Mamma til jente Skrevet 20. februar 2014 #1 Skrevet 20. februar 2014 For å gjøre en lang historie så kort som mulig....... Jeg har en datter på 6 år som ofte er på besøk hos besteforeldrene sine, noe hun elsker :-) Saken er den at jeg har en søster som jeg de siste 10 årene har hatt ett fryktelig dårlig forhold til av alvorlige grunner. Så alvorlige er disse at jeg ikke ønsker at min datter skal omgås henne uten at jeg er til stedet. Min søster har ikke hatt kontakt med henne i årene hun har levd på tross av at jeg har bedt henne møte meg så vi kan finne en løsning til det beste for datteren min. Og datteren min vet knapt hvem hun er. Dette er min mor fullstendig klar over men på tross av det inviterte hun min søster hjem til de sist gang min datter var på besøk hos de. Jeg blir så skuffet og lei meg for at min mor ikke kan respektere de reglene jeg har satt. Det er jo kun det at jeg vil være tilstede når hun skal treffe datteren min så jeg er sikker på at min datter føler seg trygg i og med at min søster kan være meget ustabil. Hva tenker dere om det faktum at bestemoren overstyrer meg? Hvordan ville dere reagert og evt tatt det opp. Problemet mitt er jo at slik oppfører hun seg i mange sammenhenger, hun ignorerer alle regler vi har satt med tanke på alt fra tannpuss til Å spise godteri etc etc. Hun tror på en måte att hun har rett til å sette egne regler for barnet vårt. Håper noen kan gi meg noen tips, jeg er helt utslitt av hvordan hun hele tiden styrer vårt liv.
Tanuki Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 ikke lett det er. Har du satt deg ned med bestemor og forklart dine regler klart og tydelig? kanskje hun maa ha det inn med teskje. Hvis hun er fullstending klar over dine regler for DITT barn, og likevel ikke gidder a folge dem saa ville jeg kanskje si til henne at barnebarnet ikke kan komme paa besok alene saa lenge bestemor ikke repekterer dine onsker. Det er jo normalt at bestemodre vil skjemme bort barnebarn litt, men det maa da vaere grenser. 2
Gjest Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 Jeg lar ikke folk jeg ikke stoler på passe ungene mine. Så om min mor hadde gjort noe sånt, så hadde hun fått treffe barnebarna kun hos meg en lang periode etter dette. Om noen ønsker samvære med mine barn, så får de respektere mine regler. Det finnes en grunn for de. Jeg antar at du, TS, har forklart dette for din mor. Avslå alle overnattingsbesøk noen måneder framover til din mor er klar for å diskutere livets realiteter med deg. Om hun ikke vil det er det på sikt ikke noe stort tap. Du trenger ikke din mor som en slags "ankedomstol" når snuppa kommer i tenårene. 3
Corvo Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 For å gjøre en lang historie så kort som mulig....... Jeg har en datter på 6 år som ofte er på besøk hos besteforeldrene sine, noe hun elsker :-) Saken er den at jeg har en søster som jeg de siste 10 årene har hatt ett fryktelig dårlig forhold til av alvorlige grunner. Så alvorlige er disse at jeg ikke ønsker at min datter skal omgås henne uten at jeg er til stedet. Min søster har ikke hatt kontakt med henne i årene hun har levd på tross av at jeg har bedt henne møte meg så vi kan finne en løsning til det beste for datteren min. Og datteren min vet knapt hvem hun er. Dette er min mor fullstendig klar over men på tross av det inviterte hun min søster hjem til de sist gang min datter var på besøk hos de. Jeg blir så skuffet og lei meg for at min mor ikke kan respektere de reglene jeg har satt. Det er jo kun det at jeg vil være tilstede når hun skal treffe datteren min så jeg er sikker på at min datter føler seg trygg i og med at min søster kan være meget ustabil. Hva tenker dere om det faktum at bestemoren overstyrer meg? Hvordan ville dere reagert og evt tatt det opp. Problemet mitt er jo at slik oppfører hun seg i mange sammenhenger, hun ignorerer alle regler vi har satt med tanke på alt fra tannpuss til Å spise godteri etc etc. Hun tror på en måte att hun har rett til å sette egne regler for barnet vårt. Håper noen kan gi meg noen tips, jeg er helt utslitt av hvordan hun hele tiden styrer vårt liv. Sorry mac, men det er jo akkurat dette bestemødre skal gjøre! Nå vet jeg jo ikke om du bruker bestemor veldig mye som barnevakt, og da er det like mye din egen feil. Bestemødre skal være snille og det skal ikke være så mange regler når man er hos besteforeldre. Når det gjelder saken med søsteren din så skal jeg ikke si noe. Men når du overlater barnet ditt til noen andre må du tåle at de vurderer ting anderledes. Det er tross alt hennes egen datter di sier at ikke får komme på besøk.
Mamma til jente Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2014 ikke lett det er. Har du satt deg ned med bestemor og forklart dine regler klart og tydelig? kanskje hun maa ha det inn med teskje. Hvis hun er fullstending klar over dine regler for DITT barn, og likevel ikke gidder a folge dem saa ville jeg kanskje si til henne at barnebarnet ikke kan komme paa besok alene saa lenge bestemor ikke repekterer dine onsker. Det er jo normalt at bestemodre vil skjemme bort barnebarn litt, men det maa da vaere grenser. Takk for at du tok deg tid, :-) Ja jeg har forklart henne gang på gang at det er jeg som har ansvaret og at hun ikke kan gå inn og overstyre de reglene jeg setter. Hun vil rett og slett ikke høre:-( Hun prater da bare i vei om at jeg ikke skal bestemme hvem hm skal treffe osv osv. Og det er jo ikke det dette her handler om.Jeg er ikke trygg når søsteren min er med datteren min og det bryr hun seg dsv ikke noe om. Takk for bra forslag ! Jeg hører vel ikke noe fra henne på en stund nå men skal si det til henne så fort jeg får anledning.
Corvo Skrevet 21. februar 2014 #6 Skrevet 21. februar 2014 ikke lett det er. Har du satt deg ned med bestemor og forklart dine regler klart og tydelig? kanskje hun maa ha det inn med teskje. Hvis hun er fullstending klar over dine regler for DITT barn, og likevel ikke gidder a folge dem saa ville jeg kanskje si til henne at barnebarnet ikke kan komme paa besok alene saa lenge bestemor ikke repekterer dine onsker. Det er jo normalt at bestemodre vil skjemme bort barnebarn litt, men det maa da vaere grenser. Jeg lar ikke folk jeg ikke stoler på passe ungene mine. Så om min mor hadde gjort noe sånt, så hadde hun fått treffe barnebarna kun hos meg en lang periode etter dette. Om noen ønsker samvære med mine barn, så får de respektere mine regler. Det finnes en grunn for de. Jeg antar at du, TS, har forklart dette for din mor. Avslå alle overnattingsbesøk noen måneder framover til din mor er klar for å diskutere livets realiteter med deg. Om hun ikke vil det er det på sikt ikke noe stort tap. Du trenger ikke din mor som en slags "ankedomstol" når snuppa kommer i tenårene. Holdt på å si, når fikk nazi-generasjonen barn? Skal ikke bestemor være snill og bryte litt regler for å få et rent "elsk-elsk" forhold til barnebarna sine? Stakkars mine barn hvis de blir som dere. Da går nok helt på veggene, for her blir det sene kvelder og masse snop! 1
Mamma til jente Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2014 Jeg lar ikke folk jeg ikke stoler på passe ungene mine. Så om min mor hadde gjort noe sånt, så hadde hun fått treffe barnebarna kun hos meg en lang periode etter dette. Om noen ønsker samvære med mine barn, så får de respektere mine regler. Det finnes en grunn for de. Jeg antar at du, TS, har forklart dette for din mor. Avslå alle overnattingsbesøk noen måneder framover til din mor er klar for å diskutere livets realiteter med deg. Om hun ikke vil det er det på sikt ikke noe stort tap. Du trenger ikke din mor som en slags "ankedomstol" når snuppa kommer i tenårene. Takk for tilbakemelding! :-) Tenker sånn jeg også.. Jeg vil ikke bekymre meg når datteren min skal være der. Hadde dette handlet om noen en brødskive med sjokoladepålegg eller noe sånt hadde jeg selvfølgelig kunnet overse det.Men i mine øyne er det med søsteren min ganske alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #8 Skrevet 21. februar 2014 Holdt på å si, når fikk nazi-generasjonen barn? Skal ikke bestemor være snill og bryte litt regler for å få et rent "elsk-elsk" forhold til barnebarna sine? Stakkars mine barn hvis de blir som dere. Da går nok helt på veggene, for her blir det sene kvelder og masse snop! Det er vel en viss forskjell mellom å være den kule bestemoren der man får lov til å være oppe litt ekstra sent, få litt ekstra godteri og bli fortalt skumle godnatt historier på senga sammenlignet med det å tillate at barna tilbringer tid sammen med ustabile personer. Anonymous poster hash: 8acf7...62c 1
Gjest Skrevet 21. februar 2014 #9 Skrevet 21. februar 2014 Holdt på å si, når fikk nazi-generasjonen barn? Skal ikke bestemor være snill og bryte litt regler for å få et rent "elsk-elsk" forhold til barnebarna sine? Stakkars mine barn hvis de blir som dere. Da går nok helt på veggene, for her blir det sene kvelder og masse snop! NAZI-generasjonen? Bare fordi jeg vil gjøre valgene som er viktige i mine eventuelle små barns liv? Vi snakker ikke om en ekstra sjokolade selv om det ikke er lørdag her. Vi snakker om kontakt med et familiemedlem som TS ikke ønsker kontakt med. Er man "NAZI" fordi man ikke lar seg tråkke på av familie? Har vondt for å ta deg alvorlig. 1
Gjest Skrevet 21. februar 2014 #10 Skrevet 21. februar 2014 Det er vel en viss forskjell mellom å være den kule bestemoren der man får lov til å være oppe litt ekstra sent, få litt ekstra godteri og bli fortalt skumle godnatt historier på senga sammenlignet med det å tillate at barna tilbringer tid sammen med ustabile personer. Anonymous poster hash: 8acf7...62c Akkurat mitt poeng. Takk. 1
Corvo Skrevet 21. februar 2014 #11 Skrevet 21. februar 2014 Det er vel en viss forskjell mellom å være den kule bestemoren der man får lov til å være oppe litt ekstra sent, få litt ekstra godteri og bli fortalt skumle godnatt historier på senga sammenlignet med det å tillate at barna tilbringer tid sammen med ustabile personer. Anonymous poster hash: 8acf7...62c NAZI-generasjonen? Bare fordi jeg vil gjøre valgene som er viktige i mine eventuelle små barns liv? Vi snakker ikke om en ekstra sjokolade selv om det ikke er lørdag her. Vi snakker om kontakt med et familiemedlem som TS ikke ønsker kontakt med. Er man "NAZI" fordi man ikke lar seg tråkke på av familie? Har vondt for å ta deg alvorlig. Nå har vi da bare TS ord på at søsteren er ustabil. Og bestemoren var der jo sammen med dem. For alt vi vet er TS den ustabile. Men jeg tenke nå mest på snopet og reglene rundt det daglige, kanskje jeg misforstod litt hva dere mente når dere sa regler. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #12 Skrevet 21. februar 2014 Hvor mye brukes bestemor som barnevakt?Anonymous poster hash: 596f1...ce8
Mary Poppins Skrevet 21. februar 2014 #13 Skrevet 21. februar 2014 Nå har vi da bare TS ord på at søsteren er ustabil. Og bestemoren var der jo sammen med dem. For alt vi vet er TS den ustabile. Men jeg tenke nå mest på snopet og reglene rundt det daglige, kanskje jeg misforstod litt hva dere mente når dere sa regler. Men det er jo hele premisset for diskusjonen! Vi må jo åpenbart ta utgangspunkt i hva TS sier, iom at det er ekstremt vanskelig å verifisere noe som helst på et forum. Har du for vane å svare på tråder med antagelsen om at alt som blir sagt er løgn? Anyway, TS, jeg støtter deg, og synes du rett og slett får begrense besøk hos bestemor inntil reglene respekteres. Og da mener jeg viktige ting, som det med din søster. At tannpussen går ut vinduet en sjelden gang, eller at barnet får godteri osv, er kanskje ikke så viktig her. Jeg tror at ved å henge seg opp i sånne mindre ting, så svekker du viktigheten av de store temaene. Velg dine kamper med omhu! 1
Corvo Skrevet 21. februar 2014 #14 Skrevet 21. februar 2014 Men det er jo hele premisset for diskusjonen! Vi må jo åpenbart ta utgangspunkt i hva TS sier, iom at det er ekstremt vanskelig å verifisere noe som helst på et forum. Har du for vane å svare på tråder med antagelsen om at alt som blir sagt er løgn? Anyway, TS, jeg støtter deg, og synes du rett og slett får begrense besøk hos bestemor inntil reglene respekteres. Og da mener jeg viktige ting, som det med din søster. At tannpussen går ut vinduet en sjelden gang, eller at barnet får godteri osv, er kanskje ikke så viktig her. Jeg tror at ved å henge seg opp i sånne mindre ting, så svekker du viktigheten av de store temaene. Velg dine kamper med omhu! I start innlegget mitt ville jeg ikke ta standpunkt til akkurat dette. Rett og slett fordi jeg har vært borti lignende saker hvor det viser seg at begge parter sier den andre er ustabil. Og ja, jeg har for vane å anta at alt folk sier har et motstykke som kanskje ikke er like svart hvitt.
Mary Poppins Skrevet 21. februar 2014 #15 Skrevet 21. februar 2014 I start innlegget mitt ville jeg ikke ta standpunkt til akkurat dette. Rett og slett fordi jeg har vært borti lignende saker hvor det viser seg at begge parter sier den andre er ustabil. Og ja, jeg har for vane å anta at alt folk sier har et motstykke som kanskje ikke er like svart hvitt. Man skal jo selvfølgelig ikke sluke alt rått, men du går jo til det skrittet å insinuere at TS kan være den ustabile her. Det har du ikke noe belegg for å si. Jeg personlig velger å ta som utgangspunkt at det er søsteren som er problematisk (uten at vi kan si noe om årsaken til det), og forholde meg til saken utifra det. Uansett er det TS sitt privilegium, som mor, å sette regler for sin datter. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #16 Skrevet 21. februar 2014 For å gjøre en lang historie så kort som mulig....... Jeg har en datter på 6 år som ofte er på besøk hos besteforeldrene sine, noe hun elsker :-) Saken er den at jeg har en søster som jeg de siste 10 årene har hatt ett fryktelig dårlig forhold til av alvorlige grunner. Så alvorlige er disse at jeg ikke ønsker at min datter skal omgås henne uten at jeg er til stedet. Min søster har ikke hatt kontakt med henne i årene hun har levd på tross av at jeg har bedt henne møte meg så vi kan finne en løsning til det beste for datteren min. Og datteren min vet knapt hvem hun er. Dette er min mor fullstendig klar over men på tross av det inviterte hun min søster hjem til de sist gang min datter var på besøk hos de. Jeg blir så skuffet og lei meg for at min mor ikke kan respektere de reglene jeg har satt. Det er jo kun det at jeg vil være tilstede når hun skal treffe datteren min så jeg er sikker på at min datter føler seg trygg i og med at min søster kan være meget ustabil. Hva tenker dere om det faktum at bestemoren overstyrer meg? Hvordan ville dere reagert og evt tatt det opp. Problemet mitt er jo at slik oppfører hun seg i mange sammenhenger, hun ignorerer alle regler vi har satt med tanke på alt fra tannpuss til Å spise godteri etc etc. Hun tror på en måte att hun har rett til å sette egne regler for barnet vårt. Håper noen kan gi meg noen tips, jeg er helt utslitt av hvordan hun hele tiden styrer vårt liv. Skjønner veldig godt hva du mener. Hun er nok ikke klar over at barnet blir usikker av dette, og at hun undergraver din oppdragelse og gjør at barnet ikke tar dine beskjeder like seriøst. Anonymous poster hash: b52a0...fcd 1
Mamma til jente Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #17 Skrevet 21. februar 2014 Det er vel en viss forskjell mellom å være den kule bestemoren der man får lov til å være oppe litt ekstra sent, få litt ekstra godteri og bli fortalt skumle godnatt historier på senga sammenlignet med det å tillate at barna tilbringer tid sammen med ustabile personer. Anonymous poster hash: 8acf7...62c Takk
Mamma til jente Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #18 Skrevet 21. februar 2014 (endret) Men det er jo hele premisset for diskusjonen! Vi må jo åpenbart ta utgangspunkt i hva TS sier, iom at det er ekstremt vanskelig å verifisere noe som helst på et forum. Har du for vane å svare på tråder med antagelsen om at alt som blir sagt er løgn? Anyway, TS, jeg støtter deg, og synes du rett og slett får begrense besøk hos bestemor inntil reglene respekteres. Og da mener jeg viktige ting, som det med din søster. At tannpussen går ut vinduet en sjelden gang, eller at barnet får godteri osv, er kanskje ikke så viktig her. Jeg tror at ved å henge seg opp i sånne mindre ting, så svekker du viktigheten av de store temaene. Velg dine kamper med omhu! Som jeg skulle sagt de selv Takk Endret 21. februar 2014 av Mamma til jente
Mamma til jente Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #19 Skrevet 21. februar 2014 Hvor mye brukes bestemor som barnevakt?Anonymous poster hash: 596f1...ce8 2 - 3 ganger i måneden.
Mamma til jente Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #20 Skrevet 21. februar 2014 Jeg ønsker ikke å rakke ned på noen, dette er noe som bekymrer meg og av erfaring er det i blandt lettere å lufte slike problemstillinger i ett forum hvor ingen kjenner noen personlig. Jeg kan overse mange ting og ja jeg synes også at det skal være noe "spesielt" å være hos besteforeldre med al det innebærer på "godt og vondt" ;-) I denne saken handler det om en person som er villig til å bruke alt og alle for å "hevne`" seg på meg (og jeg tror det handler litt om at jeg etter at jeg fikk barn ikke lar meg "herse" med lengre) og det skremmer meg. Hun har aldri tidligere vært spesielt interessert i tantebarnet sitt men jeg har merket at jo mer likegyldig jeg er til alle hennes ubehagelige henvendelser jo verre blir hele situasjonen. Vi har truffet henne i byen hvor hun bare går rett forbi oss,hun møter opp på avslutningsfester i barnehagen uten å snakke med verken oss eller barnet. Hun har en egen evne til å dukke opp på steder vi oppholder oss og det setter jo meg i en meget vanskelig situasjon for det er begrenset hvor mye og ikke minst hvordan jeg skal forklare dette for en jente på knapt 6 år. Jeg ønsker jo ikke på noen måte at hun skal bli dratt inn i denne konflikten og måtte ta stilling til hvorvidt tanten hennes er "gal" eller ei.....Jeg mener generelt sett at barn skal skånes så lang det er mulig, men nå vet jeg ærlig talt ikke hvordan jeg skal håndtere dette lengre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå