Gå til innhold

Når slutter førsteklassingene på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på skole til høsten og poden skal starte i første klasse :-). Lurer derfor på om jeg burde søke SFO plass eller om jeg klarer meg uten. Skolen er 1 min fra der vi bor å skolen min er 5 min i fra. Når slutter førsteklassingene vanlighvis?

Anonymous poster hash: a21e0...66b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min førsteklassing er som regel ferdig 13.30-14.00

Anonymous poster hash: 9ac35...4f8
Skrevet (endret)

Det varierer, noen steder er de ferdige ca 12.15, andre steder 12.50 eller f.esk 14.00 og har fri en dag i uka og så finnes det sikkert enda flere variasjoner.

Endret av absinthia
Skrevet

Her (Rogaland) er det skole fra 08.20 til 14.00. SFO åpner kl 07 og stenger 16.

Skrevet

Der mamma jobber starter SFO kl 13.

Anonymous poster hash: 2e521...0b7
Skrevet

Der jeg jobber stenger vi 16.30

Anonymous poster hash: 50cbc...56d

Skrevet

Her jeg bor slutter de 13:30 og sfo varer frem til 17:30

Anonymous poster hash: c2196...856
Skrevet

Jeg ville hatt SFO til han hvis din timeplan er til f.eks 15:00 og han slutter rundt 13:00. Det er ikke kjempelenge, men nok til at de kanskje ikke trives å være hjemme alene frem til foreldre er hjemme? Dessuten får de muligheten til å gjøre lekser (leksehjelp?) og være med vennene.

Lillebror gikk på SFO tidligere. Deretter kom minste lillebror (lillesøster gikk i barnehage). Stemor og pappa bestemte seg for å ta lillebror ut av SFO det året stemor gikk hjemme med minste lillebror, men det varte ikke mer enn en måned, før han ville tilbake. Årsaken til det var fordi alle andre var på SFO frem til rundt 16:00-17:00 og han hadde jo faktisk ingen å leke med etter skoletid, før nærmere 18:00 (som ble litt i seneste laget når man gjerne skal ha middag og evt. ut på aktiviteter).

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er 6åringen ferdig hver dag kl 13.

Skrevet

13 her også. Tror det er lettere å ringe og spørre skolen!

Anonymous poster hash: 95059...c8d
  • Liker 1
Skrevet

Førsteklassingene har 25 timer med undervisning i uka. Noen løser det med fri en dag i uka, andre med kortere dager enkelte dager.

Skrevet

De yngste går vel ikke så lange dager hver dag? Da har de alt for mange timer totalt i løpet av en uke.

Skrevet

Her hos oss er det 12-13-13-13-14 fordelt på de ulike dagene.

Skrevet (endret)

På min arbeidsplass starter de enten 08.15 eller 10.15 og slutter enten 12.15 eller 14.05.

Jobber i skole og SFO og vi anbefaler å søke full plass og heller redusere den etter en stund om det ikke er behov for det.

Endret av Orchideae
Skrevet

De yngste går vel ikke så lange dager hver dag? Da har de alt for mange timer totalt i løpet av en uke.

Er slik hos nevøen min også, de bor i distriktet og avhengig av skolebuss.. De har flere og lengre friminutt + at leksehjelp er lagt inn i dagen slik at alle klassene slutter likt.

Timeantallet er fortsatt likt, selv om dagen er lengre

Skrevet

De har ikke skole onsdager, kun SFO.

Skrevet

Tviler vel på at du er ferdig såpass tidlig på skolen selv hver dag, at du ikke trenger å benytte deg av SFO. Og er du det, så kan det jo kanskje være greit å sitte igjen en time eller to innimellom for å lese/skrive oppgaver/gjøre gruppearbeid o.l mens barnet er på SFO. Det er dessuten, sosialt sett, bra for barn å ha litt tid på SFO, siden nesten alle de andre barna i klassen også går der. Bl.a er de første to ukene på SFO, på sommeren, før skolestart, svært verdifulle for en fersk 1.klassing. De blir kjent med skolen og områdene, kjent med flere av de andre i klassen, lærer seg hvor alt på skolen er... En myk introduksjon til skolen, som kan virke litt skremmende for en 5-6 åring. De "store" barna har enda ikke startet, og de små barna får derfor litt mer rom og ro til å bli trygg på området før det braker løs på ordentlig på første skoledag. Du må jo ikke ha SFO alle dagene, men du vet vel neppe hele timeplanen din allerede nå uansett, så jeg hadde meldt på, så kan du heller justere ned om du ser at det er behov.

Anonymous poster hash: 079b3...d71

Skrevet

Her slutter førsteklassingene 13:10 hver dag.

Anonymous poster hash: 4775e...444
Skrevet

Det er forskjellig fra sted til sted. Som det nevnes av en tidligere i tråden så er det noen som har flere og lengre friminutt, samt leksehjelp innlagt i dagen.

Her jeg bor er det forskjellig fra skole til skole når de begynner og slutter, og SFO til SFO når de åpner og stenger. Noen SFO åpner 7:15 mens andre åpner 7:30, stenger 16:30 eller 17:00, f.eks. Skole begynner de fleste steder 8:30, men noen steder 8:45. Når de slutter varierer også. Jeg vil anbefale deg å søke full SFO-plass til poden din, og heller se etter hvert om det er nødvendig å ha full plass, eller om du kan redusere litt. Ringer du selv skolen eller SFO, så får du jo svar på det du lurer på. Eller du kan spørre et annet barn som går der, eller en voksen som har barn der

Skrevet

Min førsteklassing slutter 13 eller 1330, de starter Kl 0830.

SFO har åpent mellom 0700-1700.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...