Gå til innhold

Brystbetennelse..?

siebaeo

Anbefalte innlegg

Ja, det er nok det at hun ikke får nok pga tett kanal. Hun kan die en stund, så er det stopp. Men hun tar det andre brystet så det går bra. For henne ;)

Pumpa funker fint på de andre kanalene. Men ikke den tette :( Tidligere i dag fikk jeg noe ut av den problematiske kanalen men da var det for mye i brystet til ett måltid. Prøvde å tømme litt selv etterpå.

Nå har jeg funnet meg et kålblad.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest åffårno

Takk. Det trodde jeg også, men foreløpig gjør jeg bare sim han sier.

Det var bra jeg dro i formiddag ellers hadde det blitt legevakta i kveld. :( Fy søren så dårlig form! Hodepine, feber, kvalm, verker som juling, og så får jeg ikke tømt kanalen! :( Den bare vil ikke åpne seg! Og brystet blir rødere. Nå prøver jeg olje på ammeinnlegg igjen. Og lillemor drikker litt og så streiker hun totalt!

Men får du ut litt melk generelt og ut bittelitt fra kanalen så den minsker noe?

Jeg brukte som sagt flere dager på å bli kvitt tre kanaler, og den siste satt f.....meg som limt. Tok sinnsykt mange runder før melken stod i en evigvarende stråle nedi vasken ;)

Siden du ammer og skal fortsette med det ville jeg samlet det du får ut etter vannbad(men ikke få olje på brystvorten) i en helt ren beholder og så fått mannen til å koppmate som AB her foreslår.

Da slipper du overstimulere, og kan sove litt mellom slagene så du ikke gjør som jeg prøvde og klikket av; nemlig amme OG jobbe ut tette melkeganger døgnet rundt.

Her streiker og mini totalt, noe som bare forverret det(men jeg visste ikke det jeg vet nå da).

Sålenge du tok melkeprøver så gjør det jo ingenting å begynne på antibiotikaen allerede nå, er mest at man skal få riktig dersom den typen ikke er den rette - og det vil du jo uansett få.

Hvor lenge står du med vannbadet forresten og masserer?

Jeg brukte gjerne tilsammen 45min hver gang på hele seansen(men masserte ikke så lenge altså).

Sånn sett er det jo "flaks" at det skjer nå dersom mannen din har fri fra jobb i helgen og kan ta babyen mens det står på.

Jeg kan nesten garantere at du får det til tilslutt, det bare virker liksom ikke sånn ørtendefjørtende gangen man ikke lykkes med å tømme jæ*****en .... :S ;)

Skal endel til at det ikke funker nå som du har alle remedier tilgjengelig. Dog, siden babyen tuller ved puppen så er det viktig at du forsøker å ikke dobbeltstimulere - da blir det jo en dum sirkel slik som jeg drev med fordi jeg ikke helt skjønte sammenhengen der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Nå har jeg funnet meg et kålblad.. ;)

Husk å kjevle/stryke/stikke ting i det...herregud. Kålblader i BH`en på en fredag. Ikke hva man så for seg før man stod der selv :fnise:

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åfforno; jeg skjønner ikke helt hvordan du gjør det med vannbadet.. Tømmer du mens du har brystet oppi skåla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å kjevle/stryke/stikke ting i det...herregud. Kålblader i BH`en på en fredag. Ikke hva man så for seg før man stod der selv :fnise:

Aha! Det viste jeg ikke! :)

:fnise: Nei, jeg har hatt festligere fredager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Åfforno; jeg skjønner ikke helt hvordan du gjør det med vannbadet.. Tømmer du mens du har brystet oppi skåla?

Nei, jeg stod bare bøyd godt oppi skåla ei lita stund og startet massere når jeg så det kom litt dråper ut av seg selv(eller det kom kjapt ut ved håndmelkegrepet).

Hjalp ikke det var det nedi skåla igjen med nytt varmt vann(så varmt som mulig er det magiske trikset).

Siden jeg skulle kutte ut amming lot jeg det gå i vasken, men hadde jeg skulle fortsette ville jeg nok samlet det i en sterilisert beholder istedet og koppmatet/fryst/lagt i kjøleskap. Dersom man ser at babyne tuller det til altså fremfor å bidra til å løse opp knutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men får du ut litt melk generelt og ut bittelitt fra kanalen så den minsker noe?

Jeg brukte som sagt flere dager på å bli kvitt tre kanaler, og den siste satt f.....meg som limt. Tok sinnsykt mange runder før melken stod i en evigvarende stråle nedi vasken ;)

Siden du ammer og skal fortsette med det ville jeg samlet det du får ut etter vannbad(men ikke få olje på brystvorten) i en helt ren beholder og så fått mannen til å koppmate som AB her foreslår.

Da slipper du overstimulere, og kan sove litt mellom slagene så du ikke gjør som jeg prøvde og klikket av; nemlig amme OG jobbe ut tette melkeganger døgnet rundt.

Her streiker og mini totalt, noe som bare forverret det(men jeg visste ikke det jeg vet nå da).

Sålenge du tok melkeprøver så gjør det jo ingenting å begynne på antibiotikaen allerede nå, er mest at man skal få riktig dersom den typen ikke er den rette - og det vil du jo uansett få.

Hvor lenge står du med vannbadet forresten og masserer?

Jeg brukte gjerne tilsammen 45min hver gang på hele seansen(men masserte ikke så lenge altså).

Sånn sett er det jo "flaks" at det skjer nå dersom mannen din har fri fra jobb i helgen og kan ta babyen mens det står på.

Jeg kan nesten garantere at du får det til tilslutt, det bare virker liksom ikke sånn ørtendefjørtende gangen man ikke lykkes med å tømme jæ*****en .... :S ;)

Skal endel til at det ikke funker nå som du har alle remedier tilgjengelig. Dog, siden babyen tuller ved puppen så er det viktig at du forsøker å ikke dobbeltstimulere - da blir det jo en dum sirkel slik som jeg drev med fordi jeg ikke helt skjønte sammenhengen der og da.

Denne så jeg ikke!

Ja, de andre kanalene funker flott. Og jeg får ut en minimal dråpe innimellom av den tette.

Og nå har jeg brukt bleier og en time i dusjen fordi det funket bedre med en treåring løpendende rundt. ;)

Nå er det jo amming som funker best så jeg bør vel prøve så lenge hun tar det en stund.. Men det blir jo dobbeltarbeid som du sier..

Fikk du noe ut de gangene før det faktisk løsnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Denne så jeg ikke!

Ja, de andre kanalene funker flott. Og jeg får ut en minimal dråpe innimellom av den tette.

Og nå har jeg brukt bleier og en time i dusjen fordi det funket bedre med en treåring løpendende rundt. ;)

Nå er det jo amming som funker best så jeg bør vel prøve så lenge hun tar det en stund.. Men det blir jo dobbeltarbeid som du sier..

Fikk du noe ut de gangene før det faktisk løsnet?

Litt usikker egentlig, det kom noe - men det tok virkelig tid, brukte som sagt en gode 3 døgn tror jeg(han var helt nyfødt, så jeg går litt i surr på tiden...).

Først omtrent ingenting, så ble de liksom "varmet opp" til å slippe mer, og siste gangen bare var det som om taket slapp totalt og alt kom ut på en og samme gang. Og da var det tomt gitt.

Gikk fra Pamela-knallstramme silikonpupper til sånn koselige halvslappe noen :ler: Og kulene var ikke å se lengre overhodet.

Men det var klin umulig å få ordentlig has på før den bare plutselig bestemte seg.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har slitt veldig med tette melkeganger. Det som eg har funnet ut nå at funker best for meg er:

1. Prøv så godt så mogleg å slapp av. Melka renner lettere viss ein slapper av. Stresser eg så blir det berre verre og verre.

2. Ha på varmt omslag fram til neste amming som t.d. eit vått og varmt kjøkkenhandkle i ein brødpose. Eventuelt ha varmeflaske på. Ha på varme fram til neste gang baby skal die.

3. La baby die. Aller helst med haka mot der det er tett. Det kan bli litt rare ammestillinger, men det hjelper litt ekstra. Ha aller helst på varmt omslag MENS baby dier, men ikkje så varmt at baby får vondt av det.

4. Pump etter at baby har diet viss det ikkje har blitt tomt. Massér samstundes men helst ikkje så veldig hardt.

Det kan ta litt tid før det kjennes heilt ok ut sjølv når det har løsna. Det er gjerne litt ømt i etterkant. Eg har også eit par ganger hatt hell med å stå i dusjen og handmelka.

Ellers så får eg fortere tette melkeganger viss eg er sliten, så prøv å få nok søvn. Viss eg fryser så får eg også lettere melkeganger, og spileBH tetter puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er jo snart 7 mnd så Pamela has left the building! :lol: Det er nok pga innføring av fast føde og litt for hyppig nattamming (les øking) dette har skjedd.

Jeg får smøre meg med tålmodighet ;) Det hjelper å høre at det løste seg opp etterhvert for deg! Fikk litt panikk her.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har slitt veldig med tette melkeganger. Det som eg har funnet ut nå at funker best for meg er:

1. Prøv så godt så mogleg å slapp av. Melka renner lettere viss ein slapper av. Stresser eg så blir det berre verre og verre.

2. Ha på varmt omslag fram til neste amming som t.d. eit vått og varmt kjøkkenhandkle i ein brødpose. Eventuelt ha varmeflaske på. Ha på varme fram til neste gang baby skal die.

3. La baby die. Aller helst med haka mot der det er tett. Det kan bli litt rare ammestillinger, men det hjelper litt ekstra. Ha aller helst på varmt omslag MENS baby dier, men ikkje så varmt at baby får vondt av det.

4. Pump etter at baby har diet viss det ikkje har blitt tomt. Massér samstundes men helst ikkje så veldig hardt.

Det kan ta litt tid før det kjennes heilt ok ut sjølv når det har løsna. Det er gjerne litt ømt i etterkant. Eg har også eit par ganger hatt hell med å stå i dusjen og handmelka.

Ellers så får eg fortere tette melkeganger viss eg er sliten, så prøv å få nok søvn. Viss eg fryser så får eg også lettere melkeganger, og spileBH tetter puppen.

Ja det er omtrent det jeg gjør :enig: Og har ullsinglet og/eller ullinnlegg på. Og varme bleier. Litt ubehagelig med feber i tillegg bare.. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en ide å pumpe først, for så å amme? Da er det jo ikke så mye melk igjen til babyen, så kanskje hun jobber litt hardere og får tømt melkegangen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kan få understreket nok det flere skriver om avslapping. Man gjør det man kan, og så må man bare stole på at det løsner. Det løsner hvertfall ikke om man blir veldig oppkavet og bare ammer og pumper kontinuerlig framfor å sove innimellom f.eks. Jeg kunne også bruke flere dager, hvor et eller helst begge bryst var nesten helt tette, hele brystet, men det løsnet alltid. Og da løsnet det veldig plutselig. Melka bare fosset ut. Heldigvis for meg hadde jeg en baby som var fornøyd så lenge han fikk ligge ved brystet, om han så fikk ut noe særlig eller ikke. Og når det kom, jobbet han for harde livet for å ta unna,

Og så forebygge, ved å tømme brystet helt ved hver amming, bruke ullinnlegg, evt. andre ting man mistenker kan virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åffårno

Kan det være en ide å pumpe først, for så å amme? Da er det jo ikke så mye melk igjen til babyen, så kanskje hun jobber litt hardere og får tømt melkegangen da?

Uten at jeg skal være bastant så tror jeg muligens det kan forverre fordi det stimulerer ekstra = enda mer melk å kvitte seg med(?).

Det trikset med varmeomslag under selve ammingen tror jeg forøvrig kan funke veldig bra - har jeg ikke lest eller hørt om, men det virker veldig lurt og logisk. Spesielt med en "lat" baby som helst vil kose og sove ved puppen fremfor å ta brystet effektivt.

Tror og glatt på det at stress og manglende søvn forverrer det, jeg "prøvde" det uten særlig hell.........googlet som en gal og fant faktisk et innlegg av Vera Vinge ;)

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kanskje når den åpner seg!

Men nå blir hun bare sint og vil ha den andre når det "butter". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..jeg føler med deg. Selv har jeg opplevd tette melkeganger og brystbetennelse ved

begge barnas ammeperioder. Når feberen reiv i kroppen og brystene brente samtidig som

jeg kjente kuler i hele brystet var det helt forferdelig. Og det var like ille alle gangene.

Men etter hvert lærte jeg hva som fungerte for meg.

Jeg hadde veldig lett for å få betennelse når jeg ble kald på hender, dette tenkte jeg ikke

over som årsak, så når jeg fant ut dette ble hendene veldig godt pakket inn og var ikke

nær kaldt vann frem til amming skulle avsluttes. De fleste tenker på at hender veldig ofte

forårsaker dette. Så dette er ett tips for å forebygge.

Når det stod på som verst tok jeg lange, varme dusjer mens jeg masserte med hender,

dusjstrålen brukte jeg også til å massere med (på sterk stråle). Og jeg sørget for å ta

disse dusjene i nærheten av når jeg visste barnet pleide å ønske å die.

Så holdt jeg varme (så varme som du klarer uten å brenne deg for mye) kluter over

brystene med press på der melkegangene var tette.

Når barnet skulle die la jeg det alltid til det tette brystet først, og samtidig som jeg ammet,

fikk jeg mannen til å massere kulene mine i sirkelbevegelser ut mot brystvorten.

Det fungerte supert for de tette melkegangene. Plutselig åpnet det seg og stakkars

barnet druknet nesten i all melken som sprutet ut, men for en lettelse.

Hver gang jeg kjente kulene var på vei etter det, brukte jeg denne metoden, og den

fungerte supert hver gang.

Ikke bruk nål. Jeg sprakk veldig dypt med hakk i vorten som det gikk brystvortebetennelse

i og måtte smøre meg med en salve som gjorde at barnet ikke kunne die på mange timer

etter påsmøring. Men nå var sprekkene og hakkene mine dype og kom som følge av når

melkegangen løste seg opp, presset ble for stort.

Lykke til og god bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaver nok litt i dag ja.. ;) Skal prøve å ha nok pause mellom forsøkene. Og sende familien ut mellom amminger i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og glatt på det at stress og manglende søvn forverrer det, jeg "prøvde" det uten særlig hell.........googlet som en gal og fant faktisk et innlegg av Vera Vinge ;)

Hehe, jeg var nok veldig desperat og skrivelysten en periode, da jeg slet veeldig mye med dette.

Igjen, det er litt forskjellig hva som virker for folk, så man må jo prøve seg litt fram også. Men som vimsefrøken skriver, syns jeg også det funket best å legge baby til det dårlige (evt dårligste brystet) først, da min gutt hadde mest intensitet sugetak i begynnelsen (jeg ga egentlig bare av ett til vanlig, men siden det kom så lite når detar tett, ga jeg da stort sett fra begge). Men godt mulig andre babyer kan ligge lengst og die dersom de har fått tilfredsstilt den verste sulten fra det gode brystet. Der er de vel forskjellige.

Ellers sa ammeeksperten på min helsestasjon at man ikke skulle tenke for mye på frykten for å øke produksjonen akkurat når man er tett. Da er det bare om å gjøre å få det ut, om det så stimulerer til mer melk og det er noe av problemet. Hun mente man heller kan jobbe for å få ned produksjonen etterpå. Jeg syns det høres fornuftig ut. Ellers blir det vel mange ting å tenke på, som kolliderer ganske saftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby slepper berre viss der ikkje er særlig melk å hente, så det funker ikkje her. Legger ho fyrst til den vonde puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt men hadde kraftig brystbetennelse tre ganger. Jeg målte på det høyeste 40,2 i feber under armen, kroppen verket, hadde frostrier, brystet var glovarmt og rødt. Jeg kastet opp. Var ustø i gangen og har aldri følt meg verre. Mannen min måtte ta se av vesla da alt jeg orket var å ligge på sofaen. Slet også med å få ut melk og orket ikke tanken på å amme omtrent.

Crpen bare steg i flere dager før antibiotikaen hjalp..

Brystbetennelse er grusomt og håper du klarer å unngå det. Feberen kom fort på kvelden og jeg lå og gråt av smerte hele natten.

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...