Gå til innhold

"Er det bra med deg?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne rare setningen dukker ofte opp på tv, enter i dubbete programmer eller som undertekst. Jeg tror aldri jeg har hørt noen si det i virkeligheten. Går det bra med deg, høres mer naturlig ut.

Er det bare en elendig oversettelse, eller sier man det er eller annet sted i landet?

Anonymous poster hash: 54873...769

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier det, snakker trøndersk, og for meg høres det like naturlig ut som "Går det bra. ...."

Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Enig. Veldig rar setning. Litt som at man oversetter "I think" med "jeg tenker". Det betyr "jeg mener/synes".

Endret av Violetta
  • Liker 2
Skrevet

Enig. Veldig rar setning. Litt som at man oversetter "I think" med "jeg tenker".

Nå har jo det gått inflasjon i å bruke «jeg tenker» også i norsk muntlig språk, da. De fleste intervjuer ser ut til å inneholde minst et spørsmål av typen «hva tenker du om...», så man har tydeligvis sluttet å synes og tro til fordel for å tenke.

Skrevet

Jeg sier det. Er fra bydga utenfor Bergen. "E da bra me deg?"

Anonymous poster hash: 13326...b13
Skrevet

På bokmål, som jeg regner meg tekstene bruker, blir det helt feil oversatt.

Skrevet

På bokmål, som jeg regner meg tekstene bruker, blir det helt feil oversatt.

Bokmål er originalt

Anonymous poster hash: 1313f...8f5

Skrevet

Bokmål er originalt Anonymous poster hash: 1313f...8f5

Hæ, det har jeg da aldri opplevd. Merkelig.

Skrevet

Jeg er ikke aldeles sikker, men tror nok jeg kunne sagt det. Heldigvis er det ikke en setning jeg har bruk for så ofte. Tror jeg ville brukt "Går det bra med deg?" etter en spesiell hendelse (sykdom, samlivsbrudd, dødsfall i nær familie osv.) mens jeg ville brukt "Er det bra med deg?" litt mer uspesifikt til noen jeg traff igjen etter lang tid.

Skrevet

Det er rart, synes jeg. Ville heller sagt "Står til/ Hvordan går det?" til folk, ikke "Er det bra med deg".

Å si "Går det bra med deg?" er for meg noe du sier til en du har grunn til å tro at det ikke går så bra med. Feks en som har slått seg, vært syk, dødsfall i familien osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...