Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor mennesker ønsker å gifte seg. Dama hinter til at hun ønsker det, men praktisk sett vet jeg ikke om jeg tjener noe på det. Jeg arvet huset fra besteforeldrene mine, og jeg tjener dobbelt så mye som dama. Selv om vi får særeie vil jeg vel miste veldig mye mer ved en eventuell skilsmisse enn ved et samlivsbrudd?

Jeg vet at man ikke bare bør tenke økonomi når man vurdere å leve sammen med noen resten av livet, men det er jo en veldig viktig faktor. Vil det være sikrere for meg om vi ikke gifter oss?, eller vil det lønne seg økonomisk?(eventuelle skattefordeler ved ekteskap?)

Anonymous poster hash: 61380...f0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor mennesker ønsker å gifte seg. Dama hinter til at hun ønsker det, men praktisk sett vet jeg ikke om jeg tjener noe på det. Jeg arvet huset fra besteforeldrene mine, og jeg tjener dobbelt så mye som dama. Selv om vi får særeie vil jeg vel miste veldig mye mer ved en eventuell skilsmisse enn ved et samlivsbrudd?

Jeg vet at man ikke bare bør tenke økonomi når man vurdere å leve sammen med noen resten av livet, men det er jo en veldig viktig faktor. Vil det være sikrere for meg om vi ikke gifter oss?, eller vil det lønne seg økonomisk?(eventuelle skattefordeler ved ekteskap?)

Med den tankegangen der er det greiest å ikke gifte seg, ja. For begge parter.

Anonymous poster hash: b8e9d...a03

• Liker 8
Skrevet

Det er skattefordeler, men jeg kan ikek så mye om det.

Men har dere særeie taper jo ikke du noe på å gifte dere? Jeg syntes at det uansett er viktig med hva som skjer om en av dere dør?

Har dere barn?

Personlig kunne jeg ikke vært sammen en som ikek vil gifte seg.

Anonymous poster hash: d2c79...85e
Skrevet

Nei du kan kun tape på det.

Og ikke bare på det åpenbare som at hun får bil, hus, ol hvis dere skilles, men også pga f.eks pater est regelen hvor hun faktisk kan få barn med en annen mann mens dere er gift og du må fremdeles betale bidrag for barnet fordi dere var gift når hun fikk det.

Anonymous poster hash: 1adbe...d66

• Liker 1
Skrevet

Nei du kan kun tape på det.

Og ikke bare på det åpenbare som at hun får bil, hus, ol hvis dere skilles, men også pga f.eks pater est regelen hvor hun faktisk kan få barn med en annen mann mens dere er gift og du må fremdeles betale bidrag for barnet fordi dere var gift når hun fikk det.Anonymous poster hash: 1adbe...d66

Du må betale bidrag for et barn som ikke er ditt?

Mener jeg har hørt det der før, men det var i et annet land..

Det er ikke sånn i norge? Aldri hørt om værtfall..

Skrevet

Du må betale bidrag for et barn som ikke er ditt?

Mener jeg har hørt det der før, men det var i et annet land..

Det er ikke sånn i norge? Aldri hørt om værtfall..

Faktisk er det slik i Norge at er man gift blir automatisk den personen man er gift med

registrert som barnefar, hvis man ikke mistenker utroskap og bestrider dette før registrering.

Har man signert og bekreftet at man er barnefar, kan man ikke siden trekke seg.

Og er man gift, og mistenker at barnet ikke er sitt, må man bestride dette før registrering.

Enkelt og greit! :-)

Anonymous poster hash: d1a8a...b94

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere har barn, kan du som gift sitte i uskiftet bo hvs hun faller fra. Hvis ikke, må du skifte med barna. Du kan lese litt her: http://www.dinside.no/903156/samboere-ikke-likestilt-med-gifte

Det er hun som eventuelt vil "tjene" mest på å være gift, hvis inntektene er veldig skjevt fordelt, og du dør, men dette er altså mht arv, livsforsikring osv. Du vil også arve henne som gift, ikke like mye som samboer. I hverdagen spiller det vel ikke noen særlig rolle. Har dere barn, bør dere tenke på dette, særlig hvis det er særkullsbarn inne i bildet.

Men du bør selvfølgelig ikke gifte deg hvis du anser en skillsmisse som sannsynlig.

Anonymous poster hash: f7504...0f4
Skrevet (endret)

Faktisk er det slik i Norge at er man gift blir automatisk den personen man er gift medregistrert som barnefar, hvis man ikke mistenker utroskap og bestrider dette før registrering.Har man signert og bekreftet at man er barnefar, kan man ikke siden trekke seg.Og er man gift, og mistenker at barnet ikke er sitt, må man bestride dette før registrering.Enkelt og greit! :-) Anonymous poster hash: d1a8a...b94

Ja det vet jeg men i 2007 kom det en lov som sikret menn litt bedre.

Jeg kan nå kreve dna test av kiden hos lege uten at mor må vite.

Prøv og si i et forhold at : du jeg tviler litt på kiden er min så tenkte jeg skulle dna teste h*n. Da blir det liv i heimen værtfall.. Funker dårlig.. Men nå kan jeg teste for min egen sikkerhet og ho trenger ikke vite. Dvs så lenge den er min så lager jeg aldri noe ut av det..

Edit: jeg kommer til og benytte meg av dette men det er fordi jeg ser så mye rart og så mange stygge mennesker der ute..

Er kiden min so what. Da er det greit.

Men hva om jeg skulle være den uheldige som blir rævpult av dama?

Da vil jeg heller vite når barnet blir født en og få vite når barnet er 5-6år og jeg er knyttet.

Men heldighvis så går det såppas sterke gener i familien at jeg tror man skulle se trekkene med en gang :-)

Mange kan spørre har du ikke tilitt? Men tilitt er ikke noe du får hos meg det er noe man må bevise..

Tilitt er det eneste man kan bruke generasjoner på og bygge og klare og rive ned i løpet av en natt..

Endret av Viventium
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: cc130...70b

Skrevet

Faktisk er det slik i Norge at er man gift blir automatisk den personen man er gift med

registrert som barnefar, hvis man ikke mistenker utroskap og bestrider dette før registrering.

Har man signert og bekreftet at man er barnefar, kan man ikke siden trekke seg.

Og er man gift, og mistenker at barnet ikke er sitt, må man bestride dette før registrering.

Enkelt og greit! :-)

Anonymous poster hash: d1a8a...b94

Vel det er ikke bare å bestride det. Ettersom jeg har forstått det så må man faktisk få en annen mann til å skrive under på at han tar på seg farskapet for å kunne slippe unna. Med pater est regelen så holder det ikke bare å kunne bevise at ungen ikke er din, du må få en annen en til å ta på seg annsvaret når du er gift.

En DNA test er altså ubrukelighvis du er gift, du må likevel ta på deg farskapet selv om en DNA test viser at du ikke er faren.

Mens hvis du derimot ikke er gift men bare sammboere så er situasjonen anderledes for da gjelder ikke pater est regelen og da kan en DNA test gjøre så du slipper.

Skrevet

Nei.

Jo. Det er flere eksempler på at særeie avtaler er blitt forkastet av retten ved sammmlivsbrudd.

Skrevet

Jo. Det er flere eksempler på at særeie avtaler er blitt forkastet av retten ved sammmlivsbrudd.

Da kan de ikke ha vært gyldige og jeg regner med at du har henvisning til disse dommene?

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet

I Norge er det nesten de samme rettigheter for gifte og samboere. Forskjellen er mye større i andre land.

Skrevet

Men så sier du vel bare til samboer at du ikke ser poenget? :klo:

Et giftemål er en kontrakt mellom samfunnet og to parter. Har ikkenoe med kjærlighet eller annet slikt å gjøre. Bakgrunnen er enten (oftest) religiøs eller sosial, mer fornuftig økonomisk (arv) eller praktisk (innreise til annet land).

Om det din samboer vil er at dere to markerer at dere føler kjærlighet for hverandre så vil at dere lover hverandre hva det nå enn er dere ønsker å lover hverandre holde plenty. Gjerne i et selskap med fancy klær og god mat og gjester, for all del. Men selve ekteskapet som definert av den norske stat har ikke noe som helst med verken fest, gjester, brudekjole, gaver eller lovnader å gjøre. Det er en simpel legal kontrakt.

Anonymous poster hash: 1b3e5...399

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Men pengene og huset mitt får du aldri.... :P

Skrevet

Takk for svar. Det er nok best at vi ikke gifter oss. Hvis vi er ment å holde sammen resten av livet bør vi være sterke nok til å klare det, uten et papir. :)

• Liker 1
Skrevet

Men så sier du vel bare til samboer at du ikke ser poenget? :klo:

Et giftemål er en kontrakt mellom samfunnet og to parter. Har ikkenoe med kjærlighet eller annet slikt å gjøre. Bakgrunnen er enten (oftest) religiøs eller sosial, mer fornuftig økonomisk (arv) eller praktisk (innreise til annet land).

Om det din samboer vil er at dere to markerer at dere føler kjærlighet for hverandre så vil at dere lover hverandre hva det nå enn er dere ønsker å lover hverandre holde plenty. Gjerne i et selskap med fancy klær og god mat og gjester, for all del. Men selve ekteskapet som definert av den norske stat har ikke noe som helst med verken fest, gjester, brudekjole, gaver eller lovnader å gjøre. Det er en simpel legal kontrakt.

Anonymous poster hash: 1b3e5...399

Takk, hørtes ut som et godt råd. Kjærlighet bør være så mye mer enn en kontrakt.

Skrevet

Takk for svar. Det er nok best at vi ikke gifter oss. Hvis vi er ment å holde sammen resten av livet bør vi være sterke nok til å klare det, uten et papir. :)

Nettopp! Skjønner ikke at noen på død og liv må gifte seg. Er bare bortkastet og gjør et eventuelt brudd mye tyngre enn det hadde trengt å være.

Anonymous poster hash: d1db6...d89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...