er lite vits i å "shoppe rundt" og skifte bank bare for rentegevinsten av 170 000 kroner! Hvis hun klarer å få én prosent høyere rente, fra feks 3 % til 4 %, så vil det jo ikke utgjøre mer enn 1700 kroner pr. år - og så tilkommer eventuelle gebyr for å åpne/ha konto samt at man må forholde seg til to banker i stedet for én.

Sikkert en del besserwissere som vil kalle meg idiot og teit som "ikke utnytter en slik mulighet" - men nei, jeg har aldri hatt behov for å stresse med småpenger :)

Du må ha sykt høy timelønn hvis du ikke synes det å bruke 5-10 min på 1700 kroner er verd det... Koster ingenting å opprette ny konto.

Ellers, dere bør ikke anbefale TS å spare i BSU før dere vet om hun tjener nok til å dra fordel av det.

Da jeg var 19 kunne ikke jeg slike ting heller. Så TS trenger ikke skamme seg. Jeg greide nå å bli siviløkonom med toppkarakter likevel, så hva man kan som 19-åring er ikke så farlig. Det viktigste er å ha vett til å spørre, slik TS gjør!

• Liker 1
Skrevet

Første året er det 1700 kr, så er det det pluss renters renter, og så baller det på seg. Må tenke litt lenger enn bare det første året i økonomien. En prosent forskjell blir mye i det lange løp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...