Gå til innhold

Kutte ut brunosten i SFO og barnehage?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som nordmann oppvokst med brunost på bordet syntes jeg dette hørtes hysterisk og latterlig ut da jeg hørte det i morges.. Men; faktum er jo at den inneholder mye sukker. Og det er jo bra at ungene kun får det som er sunt,...?

Anonymous poster hash: 2abc7...5b0
  • Liker 1
Skrevet

Bedre at foreldrene klarer å lage et skikkelig kosthold for unga uten å måtte bli dirigert av alskens regler. Brunost går da helt fint i mindre doser. Det er når alt har et like dårlig næringsinnhold at det blir gærent.

Anonymous poster hash: d3794...a13
  • Liker 3
Skrevet

http://www.nrk.no/vestfold/brunost-utvist-fra-sfo-og-barnehage-1.11552368

Er helsehysteriet gått for langt?

Eller....er det på tide å ta et oppgjør med usunne norske produkter ?

Hva syns dere?

Anonymous poster hash: aee35...a42

Det offentlige får bestemme selv hva de vil servere, men hvis foreldrene nektes å sende med brunost i matpakke har det gått for langt.

Anonymous poster hash: 6d6ad...928

• Liker 2
Skrevet

Er det mulig! lag heller et mere aktivitetsnivå i skole og bhg:) aktivmatte dag, det hadde vi på onsdager:D da var det ut og løse matteproblemer:)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Det er ikke brunost som gjør barn fete.

Det er for mye junk i form av ferdigmat, godteri og for lite aktivitet med for mye gaming, ipader, mobiler, tv titting etc.

Gi barna normal kost og kast dem ut av huset så vil ikke overvekten være et problem lenger.

• Liker 6
Skrevet

Ungene får helt sinnsyke mengder sukker i maten nå. Det er galskap.

Å forby geitost er overdrevet, men å begrense det er et must. Sukkermengden MÅ ned om våre barn skal vokse opp og bli friske mennesker. Se på dagens unge voksne - de er jo NAV'ere halve gjengen.

Anonymous poster hash: 55edb...e76
  • Liker 1
Skrevet

Er det mulig! lag heller et mere aktivitetsnivå i skole og bhg:) aktivmatte dag, det hadde vi på onsdager:D da var det ut og løse matteproblemer:)

Trening og aktiviteter veier ikke opp for et ræva kosthold.

Skrevet

Det er ikke brunost som gjør barn fete.

Det er for mye junk i form av ferdigmat, godteri og for lite aktivitet med for mye gaming, ipader, mobiler, tv titting etc.

Gi barna normal kost og kast dem ut av huset så vil ikke overvekten være et problem lenger.

AMEN!

Anonymous poster hash: 96680...97e

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg synes at om det offentlige skal bestemme hva ungene skal spise, så kan de betale for at unger får et varmt måltid på skolen hver dag. Ellers så kan de nesten ikke bestemme hva unger skal ha på brødskiva. Jeg skjønner at nugatti og syltetøy ikke er greit, men man overlever da og spise litt brunost. Har da spist en brødskive med brunost en gang i blandt i oppveksen min jeg også, selv om jeg er oppvokst med et veldig sunt og bra kosthold.

• Liker 1
Skrevet

Trening og aktiviteter veier ikke opp for et ræva kosthold.

er en brødskive med brunost et ræva kosthold?

• Liker 3
Skrevet

er en brødskive med brunost et ræva kosthold?

Ja, både brød og brunost er relativt ræva.

Anonymous poster hash: f9b96...547

Skrevet

Ja, både brød og brunost er relativt ræva.

Anonymous poster hash: f9b96...547

Hurra, der har vi jo en hysteriker. Jeg anser ikke brunost som noe man bør spise hver bidige dag, men brød er faktisk helt kurant, sunt og næringsrikt om man velger riktig brød. Jeg tror ikke de fleste spiser kneip til daglig.

Dette er for øvrig oppskriften på (det butikkjøpte) brødet vi spiser til vanlig:

500 g sammalt hvete grovt

500 g hvetemel

250 g byggmel

250 g siktet rugmel

150 g havrekli

1,5 l vann (40 grader)

50 g gjær

1/2 dl linfrø

1/2 dl solsikkefrø

2 revne gulerøtter

2-3 ts salt

5-6 ss matolje

1 ss sirup

Men det går vel rett mot hjerte-kar-sykdommer, kreft og grava for oss som spiser en skvett karbohydrater til frokost og lunsj...

Anonymous poster hash: 47d92...cfd

• Liker 3
Skrevet

Det er helt ok, så lenge de også kutter ut andre produkter med naturlig sukker, som melk, juice, frukt, bær, enkelte grønnsakstyper osv.

Hvis ikke blir det dobbeltmoral.

Anonymous poster hash: 0125b...661
  • Liker 3
Skrevet

Idag er det dessverre sukker i det meste vi spiser egentlig.. :sur:

Skrevet

Ungene får helt sinnsyke mengder sukker i maten nå. Det er galskap.

Å forby geitost er overdrevet, men å begrense det er et must. Sukkermengden MÅ ned om våre barn skal vokse opp og bli friske mennesker. Se på dagens unge voksne - de er jo NAV'ere halve gjengen.

Anonymous poster hash: 55edb...e76

Enig i at sukkermengden må ned, men ser ikke at å forby brunost er løsningen. Man får jo i tillegg tils sukkeret nyttige næringsstoffer gjenom brunost. Nugatti, vanlig syltetøy og peanøttsmør derimot det er det vel ingen som har snakket om å forby? Og for ikke å snakke om loff eller "grovbrød" av typen loff med sirup i.

Skrevet

Sitat:

– Brunost og prim inneholder så mye sukker og vi vet i dag at barn sitter mer stille og spiser mer kaloritett mat.

Da er det kanskje en idé at barnehagene og SFO sørger for at barna ikke sitter stille hele tiden.

• Liker 2
Gjest Whitestripes
Skrevet

Sitat:

– Brunost og prim inneholder så mye sukker og vi vet i dag at barn sitter mer stille og spiser mer kaloritett mat.

Da er det kanskje en idé at barnehagene og SFO sørger for at barna ikke sitter stille hele tiden.

Jeg jobber i barnehage, og kan love deg at der sitter i hvert fall ikke barna stille - ever!

Vi har fokus på sunn mat, men har likevel både prim og brunost på lunsjbordet i blant. Det går ikke mye av det, for barna foretrekker makrell i tomat, kaviar, kjøttpålegg og egg i stedet, og det er flott.

Ja, det er mye sukker i prim og brunost, men forbud trenger vi ikke ha. Barnehager og SFO kan jo heller begrense det til et par ganger i uka, f.eks.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...