AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Dere som har et rent billån (altså ikke som en del av et boliglån/rammelån), hvor mye har dere? Vi skal kjøpe ny bil, og ønsker for en gangs skyld å kjøpe en ganske ny bil, men vi ser at til vårt behov så må vi opp i over 400.000 for en 1-2 år gammel bil. "Problemet" vårt er at vi i dag har en så gammel bil som gjør at vi ikke får mange kronene for den ved innbytte, i praksis snakker vi null egenkapital. Boliglånet ar vi ingenting å gå på heller, da dette er makset ut. Vi har ingen problem med betalingsevnen, men et billån på 400-500k vil utgjøre 4500-6000 i månedet.... Liker ikke tanken på dette selv om det ikke er noe problem med å betale på det, men kanskje er det normalt? Anonymous poster hash: 1caf9...6d6
slask Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 (endret) Men Anonymous poster hash: 1caf9...6d6 Vi har ingen problem med betalingsevnen, men et billån på 400-500k vil utgjøre 4500-6000 i månedet.... Liker ikke tanken på dette selv om det ikke er noe problem med å betale på det, men kanskje er det normalt? Men vil det fortsatt være problemfritt hvis renta øker f.eks. ett prosentpoeng? Hva ligger i "boliglån makset ut"? (hvor stort) "Makset boliglån" betyr jo at noen har vurdert at dere ikke bør ha større lån, men så skal dere slenge et veldig stort og dyrt lån på toppen av dette. Alarmklokker bør ringe... Endret 21. februar 2014 av slask
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 Men Men vil det fortsatt være problemfritt hvis renta øker f.eks. ett prosentpoeng? Hva ligger i "boliglån makset ut"? (hvor stort) "Makset boliglån" betyr jo at noen har vurdert at dere ikke bør ha større lån, men så skal dere slenge et veldig stort og dyrt lån på toppen av dette. Alarmklokker bør ringe... Nei du misforstod. Vi tåler mye renteøkning. Selv med 5 % vil vi ha null problemer. Når jeg sa at boliglånet er makset ut mente jeg at det er fullfinansiert og dermed ikke mulig å ta rammelån.Anonymous poster hash: 1caf9...6d6
debattanten Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Det er særdeles dårlig butikk. jeg lånte til dyr bil for litt over 2 år siden, 540 000kr lånte jeg, 90% av bilens verdi. Har tjent godt så jeg betalte det kjapt, 2 år brukte jeg. Selvom jeg betalte det på så kort tid så betalte jeg ca 50 000kr i renter første året og ca halvparten neste året. I tillegg til bilens verdifall og renter så er jo dette kjempedyrt. Jeg har god økonomi så bryr meg ikke så mye om det egentlig, har vært så fornuftig hele livet mitt at dette var noe jeg ville gjøre for å få drømmebilen jeg vil likevel ikke gjøre det igjen. Om jeg skal ha ny bil igjen skal jeg spare pengene først. Vil anbefale dere å kjøpe en brukt bil i god stand. En 3-5 år gammel bil vil dekke deres behov like bra, men kanskje dere må regne med litt utgifter, men om dere er smarte kan dere kjøpe en 3 år gammel med som har 2 år igjen på garanti, da slipper dere ihvertfall risiko for store verkstedsregninger. I tillegg får dere en bil som koster ca halvparten av det en ny bil koster i samme klasse. Jeg ville kjøpt brukt og brukt overskuddet til å betale fortere på huslånet Med mindre dere har så god økonomi at dere tåler en god renteøkning på bil og huslån og at dette ikke plager nattesøvnen. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 Man får da en 1-2 år gammel bil til langt under 400.000? Altså, hvis dere ikke har råd til fancy bil, får dere nøye dere med en billigere. Anonymous poster hash: 875fd...f14 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #6 Skrevet 21. februar 2014 0 kr. Dårlig butikk å tegne lån på noe som faller slik i pris med en gang den er kjøpt.Anonymous poster hash: 39ad9...e12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå