AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Hei dere, håper noen kan hjelpe meg med råd, helst noen som kanskje ansetter selv eller har noen råd av reell verdi å tilføre.. Dette blir litt rotete, skriver på farten.. Jeg er snart ferdigutdannet- Master i økonomi- B i snitt. Ifjor avsluttet jeg et arbeidsforhold ( fulltid 1 år og 2 mnd, hadde pause fra stud.) som kan bli problematisk for meg med tanke på jobbsøking nå. Jeg havnet i et veldig useriøst firma med veldig høy turnover (rundt 60-70% i året) hvor det ble løyet om arbeidsoppgavene under ansettelsesprosessen (jeg skulle jobbe med økonomi- noe jeg aldri gjorde) men ikke bare da (dvs at når man tok opp spm om arbeidsoppgavene i med.arb.samtaler- om at de avvek fra den opprinnelige avtalen, fikk man beskjed- oh, dette er bare midlertidig- snart begynner du å jobbe med det andre, så bare slapp av...). Det hele dreide seg i realiteten om salg av et umulig, dårlig fungerende produkt...anyway... Jeg prøvde faktisk å selge dritten (fordi jeg var desperat etter jobb og kunne ikke slutte), vi ble fortalt av ledelsen om å lyve til potensielle kunder i salgsprosessen (noe jeg i hvertfall følte meg ukomfortabel med) til jeg ikke orket mer og sluttet. Sjefen ble forbannet fordi jeg ikke lenger ønsket å fortsette i hans fantastiske (noe han mente!) selskap, skrek og skjelte meg ut og det var der våre veier skilte seg. Jeg begynte å studere i august for å gjøre meg ferdig med masteren og skal nå begynne å søke ny jobb. Jeg har ikke så mange andre arbeidsplasser å vise til, bortsett fra 1 på 0,5 år og verv. Fra alle andre jobber/verv har jeg gode referanser og også en anbefaling fra en professor. Likevel har jeg altså dette problemet på cv-en. Jeg har ingen tro på at arbeidsgiveren vil si noe som helst ok om meg i tilfelle han blir oppringt (jeg ble beskyldt for det ene og det andre da jeg sluttet- alt sammen løgn og fabrikasjoner) og vet egentlig ikke hva jeg skal si når jeg blir spurt om min forrige jobb på intervju. Man skal jo ikke si noe negativt om tidl. arbeidsgivere, skal helst oppgi dem som referanser og selv om man oppgir en kollega som referanse (har god ref. fra kollega, som selv sluttet) er det stor sjanse for at sjefen blir oppringt likevel, spesielt i de jobbene jeg har tenkt å søke på- bakgrunnsjekken er streng...Kan liksom ikke presentere erfaringen som positiv eller nøytral og så blir drittsekken oppringt og jeg blir stilt et dårlig lys. Hva skal jeg gjøre? Kommer jeg aldri til å få en god jobb pga av dette? Har lest på internett- artikler fra HR folk osv og de sier at en sånn situasjon er en dealbreaker for de fleste- dvs de stoler mer på arbeidsgiver og ikke kandidaten.. Min utdannelse tillater meg å søke jobber i store selskaper- av typen DNB, Norges Bank, men vet ikke om det er noen vits engang... Help! Anonymous poster hash: 0a8f9...763
fireandevil Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 Jeg ansetter folk. Iblant møter vi på slike problemstillinger. Husk at referanseinnhenting kommer sent i prosessen. Er du kommet så langt, har arbeidsgiver allerede blitt litt kjent med deg, og du må ha gitt et godt inntrykk. Når de så ber om referanser, og kanskje eksplisitt fra denne jobben, kan du jo bare gi en kortversjon av det du har skrevet her? Du trenger ikke ta hele historien, men forklar at dette var et arbeidsforhold som ikke ble som forespeilet, og at du ble en av mange som valgte å forlate arbeidsstedet. Du tror derfor ikke denne referansen vil bidra til å tegne et riktig bilde av deg, men tilby da heller en annen referanse isteden. Veileder, foreleser, kollega, eller lignende. De fleste seriøse rekrutterere vil akseptere dette, og at folk kan ha grunner til å ikke ville oppgi enkelte referanser. Referansen skal uansett bare være en av flere vurderingsformer, og det er god rekrutteringsskikk å ta opp evt overraskende negative kommentarer fra referanser med kandidatene, slik at de kan få forklare seg. Dette kommer til å gå fint! Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 Jeg jobber som rekrutterer og støtter meg helt til det Fireandevil sier. Når jeg ber om referanser pleier jeg alltid å spørre kandidaten hva h*n tror referansen vil fortelle meg. Det er viktig å være ærlig om situasjonen, samtidig som du må unngå å svartmale tidligere arbeidsgiver. De fleste av oss med noen år på baken har noen mindre hyggelige opplevelser fra arbeidslivet bak seg, så dette er ikke noe uvanlig. Lykke til! Anonymous poster hash: 3c187...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2019 #4 Skrevet 9. desember 2019 Jeg synes jobbsøking, referanse og lønnsforhandlinger er skummelt. Anonymkode: c65a6...5fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå