siebaeo Skrevet 21. februar 2014 #1 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg har så vont i det ene brystet! Jeg har hatt en rett kanal der noen ganger i det siste (på yttersiden av brystet). En gang satt det tydelig en propp i brystvorta som jeg til slutt fikk opp ved hjelp av olje og forsiktig pilking med en avbrent nål. Men denne gangen får jeg liksom ikke løst opp helt i dybden. I går ettermiddag stod jeg i dusjen i sikkert en time og fikk til slutt opp kanalen og fikk ut mye. Men så ble brystet så sinnsykt ømt! Føles som at vevet er hovent. Svakt rødt kanskje men foreløpig ikke hissig farge. Det brenner så inn i hampen og følelsen av at det ligger noe i bunn (som små erter) henger i. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Fortsetter jeg å masere (med varmt omslag), eller gjør jeg vondt verre..? Var redd jeg hadde vært for hardhendt med brystet. Har vært så vondt at jeg hadde problemer med å sove i natt. Å gå gjør vondt. Sitte og for den saks skyld.. Litt forhøyet temp og kvalm. Har begynt med Lecitin. Når de andre kanalene spruter tettes denne innimellom, vanskelig å få noe ut. Har aldri hatt dette før. Ringer man lege eller fortsetter..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 21. februar 2014 #2 Del Skrevet 21. februar 2014 Lecitin forebygger bare, det er ikke for å få bort tette melkeganger som allerede er det. Slik du beskriver ville jeg selv tatt turen til lege idag,tette melkeganger føltes iallefall ikke smertefullt for min del. Jeg slet dagesvis med det før de ble løst opp ved massasje, men hadde ikke smerter og nedsatt allmenntilstand. Man kan skade vevet ved å massere for hardt, hvor hardt vil du ca si at du tok i? Det med nålen turte jeg aldri prøve selv. Uansett ville jeg fått en time raskt i tilfelle du trenger antibiotika eller har mer enn tette melkeganger/ikke-bakteriell betennelse. Er det kun tette melkeganger synes jeg vannbad med hele brystet oppi var langt bedre enn omslag/dusj. Og lange strøk fremfor raske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #3 Del Skrevet 21. februar 2014 Ja, jeg tror kanskje jeg ringer.. Greit å slippe legevakta om det ikke gir seg. Alt skjer på fredager! Jeg er usikker på hvor hardt jeg tok i.. Jeg maserte mer enn jeg strøk i alle fall. Men bare rundt brystvorta. Altså ikke i dybden. Der maserte jeg lett med flat hånd, eller la på et lett trykk. Jeg måtte melke litt hardt (hva er hardt..?) får å få noe ut av kanalen, men da bare rundt brystvorta. Den stoppet opp innimellom og måtte liksom vinkles litt for å få skikkelig sprut fra den vonde kanalen. Nå er brystet for det meste mykt men sinnsykt ømt og hovent (?). Og det som føles litt tykkere i bunn, mot brystkassa og ytterst på brystet. Så det er litt anderledes enn da det bare var tett kanal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 21. februar 2014 Takk for utfyllende svar, Åfforno Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvordan utførte du det vannbadet forresten..? Det kunne jeg tenkt meg å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 21. februar 2014 #6 Del Skrevet 21. februar 2014 Ja, jeg tror kanskje jeg ringer.. Greit å slippe legevakta om det ikke gir seg. Alt skjer på fredager! Jeg er usikker på hvor hardt jeg tok i.. Jeg maserte mer enn jeg strøk i alle fall. Men bare rundt brystvorta. Altså ikke i dybden. Der maserte jeg lett med flat hånd, eller la på et lett trykk. Jeg måtte melke litt hardt (hva er hardt..?) får å få noe ut av kanalen, men da bare rundt brystvorta. Den stoppet opp innimellom og måtte liksom vinkles litt for å få skikkelig sprut fra den vonde kanalen. Nå er brystet for det meste mykt men sinnsykt ømt og hovent (?). Og det som føles litt tykkere i bunn, mot brystkassa og ytterst på brystet. Så det er litt anderledes enn da det bare var tett kanal. Hm......virker ikke som om du har massert for hardt, men jeg har skjønt at det nåletrikset ikke er videre anbefalt(?). Ville fortsatt med å få bort det verste forsiktig(så det ikke forverrer seg), men samtidig ikke stimulert ekstra utover ammingen. Om du ikke har kuler lengre med bare rødt og vondt område tyder det iallefall på mulig betennelse betennelse. Man kan bli ganske klein i formen selv om det er ikke-bakteriell betennelse- så vi får krysse fingrene for det Husk å be om å ta melkeprøver så de kan se hva slags type antibiotika du evt trenger, ellers er det bortkastet. Ammehjelpen har og lokale frivillige man kan ringe for å få tips, de er jo helfrelst på temaet og kan dermed alt som er å kunne Det viktigste er iallefall uansett å få ut melk uten å overstimulere. Ang massasjen så tok jeg strøkene sakte og lett men dypt nok til å komme litt ned. Når en stråle endelig kom holdt jeg bare grepet der, og etter en ørten ganger var det løst. Men jeg skulle også slutte med amming pga problemer, så spiste også peppermyntedrops og hadde litt stram bh uten spiler(IKKE gjør det om du skal fortsette å amme, det funket som bare faderen). Ellers står det litt nyttig på ammehjelpen nettsider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 21. februar 2014 #7 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvordan utførte du det vannbadet forresten..? Det kunne jeg tenkt meg å prøve. Hadde sånne puppevarmeputer som jeg drev med i et par døgn før jeg helt enkelt tok ei stor skål med så varmt vann at jeg ikke brant huden, bøyde meg ned med pupper oppi og stod slik en stund. Så tørket jeg forsiktig av, tok litt olje på områder om startet forsiktig massasje. Masserte ikke før melk kom ut, så jeg strøk forsiktig først for å stimulere det ut med håndmelking for å få det igang. Så massasje kun på områdene med kuler for å ikke stimulere så mye og forverre det. Ammehjelpen sa og til meg at endel ble verre av pumping selv om det er anbefalt og funker for noen. Mange bruker babyens hake under amming(stilling som gjør at de treffer kulene), men om sugetaket er hva som førte til tette ganger så blir vondt verre. Her var det nok litt slik, og den suppeskåla min ble redningen Synes dusj var fånyttes. Noen tar også bleier dynket i varmt vann som omslag, men skål er jo minst søl og mindre varmetap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 21. februar 2014 #8 Del Skrevet 21. februar 2014 Altså, tette melkeganger kan være veldig vondt. Like etter fødselen hadde jeg noen kuler på sidene, husker jeg, og det var vel bare ømt når jeg tok på det, om i det hele tatt. Men ettersom jeg fikk mer problemer med dette, med størstedelen av brystet tett eller hele kanaler, var brystet veldig ømt. Vondt å kle på seg, vondt å løfte baby osv. Hadde ikke inntrykk av at det var noe uvanlig. Men, så var det en del ganger hvor jeg hadde fått ut det som var tett, men jeg var likevel øm. Som et vondt blåmerke og det var rødt. Syns å huske at det var da helsesøster lurte på om det var begynnende brystbetennelse. Husker hun tok melkeprøver og sendte inn til sykehuset for å sjekke det ut. Men for å være ærlig, så har jeg vel fortrengt en del av dette, så husker ikke detaljene i hva som ble konklusjonen, annet enn at jeg aldri fikk påvist noe. Husker også at jeg flere ganger kjente at allmenntilstanden begynte å bli redusert, men målte aldri om jeg hadde feber. Jeg har i ettertid tenkt at jeg da kanskje hadde begynnende brystbetennelse. Men jeg gikk aldri til legen da, og så gikk det over av seg selv. Men det kan jo være greit å sjekke ut, når du har så vondt. Det høres jo litt betennelsesaktig ut, men slik jeg forstår det er man ved brystbetennelse i full blomst veldig dårlig med høy feber. De som har hatt det, sier de plutselig ble veldig dårlige og at de aldri har følt seg så syke. Men som sagt, det kan jo være det er noe begynnende og at legen vil foreta seg noe. Eller at det fins mildere former for brystbetennelse. (Selv valgte jeg å ikke lese meg for mye opp på brystbetennelse før jeg måtte, fordi jeg ble så stressa av å ha den trusselen hengende over meg hver gang jeg fikk et tett bryst, noe som for min del bidro til å hemme utdrivningen. Derfor kan jeg ikke så mye om brystbetennelse som jeg kanskje burde, siden jeg slet veldig med disse tingene.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #9 Del Skrevet 21. februar 2014 Takk igjen! Håper jeg ikke har tullet det til med den nåla.. :/ Nå fikk jeg time hos legen i dag, så da skal jeg be om prøve. Håper jeg får ut noe av den riktige kanalen. Den stopper stadig vekk opp.. Æsj, dette var kjipe greier.. Jeg har ikke tenkt å slutte å amme riktig enda, så jeg håper det løser seg. Jeg har aldri hatt sånne problemer så jeg har sikkert vært litt uforsiktig med kulde osv også. Vil bare soooove med det vil ikke lillemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 21. februar 2014 #10 Del Skrevet 21. februar 2014 Ammehjelpen sa og til meg at endel ble verre av pumping selv om det er anbefalt og funker for noen. Mange bruker babyens hake under amming(stilling som gjør at de treffer kulene), men om sugetaket er hva som førte til tette ganger så blir vondt verre. Her var det nok litt slik, og den suppeskåla min ble redningen Synes dusj var fånyttes. Noen tar også bleier dynket i varmt vann som omslag, men skål er jo minst søl og mindre varmetap. Pumping gjorde ting verre for meg. Det kommer kanskje an på hva som er det underliggende problemet, men for min del var ikke selve utdrivningsrefleksen et problem, mer at gangen ut ble for trang. Så når jeg begynte p bli tett, og pumpet, ble brystet bare hardere og hardere. Det samme når jeg brukte sånn spray. Jeg kjente at det sprengte på som bare det, men det stoppet før melka kom seg ut. Man må jo bare prøve seg fram, men det kan være greit å vite at ikke alle råd funker for alle og at noen faktisk gjør det verre. Håndmelking funket bedre enn pumping for min del, men problemet ble ofte at jeg møtte holde på så vanvittig lenge at jeg ble både sliten og enda mer motløs og lei meg. Og igjen, for min del var stresset som oppstod i disse situasjonene et skikkelig hinder. For meg var det absolutt beste rådet å bare legge meg til i senga med babyen og la ham ligge der i noen timer, mens jeg fokuserte på å slappe av det jeg kunne. Jeg brukte vel sånne nyfødtbleier dynket i varmt vann som jeg la på hvert bryst litt først. Men når tettheten var løst opp og jeg "bare" var rødflammete og øm, rørte jeg ikke det området. Vet ikke om det var riktig, men fikk inntrykk av at jeg skulle la det i fred og ikke massert der da. Med mindre man fortsatt har klumper der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underverker Skrevet 21. februar 2014 #11 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Når jeg hadde tette melkeganger fikk jeg det ikke ut uansett hva jeg prøvde. Men når jeg fikk resepten på nesesprayen Syntocinon fikk jeg det til å løsne. Anbefaler å prøve den før antibiotika. Antibiotikaen er svindyr og unødvendig å ta om du får det til med nesesprayen Lykke til! Jeg vet hvor vondt det er og syns skikkelig synd på deg Endret 21. februar 2014 av Underverker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 21. februar 2014 #12 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Antibiotika er ikke unødvendig om det er bakterielt, det gjelder kun for ikke-bakterielle(som de fleste betennelser er). Mange får dog antibiotika uten behov, derfor skal man alltid be om melkeprøver. Sprayen skulle jeg og til å nevne, men det er kun om problemet er utdrivningsrefleksen. Iallefall ifølge de jeg spurte hos ammehjelpen/helsestasjonen. Angrer dog litt på at jeg ikke prøvde den likevel, kunne kanskje ordnet ting fortere - men vet jo ikke. Som Vera her sier så er jeg og rimelig sikker på at man ikke skal massere annet enn kuler. Det jeg nok tror kan være en potensiell greie her er den nåla, det var litt derfor jeg foreslo lege(men tenkte jeg ikke skulle stress opp mer enn nødvendig, trenger jo ikke være noe skade skjedd). Hun jeg snakket med hos ammehjelpen foreslo også en sånn salve som heter.......hva er nå navnet....en antibakteriell salve som ikke egentlig brukes under brystbetennelser, men om man blir plaget gang på gang og vil holde brystvortene rene kan man smøre det på om man ser litt begynnende tendenser til betenthet. Det gjelder jo ikke for tette melkeganger altså - men om man plages av såre brystvorter og dermed fort blir betent. Mener det var Brulidin. Her står og en haug, og man kan få rødflammede områder også uten at det er betennelse. http://ammehjelpen.no/artikkelsok?sok=tilstoppede%20melkeganger Endret 21. februar 2014 av åffårno Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underverker Skrevet 21. februar 2014 #13 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg brukte nesesprayen vist jeg fikk tette melkeganger. Da hindret jeg å utvikle det til brystbetennelse siden jeg ikke klarte å løsne det opp selv. Var bombesikker på at jeg hadde brystbetennelse men hadde ikke det og da fikk jeg den nesesprayen som skulle hjelpe meg å få løsne det opp. Brukte den ytterst sjelden, men veldig grei å ha om det knyter seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #14 Del Skrevet 21. februar 2014 Har hatt brystbetennelse. Det var kjempe vondt, brystet var rosa og hardt. Fikk ut melk. I tillegg hadde jeg feber og følte at jeg hadde influensa. Fikk antibiotika. Dra til legen du. God bedring Anonymous poster hash: 8a624...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #15 Del Skrevet 21. februar 2014 Har hatt tilbakevendende tette melkeganger, betennelse og abscess. Med tette melkeganger har jeg fått litt dårlig allmenntilstand med vondt i kroppen, feber og noe ømhet i brystet. Dette har gått over når jeg har fått løsnet opp (med hyppig amming/evt. pumping og varm dusj). Har prøvd å ikke pumpe mer enn nødvendig fordi det stimulerer melkeproduksjonen, og for høy produksjon har vel vært roten til problemet for meg. Ømheten i brystet kan henge igjen litt etterpå, kanskje fordi melk har blitt presset ut i vevet og brystet har vært "sprengt" en tid, slik at det tar noe tid før alt normaliseres. Når det ble betennelse ble jeg i grunnen ikke i noe dårligere form enn med tette melkeganger, men brystet ble mer og mer rødt, og det spredte seg til større deler av brystet. Og jeg svettet noe veldig om nettene, så det var vel et infeksjonssymptom. Abscessen var et hardt område som jeg aldri fikk bort uansett hva jeg gjorde, og til slutt kunne den sees som en hevelse på utsiden også. Og det ble synlig puss i melka. Avvent en dag om det blir bedre etter at du har fått vekk tette melkeganger, blir det verre istedet for bedre så gå til lege og sjekk crp. Min erfaring er at du kan ha betennelse og abscess uten å føle deg forferdelig dårlig. Er det bakteriell betennelse vil brystet være hardt og rødt også pga betennelsen, og dette går ikke over uten antibiotika. For meg har disse tingene vært et langvarig stressmoment og det mest negative med spedbarnsperioden. Anonymous poster hash: c9e2d...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #16 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Takk for svar og omtanke alle sammen! Nå har jeg vært hos legen. Brystet ble bare mer rødt og jeg fikk feber (ikke høy) og har hatt verk i kroppen i hele natt og dag. Og brystet er ikke hardt, bortsett fra et litt fortykket område lags siden. De målte crp til noen og tredve, ikke veldig høyt men tegn på ett eller annet. Så tok han melkeprøver og skrev ut sånn spray og et antibiotika. Med streng beskjed om å komme tilbake i løpet av et par dager om det ikke ble bedre. Og amme og tømme, varmt omslag osv som dere sier. Så glad jeg dro... Nå må jeg bare forklare lillemor at hun må tømme HELE brystet og så sove, sove, sove. Endret 21. februar 2014 av siebaeo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underverker Skrevet 21. februar 2014 #17 Del Skrevet 21. februar 2014 Takk for svar og omtanke alle sammen! Nå har jeg vært hos legen. Brystet ble bare mer rødt og jeg fikk feber (ikke høy) og har hatt verk i kroppen i hele natt og dag. Og brystet er ikke hardt, bortsett fra et litt fortykket område lags siden. De målte crp til noen og tredve, ikke veldig høyt men tegn på ett eller annet. Så tok han melkeprøver og skrev ut sånn spray og et antibiotika. Med streng beskjed om å komme tilbake i løpet av et par dager om det ikke ble bedre. Og amme og tømme, varmt omslag osv som dere sier. Så glad jeg dro... Nå må jeg bare forklare lillemor at hun må tømme HELE brystet og så sove, sove, sove. Lykke til og god bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åffårno Skrevet 21. februar 2014 #18 Del Skrevet 21. februar 2014 Takk for svar og omtanke alle sammen! Nå har jeg vært hos legen. Brystet ble bare mer rødt og jeg fikk feber (ikke høy) og har hatt verk i kroppen i hele natt og dag. Og brystet er ikke hardt, bortsett fra et litt fortykket område lags siden. De målte crp til noen og tredve, ikke veldig høyt men tegn på ett eller annet. Så tok han melkeprøver og skrev ut sånn spray og et antibiotika. Med streng beskjed om å komme tilbake i løpet av et par dager om det ikke ble bedre. Og amme og tømme, varmt omslag osv som dere sier. Så glad jeg dro... Nå må jeg bare forklare lillemor at hun må tømme HELE brystet og så sove, sove, sove. Bra Utfra hva jeg fikk vite hos ammehjelpen så "skulle" man vente 2 dager(?) med å ta antibiotika for å se om feberen gikk over(det gjorde det visstnok oftest når man bare fikk orden på de tette melkegangene), og for å sjekke melkeprøvene for hvilken antibiotika som var rett. Da blir det helg med puppene i vannskål da Du må forøvrig ta vannbad/amme annenhver time og 2 ganger om natten(eventuelt begge deler om du kjenner kulene sitter fortsatt etter amming) for å ikke forverre det. Utrolig stress, men virker somregel tilsutt God bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #19 Del Skrevet 21. februar 2014 Takk. Det trodde jeg også, men foreløpig gjør jeg bare sim han sier. Det var bra jeg dro i formiddag ellers hadde det blitt legevakta i kveld. Fy søren så dårlig form! Hodepine, feber, kvalm, verker som juling, og så får jeg ikke tømt kanalen! Den bare vil ikke åpne seg! Og brystet blir rødere. Nå prøver jeg olje på ammeinnlegg igjen. Og lillemor drikker litt og så streiker hun totalt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #20 Del Skrevet 21. februar 2014 Hun får kanskje ikke ut så mye. Har du brystpumpe? Prøv den og se hvor mye som kommer, og bruk den regelmessig om hun ikke klarer å få ut noe særlig. Og koppmat henne om hun ikke tar flaska. Anonymous poster hash: 8a624...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå