Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 19 år, som har en del penger i banken, mer enn de fleste vennene mine (men likevel ikke sånn overraskende mye). Får ofte høre at det ikke er lurt å la mye penger stå på sparekontoen/brukskontoen over lengre tid...? Skjønner ingenting når folk begynner å snakke om det. Hvor ellers skal jeg ha dem, liksom? Noen som har hørt noe om dette, og hvorfor er det evt. ikke lurt?

Anonymous poster hash: b7849...5f4
Skrevet (endret)

slettet

Endret av ferale
Skrevet

Kommer helt an på om du har bolig lån eller ikke.

Jeg liker tanken om å ha penger på bok, men siden jeg har boliglån er det dumt av meg å spare for mye.

Jag taper nemlig penger på å ha pengene stående i banken.

Forklaringen er enkel: Siden jeg har høyere rente på boliglånet enn jeg har på sparekontoen min, vil det være mer lønnsomt for meg å betale ned ekstra avdrag på boliglånet enn å ha pengene stående på sparekonto.

Just FYI....

Jeg har ikke boliglån.

TS

Skrevet

De mener sikkert at du burde sette pengene på høyrentekonto.

Anonymous poster hash: 41bbe...bdf
Skrevet

De mener sikkert at du burde sette pengene på høyrentekonto.

Anonymous poster hash: 41bbe...bdf

Hva vil det si? Jeg har de fleste pengene mine på sparekonto, og litt av pengene på brukskonto, altså der det trekkes fra når jeg bruker bankkort.

TS

Skrevet

Høyrentekonto er en bankkonto med høyere rente. Hvilken rente har du på sparekontoen i dag?

Alternativ til banksparing er aksjefond, indeksfond, obligasjoner, aksjer etc. Risikoen er større og potensiell avkastning er høyere. Det kommer ann på når du tenker å få bruk for pengene.

Anonymous poster hash: d6823...a2a

Skrevet

Høyrentekonto er en bankkonto med høyere rente. Hvilken rente har du på sparekontoen i dag?

Alternativ til banksparing er aksjefond, indeksfond, obligasjoner, aksjer etc. Risikoen er større og potensiell avkastning er høyere. Det kommer ann på når du tenker å få bruk for pengene.

Anonymous poster hash: d6823...a2a

Hvordan finner jeg ut hvilken rente jeg har på sparekontoen? Beklager at jeg er helt fjern, men kan absolutt ingenting om dette... Vil bare ikke ende opp med mindre penger enn jeg i utgangspunktet har eller noe. Formålet mitt er å spare og bruke de i framtiden når jeg trenger penger.

TS

Skrevet

Hvordan finner jeg ut hvilken rente jeg har på sparekontoen? Beklager at jeg er helt fjern, men kan absolutt ingenting om dette... Vil bare ikke ende opp med mindre penger enn jeg i utgangspunktet har eller noe. Formålet mitt er å spare og bruke de i framtiden når jeg trenger penger.

TS

I nettbanken min kan jeg trykke på en infoknapp om hver av kontoene og så står det hvor høy renta er der. Den er sikkert rundt 3,5% tenker jeg.

Anonymous poster hash: 403fe...175

Skrevet

TS

Hvorfor går du ikke til bankens nettsider og leser deg opp framfor å spørre på et forum? Ganske utrolig at en 19-åring ikke kan noe så enkelt som dette.

Anonymous poster hash: 6dbdc...d96

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor går du ikke til bankens nettsider og leser deg opp framfor å spørre på et forum? Ganske utrolig at en 19-åring ikke kan noe så enkelt som dette.

Jeg spør jo siden samtalen allerede er i gang? Var jo ikke det med renten tråden i all hovedsak handlet om. Hvis du synes det er så utrolig at jeg lurer på dette, så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å lese og skrive i denne tråden...

TS

Skrevet

Jeg spør jo siden samtalen allerede er i gang? Var jo ikke det med renten tråden i all hovedsak handlet om. Hvis du synes det er så utrolig at jeg lurer på dette, så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å lese og skrive i denne tråden...

TS

Ugh, jeg mente ikke bare det med rentene - heller det at du ikke har kunnskap om kontohold (ref. HI). Jeg synes det er utrolig at du ikke kan dette, ja. Derimot har jeg ikke ytret noe om jeg gidder eller ikke gidder å lese i denne tråden.

På generelt grunnlag synes jeg det er fascinerende å se hvordan enkelte klarer å karre seg gjennom livet uten den minste kunnskap om praktiske banale ting som - ja, nettopp kontohold.

• Liker 1
Skrevet

Ugh, jeg mente ikke bare det med rentene - heller det at du ikke har kunnskap om kontohold (ref. HI). Jeg synes det er utrolig at du ikke kan dette, ja. Derimot har jeg ikke ytret noe om jeg gidder eller ikke gidder å lese i denne tråden.

På generelt grunnlag synes jeg det er fascinerende å se hvordan enkelte klarer å karre seg gjennom livet uten den minste kunnskap om praktiske banale ting som - ja, nettopp kontohold.

Javel, så er jeg dum da. Har klart å karre meg gjennom de første nitten årene, i alle fall. Med 5,8 i snitt på videregående, uten realfagspoeng. At jeg ikke har praktisk kunnskap om kontohold betyr ikke at jeg ikke har praktisk kunnskap om noe som helst her i verden.

TS

• Liker 6
Skrevet

Javel, toppeleven. Jeg skal hjelpe deg. Hvilken bank bruker du? Er det en spesiell type konto du har plassert disse pengene i? Lettere i gi deg konkret svar da.

Skrevet

Javel, toppeleven. Jeg skal hjelpe deg. Hvilken bank bruker du? Er det en spesiell type konto du har plassert disse pengene i? Lettere i gi deg konkret svar da.

Jeg kaller meg ikke toppelev, ville bare vise deg at det går an å være flink uten å kunne absolutt alt. Men siden du synes det er så fælt at jeg ikke kan noe om kontohold, så skjønner jeg ikke at du gidder å hjelpe? Gir jo ingen mening?

Bruker Sparebank1. Tror ikke jeg bruker noen spesiell type konto, vanlig sparekonto.

TS

Skrevet

Høyrente konto, sparekonto og kapitalkonto er nøyaktig det samme. Har endret navn gjennom årene, men i dag heter det sparekonto.

Bankene tilbyr i utgangspunktet kun to kontoer: sparekonto og brukskonto. Men innenfor sparing kan det opprettes andre kontoer, med høyere rente BSU, BSK, Bufferspar/superspar, Fastrentekonto osv. De kan ofte gi bedre rente enn en vanlig sparekonto, men har ofte ikke like vilkår. En sparekonto har som regel 12 gebyrfrie uttak i året, BSU og BSK har ingen. På en Bufferspar/Superspar må du spare ett beløp månedlig for å beholde renten. BSU og BSK kan du ikke ta ut penger igjen. osv osv..

Dersom du ikke har veldig god peiling, vil det kanskje bare være smartest å ha de stående på en sparekonto..

Annonse
Skrevet

Nei, så lenge du ikke har lån du burde betalt ned på, så er det beste å ha pengene stående i banken. Det du kan gjøre er å shoppe litt rundt etter den banken som tilbyr deg best rente. Muligens kan det være verdt det å sette en mindre sum i fond også, men det er jo et sjansespill. I tillegg kan du gjerne spare noe av pengene på BSU-konto, dersom du jobber og tjener nok penger til at du får benyttet deg av skattefradraget.

Det er egentlig to fornuftige ting man kan gjøre med penger:

- spare

- investere i bolig

Så hvis du ikke skal kjøpe bolig nå - så lar du pengene stå. De blir ikke noe mer verdt av å ha de liggende i madrassen iallefall.

Anonymous poster hash: 1aa61...2ae
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor mye du har, TS?

Anonymous poster hash: 6c778...e87
Skrevet

Økonomi er tabu å snakke om, og man lærer nærmest ingenting om det på skolen. Konsekvensen er at mange ikke har den kunnskapen man bør ha om slike ting. Det er ingen grunn til å rakke ned på TS for å ha spørsmål rundt dette. Istedet burde det bli tatt opp i samfunnsdebatten, fordi det er et problem at dagens unge kan så lite om dette.

• Liker 4
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor mye du har, TS?

Anonymous poster hash: 6c778...e87

På sparekonto har jeg i dag nesten 170 000 kroner, og på brukskonto har jeg omtrent 15 000 (har ikke overført lønna fra bruks- til sparekonto ennå). Vet ikke om andre synes dette er mye eller ikke, men har mer enn mange andre 19-åringer i alle fall.

TS

Skrevet

Jeg ville spart litt på BSU om jeg var deg i alle fall.. :) Får du skattefratrekk og bra rente.. Kan jo bare brukes til bolig, men skal du vel ha etterhvert likevel? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...