Gå til innhold

Game of Thrones, sp.m. til handling forrige episode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som kan forklare meg noe til forrige ukes episode:

For meg var det slik at plutselig dro hun "ildkvinnen" avgårde, og dukket opp i det brorskapet, og tok med seg han smedgutten Gendry.

-Hvordan visste hun at han var der?

-Hvordan vet hun at han er gamlekongens sønn?

Er det slikt hun bare vet, kun magi gjennom syner eller lignende? Kan hun ikke da vite alt om alle andre, at Drakejenta er på vei, at Jamie lever, at Arya også var der (kunne vel være greit å få henne ut av spill) osv osv?

Syns bare det var så irriterende at hun plutselig bare "visste".

Et annet spørsmål: Hvor lang tid har det gått siden det slaget i Kongshavn nå? Syns tiden er så merkelig i denne serien. Jamie reiser og reiser og reiser, kommer aldri til Kongshavn, Greyjoygutten blir torturert og torturert. Drakejenta reiser i årevis. Mens andre rekker å klatre opp muren, lære seg å lese, inngå forlovelse og gifte seg, over natten omtrent?

Anonymous poster hash: e999b...1b5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et annet spørsmål: Hvor lang tid har det gått siden det slaget i Kongshavn nå? Syns tiden er så merkelig i denne serien. Jamie reiser og reiser og reiser, kommer aldri til Kongshavn, Greyjoygutten blir torturert og torturert. Drakejenta reiser i årevis. Mens andre rekker å klatre opp muren, lære seg å lese, inngå forlovelse og gifte seg, over natten omtrent?

Hadde du lest bøkene hadde du forstått hvor vanskelig tidsperspektivet er å få til å fungere i serien.

SPOILER..

Greyjoy er skal egentlig ikke være med i sesong 3-4 osv, etter bøkene. Men de tar med noen scener med ham for å holde den delen av historien i gang, slik at seerne ikke nærmest har glemt ham når han plutselig dukker opp i senere sesonger. Dragejenten skal jo ta over en halv verden, og det forstår du vel selv tar litt tid for en 15-16åring uten en skikkelig hær. Politikk spiller inn etcetc.

Og Jaime bruker lang tid da det blir mye fram og tilbake, treig transport og nok en gang mye politisk spill da han blir oppdaget osv.

END SPOILER..

Les bøkene så hadde du fått bedre forståelse for tidsperspektivet i tvserien :) Det sagt, så fikk jeg ikke med meg hvilken episode du er på.

• Liker 1
Skrevet

Forfatteren delte 2 bøker etter hvilke personer han skrev om, ikke hvortid ting skjedde.

Altså fikk du hele historien til f.eks Arya i den ene boken, mens Jon sin historie ble fortalt i den andre boken. Det var vel bok 3 og 4 som var slik hvis jeg husker riktig.

Det kan hende at manusforfatterne har tatt litt hensyn til dette også, og ikke følger handlingene 100% kronologisk.

Anonymous poster hash: fc846...28a
Skrevet

"Forrige episode"?

---- Jeg sjekket tv.com nå for å se om nyeste sesong hadde begynt.

Skrevet

Hun ser det vel på norsk tv da, var vel ikke så vanskelig å skjønne når du leste innlegget.

Anonymous poster hash: dc454...5ff

• Liker 1
Skrevet

Hun ser det vel på norsk tv da, var vel ikke så vanskelig å skjønne når du leste innlegget.

Anonymous poster hash: dc454...5ff

Nei, det var ikke det. Men hvorfor skrive om de som går på norsk TV når man tross alt kan følge med på seriene mye tidligere?!

Skrevet

TS her. Episoden(e) jeg mener er sesong 3, nummer 7 (forrige uke på NRK3), og forsåvidt nr 8, (gikk i går), hvis det hjelper.

Skrevet

Nei, det var ikke det. Men hvorfor skrive om de som går på norsk TV når man tross alt kan følge med på seriene mye tidligere?!

Haha, jeg ble overrasket og sjekket raskt nettsiden hvor jeg pleier å se episodene, og ble litt skuffet da jeg oppdaget at det var ingen nye episoder og sesongstarten er ikke før i april en gang.

Anonymous poster hash: 0a849...5d4

Skrevet

"Forrige episode"?

---- Jeg sjekket tv.com nå for å se om nyeste sesong hadde begynt.

Du er ikke alene, var redd for spoilers, men måtte sjekke om den nye sesongen hadde startet før tiden :|

Skrevet

Du er ikke alene, var redd for spoilers, men måtte sjekke om den nye sesongen hadde startet før tiden :|

Jeg turte heller ikke å lese innleggene i tråden først, men gikk fort inn på nettsiden hvor episodene lastes ned. :D

Anonymous poster hash: 0a849...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...