Gå til innhold

Kjøpe bolig kontant med lav innskudd men har bolig fra før.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer hvis jeg kjøper en bolig kontant med lav innskudd med høy fellesgjeld og husleie men kan noen blande seg inn når det gjelder lån på fellesgjeld ?

Kommer noen til å stanse meg fra å kjøpe selv om jeg har fellesgjeld på min første bolig ?

Altså jeg mener at kommer noen til å blande seg inn om jeg har uføretrygd inntekt med en bolig med fellesgjeld men ikke lån? Kan jeg trygt kjøpe trygt kontant?

Det er mer gunstig for meg fordi det er faktisk ganske vanskelig for uføretrygdede å få lån til hva som helst fordi banken mener sånn og sånn, så det er gunstigere å kjøpe kontant i bolig med lav innskudd, da slipper vi en nei fra banken.

Hmm hmm...

Hva skjer hvis jeg har mye fellesgjeld og aksjebelåning og leier ut de boliger som jeg kjøper med lav innskudd men er gjeldfri i lån men ikke fellesgjeld?

Anonymous poster hash: abde3...548
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel selger, megler og borettslag som kan kommentere noe. SElv om du ikke tar lån i banken, så tar du et lån i borettslaget og du skal vise til økonomien at du skal kunne betjenne det lånet.

Anonymous poster hash: b09d0...303
Skrevet

Ehm, kanskje ikke selger. SElgeren er jo interessert i å få pengene og få frigjort lånet sitt. At kjøper senere har problemmer med å bo bryr selgeren seg lite.

Anonymous poster hash: b09d0...303
Skrevet

Interessant spørsmål. Har du råd til å betale avdragene og rentene da? Er det slik at de første årene er avdragsfrie, men du må begynne å betale etter fem år?

Anonymous poster hash: e2113...443
Gjest navnelapp
Skrevet

Borettslaget skal godkjenne deg som kjøpar, kanskje nettopp med henblikk på slike situasjonar. Men om nyare borettslag med høg fellesgjeld har rutine for å kredittsjekke nye kjøparar trur eg neppe. Så viss du ikkje lånar pengar for å gjere kjøpet trur eg det er uproblematisk. Det blir ikkje eit kontant kjøp, då, det blir jo overføring i bank, går eg ut frå? Du kjem vel ikkje med pengane i ein koffert? Gjer du det slår kvitvaskingsreglane inn, der kontante kjøp på over 10 000 skal innrapporterast.

Skrevet

Jeg ser ikke at dette skal være noe problem i forhold til kjøpet. Og det er nesten umulig for et styre å nekte en kjøper.

Derimot er jeg meget usikker på om du klarer å betjene fellesgjelden og felleskostnadene etterhvert. Og det er regler for utleie av borettslagsleiligheter. Det er styret i borettslaget som skal godkjenne uteleie og leietaker og de vil kunne si nei. Hva gjør du da?? Eller hvis du blir stående uten leietaker en periode? Vil du ha penger til å betale da?

Anonymous poster hash: 6f764...4cb
Skrevet

Jeg ser ikke at dette skal være noe problem i forhold til kjøpet. Og det er nesten umulig for et styre å nekte en kjøper.

Derimot er jeg meget usikker på om du klarer å betjene fellesgjelden og felleskostnadene etterhvert. Og det er regler for utleie av borettslagsleiligheter. Det er styret i borettslaget som skal godkjenne uteleie og leietaker og de vil kunne si nei. Hva gjør du da?? Eller hvis du blir stående uten leietaker en periode? Vil du ha penger til å betale da?

Så det er mulig, takk for informasjon. Jeg går til en eiendomsmegler og spør.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er når man ikke tar opp lån, men tar man opp lån så må man ha fått godkjent lån for kjøpesummen + fellesgjelden

Anonymous poster hash: 9068a...f01

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er når man ikke tar opp lån, men tar man opp lån så må man ha fått godkjent lån for kjøpesummen + fellesgjelden

Anonymous poster hash: 9068a...f01

Hvem skal godkjenne dette når man ikke tar opp lån da? Hvis banken bekrefter at kjøper har pengene tilgjengelige til megler så er det ikke mer banken kan gjøre.

Dette var grunnen til at lavinnskuddsborettslag ble bannlyst (og forbudt) Kjøpere klarte å hoste opp

100 000 til innskudd men hadde ikke sjans til å dekke felleskostnadene når renta økte/ avdragene slo inn.

Skrevet

Hvem skal godkjenne dette når man ikke tar opp lån da? Hvis banken bekrefter at kjøper har pengene tilgjengelige til megler så er det ikke mer banken kan gjøre.

Dette var grunnen til at lavinnskuddsborettslag ble bannlyst (og forbudt) Kjøpere klarte å hoste opp

100 000 til innskudd men hadde ikke sjans til å dekke felleskostnadene når renta økte/ avdragene slo inn.

LAvinnskuddsleieligheter er IKKE forbudt. Men om det lønner seg å kjøpe er en helt annen sak. Heldigvis er det få borettslag med så lave innskudd som 100 000, men de finnes.

Anonymous poster hash: a0781...eea

Gjest navnelapp
Skrevet

Hva skjer hvis jeg har mye fellesgjeld og aksjebelåning og leier ut de boliger som jeg kjøper med lav innskudd men er gjeldfri i lån men ikke fellesgjeld?

Dette er det største problemet ditt; Viss du planlegg å leige ut bør du ikkje kjøpe husvære i burettslag, der er det som alminneleg hovudregel sterke begrensingar på retten til å leige ut og ikkje bu i husværet sjølv.

Skrevet

LAvinnskuddsleieligheter er IKKE forbudt. Men om det lønner seg å kjøpe er en helt annen sak. Heldigvis er det få borettslag med så lave innskudd som 100 000, men de finnes.

Anonymous poster hash: a0781...eea

Reglene ble endret slik at det nå må være minimum 25 % innskudd på nye leiligheter. I dagens marked vil det si maks 400000 for en leilighet med innskudd på kr 100000, noe som er meget sjelden. Men for 10 år siden ble det solgt leiligheter til langt over 1 million og innskudd på under 100000.

Det som kalles lavinnskuddsleiligheter er/var ofte leiligheter med mindre enn 25% innskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...