Gå til innhold

Hvordan lære ei 3 år gammel jente hva imorgen, igår, idag osv betyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er noe en 3 åring burde kunne eller ikke da det gjelder tid og kanskje klokka, men trenger iallefall råd til hvordan vi skal lære henne hva de forskjellige tingene betyr. Sier jeg for eksempel at "imorgen skal vi besøke farmor", så sier hun plutselig ja, NÅ skal vi besøke farmor, og så blir hun sur når jeg sier nei, imorgen. I dag tidlig sa jeg at vi skulle kjøpe chips og godteri imorgen, og nå for noen timer siden kom hun og spurte hvorfor vi ikke har kjøpt chips enda og at vi måtte dra på butikken.. Hun har ikke greie på forskjellen mellom "idag" og "imorgen", hun tror at imorgen betyr idag tydeligvis. Sier jeg at vi skal legge oss om en liten stund, så blir hun kjempe sur etter en halvtimes tid fordi vi skulle jo ikke legge oss før på lenge mener hun. Hun kan å telle, hun teller til 100 uten problemer, og sier jeg for eksempel at om 7 dager skal vi bake muffins, så teller hun på fingrene og sier at det er ok, men så kan hun komme dagen etter og si "idag (egentlig igår) sa du at vi skulle bake muffins idag).

Dette begynner å bli litt irriterende og hun blir jo tullete av det selv og forstår rett og slett ikke hva vi mener. Så hvordan lærer vi henne dette egentlig? Har prøvd med kalender men det glir ikke helt inn. Hun har et svært godt ordforråd og forstår det aller meste, men akkurat når det gjelder tidsbegrep tuller hun ENORMT.

Anonymous poster hash: bffb7...898
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Imorgen" kan du vel forklare ved at det først må bli natt og hun skal sove i sengen sin først? Begynn med en dag fram i tid, tror ikke det er noe vits å forklare syv dager fram i tid før hun vet hva imorgen betyr.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du kan si at det må bli natt og at hun må sove i sengen sin, før det blir " i morgen" , ellers faller det nok uansett ganske snart på plass uten spesielle fiksfakserier uansett, bare hun får erfart det nok mange ganger.

Er vanlig å blande tidsbegreper i den alderen og det er ikke noe å stresse med. Hun lærer det selv når hun er klar.

Endret av absinthia
Gjest Whitestripes
Skrevet

Tid er abstrakt for små barn, og å ikke klare å skille på i går, i dag og i morgen, kan en del slite med til de blir 5-6 år. Jeg synes du har for store forventninger til en 3-åring.

• Liker 7
Skrevet

Støtter forslag om å forklare at i morgen kommer når vi har lagt oss, også våknet neste morgen.

Men å forvente at et barn på 3 år skal forstå hva som skjer om 7 dager er drøyt. For det første er det i utgangspunktet veldig langt tid for en 3åring. For det andre blir det veldig mange dager å holde styr på.

Skrevet

Jenta mi er straks 4 og har slitt med å forstå dette ganske lenge nå. Igår er for henne en samlebetegnelse på alt som har vært, imorgen er en samlebetegnelse på alt som kommer.

Skrevet

For at ungen skal slippe skuffelser kan du jo la være å fortelle noe dere skal før dagen er der da.

• Liker 6
Skrevet

har en på litt over 4 år og han har ikke begrep på dette ennå.

alt som har skjedd var i går og alt som skal skje er imorra eller en annen dag..han forstår hvis jeg sier han må sove først.

sluttet og fortelle noe som evn skal skje om 3 dager for det forstår han ikke.sove 3 ganger har han ikke begrep over.

Anonymous poster hash: b3c94...00e
Skrevet

Hun er ikke moden nok til å forstå hva abstrakte begreper betyr. Barn har en konkret tankegang. Forklar henne hva som skal skje før dagen er der. Først skal vi spise middag, se barne-tv og sove, og da er dagen kommet. Men det er tomt å si noe syv dager før det skal skje. Hjernen hennes er som sagt ikke moden nok til å forstå begrepet. De lever her og nå..

• Liker 1
Skrevet

For at ungen skal slippe skuffelser kan du jo la være å fortelle noe dere skal før dagen er der da.

Dette.

Og hvorfor fortelle at du SENERE skal kjøpe godteri? Til en 3-åring?

Anonymous poster hash: 54070...386

Skrevet

3 år og kan telle til 100?! Haha, jeg syntes min 3-åring var superflink som kunne telle til 12.. :laugh:

Anonymous poster hash: 39af7...f9e
  • Liker 1
Skrevet

Er enig i at 7 dager er for langt. Hva med å lage strek for antall dager/"netter man må sove" og lage strek over etterhvert?

Skrevet

3 åringen min sier også "i går" om alt som har skjedd før, og "i morgen" om alt som skal skje. Så vet hun hva "helg" vil si, da er barnehagen stengt og man kan spise godteri, og på søndager er butikken stengt:p

Skrevet

Syns heller ikke du skal stresse med dette, men heller la være å si ting du vet vil bli vanskelig- i alle fall innimellom:) Syns du har fått gode tips.

Har en på veldig snart fem som til nå konsekvent har sagt "i går" om det som har skjedd før, eller også "i morges" om det som skjedde i går eller for kort tid siden. I det siste har han innfør "for lenge siden", "for lenge lenge lenge siden" og "en annen gang gjorde vi...". Leker altså først nå med begrepene, men rett blir det på langt nær ennå:)

Fremover i tid går bedre, han hadde en tid hvor han sa "etter tre sovinger" som - korrekt nok betydde akkurat det. Nå kan jeg forklare over en uke fremover i tid og han forstår den nå.

Så bare stress ned, jenta di er nok som andre fireåringer mht tidsbegreper:)

Skrevet (endret)

Datteren vår sier etterpå om alt som skal skje senere. Innimellom aksepterer hun at det ikke er i dag, mens andre dager maser hun hele tiden. Hun er to år og 7 mnd.

Vi forteller rett og slett ikke om ting som skal skje lengre frem enn vi vet at hun forstår det. Vi ser ann humøret og settingen. Å fortelle at hun skal få godteri om noen dager er forferdelig dumt, men å si at vi skal besøke farmor og farfar i morgen går fint. Vi kan ikke si at vi skal på besøk etterpå hvis hun skal sove dagduppen sin først, da blir det dårlig med søvn gitt..

Endret av Sunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...