AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Jeg begynte nettopp på Mercilon p-pillene, og skal snart starte på sukkerpillene som er de siste 7 pillene på brettet. Hvordan fungerer disse pillene? Er de helt like som de første 21 pillene, bare at man får mensen når man tar sukkerpillene? De gir vel like mye beskyttelse mot graviditet som de første pillene? Hvorfor er det to typer piller på et brett hvis de funker på samme måte? Anonymous poster hash: a3717...ff3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 det er ikkeno i de sukkerpillene. derfor de kalles det. Du kan like gjerne la vær å ta de. De er der bare for at du ikke skal glemme å ta piller. Anonymous poster hash: 9d9ae...f22
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 Sukkerpiller inneholder ingenting. De er kun for at du skal huske å ta pillene.. Du kan like gjerne la være å ta dem om du vil og telle dager. Anonymous poster hash: 151f8...68e
Pringle Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Det er ikke noen virkestoffer i sukkerpillene, og du får en blødning som ligner på menstruasjonen når du ikke tar p-pillene. Sukkerpillene er der fordi det er enklere for noen å ta en pille til fast tid hver dag istedenfor å huske å begynne igjen etter en ukes opphold. Du er beskyttet mot graviditet så lenge du tar minst 21 piller med virkestoff i 21 dager etter hverandre og ikke har mer enn 7 pillefrie dager imellom hver 21-dagsperiode.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 HÆ?? Inneholder de ikke noe? Hvordan kan man være beskyttet mot graviditet da? Hvorfor tar man ikke de første pillene i 28 dager og dropper sukkerpillene da? Hva er vitsen med å ta en uke fri fra pillene? Blødningen man får når man tar sukkerpillene, er den helt lik som vanlig menstruasjon? Kan det hende at jeg nå med piller blør mye mer enn vanlig? Jeg blør ganske mye til vanlig, så er redd for at det skal endre seg slik at det blir ekstra mye nå. Anonymous poster hash: a3717...ff3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #6 Skrevet 21. februar 2014 HÆ?? Inneholder de ikke noe? Hvordan kan man være beskyttet mot graviditet da? Hvorfor tar man ikke de første pillene i 28 dager og dropper sukkerpillene da? Hva er vitsen med å ta en uke fri fra pillene? Blødningen man får når man tar sukkerpillene, er den helt lik som vanlig menstruasjon? Kan det hende at jeg nå med piller blør mye mer enn vanlig? Jeg blør ganske mye til vanlig, så er redd for at det skal endre seg slik at det blir ekstra mye nå. Anonymous poster hash: a3717...ff3 Vitsen er jo som flere har forklart, at man skal huske å ta piller etter den pillefrie uka. Noen p-piller har ikke sukkerpiller, kun 21 piller man tar før man hopper over en uke. Anonymous poster hash: 151f8...68e
Pringle Skrevet 21. februar 2014 #7 Skrevet 21. februar 2014 HÆ?? Inneholder de ikke noe? Hvordan kan man være beskyttet mot graviditet da? Hvorfor tar man ikke de første pillene i 28 dager og dropper sukkerpillene da? Hva er vitsen med å ta en uke fri fra pillene? Blødningen man får når man tar sukkerpillene, er den helt lik som vanlig menstruasjon? Kan det hende at jeg nå med piller blør mye mer enn vanlig? Jeg blør ganske mye til vanlig, så er redd for at det skal endre seg slik at det blir ekstra mye nå. Anonymous poster hash: a3717...ff3 Det er hormoner i pillene, og du skal ikke kunne bli gravid verken på sukkerpillene eller pillene med virkestoff, hvis du følger bruksanvisningen og ikke kaster dem opp eller har diare. De fleste opplever mindre blødning med piller enn med, om de opplever noen forskjell i det hele tatt Noen hopper over de pillefrie dagene og spiser pillene kontinuerlig for å slippe blødningen. Noen pillemerker er bedre til dette enn andre, snakk med legen din - men noen får uansett blødninger til fast tid eller etter noen få måneder.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #8 Skrevet 21. februar 2014 Jeg vil hoppe over sukkerpillene slik at jeg slipper blødninger. Er det lurt å vente litt med dette, slik at kroppen får vent seg til pillene først? Er det lettere å få mellomblødninger hvis man hopper over blødningen med en gang? Er det best å vente feks 3 måneder før man hopper over slik at kroppen har vent seg til det da? Er det sånn at man må ta 21 piller, så enten ta 21 nye piller eller ta 7 sukkerpiller? Kan man feks ta 28 piller, og så velge å ta sukkerpillene da? Eller går ikke dette? Man kan ikke velge hvor lenge man vil gå uten sukkerpillene? Må man ta ferdig ett brett på 21 piller, og hvis man ikke vil ha blødning da så må man vente i 21 nye dager før man evt velger å få blødning? Man kan ikke velge at man vil ha blødning etter feks 28 dager? Anonymous poster hash: a3717...ff3
Pringle Skrevet 21. februar 2014 #9 Skrevet 21. februar 2014 Jeg vil hoppe over sukkerpillene slik at jeg slipper blødninger. Er det lurt å vente litt med dette, slik at kroppen får vent seg til pillene først? Er det lettere å få mellomblødninger hvis man hopper over blødningen med en gang? Er det best å vente feks 3 måneder før man hopper over slik at kroppen har vent seg til det da? Er det sånn at man må ta 21 piller, så enten ta 21 nye piller eller ta 7 sukkerpiller? Kan man feks ta 28 piller, og så velge å ta sukkerpillene da? Eller går ikke dette? Man kan ikke velge hvor lenge man vil gå uten sukkerpillene? Må man ta ferdig ett brett på 21 piller, og hvis man ikke vil ha blødning da så må man vente i 21 nye dager før man evt velger å få blødning? Man kan ikke velge at man vil ha blødning etter feks 28 dager? Anonymous poster hash: a3717...ff3 Det anbefales at du går noen sykluser "etter forskriften" før du begynner å hoppe over, men selv har jeg fått p-piller nettopp for å kunne regulere mensen, og uten behov for prevensjon. Da kunne jeg ta pillene så lenge jeg ville og hoppe over så lenge jeg ville. Men nå har jeg menskopp, så nå styrer ikke mensen livet mitt lenger.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #10 Skrevet 21. februar 2014 Jeg vil hoppe over sukkerpillene slik at jeg slipper blødninger. Er det lurt å vente litt med dette, slik at kroppen får vent seg til pillene først? Er det lettere å få mellomblødninger hvis man hopper over blødningen med en gang? Er det best å vente feks 3 måneder før man hopper over slik at kroppen har vent seg til det da? Er det sånn at man må ta 21 piller, så enten ta 21 nye piller eller ta 7 sukkerpiller? Kan man feks ta 28 piller, og så velge å ta sukkerpillene da? Eller går ikke dette? Man kan ikke velge hvor lenge man vil gå uten sukkerpillene? Må man ta ferdig ett brett på 21 piller, og hvis man ikke vil ha blødning da så må man vente i 21 nye dager før man evt velger å få blødning? Man kan ikke velge at man vil ha blødning etter feks 28 dager? Anonymous poster hash: a3717...ff3 Man kan det ja, men det høres bare stress ut. Anonymous poster hash: 661fd...982
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #11 Skrevet 21. februar 2014 Man kan det ja, men det høres bare stress ut. Anonymous poster hash: 661fd...982 Det er jo greit å gjøre det sånn hvis man vil ha mensen en uke senere. Men får man lettere blødninger når man holder på sånn, når man ikke følger brettet riktig? Anonymous poster hash: a3717...ff3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #12 Skrevet 21. februar 2014 Det er jo greit å gjøre det sånn hvis man vil ha mensen en uke senere. Men får man lettere blødninger når man holder på sånn, når man ikke følger brettet riktig? Anonymous poster hash: a3717...ff3 Så lenge du tar minimum 21 piller så kan du velge å ta en ukes pause når det passer deg. Om du da tar 22 piller eller 80, har ingenting å si. Du trenger ikke å ta ferdig et helt brett. Noen kan fint gå på brett etter brett uten å få mellomblødninger, andre får mellomblødninger etter to sammenhengende brett. Kroppene våre er forskjellig og reagerer forskjellig. Jeg begynner å blø, først lite også mer og mer, etter to-tre brett. Da må jeg bare ta en ukes pause og blø ferdig. Du må nesten bare prøve deg fram. Anonymous poster hash: 15227...c31
Minya Skrevet 21. februar 2014 #13 Skrevet 21. februar 2014 HÆ?? Inneholder de ikke noe? Hvordan kan man være beskyttet mot graviditet da? Hvorfor tar man ikke de første pillene i 28 dager og dropper sukkerpillene da? Hva er vitsen med å ta en uke fri fra pillene? Blødningen man får når man tar sukkerpillene, er den helt lik som vanlig menstruasjon? Kan det hende at jeg nå med piller blør mye mer enn vanlig? Jeg blør ganske mye til vanlig, så er redd for at det skal endre seg slik at det blir ekstra mye nå. Anonymous poster hash: a3717...ff3 P-piller finnes i to versjoner, 21-dagersbrett og 28-dagersbrett. De som bruker 21-versjonen, tar piller i 21 dager og så en uke pillefri før de fortsetter på neste brett. De som tar 28-versjonen knasker piller i 28 dager og begynner så rett på nytt brett. Forskjellen er bare at 28-dagers brettene har 7 piller som ikke inneholder noenting vettugt, men de er med utelukkende for at du ikke skal glemme å ta pillene. Du kan strengt talt knaske 21 piller og så kaste de siste syv pillene på hvert brett, nettopp fordi de ikke inneholder noe nyttig overhodet. Du er beskyttet mot graviditet i sukkerpilleuka fordi du da får mensen, på samme måte som de som bruker 21-dagers brett fortsatt er beskyttet når de tar pillefri uke, hvor de også får mensen. Blødningen din kan endre seg når du går på p-piller. For de aller fleste kvinner ender de ofte opp med å blø mindre og kortere enn de gjorde før de begynte. Er sukkerpillene forvirrende for deg, kan du be legen om å skrive ut resept på 21-dagersbrett i stedet, det er ofte enklere å forholde seg til så lenge du ikke glemmer når du skal starte på neste brett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå