Gå til innhold

Hun jeg bor meg irriterer vettet av meg - jeg klikker snart!

Anbefalte innlegg

Skrevet

OBS! Langt innlegg :)

Jeg bor for tiden med ei "vennine", vi kjente ikke hverandre da vi flyttet sammen (lite kollektiv) men har jo på en måte blitt venner etter å ha bodd sammen i ett år nå. Og det begynner å bli veldig tydelig at hun ikke har bodd for "seg selv" tidligere, flyttet rett fra foreldrene sine og inn sammen meg meg. Årsaken til at vi bor sammen var at det var vanskelig å finne en plass å bo alene som jeg hadde råd til, og det samme gjelder hun. Derfor valgte vi å leie sammen da det er en stor leilighet med 2 store soverom til en overkommelig pris når man deler :)

Men nå er det sånn at de siste par månedene så har hun begynt å irritere vettet av meg. Jeg tror faktisk at jeg holder på å bli gal :o Og den følelsen har blitt forsterket etter at jeg bestemte meg for å søke skole i Oslo til høsten og kommer etter all sansynlighet til å flytte til hovedstaden i sommer.

Den følelsen av at hun irriterer meg har kommet snikende litt etter litt, men nå vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer å bo med hun lengre :P

Det er mange ting som irriterer meg, men det som er det største problemet er hvor mye strøm hun bruker. Hun vasker klær hele tiden, det er helt utrolig hvor ofte hun vasker klær. Jeg fatter virkelig ikke at det går an! Hun vasker 1/3 fulle maskiner ca 5 ganger i uka, det kan jo ikke være normalt? Selv så vasker jeg klær absolutt max en gang i uka, ofte så er det hver fjortende dag. Og da vasker jeg alltid fulle maskiner. Hun setter også ofte på oppvaskmaskinen helt unødvendig, fyller den opp med ting som er super enkelt og vaske for hånd. Også er hun dårlig til å skru av lys etter seg. Pluss at hun dusjer ofte i over 30 min :P Vi bor også i en leilighet som har vedfyring, men hun gidder aldri å tenne opp, skrur heller opp tempen på varmeovnene hvis hun fryser. Jeg er alltid den som må tenne opp, hvis ikke så blir det ikke gjort :P

Sist nå så fikk vi en kjempe regning på over 6000,- :(

Jeg har tatt det opp med hun flere ganger, men ingen endring skjer...

Det andre som irriterer meg er at hun aldri spør om det er greit at hun har folk på besøk, og dette har vi til og med i kontrakten vår. Det er ofte at jeg kommer hjem fra jobb etter overtid, er trøtt og sliten. Men så er det folk hjemme til oss som okkuperer hele sofan så da blir jeg nødt til å legge meg i senga å se nett-tv istedet for å være på stua. Dette er noe jeg aldri gjør selv, skal jeg ha besøk så spør jeg på forhånd om det er greit for hun, eller har besøk mens hun er bortreist.

Det siste som irriterer meg skikkelig (høres ut som en filleting, men faktisk så er det et stort problem for meg nå som det først har begynt å irritere meg) er at hun bråker noe enormt når hun spiser mat :P Hun slafser, puster høyt, tygger med munnen åpen og tygger borti bestikket og lager helt forferdelige skrapelyder på tallerkenen. Jeg er egentlig ikke en person som irriterer meg over lyder, men når jeg våkner av det hvis jeg ligger på sofan etter jobb å tar meg en powernap så er det ille altså :P

Trenger vel egentlig mest å få ut litt frustrasjon her inne ;) Men om noen har tips til meg på hva jeg skal gjøre for å holde ut 4-5 måneder til så taes det i mot med stor takk! :D

Og ps, en siste ting; hun gjør heller ikke sin del av husarbeidet, jeg gjør vel sånn ca 70% av det :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du passer nok ikke til å bo sammen med noen.

Anonymous poster hash: 32d6f...099
  • Liker 8
Skrevet

Du passer nok ikke til å bo sammen med noen.

Takk for et konstruktivt og flott råd som ikke hjelper meg i det hele tatt!

Jeg var tidligere samboer med min ex i over 6 år uten at han irriterte vettet av meg ;)

• Liker 15
Skrevet

Du får være ærlig mot henne og si at du ikke har råd til å betale for hennes vaner. Hun gjør som hun vil, men da må hun også betale utgiftene det medfører. Dessverre er det vanskelig å regne ut hvor mye som er ditt og hva som er hennes med en strømmåler. Det beste er at dere flytter hvert for seg før vennskapet blir helt ødelagt. Det er ikke enkelt for en person som har bodd hjemme hele tiden å vite hvor mye som går til strøm osv. Hun bør altså bo alene for å lære dette.

Hvis det ikke er et alternativ å flytte før til høsten (du nevnte Oslo) så ville jeg anbefalt at du fikk en tredjeperson til å ha et økonomikurs hos dere en kveld eller to. Krev at hun deltar.

Lager du mat til deg, vask opp det du bruker. Krev det samme fra henne. Mesteparten av strømregningen blir hun nødt til å dekke. Forby unødvendig bruk av oppvaskmaskinen og klesvaskemaskina for å spare penger. Det samme med varmeovnen.

Anonymous poster hash: 4e9de...385
Gjest Chloe87
Skrevet

Tenker i mitt stille sinn: Tenk når du får kjæreste og dere blir samboere. :fnise:

Skrevet

Det høres ut som du bor med ei jeg har bodd med. Jeg endte opp med å si det rett ut, at det er ikke greit at hun fyrer opp på full guffe, lar lys stå på eller vasker halvfulle maskiner x antall ganger pr uke. Skal hun fortsette med det? Ja, da skal hun også betale mer av strømregningen.

I forhold til slafsing (jeg er ekstrem, jeg irriterer meg grenseløst over det) så måtte jeg bare gå ut av rommet hver gang hun spiste. Alternativet var ikke pent :fnise:

Hun gjorde heller aldri husarbeid. Tror hun vaska dass en gang, før hun skulle ha besøk. Jeg gjorde alt.

Resultatet? Jeg skal aldri mer bo med andre enn kjæresten (og barn i fremtiden).

Jeg aner ikke hva du skal gjøre, annet enn å bare prøve litt mer, tenk at det er faktisk ikke så lenge før du slipper å dele leilighet med henne. I mellomtiden får du prøve å prate med henne, prøv å få henne til å forstå at det er ikke ok å ha masse besøk når det er ikke gitt beskjed på forhånd o.l.

• Liker 2
Skrevet

Tenker i mitt stille sinn: Tenk når du får kjæreste og dere blir samboere. :fnise:

Vel, kjæreste har jeg hatt, og vi var samboere i over 6 år uten at han irriterte meg ;) årsaken til at det ble slutt hadde ingenting med noe sånt å gjøre heller.

Er ikke en person som lett irriterer meg og tar egentlig livet ganske med ro. Men når hun man bor sammen med noen od deler på en del utgifter så synes jeg at det minste man kan gjøre er å prøve å bidra til å holde disse så lave som mulig. Og også bidra til å holde leiligheten ryddig og ren. Hun bor ikke hjemme til foreldrene lengre, men hun oppfører seg som at hun fortsatt gjør det.

Og igjen, spørsmålet her er ikke om jeg "har lov" til å irritere meg, men om hva jeg kan gjøre for å holde ut til sommeren.

Skrevet

Er jo ingen selvfølge at man får seg samboer.

Anonymous poster hash: 012b1...211

Skrevet

Og igjen, spørsmålet her er ikke om jeg "har lov" til å irritere meg, men om hva jeg kan gjøre for å holde ut til sommeren.

Du må jo bare bite tenna sammen og fokusere på det positive, sånn som man må i andre situasjoner i livet som ikke er helt optimale.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du bor med ei jeg har bodd med. Jeg endte opp med å si det rett ut, at det er ikke greit at hun fyrer opp på full guffe, lar lys stå på eller vasker halvfulle maskiner x antall ganger pr uke. Skal hun fortsette med det? Ja, da skal hun også betale mer av strømregningen.

I forhold til slafsing (jeg er ekstrem, jeg irriterer meg grenseløst over det) så måtte jeg bare gå ut av rommet hver gang hun spiste. Alternativet var ikke pent :fnise:

Hun gjorde heller aldri husarbeid. Tror hun vaska dass en gang, før hun skulle ha besøk. Jeg gjorde alt.

Resultatet? Jeg skal aldri mer bo med andre enn kjæresten (og barn i fremtiden).

Jeg aner ikke hva du skal gjøre, annet enn å bare prøve litt mer, tenk at det er faktisk ikke så lenge før du slipper å dele leilighet med henne. I mellomtiden får du prøve å prate med henne, prøv å få henne til å forstå at det er ikke ok å ha masse besøk når det er ikke gitt beskjed på forhånd o.l.

Høres ut som vi har vært i ganske lik situasjon ja :)

Jeg har begynt å forlate rommet når hun spiser (men syns det er ganske ille at jeg må det liksom :P hehe) Men akkurat det med spisingen tror jeg er noe som har begynt å irritere meg fordi at det er så mye annet som irriterer meg.

Jeg hadde jo en samtale med hun ang strømsparing da vi fikk den store regningen. Men det virker ikke som det har gått inn, for hun har ikke endret seg i det hele tatt. Er neste regning like stor så kommer jeg til å be hun om å ta 1/3 del av den.

Og når det gjelder husarbeidet så synes jeg at det er unødvendig å måtte si noe, men jeg må nok det tydeligvis alikevel. Jeg kan ikke fatte at hun med god samvittighet kan sitte å se på at jeg vasker og rydder helg etter helg uten å ta initiativ til å hjelpe til . Jeg synes det er unødvendig å måtte be hun om å gjøre husarbeid, jeg er jo ikke mora hennes heller liksom. Men tydeligvis så har vi to fått veldig forskjellig oppdragelse hjemmefra :P hehe.

Jeg får prøve å bite tenna sammen de siste månedene, men er redd for at jeg en dag kommer til å eksplodere. Og da blir det så klein stemning, og det er jo heller ikke særlig trivelig ;)

Skrevet

Kanskje du bor med ei som liker best å la andre dra mesteparten av lasset. Det fins mange sånne. Blir vanskelig for KG-brukere å gi gode råd eller vite hva hun evnt bidrar med som du ikke bidrar med. Beste råd: SNAKK SAMMEN. Du har ingenting å tape på det.

Skrevet

Du får begynne å drikke.

Det har vært oppe til vurdering :P Men ser for meg at det kan bli slitsomt i lengden, med tanke på jobb ol ;) hehe

Prøver å tenke på noe annet og holde meg selv opptatt med noe på pcen el akkurat mens hun driver på med ting som irriterer meg, men det er jammen meg ikke lett :P Spesielt de dagene jeg kommer sent hjem fra jobb og hun har vært hjemme i flere timer også har hun ikke tent opp i peisen, vasket 2-3 maskiner med klær og steikepanna og kasserollene (som vi deler) står skitne på plata enda sånn at jeg må ta oppvask FØR jeg lager mat i tillegg til etterpå... Da kjenner jeg at jeg er i ferd med å eksplodere ;) hehe

Skrevet

Kanskje du bor med ei som liker best å la andre dra mesteparten av lasset. Det fins mange sånne. Blir vanskelig for KG-brukere å gi gode råd eller vite hva hun evnt bidrar med som du ikke bidrar med. Beste råd: SNAKK SAMMEN. Du har ingenting å tape på det.

Vet at det er vanskelig for folk her inne å g konkrete råd ;) Trengte vel egentlig mest en utblåsning av frustrasjon og prøve å se litt humoristisk på det ;)

Men om noen har vært i samme situasjon og funnet en løsning på problemet så sier jeg ikke nei til å få vite hva det var ;)

Å snakke sammen funker tydeligvis ikke, har sagt til hun det ang strømmen, og det med besøk uten et hint på forhånd :P det med vaskinga tar jeg som en selvfølge. Men skal prøve å ta det opp på en fin måte når det er tid for helgevasken i morgen ;)

Skrevet

Høres ut som vi har vært i ganske lik situasjon ja :)

Jeg har begynt å forlate rommet når hun spiser (men syns det er ganske ille at jeg må det liksom :P hehe) Men akkurat det med spisingen tror jeg er noe som har begynt å irritere meg fordi at det er så mye annet som irriterer meg.

Jeg hadde jo en samtale med hun ang strømsparing da vi fikk den store regningen. Men det virker ikke som det har gått inn, for hun har ikke endret seg i det hele tatt. Er neste regning like stor så kommer jeg til å be hun om å ta 1/3 del av den.

Og når det gjelder husarbeidet så synes jeg at det er unødvendig å måtte si noe, men jeg må nok det tydeligvis alikevel. Jeg kan ikke fatte at hun med god samvittighet kan sitte å se på at jeg vasker og rydder helg etter helg uten å ta initiativ til å hjelpe til . Jeg synes det er unødvendig å måtte be hun om å gjøre husarbeid, jeg er jo ikke mora hennes heller liksom. Men tydeligvis så har vi to fått veldig forskjellig oppdragelse hjemmefra :P hehe.

Jeg får prøve å bite tenna sammen de siste månedene, men er redd for at jeg en dag kommer til å eksplodere. Og da blir det så klein stemning, og det er jo heller ikke særlig trivelig ;)

2/3 del mener du vel?

Skrevet

2/3 del mener du vel?

Haha, ja selvfølgelig ;) gikk litt vel raskt i svingene der :P

Skrevet

Du får begynne å drikke.

Wow, jeg må være sliten. Trodde det stod slikke :fnise:

Anonymous poster hash: 012b1...211

Skrevet

Har du tatt opp dette med henne? Når det gjelder husarbeid så synes jeg det skal være en jevn fordeling på det, og hun har tydeligvis forbedringspotensiale når det gjelder bruk av strøm. Jeg er også litt slurvete når det gjelder å slå av lys etc., men det er sånn at når det blir kommentert mange nok ganger så sitter det (selv om det i seg selv ikke burde være nødvendig).

Men når det er sagt så hadde jeg neppe funnet meg i at noen jeg bor med skal fortelle meg hvor mange klesvask jeg får sette på, hvor lenge jeg får dusje og når jeg får ha besøk (sett at det ikke gjelder unormale tidspunkt som midt på natten i hverdagene). Jeg vasker vel kanskje i gjennomsnitt tre maskiner per uke, noen ganger setter jeg på to-tre plagg i maskinen, tenk deg det :) Vet ikke hviken garderobe din samboer har, men jeg har mange dyre klær som må vaskes på en spesiell måte. Slenger ikke med trusene mine på 30 grader for eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Regel nr. 1 for kollektiv; aldri flytt inn med noen som aldri har bodd hjemmefra før, spesielt dersom du allerede selv har (kort eller lang) erfaring med å bo for deg selv.

Anonymous poster hash: 3b9d1...b71
Gjest Heartbeat
Skrevet

Da vi bodde 4 venninner sammen så delte vi på oppvasken , hver sin dag. På vaskemaskinene hadde vi hver sin dag. Og å vaske huset og støvsuge hadde vi også en plan å følge. Du må sette deg ned sammen med henne og foreslå en plan dere må følge så det blir rettferdig.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...