Bridesilly Skrevet 27. mai 2004 #1 Skrevet 27. mai 2004 Satt her å snakket med en venninne om det å kjøpe brudekjole - vi konkluderte med at dette ikke hadde vært det man kan kalle en positiv opplevelse for oss! Men det var jo det vi trodde det skulle bli, før vi satte i gang med prosjektet. Faktisk det jeg så mest frem til... Nå lurer vi på om det er vi som har hatt for høye forventninger eller om andre også har negative erfaringer med de menneskene som lever av å selge oss brudekjoler?? Et ex er at når jeg prøvde å sjekke prisen på en kjole ved å ringe til flere forhandlere nektet de alle å oppgi pris " vi gir aldri pris på telefon, nettopp på grunn av sånne som deg som ringer rundt å skal ha det billigst mulig.." Ok, så resultatet er at jeg kjøpte en kjole som kostet 3500 kroner mindre i en annen butikk! Jeg "måtte" også bestemme meg for den kjolen der og da " for den kom til å bli borte kanskje i løpet av dagen"...og man "kan ikke si sikkert om vi rekker å betille en ny til deg..." Jeg må legg til at jeg aldri har gjort dette før og var veldig usikker - men hvem er ikke det. ? 100 andre ex som har sjokkert meg! Det mest hårreisende er at jeg har lagt igjen 14 000 kroner der uten å få så mye som et Hva sier dere? Er det meg det er noe galt med eller? Hilsen en som å shoppe egentlig!
Scorpina Skrevet 27. mai 2004 #2 Skrevet 27. mai 2004 :o :o men i alle dager da!??! Trodde nå virkelig at de som driver brudekjolesalonger LEVER av dette og at de faktisk er i et SERVICE-yrke!!!!!! Makan!!! Uavhengig av hvor mange penger du brukte der 14,- som 14.000,- - et SMIL/service-minded fremtoning er no det MINSTE man skal kunne forlange!!!
Peluche Skrevet 27. mai 2004 #3 Skrevet 27. mai 2004 Det skal jo helt klart ikke være sånn, og det er et av de store minusene bransjen har. Å bli møtt av :-x selgere når man skal gjøre en så "viktig" og emosjonell handel er jo bare kjempetrist. Særlig når den i tillegg blir ganske dyr... Det at de ikke oppgir pris skyldes nok like mye produsentene som forhandlerene, de pålegger dem ganske strenge instrukser for å (liksom) optimalisere sin konkurransesituasjon. Det med å ikke oppgi priser er en av tingene, og helt på trynet. Det er jo minimalt kundevennlig, og det virker som dette er en bransje som tror de er skjermet fra normale konkurransevilkår og tror markedet følger dem, ikke omvendt. Til en viss grad er det dessverre sant, siden det er en veldig smal nisje med rom for veldig få blir det delvis selgeren som legger premissene, ikke kjøperen, slik det vanligvis fungerer. Synes det må være helt greit å si fra der man går om at man ikke vil handle der og hvorfor. Enhver seriøs bedrift vil ta til seg kritikk og legge det til grunn videre. Gjør de det ikke fortjener de ikke en plass i markedet heller.
Piarina Skrevet 27. mai 2004 #4 Skrevet 27. mai 2004 Oi, det hørtes jo ikke så trivelig ut nei. Og det er jo mye penger man legger igjen for en brudekjole også. At man prøver å finne rimeligste sted er jo heller ikke så rart, og hva er egentlig forskjellen om man ringer eller stikker innom for å finne pris...? Min erfaring (og jeg har vært rundt i endel salonger) er at det varierer veldig på servicegraden. Et par steder jeg var gadd jeg ikke prøve noe som helst for jeg fikk klart inntrykk at de tenkte "åja, her kommer enda en brud som tror hun er den eneste i verden som skal gifte seg. Hun skal vi raskt få ned på jorden". :o Mens fire andre steder var det så bra service at jeg ble nesten deppa etterpå for at jeg ikke hadde funnet noen kjole.... Det ene stedet kjøpte jeg slør faktisk (før jeg hadde funnet kjole), bare fordi damen var så utrolig koselig! :-) Disse stedene fikk jeg sånn prisesse-følelse, med min egen lille "tjenestepike" neida, assistent, som hjalp til å både finne kjoler og ta dem på meg og matchende assesoarer. For en luksusfølelse, og service, de løp jo bena av seg stakkars for alle kundene som var der. Det var noen salonger i Oslo jeg var misfornøyd med, mens både Tjøme, Sandefjord, Lillestrøm og Sellebakk var tipp-topp på service syns jeg. Var ikke i noen i Drammen, så der aner jeg ikke hvordan de er.
blyg Skrevet 27. mai 2004 #5 Skrevet 27. mai 2004 Hei, pussig at du nevner det Bridesilly. Både jeg og min venninne som også gifter seg nå til sommeren har samme inntrykk. Vi dro sammen ut for å se på kjoler første gangen, og fikk så dårlig behandling, at det tok måneder før vi orket å gjøre det igjen... et eksempel: begge to er passe slanke (str.38 ) og vi kom inn et sted og begynte å se oss rundt og ta litt i kjolene, så kom damen løpende og sa "neeiiiii neeiiiiiii.. disse er aaaaltfor små til dere to, dere må opp i størrelsene..." Ikke hadde vi spurt om str i det hele tatt, vi ville bare se oss rundt etter stiler og slikt, og vi følte oss selvsagt som to "kjempe-mennesker" etter den kommentaren. I tillegg kom det samtidig inn en dame for å reklamere på kjolen sin, som hadde noe feil på seg, (hun var ferdig gift,men ønsket at de skulle utbedre dette slik at hun kunne selge den feilfri) da sa damen til henne "neeeei, dette gjør vi ikke noe med, for alt vi vet, kan du ha ravet gatelangs eller danset på bordene, så dette må du nok ordne selv!!" HVA ER DET FOR SLAGS SERVICE??? Dette er bare ett av mange eksempler, og jeg må si at det å finne kjole var faktisk på langt nær så gøy og spennende som jeg hadde forestillt meg.... blyg
hallingbrud Skrevet 27. mai 2004 #6 Skrevet 27. mai 2004 Jeg har vært kjempefornøyd med servicen der jeg har sett på kjole, og har heldigvis ikke opplevd det som du beskriver. Men så har jeg heller ikke sett på kjole i Oslo-område. Det kan jo hende at de er mindre serviceinnstilte der...? Både i Tromsø og i københavn (som jeg kjøpte kjole) har jeg fått fantastisk service og blitt behandlet som en prinsesse. De har ikke prøvd å presse meg til å kjøpe noe som helst, og har vært flinke til å finne kjoler som kler meg.
ragsan Skrevet 27. mai 2004 #7 Skrevet 27. mai 2004 Tror ikke egentlig dette bare gjelder brudekjole-bransjen - har følelsen av at det egentlig gjelder de aller fleste steder der du kan bruke penger. Har nemlig hatt en lignende samtale med noen venninner nylig - om butikker generellt - om hvor tullete det er at du faktisk blir overrasket når du får god service. Normen later til å være likegyldige - eller i verste tilfelle sure - ekspeditører. At dette blir ekstra skuffende når det er snakk om et så viktig (og dyrt) innkjøp som brudekjole er klart. (Glad jeg skal sy min sjøl, sånn sett.)
Lissemor Skrevet 27. mai 2004 #8 Skrevet 27. mai 2004 Huff :o Er glad nå at jeg har kjøpt kjolen min over nettet!!
Martha Stewart Skrevet 27. mai 2004 #9 Skrevet 27. mai 2004 Jeg må bare si at så langt har jeg ikke fått det beste inntrykket av brudekjolebutikkene nei... Har foreløpig besøkt ca 6 butikker og flere steder synes jeg at damene er for lite høflige, blide, oppmerksomme og serviceinnstilte - selv om jeg har bestilt time på forhånd. Kun i to av de butikkene jeg har vært i har jeg følt at servicen var bra - og den ene kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe brudekjole i (skal ikke nevne navn foreløpig... ). Som det ble nevnt over her, så er kjøp av brudekjole noe som det er knyttet veldig mange følelser til - for ikke å snakke om mye penger! Jeg mener at man som kunde bør bli behandlet med ekstra stor respekt og serviceinnstilling ifm det som for mange er en stor og viktig investering. Pris og service spiller en viktig rolle for meg ved kjøp av brudekjole. Jeg må kunne stole på at jeg får den nødvendige oppfølging underveis - ellers kan jeg like gjerne kjøpe på internett.
Maja04 Skrevet 27. mai 2004 #10 Skrevet 27. mai 2004 Siden dere har begynt så bra fortsetter jeg gjerne. Jeg hadde null peiling på brudekjoler og fant en tilfeldig butikk. Der fant jeg også drømmekjolen. Den bare var perfekt. Da kjolen min endelig var ferdig og jeg skulle avtale prøving hadde jeg nettopp funnet ut at jeg er gravid. Damen i butikken snøftet og slengte målband rundt meg og fant ut at jeg hadde allerede lagt på meg i forhold til de målene de hadde tatt i desember og sydd kjolen etter. "Slank deg" sa hun. Jeg var ganske nedfor og gikk hjem og målte meg, og fant ut at målene de hadde sydd kjolen etter var helt perfekte. Heldigvis var ikke det hespetreet der da jeg kom inn for å prøve kjolen. Den passet perfekt, og det er plass til at magen vokser nederst. Men! den ene stroppen er en centimeter for lang. Og de målte avstanden der også så det burde jo være riktig. Men skulle de ordne det skulle de ha betalt for det. Og det samme hvis de skulle sy i en hempe slik at ikke slepet går ned i bakken hele tiden. Det hadde de sagt til mamma da hun var med meg for å prøve kjoler at ville være med. Men jeg gidder ikke betale dem i dyre dommer for å fikse på det og jeg vil ha med kjolen hjem for at ingen andre skal prøve min kjole (de har den aldri inne etter at de solgte prøvekjolen). Jeg ble faktisk tilbudt å prøve en annens kjole i desember, men takket nei. Til slutt er alt klart og jeg skal ta av meg kjolen. Så husker jeg at det var med et stort stykke tøy til å ha rundt skuldrene sist jeg prøvde, og spør etter dette. Hvorpå damen først nekter for at det fulgte med! Men jeg insisterte og hun gikk for å se. Hun kom tilbake med skulderplagget! Prøve å snyte meg for det - ganske sleipt syns jeg! En venninne av meg har denne teorien: De fleste av oss gifter oss bare en gang og vi kommer derfor ikke tilbake. Da er det liksom greit å behandle oss som drittunger for de trenger ikke opparbeide et godt kundeforhold. Kjole må vi jo ha uansett. Og for min del så måtte jeg betale halvparten da de tok mål og hadde ikke fått tilbake de pengene uansett.
Wayah Skrevet 27. mai 2004 #11 Skrevet 27. mai 2004 Det er mange sure kjerringer i brudekjolebransjen ja. Den éne brudekjolesalongen de har i Arendal er intet unntak. Jeg løp innom der sikkert et år før bryllupet skulle stå, gira og happy, sammen med forlover og lillesøster. Det var nesten ingen kunder der, men jeg tror det tok en halv time før hun i det hele tatt sa hallo. Etter å ha fått prøve en kjole som så ut som en sekk, begynte hun å klage på at hun ikke hadde kjoler som var små nok til meg! Jeg er str. 36!!! -Ok, kanskje 34 da, men allikevel! Ble lettere satt ut jeg. Endelig kom hun med den dyreste hun hadde inne, den passet, og var forsåvidt pen den, liknet litt på den jeg tilslutt endte opp med, men jeg syntes at 12 000 for en kjole jeg ikke var helt sikker på om jeg likte ikke helt var noen god pris. Jeg prøvde meg med "Jeg har ikke nok penger nå" osv, men da skulle hun ha meg til å kjøpe på avbetaling. Jeg skulle nå tenke på det da... Men min stakkars forlover prøvde kjole hun også, og hun er noe mer brystfager enn meg, så det er ikke alle kjoler som ser helt bra ut på henne. Uansett, etter at hun hadde prøvd noen, fant hun en hun likte, men mens hun drev og speilet seg i forskjellige profiler, bestemte dama seg for at hvis hun ikke bestemte seg med en gang for at hun ville ha den, så måtte hun se å komme seg ut av den... "Ja, skal du ha den eller?" I en meget sur tone. "Eeeeh...." sa forlover, skikkelig usikker(ikke nå lenger tenkte vi og kom oss ut av kjolene og ut på gata i en fart) Men i salongen jeg fant KJOLEN, i Vejle i Danmark, der fikk jeg kongelig service altså! Og den salongen var egentlig av typen du må bestille time i, men de fant tid til meg selv om jeg bare ramla inn fra gata . Jeg ble så fornøyd at! I tillegg fikk jeg med en flaske "champagne"(sekt) til bryllupsnatta på kjøpet Så det finnes noen gode erfaringer med brudekjoleselgere også
Cajsa Skrevet 27. mai 2004 #12 Skrevet 27. mai 2004 Jeg anbefaler Unik Brudestudio i Oslo, fikk verdens beste behandling!
Martha Stewart Skrevet 27. mai 2004 #13 Skrevet 27. mai 2004 Jeg anbefaler Unik Brudestudio i Oslo' date=' fikk verdens beste behandling! [/quote'] Det kan jeg skrive under på - det var én av de to butikkene som jeg var fornøyd med - av seks! Jeg tror også det er riktig som Maja 04 nevner, at enkelte damer i brudekjolebutikkene kanskje tenker at siden man (de fleste) bare gifter seg én gang, så trenger de ikke å opparbeide noe langvarig, godt kundeforhold. Men det de må tenke på, er at ryktene sprer seg fort uansett! Særlig nå som vi har slike debatter som dette på internett...
lille mor Skrevet 27. mai 2004 #14 Skrevet 27. mai 2004 Helt enig med trådstarter. De fleste brudesalonger jeg var å kikka i var det som regerl en sur dritt kjerring som ekspiderte. I mange butikker gadd jeg ikke prøve kjole engang. Jeg fikk komentarer på vekta (bruker str.38 ), på håret (ikke langt nok), og på holdningen (ikke alle går som en modell) Jeg endte opp med en skreddersydd kjole som var rålekker og rådyr, men ingen andre hadde lik. Så når alt kom til alt var jeg mer enn fornøyd. (og blakk ) Og blikket til sussebass som stod ved alteret var verdt alt.
Gjest Poirot Skrevet 27. mai 2004 #15 Skrevet 27. mai 2004 Føler meg ofte litt mindreverdig i slike butikker, jeg. Men fikk også god behandling hos Unik (prøvde ikke kjole, men handlet noe annet).
rmtm Skrevet 28. mai 2004 #16 Skrevet 28. mai 2004 Jeg har selv bare gode erfaringer med "min" brudesalong - Kristins på Lillestrøm. Har fått kjempegod hjelp og oppfølging av damene der hele tiden - med alt. Var i kontakt med de senest i dag, fordi jeg har innsett at jeg har kjøpt skoene litt for små. Ringte de for å høre om det var noen som helst mulighet for å bytte til noen sko som passet bedre. Var egentlig innstilt på at dette var min feil og at jeg måtte ut med nok en tusenlapp for å få nye sko, men neida.. De var kjempekoselig å sa at det var bare å komme innom med skoene, så skulle det ikke være noe problem det! Nå er jeg kjempelettet i og med at kontoen er skrapa og det nå bare er to uker igjen til vår store dag!
cappocino Skrevet 28. mai 2004 #17 Skrevet 28. mai 2004 Etter å ha lest gjennom alle innleggene om brudekjolebutikker etc og selv vært gjennom det, begynner jeg å lure om det hadde vært en ide å starte egen brude(ting) firma ..jeg som søker etter noe nytt
Gjest MrsL Skrevet 28. mai 2004 #18 Skrevet 28. mai 2004 Jeg kan bare skryte av VitaBella på Stjørdal og Eva Brud på Heimdal. Jeg kjøpte kjolen på VitaBella og maken til service skal du lete lenge etter....og ikke minst ærlig dame. Jeg elsker den butikken. I tillegg kjøpte jeg undertøy på Eva Brud og mannen min har leid sjakett der. Excellent service fra første stund og elskverdig og hjelpsom om du ringer eller mailer et spørsmål. Men....en butikk nedi byen var dårlige greier. Jeg gikk inn for å prøve undertøy og ba om hjelp for å få på torsolettet. Snøft, sa damen, men hjalp meg. Deretter spurte jeg om spilene nedover magen skulle være sånn. Om de ikke skulle holde inne litt. Da var svaret: "Pøh, det er iallefall ikke undertøyet sin feil at det bukler seg!!!!" :o Dermed solgte ikke hun noe til meg,hverken da eller noen gang senere.
Brurabrurabrura Skrevet 28. mai 2004 #19 Skrevet 28. mai 2004 Det jeg reagerer på er at de i enkelte salonger- og det er gjerne de gamle heksene i de mest etablerte salongene- sverter andre salonger. I den ene salongen jeg var på i Bergen virket de rett og slett sure og fornærmet og var skikkelig bitchy om en annen salong, himlet til hverandre med øynene og sa sånne ting som "ja, de kommer her og tror de bare kan ta seg for, men vi vet jo bedre som har holdt på i tretti år". Virker som en del tror de har monopol. De må bare ha alle kjolene sine og ha drevet i så mange år de bare vil for meg, hvis de ikke har vanlig folkeskikk og/eller er sånne gamle sure kjerringer som tror de eier verden får de all verdens negativ markedsføring fra meg om noen spør ihvertfall.
Gjest Poirot Skrevet 28. mai 2004 #20 Skrevet 28. mai 2004 Jeg har også merket litt tendenser til sverting. Var eks for å se på en bestemt ting og skrøt av utvalget, og de sa at det ikek var vits i å gå til de andre for det var så dårlig utvalg osv. Jeg gikk og tittet allikevel, og utvalger var dårligere, men like fullt bestående av en del ting de første ikke hadde. Altså verdt en titt. De fremstår dårlig når de gjør slikt synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå