AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Vet ikke helt om denne tråden bør ligge under mat, miljø eller helse,... Så Schrødingers katt i går, og jada, vi vet at rødt kjøtt er ikke bra for kroppen og miljøet,, det er ikke bærekraftig på produsere kjøtt. Jeg ble litt forundret av programmlederene, for de var så glad i kjøtt og kunne nesten ikke tenke seg et liv uten kjøtt. Jeg er ikke vegitarianer, men hørte jo om at det ikke var bra for oss for 10 - 12 år siden, og da sluttet jeg å spise rødt kjøtt. Nå ble gris også definert som rødt kjøtt for et par år siden, og det spiser jeg av og til, så i den forstand spiser jeg vel rødt kjøtt allikevel. Men det er ku/okse som er det største problemet når vi tenker på miljø/bærekraftighet. Vel, spiser du rødt kjøtt? Anonymous poster hash: 075f7...1cc
skrue Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 Selvfølgelig. Men som alltid, alt med måte. 2
Brunhilde Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 ... Vel, spiser du rødt kjøtt? Anonymous poster hash: 075f7...1cc Ja, jeg spiser svinekjøtt en gang eller to eller tre i måneden, det samme med storfekjøtt. Ellers blir det mye kylling og fisk, samt en del vegetarmat. Jeg tror på måtehold heller enn avhold. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Ja, jeg spiser masse rødt kjøtt. Både storfe og svin. Anonymous poster hash: aac19...d37
Gjest Mupsi Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 Ja, av og til synes jeg det er deilig med en medium til rå biff. Men spiser helst lyst kjøtt, eller vilt. Svinekjøtt er jeg ikke veldig glad i da må det være marinert eller innhyllet i masse smaksrik saus
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #7 Skrevet 21. februar 2014 Dere som spiser rødt kjøtt, bryr dere dere om at det ikke er bra for kroppen/miljøet og at det ikke er bærekraftig med produksjon? TS Anonymous poster hash: 075f7...1cc
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #8 Skrevet 21. februar 2014 Dere som spiser rødt kjøtt, bryr dere dere om at det ikke er bra for kroppen/miljøet og at det ikke er bærekraftig med produksjon? TS Anonymous poster hash: 075f7...1cc har aldri tenkt over det. Jeg spiser det fordi det er det beste jeg vet. Det er ikke noe jeg kommer til å slutte med. Anonymous poster hash: aac19...d37
Gjest Mupsi Skrevet 21. februar 2014 #9 Skrevet 21. februar 2014 Dere som spiser rødt kjøtt, bryr dere dere om at det ikke er bra for kroppen/miljøet og at det ikke er bærekraftig med produksjon? TS Anonymous poster hash: 075f7...1cc Jeg spiser ikke mye av det, kanskje en til to ganger i måneden. Har vært og kikket på kyr i disse nye moderne fjøsene med melkerobot og sett hvordan de lever, de har det mye bedre nå enn for få år tilbake da de stod på bås fastlenket hele vinteren. Nå går de fleste fritt. Jeg bryr meg mye mer om dyrevelferden enn miljøet. Når Norge slutter å pumpe opp den svarte dritten fra havet, DA kan vi begynne å snakke om miljøet.
Alvina Skrevet 21. februar 2014 #10 Skrevet 21. februar 2014 Spiser litt kjøtt, men mest elg, rein og lammekjøtt, og ryper de gangene jeg får det servert. Villsvin er også godt, men det har jeg aldri laget selv. Hvalkjøtt spiser jeg også, så helt grønn er jeg ikke. Men spiser mest fisk (aldri opprettsfisk) og har par tre vegisdager i uka. Spiser ikke kjøttpålegg og aldri kjøttpølser. Kjøttkaker er greit i blant, det lager jeg av storfekjøtt. Skyter ikke elg selv, men kjenner par jegere og det er jeg utrolig glad for. Men får litt dårlig samvittighet hvis jeg ber de skaffe meg en hare, er litt sentimental.
Brunhilde Skrevet 22. februar 2014 #11 Skrevet 22. februar 2014 Egg er også definert som kjøtt. I forhold til hva? Rødt kjøtt? Hvitt kjøtt? Hvis du er veganer? Kilde?
Gjest Nanne70 Skrevet 22. februar 2014 #12 Skrevet 22. februar 2014 Dere som spiser rødt kjøtt, bryr dere dere om at det ikke er bra for kroppen/miljøet og at det ikke er bærekraftig med produksjon? TS Anonymous poster hash: 075f7...1cc Måten mye av kjøttproduksjonen drives på i dag, er ikke bærekraftig, og ikke bra for miljøet, men ; "...vi må spille på lag med naturen. Vi mennesker har lenge trodd at vi kan forme og tilpasse naturen rundt oss. Istedet for det motsatte. Resultatet er ødeleggelse av planeten og vår egen kropp. Vi må tilbake til naturen, vi må utnytte systemer som allerede fungerer bra. Feks denne syklusen: jord=gress=beitedyr. Beitedyr produserer gjødsel til jorda som kan produsere mer gress. En god og naturlig syklus som har fungert i millioner av år. Denne er fin beskrivelse http://www.youtube.com/watch?v=f6DIFU3am0s&feature=related Vi som mennesker kan hoppe inn og utnytte leddene i kjeden. Desto høyere opp desto mer næring er akkumulert. Naturlig nok spiser vi mest kjøtt/fett og minst gress/jord. Men vi må passe på at vi ikke forandrer for mye. F.eks. factory farming. Da mister kjeden fort sin verdi. VIKTIG! Hvis vi lager ufullstendige sykluser som f.eks monokultur av korn, mais, soya etc så mangler vi et viktig ledd. Nemlig maten til jorda. Løsningen har vært bruke kunstgjødsel produsert av olje. Problemet er at kunstgjødselen inneholder kun de viktigste nærings.stoffene som nitrogen og fosfor. En teskje matjord består av flere hundre tusen bakterier, sopp og andre organismer som fungerer sammen i et effektivt men sårbart samspill. Vi har vært så dumme å tro at vi kan forbedre dette systemet med kunstgjødsel. Vel, resultatet viser seg idag. Utarming av matjord over hele verden. En krise er i emning. HUSK: Storfe, sau og gris (høns er litt mer tolerant) er IKKE tilpasset den mengden korn, soya og mais de får idag. Så den måten kan man si at kjøtt er dårlig for miljøet. Men KUN fordi dyrene får maten de ikke er tilpasset til. De bør spise grønt gress som de vil gjøre i sin naturlige tilstand." (Kilde) Når det gjelder at rødt kjøtt ikke er bra for kroppen, kan det være greit å nyansere bildet litt. Langt de fleste er enige om at mengden har mye å si, det samme har behandlingen kjøttet er utsatt for. Forskningsresultater tyder på at det spesielt er salting, røyking, tilsetting av nitritt/nitrat samt for hard steking/grilling som først og fremst gir økt kreftrisiko. Kvaliteten på kjøttet har også betydning. Gressforet, økologisk storfekjøtt inneholder f.eks. like mye, om ikke mer, Omega-3 enn oppdrettslaks. Jeg tror ikke det er nødvendig å kutte ut alt rødt kjøtt av hensyn til helsen, men heller begrense inntaket og sørge for at det vi spiser, har best mulig kvalitet.
Gjest Mupsi Skrevet 22. februar 2014 #13 Skrevet 22. februar 2014 (endret) I forhold til hva? Rødt kjøtt? Hvitt kjøtt? Hvis du er veganer? Kilde? Vet ikke, vet bare at det er regnet som kjøtt. http://www.matprat.no/om-oss Er du veggis? Endret 22. februar 2014 av Mupsi
Brunhilde Skrevet 22. februar 2014 #14 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Vet ikke, vet bare at det er regnet som kjøtt. http://www.matprat.no/om-oss Er du veggis? Nei, jeg er ikke veggis (har det noe med saken å gjøre?) - og jeg ser heller ikke at egg OG kjøtt betyr at egg ER kjøtt. Sorry. Hva er egg? Endret 22. februar 2014 av Brunhilde
Gjest Mupsi Skrevet 22. februar 2014 #15 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Nei, jeg er ikke veggis (har det noe med saken å gjøre?) - og jeg ser heller ikke at egg OG kjøtt betyr at egg ER kjøtt. Sorry. det går helt fint for meg Brunhilde egg inneholder veldig mye stoffer som kjøtt også inneholder. Veldig mye vitamin b, og svovelforbindelser blant annet. Mennesker som skal ha strikte dietter som f.eks mennesker med MS skal holde seg unna rødt kjøtt og egg. Endret 22. februar 2014 av Mupsi
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #16 Skrevet 23. februar 2014 det går helt fint for meg Brunhilde egg inneholder veldig mye stoffer som kjøtt også inneholder. Veldig mye vitamin b, og svovelforbindelser blant annet. Mennesker som skal ha strikte dietter som f.eks mennesker med MS skal holde seg unna rødt kjøtt og egg. Men det betyr vel ikke det samme som at egg regnes som kjøtt? Hva da med lakto-ovo-vegetarianere? Anonymous poster hash: 6d86c...1dd
Brunhilde Skrevet 23. februar 2014 #17 Skrevet 23. februar 2014 det går helt fint for meg Brunhilde egg inneholder veldig mye stoffer som kjøtt også inneholder. Veldig mye vitamin b, og svovelforbindelser blant annet. Mennesker som skal ha strikte dietter som f.eks mennesker med MS skal holde seg unna rødt kjøtt og egg. Jeg har aldri hørt at mennesker med MS skal leve på en spesiell diett? Kan du fortelle mer om dette? Er du helseutdannet, eller synser du bare?
Gjest Funky Punk Skrevet 23. februar 2014 #18 Skrevet 23. februar 2014 Spiser vel kylling kanskje 3 ganger pr uke. Resten av uken går det i viltkjøtt, karbonadedeig eller svinekjøtt. Blir veldig dårlig av f.eks en saftig biff, så det unner jeg meg bare en sjelden gang, typ 1 gang i året
Athene Skrevet 23. februar 2014 #19 Skrevet 23. februar 2014 Jeg spiser rødt kjøtt 1-2 ganger i uka. Har en mann som jakter, og tilgangen på mat rett fra gård eller jaktlag er ganske god i Oslo, så er sjeldent det blir masseprodusert kjøtt. Ellers går det stort sett i fisk, bedre for kroppen og for miljøet. Men fanatisk er jeg ikke. Det blir til og med kylling innimellom, selv om det er en versting når det kommer til dyrevelferd. Egg spiser jeg mye av. Billig og bedre å kjøpe store pakker på bondens marked, men ikke alltid jeg rekker innom. Oppsummert - jeg forsøker å være bevisst, jeg tenker dyrevelferd, bærekraftighet og helse, men jeg er ikke fanatisk.
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2014 #20 Skrevet 23. februar 2014 Det er også viktig å ha med i tankene at observasjonsstudiene som viser at rødt kjøtt er farlig ikke skiller på prosessert og uprosessert rødt kjøtt. De skiller heller ikke på stekt/kokt/dampet osv. Vi vet i dag at maillardreaksjonen, som gir det gode stekesmaken på ALT vi steker, danner stoffer som er kreftfremkallende. Slike ting forpurrer studier om rødt kjøtt da rødt kjøtt oftere er stekt. I tillegg vil jeg trekke frem innlegget til Nanne70. Jeg synes forresten det er pussig at rødt kjøtt er en stor fiende, mens fiskeoppdrett og uetisk kyllingdrift (som skaper dårlig kyllingkjøtt og egg) ikke danner i nærheten av like mange advarsler. Det samme gjelder studier om kornbaserte kosthold spesielt høye på hvete. Man kan jo begynne å mistenke at det er litt mer politikk i bildet enn vi skulle like å tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå