Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har alltid vært godt likt og hatt mange venner gjennom barneskolen og ungdomsskolen. Så kom første året på videregående og alle ble splittet til forskjellige studielinjer og alle vennskapsforhold opphørte. Det første året klarte jeg meg fint og fikk tre-fire venner i klassen. Men så kom andre året og igjen ble klassene fordelt etter hva vi ville spesialisere oss i, og det er her jeg begynte å slite. Plutselig hadde jeg ingen. Jeg satt alene på bakerste rad i timene. Læreren måtte plassere meg med noen under gruppeoppgaver. Jeg rakk ikke finne vennene mine i friminuttene og satt dermed helt alene der også. Det pågikk et halvt år og selvtilliten og sosialiseringsevnen min sank ganske tydelig. Men så ble jeg tatt opp i en liten klikk, husker ikke helt hvordan det gikk seg til, for flere av dem likte meg noe særlig fra begynnelsen. Men noen få gjorde det, og det gikk fint i noen uker, frem til plutselig alle mislikte meg. Når jeg kom og satt med på bord med dem, så jeg blikkene de sendte hverandre. Og noen av dem flyttet seg faktisk også. De inviterte meg sjelden på sammenkomster, det eneste var hvis jeg tilfeldigvis var der mens de snakket om det, noe de forsøkte å unngå. En gang opplevde jeg faktisk at de baksnakket meg rett foran meg. De hadde glemt at jeg var der! Det var ikke noe skikkelig slemt, men det var håning og latterliggjøring.

Jeg har forsøkt å analysere meg selv på den tiden. Jeg var stille og tilbaketrukken, men hyggelig og smilende. Snakket når jeg ble snakket til, men satt som oftest litt bak. Jeg slo veldig godt an hos de få guttene i den klikken og var for det meste med dem, da det var hos dem jeg kunne slippe blikkene og baksnakkingen. Dette førte til mer baksnakking (at jeg var en hore).

Ganske brutalt ble jeg kastet ut av klikken etter noen måneder. De hadde blitt enige med hverandre om å møtes et annet sted enn der vi pleide, så jeg gikk ned til vårt faste sted alene. Så dem ikke noe mer etter det, da de plutselig aldri var der lenger, og jeg skjønte tegninga.

Resten av det året og hele det siste året gikk jeg mer eller mindre alene. Jeg har nå hatt et år fri fra skolen, har flyttet til en større by hvor jeg bor alene, og jobber i butikk. Kommer greit overens med kollegene mine, men jeg har ingen venner. Føler meg ganske alene og er redd for å ta kontakt. Har mistet selvtillit og husker ikke lenger hvordan det er å være en venn. Hva gjør venner nå for tiden? Hva snakker de om? Jeg vet faktisk ikke. Men jeg sliter med dette...

Anonymous poster hash: 770d2...f66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke noen fasit på hvorfor noen blir likt og noen ikke blir det på skolen. Noen ganger er det rett og slett slik at enkelte gjør seg selv populære ved å hakke på andre. Hvem som velges ut, kan ha noe med hvem som er høylydte og gjør mye av seg, men det må ikke være sånn.

Å bli tilsidesatt er ikke greit, og det er lett å forstå hvorfor du er usikker nå. Likevel vil jeg anbefale deg å prøve å ta kontakt med andre likevel. Når man er ung er ikke konsekvenstankegangen helt utviklet, og mange tenker nok ikke over hva de gjør mot andre. Nå som du er eldre vil du forhåpentligvis møte mennesker som er mer voksne.

Du kan begynne med for eksempel å lufte interessen for å gå ut en dag med kollegaene dine. Ellers kan du prøve å finne en forening eller en fritidsaktivitet hvor du kan treffe venner. I tillegg er det mulig å komme i kontakt med andre på nett, her på forumet er det for eksempel en tråd for dem som ønsker noen å snakke med.

Hva venner gjør kan variere veldig. Noen prater, noen trener, noen lager mat, noen går på kino eller ser film, noen diskuterer - men først og fremst tilbringer de tid sammen.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper på å være psykisk stabil. Snakk med psykolog de kan sikkert svare deg

Anonymous poster hash: e2377...de7
Skrevet

Det du beskriver er veldig typisk for enkelte mindre byer i Norge. Vet ikke hvor du kommer fra, men på steder med en 30-40 000 innbyggere kan miljøet være knallhardt. Selv om ikke alle kjenner alle, så kjenner alle noen som kjenner noen. Og ryktene flyr. Holder at en starter det. I større byer har man flere miljøer å velge mellom. Man kan lettere finne seg selv og noen man matcher med.

Opp med selvtilliten jente. Det er ikke deg som person det er noe galt med. Kom deg ut. Tiden på videregående er forbi, og spiller ikke noen rolle nå når du nærmer deg mer voksen alder. Da er det helt andre ting som teller enn hva man legger vekt på på videregående.

• Liker 3
Skrevet

Den alvorlig arrogansen og ondskap kommer frem på VGS. Det er fordi den "sterkeste vinner mentaliteten" er sterkere enn noengang før!

Anonymous poster hash: be2f9...c1e
Skrevet

Det var en veldig trist historie. Men du er nok så heldig at du egentlig har sosiale evner, men bare ikke har hatt trening i å praktisere dem på en stund. Så du trenger å ta små skritt for å trene deg opp igjen. Snakk med mennesker du møter i det daglige. Det er også mulig å bli kjent med nye på Aktivitetsvenner.no.

Anonymous poster hash: 56533...9db
Skrevet

Jeg er i noe lignende situasjon som du var i, tror jeg. Går 1 året på vgs. Jeg er ikke utadvendt, men jeg er ikke redd for å snakke dersom noen snakker til meg heller. Jeg er liksom den lille, dumme jenta som bare møter opp til timene og lever litt i sin egen boble. Tror ikke det er noen som missliker meg sånn veldig, men det er ingen som gidder å være venn med meg heller…

Har helt vanlige interesser som alle andre og et gjennomsnittlig (pent?) utseende. For det meste med gutter på fritiden.

Anonymous poster hash: 55d25...cf1
Skrevet

Ta en sånn makeover også melder du deg på en eller annen fritidsaktivitet. Hockey, innebandy, hva som helst. :)

Skrevet

Så hva sier dere jenter om at gutter faktisk klarer å være vennlige, mens jenter istedenfor baksnakker og ekskluderer andre? Neida...

Men jeg kan anbefale deg å bli med i et idrettslag, det er såååå mye lettere å skaffe venner der. Antar at andre organisasjoner og klubber funker ganske greit de også. Men saken er at DU må melde deg på, en venn kommer ikke plutselig til rett forran deg. Du må ta initiativ til å omgås andre, det er da du skaffer deg venner.

Anonymous poster hash: 86a9a...b84

Gjest heihade
Skrevet (endret)

Det hjelper på å være psykisk stabil. Snakk med psykolog de kan sikkert svare deg

Psykisk stabil? TS høres ikke ustabil ut på meg. Ut i fra det hun skriver har hun oppført seg likt hele veien og blitt vist vekk til tross for dette. Eller mener du kanskje, når du bruker ordene "psykisk stabil", at hun har en psykisk lidelse fordi andre utestenger henne? Fordi det går heller den andre veien. At man utvikler f.eks. depresjon fordi man blir behandlet dårlig og ikke motsatt.

Synes dette var et tåpelig svar. Jeg skjønner på en måte hva du prøver å si, hvis jeg forstår deg rett. At det kan hjelpe å snakke med en psykolog for å få det bedre med seg selv. Men å antyde at hun har har et problem fordi andre ikke har vært greie mot henne er helt bakvendt. Såklart kan en psykolog hjelpe folk som sliter med seg selv men slik du ordlegger deg får du det til å virke som at det er noe galt med TS som en psykolog kan gi henne en diagnose på.

Endret av heihade
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Psykisk stabil? TS høres ikke ustabil ut på meg. Ut i fra det hun skriver har hun oppført seg likt hele veien og blitt vist vekk til tross for dette. Eller mener du kanskje, når du bruker ordene "psykisk stabil", at hun har en psykisk lidelse fordi andre utestenger henne? Fordi det går heller den andre veien. At man utvikler f.eks. depresjon fordi man blir behandlet dårlig og ikke motsatt.

Synes dette var et tåpelig svar. Jeg skjønner på en måte hva du prøver å si, hvis jeg forstår deg rett. At det kan hjelpe å snakke med en psykolog for å få det bedre med seg selv. Men å antyde at hun har har et problem fordi andre ikke har vært greie mot henne er helt bakvendt. Såklart kan en psykolog hjelpe folk som sliter med seg selv men slik du ordlegger deg får du det til å virke som at det er noe galt med TS som en psykolog kan gi henne en diagnose på.

Det kan ikke skade å gjøre noe med det i hvert fall. Ofte bunner slike ting i egen usikkerhet, det er ikke alltid man er like heldig med omstendighetene og da kan det være til hjelp å prate med noen om problemene sine. Finne ut akkurat hva det er som plager deg og hvor skoen trykker.

Da jeg var i en lignende situasjon var det til stor hjelp å ha oen å prate med. Gjennom flere behandlinger hos bup og senere dps fikk jeg hjelp med de ting jeg slet med. Hadde det ikke vært for det kunne det godt vært tilfellet at jeg var en helt annen person den dag i dag. Så jeg er evig takknemlig for de helsetilbud som finnes tilgjengelig og jeg mener at flere burde benytte seg av dem :-)

Endret av Fråde
Skrevet

Hvor i landet befinner du deg nå , ts? :)

Anonymous poster hash: b6beb...bfc
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet grunnet oppfordring til lovbrudd.

Mrs. Random Nick (mod.)

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Og når jeg leser det du skriver er jeg såååå glad for at jeg er over 40 og aldri mer må gå på vgs!

Trøst deg med at disse årene behøver du aldri gå gjennom igjen, og at det å være en loner faktisk også kan være en nyttig erfaring. Mine tips er å se etter venner blant andre som ikke er direkte i de kule klikkene, det er garantert flere lonere rundt omkring!

Å bli med på noe bra i fritida er også gode forslag. De folka som oppfører seg sånn behøver du virkelig ikke kaste bort tida di på :)

Anonymous poster hash: a6cb3...8bc
Gjest Silverstream
Skrevet

Og når jeg leser det du skriver er jeg såååå glad for at jeg er over 40 og aldri mer må gå på vgs!

Anonymous poster hash: a6cb3...8bc

Hehe, jeg savner faktisk vgs jeg :(

Skrevet

Det du beskriver er veldig typisk for enkelte mindre byer i Norge. Vet ikke hvor du kommer fra, men på steder med en 30-40 000 innbyggere kan miljøet være knallhardt. Selv om ikke alle kjenner alle, så kjenner alle noen som kjenner noen. Og ryktene flyr. Holder at en starter det. I større byer har man flere miljøer å velge mellom. Man kan lettere finne seg selv og noen man matcher med.

Oi, hvis du mener 30-40 000 er små steder så skjønner jeg hvorfor jeg slet i en kommune med <8000..:P Har heldigvis flyttet til en større by nå, der det er flere å velge mellom! Da er det mye lettere å finne noen man passer sammen med.

Til TS: Skal du begynne å studere? Det er en super sjans til å få seg nye venner, for da er de fleste veldig åpne og kjenner ikke så veldig mange fra før. Men man må selvfølgelig gjøre en liten innsats selv også, og være med på sosiale ting. Hvis ikke, så prøv å bli med på noen aktiviteter, sport eller liknende. Og så er det viktig å øve seg på å være sosial! Prøv å snakke litt med kollegaene dine. Smalltalk er nok det, bare prøv å snakke litt hver dag så går det seg til etter hvert :)

Skrevet

Den alvorlig arrogansen og ondskap kommer frem på VGS.

Anonymous poster hash: be2f9...c1e

Etter å ha gått på vgs på et sted med ca 7000 sjeler, der 90% av medelevene var AUF'ere kan jeg skrive under på det.

Man lærer fort å bite fra seg og ikke la seg herse med. :rasende:

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Svar til moderering i tråden er skjult. Spørsmål og kommentarer til moderering tas på ris&ros eller på pm til moderator.

Mrs. Random Nick (mod.)

Skrevet

Dette er ganske frekt. Jeg ble også holdt utenfor på videregående, men jeg var psykisk stabil og oppegående på alle måter. Det er noen folk som rett og slett sliter med å få venner og å bli likt, til tross for gode egenskaper.

Anonymous poster hash: 8b879...e86

• Liker 1
Skrevet

Gå for en makeover og finn deg selv! utsende hjelper massevis. Du trenger ikke å se perfekt ut, bare pynt deg ofte og kom deg ut. oppmerksomheten vil komme og venner vil komme. Bra selvtillit tiltrekker alltid folk.

Slutt å syns synd på deg og elsk deg heller!

Jeg ser mange jenter som ikke var så populær på videregående som ser så utrolig bra ut nå!

lykke til

Anonymous poster hash: a0714...88f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...